319 478 läst · 1 922 svar
319k läst
1,9k svar
Vill inte låta mig ladda
Nej 12A är inte obefintligt. Även om det känns så även det när man är van med 3 fas x 16A.Alfredo skrev:
Men har även laddat med 6A.
Då tar det det dubbla dvs ca 6h få in 10 %.
Flera dagar att ladda om batteriet är tomt.
Men jag skulle inte kalla det ändå onödigt. Speciellt om bilen ändå bara står för de mesta.
Väldigt objektivt så har väl ingen här föreslagit att man ska ladda med 0W? Men laddar man med tex 1.5 kW så blir det ju 18 kWh på en natt typ och det kan man ju åka hem på kanske. Beror ju på hur långt man har hem. Rent objektivt.Alfredo skrev:
På en natt får du inte in bråkdelen av en qWh om du belastar elnätet med 0 W. Du får faktiskt in exakt 0 Wh, vilket i alla fall jag anser vara en obefintlig nytta. Men det här är bara tramsigt. Jag tror de flesta normalbegåvade begriper att "laddvolymen" i Wh är direkt proportionerlig mot effekten om tiden är konstant.
Du vill ju inte se objektivt på detta så jag lägger ned.
6 A är över hälften av vad en normal gruppledning i en privatbostad kan leverera. Det är även mer än en tredjedel av vad många har som huvudsäkring (16 A). I min värld är det väldigt långt ifrån en obefintlig belastning/effekt.kisumisu skrev:
Det är exakt vad som föreslagits!K karlmb skrev:
Det är hela anledningen till att jag en skriver i denna tråd idag.kisumisu skrev:
1.5kW är för oss med elbil obefintlig last...Alfredo skrev:
6 A är över hälften av vad en normal gruppledning i en privatbostad kan leverera. Det är även mer än en tredjedel av vad många har som huvudsäkring (16 A). I min värld är det väldigt långt ifrån en obefintlig belastning/effekt.
Det är exakt vad som föreslagits!
Det är hela anledningen till att jag en skriver i denna tråd idag.
För ett normalt villaabonnemang som med lätthet kan plocka ut 11 kW så, ja.Alfredo skrev:
Det lär knappast leda till en extra effektavgift ens om man skulle ha sån.
Och för bostäder som har direkt-el.K karlmb skrev:
Bara för att många (inklusive mig själv) satsat på annat existerar det här och många gamla elstationer mm är anpassade efter dessa laster. Så nej 6A är inte så mycket!
De flesta skulle jag säga har också 10-16A säkringar och kör med 20+A huvudsäkring.
Om det nu intresserar så gick jag ner till 15 000 kwh/år från 25 000, fast jag skaffat elbil. Så mycket mer drog direkt el vs bergvärme. Skaffade elbil efter att jag bytt värmesystem.
Men visst vi har kanske blandat ihop mormorsladdare med nån gammal mormorsstuga där det är några få 6A säkringar. Ingen el-värme, en kokplatta och en lampa som hänger från taket!
Sedan lever vi inte i Italien, både Sverige och Finland har trefas som standard.
Undrar dock hur enfas länder har med elbilsladdning, där kan det bli mer problem fast jag antar det är större huvudsäkringar.
Ps. Sedan har de flesta även dragit ner sin elförbrukning genom att använda Led belysning istället för glöd och halogen!
Så nä jag köper inte att vi skulle förbruka så mycket mer el som privathushåll vs vad vi gjorde på 70 talet. Även fast vi skaffar elbilar.
Redigerat:
En normal värd tackar givetvis nej till erbjudandet om betalning för att det är rätt sniket att ta betalt av sina gäster. Dåligt värdskap helt enkelt. Så det erbjudandet är mer eller mindre ett spel för gallerierna.K karlmb skrev:
Enda effekten är att den som tigger elladdning framstår som sniken. Så vill man inte framstå som sniken är det säkrast att inte be om laddning ifall det inte handlar om en 'nödsituation'.
Haha, nja minsta säkring i Sverige i småhus är 16A 3-fas.kisumisu skrev:
Och för bostäder som har direkt-el.
Bara för att många (inklusive mig själv) satsat på annat existerar det här och många gamla elstationer mm är anpassade efter dessa laster. Så nej 6A är inte så mycket!
De flesta skulle jag säga har också 10-16A säkringar och kör med 20+A huvudsäkring.
Om det nu intresserar så gick jag ner till 15 000 kwh/år från 25 000, fast jag skaffat elbil. Så mycket mer drog direkt el vs bergvärme. Skaffade elbil efter att jag bytt värmesystem.
Men visst vi har kanske blandat ihop mormorsladdare med nån gammal mormorsstuga där det är några få 6A säkringar. Ingen el-värme, en kokplatta och en lampa som hänger från taket!
Sedan lever vi inte i Italien, både Sverige och Finland har trefas som standard.
Undrar dock hur enfas länder har med elbilsladdning, där kan det bli mer problem fast jag antar det är större huvudsäkringar.
Ps. Sedan har de flesta även dragit ner sin elförbrukning genom att använda Led belysning istället för glöd och halogen!
Så nä jag köper inte att vi skulle förbruka så mycket mer el som privathushåll vs vad vi gjorde på 70 talet. Även fast vi skaffar elbilar.
Och det klarar många sig på, även med elbil. Jag har gjort det denna vinter utan värmepump. Men då har jag kört pellets de kalla vardagarna, 5-10 timmar dagtid o huset är välisolerat . Och 6 kW elpatron i acktank mellan 22 och 06 o helger. Inga som helst problem att samtidigt
slöladda elbilen på nätterna. Men vi kör iofs inte så mkt och bilen har 42 kWh batteri bara.
Redigerat:
Du kanske förstår sen när du kört elbil och äger en själv hur man vill ladda.L lbgu skrev:En normal värd tackar givetvis nej till erbjudandet om betalning för att det är rätt sniket att ta betalt av sina gäster. Dåligt värdskap helt enkelt. Så det erbjudandet är mer eller mindre ett spel för gallerierna.
Enda effekten är att den som tigger elladdning framstår som sniken. Så vill man inte framstå som sniken är det säkrast att inte be om laddning ifall det inte handlar om en 'nödsituation'.
Svårt diskutera den här frågan med personer som varken har elbil eller är "vanliga dödliga".
Javisst finns det ju elbilsägare som inte bryr sig alls vad det kostar och har nyaste nya som laddar på 15 minuter.
Firman eller pappa betalar laddningar.
Precis som det är med vissa fossilbilar. Lätt som sagt att inte bry sig, när arbetsgivaren betalar eller att man drar av allt i skatter.
Men frågan går ej diskutera med dom heller och jag har märkt att vi kommer ingenvart med diskussionen.
Precis det minsta.K karlmb skrev:Haha, nja minsta säkring i Sverige i småhus är 16A 3-fas.
Och det klarar många sig på, även med elbil. Jag har gjort det denna vinter utan värmepump. Men då har jag kört pellets de kalla vardagarna, 5-10 timmar dagtid o huset är välisolerat . Och 6 kW elpatron i acktank mellan 22 och 06 o helger. Inga som helst problem att samtidigt
slöladda elbilen på nätterna. Men vi kör iofs inte så mkt och bilen har 42 kWh batteri bara.
Men visst har jag sett 6A säkringar inne i proppskåpet.
Men oftast som sagt riktigt gamla stugor eller riktigt gamla lägenheter det handlar om. Knappt att sådant existerar 2025 i Sverige (eller för den delen i Finland där dessutom 16A blivit mer standard idag att ha i proppskåpet).
Tom där med gamla systemen är nog huvudsäkring 16A (som du säger)?
Sedan har ju även fossilbilar en förlust av energi på vintertid men ÄVEN på sommartid likt en gammal glödlampa 🤔
Vintern ger glödlampan värme med förlustvärmen men sommaren är förlustvärmen bara rent besvär.
Likafant skulle jag säga det är med bilar. Så fossilbilar har mer förlust i de stora hela än elbilsladdningar!
Redigerat:
Tror det är mkt ovanligt att ett villa/fritidshus inte kan iaf säkra upp till 3x16A i Sverige.kisumisu skrev:
Precis det minsta.
Men visst har jag sett 6A säkringar inne i proppskåpet.
Men oftast som sagt riktigt gamla stugor eller riktigt gamla lägenheter det handlar om. Knappt att sådant existerar 2025 i Sverige (eller för den delen i Finland där dessutom 16A blivit mer standard idag att ha i proppskåpet).
Tom där med gamla systemen är nog huvudsäkring 16A (som du säger)?
Sedan har ju även fossilbilar en förlust av energi på vintertid men ÄVEN på sommartid likt en gammal glödlampa 🤔
Vintern ger glödlampan värme med förlustvärmen men sommaren är förlustvärmen bara rent besvär.
Likafant skulle jag säga det är med bilar. Så fossilbilar har mer förlust i de stora hela än elbilsladdningar!
Och vad jag vet så får man oavsett betala för 16 hos alla elnät.
Har väl ingen betydelse om det handlar om en elbil eller något annat. Själva beteendet att utnyttja andra för att komma billigare undan själv är detsamma.kisumisu skrev:
Skulle jag ha en dieselbil så skulle jag inte utnyttja det faktum att det finns bönder i grannskapet med stora dieseltankar och åka dit och be att få tanka till billigare pris än vad det kostar på macken. Finns säkert folk utan skam i kroppen som skulle göra det, men då får de finna sig i att omgivningen betraktar dem som snåljåpar.
Sen låter det inte särskilt lockande att skaffa elbil om tankningen är ett så stort problem att man känner sig tvungen att tigga laddning av bekanta.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Batterier och stödtjänster - DEN stora tråden?
Elavtal, elpriser & elförbrukning