237 828 läst · 617 svar
238k läst
617 svar
Villa Heij: Egenritat 1,5 plan i lösvirke
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Det spacklas för fullt. Det tar lite tid då man först lägger ett lager spackel, i med en pappremsa, tryck dit den och på med ett lager till, torka och spackla en gång till.
Jobbigt med den höga takhöjden i vardagsrummet, allt man gör blir minst dubbelt så jobbigt.
Men bra blir det.
Har inte kunnat lägga riktigt lika mycket tid på bygget dom senaste två månaderna då det tar mycket tid med tvillingar, kan ju inte lämna över allt på min underbara fru.
Jobbigt med den höga takhöjden i vardagsrummet, allt man gör blir minst dubbelt så jobbigt.
Men bra blir det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte kunnat lägga riktigt lika mycket tid på bygget dom senaste två månaderna då det tar mycket tid med tvillingar, kan ju inte lämna över allt på min underbara fru.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Nu börjar det röra lite på sig igen.spacklingen på nedervåningen är så gott som klar.
På onsdag nästa vecka så kommer golvsliparen och där efter så kan vi påbörja kök och trappor.
Hade även en kakelsättare som ska lämna offert på badrummen. Det tar emot lite att leja ut det jobbet men försäkringsbolaget vill ha alla dokument.
Började planera trappa idag.
Det är inte helt enkelt att få till svängen, men efter en snilleblixt så kom jag på lösningen.
Jag har höjden på trappstegen och djupet, genom att tittat lite på en annan trappa så bestämde jag att stegen i innerhörnet ska vara 12cm. Genom att mäta ut innerhörnen på dom svängda stegen och sätta skruvar på varje punkt, därifrån fäster jag ett snöre och drar över till andra sidan medan jag mäter i gånglinjen, när den når 25cm så sätter jag en punkt på den sidan och drar i en skruv och fäster snöret. Upprepar proceduren på nästa steg, hoppas nu det blir bra.
Vagnstycken ska jag bygga av konstruktionsplaywodd 21mm*2 skruvlimmade stående på golvet men snyggt tillsågat på ovansidan för att följa trappan.
Trappstegen ska göras i stavlimmad ekskiva.
Och hela trappan ska vara stängd för att kunna ha förvaring undertill, dessutom så behöver man inte bry sig så mycket hur det ser ut under
På onsdag nästa vecka så kommer golvsliparen och där efter så kan vi påbörja kök och trappor.
Hade även en kakelsättare som ska lämna offert på badrummen. Det tar emot lite att leja ut det jobbet men försäkringsbolaget vill ha alla dokument.
Det är inte helt enkelt att få till svängen, men efter en snilleblixt så kom jag på lösningen.
Jag har höjden på trappstegen och djupet, genom att tittat lite på en annan trappa så bestämde jag att stegen i innerhörnet ska vara 12cm. Genom att mäta ut innerhörnen på dom svängda stegen och sätta skruvar på varje punkt, därifrån fäster jag ett snöre och drar över till andra sidan medan jag mäter i gånglinjen, när den når 25cm så sätter jag en punkt på den sidan och drar i en skruv och fäster snöret. Upprepar proceduren på nästa steg, hoppas nu det blir bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vagnstycken ska jag bygga av konstruktionsplaywodd 21mm*2 skruvlimmade stående på golvet men snyggt tillsågat på ovansidan för att följa trappan.
Och hela trappan ska vara stängd för att kunna ha förvaring undertill, dessutom så behöver man inte bry sig så mycket hur det ser ut under
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Man får vara glad att man inte jobbar med bilning i betong varje dag, för fy vad det ryker.
Gjorde en nedsänkning i betongen där den ena trappan ska komma upp för att kunna fälla in ett trappsteg i trä då betongkanten var lite ojämn.
Såga några skär med vinkelslip 20mm djupa sen var det ”bara” att gå efter med slaghammaren.
Får se hur det ser ut i morgon i dagsljus när dammet har lagt sig.
Ja jag använde munskydd....
Gjorde en nedsänkning i betongen där den ena trappan ska komma upp för att kunna fälla in ett trappsteg i trä då betongkanten var lite ojämn.
Såga några skär med vinkelslip 20mm djupa sen var det ”bara” att gå efter med slaghammaren.
Får se hur det ser ut i morgon i dagsljus när dammet har lagt sig.
Ja jag använde munskydd....
Jag är ganska nyfiken på hur detta fortlöper!Heij83 skrev:Nu börjar det röra lite på sig igen.spacklingen på nedervåningen är så gott som klar.
[bild] [bild]
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Golvsliparen kommer som sagt på onsdag och drar ett varv, på torsdag så kommer dom igen och lägger någon form av ytbeläggning.H hackatall skrev:
Sen är det dags att påbörja den nedre trappan, tänkte börja med den och se hur det blir då den över är betydligt svårare.
Ska även i veckan åka och titta på kök och kanske inhandla det så man kan börja få lite känsla och påbörja gjutning av bänkskivan.
lovar att uppdatera lite bättre nu när saker och ting rör lite på sig
Vilket försäkringsbolag är det? Låter väldigt märkligt att man kräver sånt, så länge det är korrekt utfört (vilket man ser vid eventuella olyckor) så förstår jag inte varför de skulle bry sig om sånt.Heij83 skrev:
Vårt kräver det inte (Länsförsäkringar Skåne).
Bygget ser bra ut
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
I vecka så planerade vi köket, IKEA. När det skulle beställas så visar det sig att det är brist på svarta stommar i hela landet och dom vet inte när dom kommer in igen (Corona), enda stället som hade alla hemma var Malmö och det var inte många av varje.
Så det blev ett snabbt beslut igår kväll att åka till Malmö för inköp av kök, 38 mil enkel väg.
Start kl 06:30 så kom jag till IKEA lagom till öppning kl 10, men OJ så chokad man blir när det är 200m kö för att få komma in, tydligen var det inte bara jag som hade IKEA planer.
Trotts det så gick allt ganska smidig och var hemma igen kl 15:00
Tur att man har stor bil
Fans även lite ork kvar på kvällen att påbörja montering av stommar, känns som det kommer bli jäkligt bra.
För er som vill ha uppdatering av trappan får vänta då det var lite leveranstid på ekskivorna som ska användas som steg, hoppas på leverans onsdag eller torsdag.
Så det blev ett snabbt beslut igår kväll att åka till Malmö för inköp av kök, 38 mil enkel väg.
Start kl 06:30 så kom jag till IKEA lagom till öppning kl 10, men OJ så chokad man blir när det är 200m kö för att få komma in, tydligen var det inte bara jag som hade IKEA planer.
Trotts det så gick allt ganska smidig och var hemma igen kl 15:00
Tur att man har stor bil
Logga in
Skapa konto
Fans även lite ork kvar på kvällen att påbörja montering av stommar, känns som det kommer bli jäkligt bra.
Logga in
Skapa konto
För er som vill ha uppdatering av trappan får vänta då det var lite leveranstid på ekskivorna som ska användas som steg, hoppas på leverans onsdag eller torsdag.
Redigerat:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Det ska vara en mörkbrun lucka, Sinarp.S skydiver skrev:
Med svarta vitrinskåp i mitten.
Logga in
Skapa konto
Det stämmer bra, du har blicken med dig. Måste vara bilen med bäst lastkapacitet på marknaden fick in, 4 högskåp 7 underskåp 11 överskåp. utan att det kändes obehagligt och utan överlast.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
På begäran så kommer har nu en uppdatering på trappbyggandet.
Har idag satt ihop vagnstyckena, använde mig av konstruktionsplaywood 21mm dubbla lager som är skruvlimmade om lott.
Satte upp på vägg och rita ut lite grovt vart stegen skulle vara och såga med marginal så dom går att hantera.
Rita sen ut stegen hur dom ska sitta, satte då en spik i kanten på varje steg, drar där mellan en snöre för att se hur stegen blir.
Känner att det är en stor fördel att göra på detta vis när man har svängda steg och lite udda mått, då kan man sätta flera spik och känna in vart stegen ska sitta men hjälp av snöret.
När det blev fastställt vart stegen ska sitta så ritade jag in konturerna av vagnstycken.
Nu såga jag ut efter det ritade strecket och slipa.
Får jag säga det själv så är jag hittills riktigt nöjd med resultatet, återstår att se hur det blir när stegen kommer på.
Har idag satt ihop vagnstyckena, använde mig av konstruktionsplaywood 21mm dubbla lager som är skruvlimmade om lott.
Satte upp på vägg och rita ut lite grovt vart stegen skulle vara och såga med marginal så dom går att hantera.
Rita sen ut stegen hur dom ska sitta, satte då en spik i kanten på varje steg, drar där mellan en snöre för att se hur stegen blir.
Känner att det är en stor fördel att göra på detta vis när man har svängda steg och lite udda mått, då kan man sätta flera spik och känna in vart stegen ska sitta men hjälp av snöret.
När det blev fastställt vart stegen ska sitta så ritade jag in konturerna av vagnstycken.
Nu såga jag ut efter det ritade strecket och slipa.
Får jag säga det själv så är jag hittills riktigt nöjd med resultatet, återstår att se hur det blir när stegen kommer på.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Fortsatte idag med stegen.
Gjorde dom i 9mm plywood, då gick det att se så dom passar ordentligt och möjligen justera lite innan man sätter sågen i ekskivan.
Gjorde dom i 9mm plywood, då gick det att se så dom passar ordentligt och möjligen justera lite innan man sätter sågen i ekskivan.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Ek stegen på plats.
Det nedersta får vänta då jag inte hade tillräckligt lång skiva, saknades 5cm
Trappan är för övrigt riktigt skön att gå i.
Det nedersta får vänta då jag inte hade tillräckligt lång skiva, saknades 5cm
Trappan är för övrigt riktigt skön att gå i.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 369 inlägg
det ser bra ut! behövs det inte något stöd under på de lägre stegen eller håller de ändå? de ser rätt breda ut.