242 läst · 8 svar
242 läst
8 svar
Vilket verktyg för att ta ned schersminhäck?
Jag har en smultronschersminhäck som ska kapas ned till marken för att sedan åter få växa upp. Sist jag gjorde detta använde jag en gammal hederlig manuell grensax. Men, det är ganska många meter och mycket jobb. Så, jag funderar om man kan använda något bättre verktyg till detta.
Skulle elektrisk häcksax funka, eller är de mest för fintrimning?
Motorsåg(elektrisk)?
Något annat?
Tips och idéer mottages tacksamt, innan jag drar iväg och felköper något ...
Motorsåg(elektrisk)?
Något annat?
Produkter som diskuteras: "grensax"

Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
skördare förståsB Bassrunner skrev:Jag har en smultronschersminhäck som ska kapas ned till marken för att sedan åter få växa upp. Sist jag gjorde detta använde jag en gammal hederlig manuell grensax. Men, det är ganska många meter och mycket jobb. Så, jag funderar om man kan använda något bättre verktyg till detta.
Motorsåg(elektrisk)?
Något annat?
HejB Bassrunner skrev:Jag har en smultronschersminhäck som ska kapas ned till marken för att sedan åter få växa upp. Sist jag gjorde detta använde jag en gammal hederlig manuell grensax. Men, det är ganska många meter och mycket jobb. Så, jag funderar om man kan använda något bättre verktyg till detta.
Motorsåg(elektrisk)?
Något annat?
Jag brukar använda en tigersåg
Gäller bara att välja rätt blad
Och den går ju att använda till så mycket mer än småträd och grenar
/Johan
Tror tyvärr att du får de finaste snitten med en manuell grensax. Känns som om det kanske är för grova grenar/stammar för en elektrisk häcksax och en motorsåg splittrar nog stammarna för mycket. Kanske en röjsåg med klinga skulle kunna fungera?
Produkter som diskuteras: "grensax"

Grensaxar
Grensaxar, också kända som häcksaxar eller beskärningssaxar, är ett viktigt trädgårdsredskap som används för att klippa och forma buskar, häckar och träd. De har långa handtag och starka klingor för att kunna klippa genom tjockare
Läs mer
Jo, tigersåg har jag provat att kapa ett par grenar med, det funkar men är långsamt. Fördelen är att jag redan har en (eller är det en nackdel? 😀) Tips på blad?The_Lexx skrev:
Jag är lite rädd för just det, att häcksaxen inte mäktar med. Bra info om motorsågen, skippar det alternativet (verkar knöligt också).R roli skrev:
HejB Bassrunner skrev:
Som det är med de flesta sågar är rätt blad vid rätt tillfälle och där är tiger sågen trevligt för det finns så mycket att välja på
Men för grenar under 10mm är den inte så kul
Men upp till enstaka grenar på 100mm är den utmärkt
Tips på blad
https://www.bauhaus.se/tigersagblad...96EHZTIa_gjkCAaApooEALw_wcB#go-to-description
/Johan
Tackar! Skulle ändå till Bauhaus idag, så då kan jag plocka med mig några blad ockå!The_Lexx skrev:
Använder också tigersågen när det är mycket som ska kapas och det inte är jätteviktigt hur fina snitten blir. Finast blir det med handsåg eller sekatör. En fördel med tigersågen är att det går att komma åt på ganska trånga ställen med ett smalt blad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilket verktyg för denna typ av blandarlåsning?
Vatten & Avlopp -
Vilket verktyg för att rengöra vattenlås/rör m.m?
Badrum -
Vilket verktyg hade ni använt för att slipa järnstaket?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilket verktyg för snygg silikonsträng mellan bänk o kakel?
Kök -
Vilket verktyg för att utvidga hål kring elementrör…?
Golv
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Lidl verktyg denna vecka.
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon