Heij83
P Peter_Bromma skrev:
det ser bra ut! behövs det inte något stöd under på de lägre stegen eller håller de ändå? de ser rätt breda ut.
Jo det behövs, jag har sågat till stöttor att sätta på mitten, gör inte något då trappan ändå ska vara stängd.

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Jo det behövs, jag har sågat till stöttor att sätta på mitten, gör inte något då trappan ändå ska vara stängd.
ok, det låter bra! då är det bara att fylla på där, hoppa i trappor var kul när man var yngre

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ek stegen på plats.
Det nedersta får vänta då jag inte hade tillräckligt lång skiva, saknades 5cm :mad:
Trappan är för övrigt riktigt skön att gå i.
Snyggt, vad är det för skivor du använt till trappan?

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
1 oforslof skrev:
Snyggt, vad är det för skivor du använt till trappan?
Stavlimmad ek 30mm obehandlad.
Dyra som satan 1800 * 630. Ca 2000kr st

• Gilla
14589111
  • Laddar…
Heij83
Under veckan som gått har arbetet rullat på i sakta takt med en genomgången Covid nästan helt utan symptom, skönt att fått det avklarat.

Ytterdörrarna är nu på plats med Yale doorman L3, ska bli jäkligt skönt att slippa nycklar.
Nu när dörrarna är på plats så kan jag äntligen bli klar med panelen på denna sida. Väntar bara på lite skönare väder :cool:
Nyinstallerade ytterdörrar med Yale doorman på ett bygge med panel och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planering för trappan till andra våning pågår för fullt och förhoppningsvis kan den bli klar under veckan som kommer.
Det är mycket att tänka på vid trappbygge. Gjorde en mall härom veckan och var jäkligt nöjd hur bra den blev! ända tills jag upptäckte att man skulle slå huvet i mellanbjälklaget på väg ner :mad: gör om gör rätt.

• Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Heij83
Fortsatte med trappan upp idag.
Den börjar ta form, man kan tyda konturerna.

• Konstruktion av en trätrappa i ett byggnadsprojekt med synliga konturer och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
frollic123
  • Laddar…
Heij83
Planeringen fortsätter.
Satte snören idag för att få en uppfattning om stegen kommer rätt i förhållande till bjälklaget så man inte slår i huvet påväg upp eller ner, det hade känts lite misslyckat.
Tror nog att det blev riktigt bra, ca 27cm i gånglinjen. Får sova lite på det och ta en titt till i morgon innan det blir helt spikat.

lite svårt att se snören på bilden men kan verkligen rekommendera att göra på detta vis om man är osäker på hur stegen kommer bli.

• Trappeplanering med uppsatta rosa snören för måttkontroll i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • En träkonstruktion med rosa snören som markerar framtida trappstegs position.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Heij83
Fick godkänt med hur jag placerat stegen av chefen.
När stegen var planerade så är det enkelt att dra en linje vart vagnstyckena ska sågas.

• Inomhusbyggarbetsplats med plywoodväggar och en stege som visar planerad trapplacering.
    Skapa konto
  • Trappa under konstruktion med OSB-skivor och uppmätta linjer för sågning.
    Skapa konto
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Vad har du för bredd på trappan? Ser väldigt smal ut med tanke på volymen för övrigt...

Heij83
Vgt Vgt skrev:
Vad har du för bredd på trappan? Ser väldigt smal ut med tanke på volymen för övrigt...
Ca 90 cm per steg i den raka linjen

OK. Resten ser ju rätt "pampigt" ut så trappan hade nog mått bra av lite mer bredd, typ 120 cm. Kanske svårt att få till nu...

Heij83
Vgt Vgt skrev:
OK. Resten ser ju rätt "pampigt" ut så trappan hade nog mått bra av lite mer bredd, typ 120 cm. Kanske svårt att få till nu...
Ganska omöjligt.
Men dom sista stegen ska breddas

Heij83
Reglarna för planstegen är på plats (jag fräser inte in stegen) så i morgon kan jag påbörja plywood mallar som sen ska överföras till riktiga ek steg.

• Obehandlad trätrappa under konstruktion med reglar för planstegen monterade, i en omålad korridor.
    Skapa konto
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Mallen för planstegen är klar, nu ska den bara föras över till ek skivorna.

• Trämall för trappsteg klar att överföras till ekplankor i en oavslutad trappa.
    Skapa konto
  • Trämall för plansteg i en halvfärdig trappa inuti ett nybyggt hus.
    Skapa konto
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Heij83
Planstegen är nu på plats.
Stegen ska betsas i en brun nyans som matchar köket, sättsteg och vagnstycken ska vara vita.
Vänster om trappan ska där in en platsbyggd bänk med förvaring.

• Omonterad trätrappa i en byggarbetsmiljö, plansteg på plats med väggar förberedda för målning.
    Skapa konto
  • Omonterade trätrappsteg på en byggarbetsplats, planerade att betsas och målas för att matcha interiören.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.