Jag vet att papp är lämpligare men jag vill ha bandtäckning på ett mycket låglutande tak, 3.66 grader. AMA Hus rekommenderar att man inte går under 5.7 grader. Både Mataki och Tecca har underlagsduk som de tycker fungerar ner till tre grader så jag tycker det finns hopp. De säger dock inget om vad man ska lägga ovanpå...
Min fråga är egentligen vilka problem som kan dyka upp och efter hur lång tid. Taket är ca 9x10 m utan genomföringar och rännor. Pulpettak så det finns ingen nock. Snösmältningen kommer att starta på den höga sidan och lär resultera i en isvall på den låga sidan. Min första tanke var att kapillärkrafter skulle kunna leda in vatten i falsarna och via skruvarna nå råsponten som ruttnar men en större risk kanske är att det omväxlande smälter och fryser under plåtarna så att de lyfts. Skulle verkligen uppskatta en "riskbedömning" med faror!
Lösningen på allt verkar vara sömsvetsad rostfri täckning, något jag aldrig hört talas om. Hittar någon firma i stockholmstrakten som håller på med detta men jag bor i Sundsvall.
Min fråga är egentligen vilka problem som kan dyka upp och efter hur lång tid. Taket är ca 9x10 m utan genomföringar och rännor. Pulpettak så det finns ingen nock. Snösmältningen kommer att starta på den höga sidan och lär resultera i en isvall på den låga sidan. Min första tanke var att kapillärkrafter skulle kunna leda in vatten i falsarna och via skruvarna nå råsponten som ruttnar men en större risk kanske är att det omväxlande smälter och fryser under plåtarna så att de lyfts. Skulle verkligen uppskatta en "riskbedömning" med faror!
Lösningen på allt verkar vara sömsvetsad rostfri täckning, något jag aldrig hört talas om. Hittar någon firma i stockholmstrakten som håller på med detta men jag bor i Sundsvall.
Bästa svaret
Vad underlagsprodukten säger kan du skita totalt i då dom inte garanterar nått egentligen men framförallt inte tätheten på taket.
www.teknikhandboken.se säger *Vid hellånga band där taket avvattnas med yttre hängrännor och där det inte finns några hinder i form av takluckor, stosar och liknande kan taklutningar ner mot 1:16 (~ 3,6°) användas.*
Risken är såklart läckage och eventuellt förkortad livslängd men jag rekommenderar att du kontaktar lokala plåtslagare och pratar med dom, här omkring så vet jag några plåtslagare som inte är överens med ovanstående påstående och jag har sett flera plåttak i dom lutningarna läcka men dom har nog aldrig uppfyllt kravet på inga hinder. Du är helt rätt ute med att det är is och vatten som ställer till det, falsade plåttak (alla tak egentligen) läcker mest på vårvintern.
www.teknikhandboken.se säger *Vid hellånga band där taket avvattnas med yttre hängrännor och där det inte finns några hinder i form av takluckor, stosar och liknande kan taklutningar ner mot 1:16 (~ 3,6°) användas.*
Risken är såklart läckage och eventuellt förkortad livslängd men jag rekommenderar att du kontaktar lokala plåtslagare och pratar med dom, här omkring så vet jag några plåtslagare som inte är överens med ovanstående påstående och jag har sett flera plåttak i dom lutningarna läcka men dom har nog aldrig uppfyllt kravet på inga hinder. Du är helt rätt ute med att det är is och vatten som ställer till det, falsade plåttak (alla tak egentligen) läcker mest på vårvintern.
Tack, en sökning på "hellånga band" gav några träffar på exakt den texten och beskriver precis det tak jag tänkt mig. Jag har varit i kontakt med tre lokal plåtslagare, en sa "papp alla dar i veckan", en vill friskriva sig från problem och en är på semester. Det estetiska är viktigt så jag är beredd att ta en kalkylerad risk men då måste man ju ha koll på läget.Rickard. skrev:
Risken är såklart läckage och eventuellt förkortad livslängd men jag rekommenderar att du kontaktar lokala plåtslagare och pratar med dom...
Jag undrar hur den risken påverkas av råspont vs. träskyddsbehandlad takplywood?P perror skrev:
Är takplywood mer motståndskraftig mot vattnet?
Torkar råspont snabbare om vattnet är tillfälligt?
Vilket är i så fall att föredra för att minska risken?
Jag tycker då du har svaret där och det är samma som jag fått av några, om proffs inte vill tjäna pengar på ditt projekt är det ofta av en bra anledning....
Sidofrågor.
Låglutande tak burkar försvinna ur sikt och särskilt inte på nära håll när det spelar någon roll så syns överhuvudtaget ditt tak på ett sånt sätt plåt skulle lyfta det estetiska över papp?
Är du medveten om att papp finns i flera färger? Tegelrött och kristallsvart är mina "favoriter" som försvinner bra in i helheten på rätt hus.
Listtäckning?
Sidofrågor.
Låglutande tak burkar försvinna ur sikt och särskilt inte på nära håll när det spelar någon roll så syns överhuvudtaget ditt tak på ett sånt sätt plåt skulle lyfta det estetiska över papp?
Är du medveten om att papp finns i flera färger? Tegelrött och kristallsvart är mina "favoriter" som försvinner bra in i helheten på rätt hus.
Listtäckning?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Risken med läckage är att det bildas ett vattentryck från snösmältning när smältvatten blir stående över en fals. Vattnet tar lättaste vägen och det vöir genom en fals. Den falsen måste vara vattentät och då funkar bara sömsvetsad plåt. Det ger i sin tur att det måste bara obehandlad rostfri plåt.
Har själv detta utförande för att jag missade taklutning vid planering av konstruktionen av två altantak. Hade runt 3° lutning.
Har själv detta utförande för att jag missade taklutning vid planering av konstruktionen av två altantak. Hade runt 3° lutning.
Ramlar in på det estetiska... Jag ser garagetaket från huset och det är gott om lövträd så jag är rädd att frön och skräp ska ligga kvar på ett strävt papptak. Det går en bäck strax intill så på hösten blir det mycket kondens och jag vill inte att taket ska börja grönska. Entrén till huset är en våning ovanför garagetaket så jag ser det varje dag. Hade ett papptak sett nylagt ut hela tiden så hade valet varit lätt.Rickard. skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
Den största grejen är nog mest hur mycket snö man räknar med och kommer man att skotta av taket? Störst risk för läckage på alla former av plåttak har man om det blir mycket snö och trycket av snön och ev lite värmeläckage orsakar smältning närmast plåten. Då trycks vattnet in i det mesta..........
Mycket intressant! Hur mycket dyrare är sömsvetsat rostfritt? Är det nästan spegelblankt som en diskbänk??? Jag kan tänka mig att grannar skulle ha invändningar om jag har en stor spegel som tak.Johan Gunverth skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 350 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 350 inlägg
Vill du nu ha rostfritt ,så skulle jag anlita någon som gör det ofta..
Ovanstående jobbar säkert över hela Sverige..
Ovanstående jobbar säkert över hela Sverige..
Förstår, ett sånt tak kan nog behövas borstas varje år och behandlas med grön-fri nån gång då och då för att behålla utseendet okej. Jag skulle ändå välja det över ett tak som riskerar att läcka när det blir en taskig vinter.
Rostfria tak är lite unika men jag tycker inte dom är snyggare än papp, jag skulle föredra en slät mörk pvc-duk vilket kanske är någon sorts mellanting mellan papp och plåt i "självrening" men det är såklart helt upp till beskådaren.
En fin bandtäckning av måladplåt helst med så mycket handarbete som bara ryms på ett tak är såklart i en helt egen estetisk nivå.
Rostfria tak är lite unika men jag tycker inte dom är snyggare än papp, jag skulle föredra en slät mörk pvc-duk vilket kanske är någon sorts mellanting mellan papp och plåt i "självrening" men det är såklart helt upp till beskådaren.
En fin bandtäckning av måladplåt helst med så mycket handarbete som bara ryms på ett tak är såklart i en helt egen estetisk nivå.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "grön-fri"

Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 548 kr inkl moms
Läs mer
I wonder about another thing. Since it's a roof and there are no chimney passages and TS wants to make it 100% tight, how will it cope with moisture diffusion from the building and condensation since there is no ventilation? Do you plan any ventilation holes in the side walls?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Dubbelt så dyrt med material och läggning när det gjordes 2005. Kräver en speciell svetsmaskin som linjesvetsar på plats och den är det bara ett fåtal plåtslagare som har. Plåten är halvblank/halvmatt och påminner om vanlig elförzinkad. Inte spegelblank alltså.P perror skrev: