18 444 läst · 104 svar
18k läst
104 svar
Vilket hemlarm tycker ni är bäst?
Har kompisar som betalar 500kr och däröver per månad för sitt larm.Månadskostnaden blir hur mycket extra du lägger till dvs fler dörrkontaker eller brand/ vatten etc, de vet hur man tar betalt.
Köpte Larm på fastpris för 12k (hel villa) från golden Security (västegötland med omnejd). Därefter är det 1000 kr om året för utryckningar från lokalt väktarbolag och uppkoppling till larmcentral. Verisure och sector alarm har knackat på ett otal gånget och snackat skit om larminstallatören vi har, kan dock säga att vi aldrig haft något så driftsäkert och pengasparande som detta system. Visst vi får pröjsa gekomsnitt 1000 spänn per år i underhåll men det är vad grannarna lägger per månad på sitt verisure. Larminstallatören bor även i orten vilket gör det intressant för honom själv att leverera en bra produkt.
Gör samma installation i Stockholmstrakten nu med Fast med annan installatör.
Våga räkna totalkostnad på 6 år.
Vårt larm är friköpt för ca 15k och ingick med huset. Tyvärr är vi dock låsta till att använda lövestad i 3 år för ca 1500kt. Omöjliga att säga upp:
https://se.trustpilot.com/review/www.lovestadlarmcentral.se
Är inte bekväm med att ha kameror och mikrofoner i mitt hus som går till något random bolag.
https://se.trustpilot.com/review/www.lovestadlarmcentral.se
Är inte bekväm med att ha kameror och mikrofoner i mitt hus som går till något random bolag.
F Fideliox skrev:
Intressant nog fick jag brev idag att vårt larm inte stödjer 4G. Uppgradera med med 4G modul kostar 5000kr (WHAT?! Hade kunnat tänka mig 500-1000kr) eller så uppgraderar man hela styrenheten för 12 000kr. Och då var det också 40% rabatt..
Nej tack.
Äckliga pengar och just hemlarmbranschen gör precis allt för att lura av folk en massa penger.F Fideliox skrev:
Det här testet och urvalet är nog en bra start, sen då att ev välja bort väktartjänsten?
(sen har jag fortfrande inte sett säkra siffror på Verisure!)
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.637625/test-hemlarm
Ironiskt nog har vi testvinnaren där, Garda larm.P paralun skrev:
Jag bytte också precis vårt larm. Det nya kostade runt 8k totalt med app och grejer. Fast då är det förstås inte gratis första året, jag får betala mina 80 spänn per månad redan från startMaltemullvad skrev:Har precis köpt ett nytt larm till huset då det gamla behövdes bytas ut.
Det gamla larmet kostade ca 20.000kr och det var aktivt i 12 år. Hade en avbetalningsplan på 3 år. Efter det 0kr i månaden, endast uppkoppling mot larmtjänst dvs 59kr ,om utryckning behövdes så kostade en sådan ca 1600kr antar att det är dyrare idag.Sen tillkom givetvis batterier till alla olika sensorer och dylikt.
Det nya larmet kostade 30K är självförsörjande vid strömavbrott,jag har app som styra alla funktioner oavsett var jag är i världen.
Jag tycker själv att detta alternativet är prisvärt,då efter 3 år så äger jag detta larmet också.
I detta ingår inkopplad till vaktbolag gratis 1 år sen kostar det 80kr per månad.
Självfallet så tillkommer batterikostnader .
Tittar man då på ”de stora larmbolagen” och månadskostnaden där,då blir totalkostnaden svindlande. Därför så valde jag att köpa mitt larm, och jag köpte mitt larm ifrån Säkra Larm
Råder många gissningar här i tråden om vilket företag som äger vilket och så vidare...P paralun skrev:
Securitas (alla väktarna, Larmcentralerna och världens största säkerhetsföretag) sålde år 2006 av den delen som heter Securitas Direct, men Securitas Direct fick behålla namnet under ett visst antal år.
Securitas (alltså det stora bolaget med alla väktarna o.s.v.) har ett hemlarmskoncept som heter SecuritasHome. Securitas har sitt huvudkontor i Stockholm och är ett svenskt företag.
Securitas Direct (som alltså inte har en enda väktare anställd utan är mer som ett säljbolag) äger/är Verisure. De har också Alert Alarm som sitt Gör-Det-Själv-koncept till lägre pris. Verisure/Direct ägs av ett riskkapitalbolag och har sitt huvudkontor i Geneve, Schweiz.
Det finns inga gemensamma ägare mellan Securitas och Securitas Direct/Verisure, utan de är i många avseende konkurrenter.
Däremot så köper Verisure väktarutryckningar till sina kunder av bland annat Securitas, så man kan ju förstå att det råder en viss förvirring. Men som sagt, Securitas har inget med Verisure att göra rent ägar- och bolagsmässigt.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Har precis sagt upp Sector efter att de vägrat skicka väktare p g a att de inte såg något i kameran. Mitt källarlarm gick, dörren stod på vid gavel, de såg inget i kameran. Grejen är att kameran ser inte själva dörren. De tyckte att jag själv skulle gå och kolla (ensam tant på landet)... tänk om det stått något "bus" utanför den öppna dörren Ny incident med en kod som bytts ut så att jag varken kunde låsa upp eller larma av, otrevliga tekniker och en mycket otrevlig dam i kundtjänst när jag skulle säga upp skiten.David Wallin skrev:Jag hade tidigare Alert alarm och vad nöjd. Bytte sedan till Sector eftersom jag fick bra deal på ett modernare larm än det jag hade. Hade även en bra deal från Verisure som jag avböjde. Det som avgjorde var att Verisure inte gör utryckning om de inte kan se i någon kamera man har att det verkligen är inbrott eller brand. Att väktare kommer oavsett tycker jag är en förutsättning. Likaså att man har fria utryckningar.
Jo det här med hemlarm... tog en diskussion med Alert Alarm och eftersom jag redan visste att de ägs av Securitas samt Verisure (mycket komplicerad bolagsbildning via ett holdingbolag) så frågade jag om alternativ till Alert alarm som vi haft i ca 10år. Så de erbjöd nu ett Verisurealarm med ett pris som jag accepterade.
Jag frågade/besökte även grannar om appen och batteribyten etc mm.
Alert Alarm har då tagit fram ett utbytespaket som man monterar själv och det gjorde jag igår och det var klart enkelt. Det levereras med fästkuddar som jag inte riktigt litar på men jag skruvade enkelt fast allt utom rörelsekamerorna.
Hursomhelst så hoppade allt snällt igång och kunde aktivera larmet hos Securitas.
Kamerafrågan är ju delikat och "fördelarna överväger nackdelarna" att en larmcentral kan se brandrök eller ej direkt vid ett brandlarm, för mig själv är brandövervakningen det viktigaste.
Sen är det en klart "halvdryg" konfiguration via webgränssnittet samt appen i mobilen inkl att dela till andra. Men det är mer att man har ordning på mobilnummer och mail.
"So far so good"! Klart bra!
Alert Alarm har då tagit fram ett utbytespaket som man monterar själv och det gjorde jag igår och det var klart enkelt. Det levereras med fästkuddar som jag inte riktigt litar på men jag skruvade enkelt fast allt utom rörelsekamerorna.
Hursomhelst så hoppade allt snällt igång och kunde aktivera larmet hos Securitas.
Kamerafrågan är ju delikat och "fördelarna överväger nackdelarna" att en larmcentral kan se brandrök eller ej direkt vid ett brandlarm, för mig själv är brandövervakningen det viktigaste.
Sen är det en klart "halvdryg" konfiguration via webgränssnittet samt appen i mobilen inkl att dela till andra. Men det är mer att man har ordning på mobilnummer och mail.
Ja det här med hemlarm är kanske inte en bra ide?P paralun skrev:Jo det här med hemlarm... tog en diskussion med Alert Alarm och eftersom jag redan visste att de ägs av Securitas samt Verisure (mycket komplicerad bolagsbildning via ett holdingbolag) så frågade jag om alternativ till Alert alarm som vi haft i ca 10år. Så de erbjöd nu ett Verisurealarm med ett pris som jag accepterade.
Hemlarm är ganska dyrt, och det stoppar ju inte inbrotten. I varje fall inte enligt försäkringsbolagen, de kan inte se någon skillnad på inbrott i villor med eller utan hemlarm. Enligt försäljare av hemlarm löper man större risk för inbrott om man inte har något larm. Det skulle bero på att tjuven hellre väljer en villa utan hemlarm. I så fall räcker det ju med larmdekalerna? Larm med utryckning funkar inte, väktaren kommer fram för sent, och vad skall väktaren göra vid inbrott? Väktaren konstaterar att ett inbrott har begåtts. Väktare stoppar inte inbrotten. En annan motivation för att installera larm är ett brandlarm som går direkt till brandförsvaret.
Nu kan man ju själv köpa automatiska brandlarm och kameraövervakning till en ganska låg kostnad utan att blanda in larmföretagen. Skyddet blir det samma för brandlarmet, kameraövervakning kan ha en viss funktion tillsammans med brandlarmet men det är ytterst sällan användbart för att identifiera tjuven.
Jo, mitt primära skäl är att vårt gamla hus ska ha ett riktigt brandskydd, min fru tänker mer på inbrott.LGCarlsson skrev:Ja det här med hemlarm är kanske inte en bra ide?
Hemlarm är ganska dyrt, och det stoppar ju inte inbrotten. I varje fall inte enligt försäkringsbolagen, de kan inte se någon skillnad på inbrott i villor med eller utan hemlarm. Enligt försäljare av hemlarm löper man större risk för inbrott om man inte har något larm. Det skulle bero på att tjuven hellre väljer en villa utan hemlarm. I så fall räcker det ju med larmdekalerna? Larm med utryckning funkar inte, väktaren kommer fram för sent, och vad skall väktaren göra vid inbrott? Väktaren konstaterar att ett inbrott har begåtts. Väktare stoppar inte inbrotten. En annan motivation för att installera larm är ett brandlarm som går direkt till brandförsvaret.
Nu kan man ju själv köpa automatiska brandlarm och kameraövervakning till en ganska låg kostnad utan att blanda in larmföretagen. Skyddet blir det samma för brandlarmet, kameraövervakning kan ha en viss funktion tillsammans med brandlarmet men det är ytterst sällan användbart för att identifiera tjuven.
Väljer man en egen lösning så måste man då vara nåbar 24/7 och är man sedan utomlands eller i en stuga så blir inte en egen lösning särskilt trovärdig. Nu förhandlade jag mig till ett helt ok pris, +10 år kund och fick till en bra placering av kamerorna så då är vi nöjda.
Jag gjorde samma sak (men annan leverantör) - friköpt larm kopplat till något av de stora väktarbolagen. Man kan välja/byta väktarbolag utan att byta larm, det är nån standard så firman som levererat larmet kan konfigurera om till annat bolag. Kostar som sagt ca 1000kr/år för väktartjänst. Batterier byter jag själv, det kostar ju en femtilapp per enhet var tredje-fjärde år. En larmanläggning skulle jag tro idag kostar mellan 8.000-20.000 beroende på hur många detektorer man vill ha.G GustafZ skrev:Köpte Larm på fastpris för 12k (hel villa) från golden Security (västegötland med omnejd). Därefter är det 1000 kr om året för utryckningar från lokalt väktarbolag och uppkoppling till larmcentral. Verisure och sector alarm har knackat på ett otal gånget och snackat skit om larminstallatören vi har, kan dock säga att vi aldrig haft något så driftsäkert och pengasparande som detta system. Visst vi får pröjsa gekomsnitt 1000 spänn per år i underhåll men det är vad grannarna lägger per månad på sitt verisure. Larminstallatören bor även i orten vilket gör det intressant för honom själv att leverera en bra produkt.
Jo det kan ju vara ett problem om man inte är nåbar, men i ett sådant fall kan man kanske lämna en mobil till en kompis?P paralun skrev:Jo, mitt primära skäl är att vårt gamla hus ska ha ett riktigt brandskydd, min fru tänker mer på inbrott.
Väljer man en egen lösning så måste man då vara nåbar 24/7 och är man sedan utomlands eller i en stuga så blir inte en egen lösning särskilt trovärdig. Nu förhandlade jag mig till ett helt ok pris, +10 år kund och fick till en bra placering av kamerorna så då är vi nöjda.