H
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja en sån har jag men prion är brandlarm sen kan det ju va skönt att veta om nån går in
Ja, tror du inte att vovven för ett ändras väsen om det börjar brinna. Det klart om ni inte är hemma så blir det annat vid en brand. Absolut inte Verisure, har släkt som har väldigt dåliga erfarenheter av dem. Kanske brandstation har något bra tips?
Det finns bra appar som larmar direkt till din telefon. Det har säkert någon annan på forumet bra tips om vilken som är bäst.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Vi har securitas home och det funkar bra. Man köper dom delarna man vill ha och installerar själv och betalar en avgift på 299 kr i månaden
Yep, liknar Alert Alarm's koncept, samma pris och det köptes då av just Securitas.
Sen de flesta grannarna har Verisure ( också Securitas) men de kan egentligen inte motivera att de betalar så mycket mer. (vet inte just nu vad månadskostnaden är men ska vara dyrt inkl dyr montagekostnad)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Väktaren är ju till för att kolla huset efter larm, jag har aldrig ens tänkt tanken att de skulle hinna fram för att ta ev tjuvar.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Väktaren är ju till för att kolla huset efter larm, jag har aldrig ens tänkt tanken att de skulle hinna fram för att ta ev tjuvar.
Nej inte i min värld heller så därav min fundering om väktartjänsten är värd någonting?
Sen i mitt fall så var det då en rörelsedetektor som behagade att felfungera och efter E4 så satt jag på ett plan till annat land. Vi skickar en ny detektor... men jag är ju utomlands, blockera "skiten" då osv eftersom det kom nya larm hela tiden....
Så man bör noga tänka igenom vad man behöver och för min del är det brandlarm 24/7.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst, sen Verisure erbjuder ju en kamera men varken jag eller min sambo tycker det är särskilt trevligt att någon annan har tillgång till vårt hem via kamera, så jag kör två egna kameror.
Just Verisure är väl de sista man vill att de ska ha kameror i hemmet. Personalen verkar ju att ha som nöje att titta på 'roliga' filmer från kundernas hem.
 
L lbgu skrev:
Just Verisure är väl de sista man vill att de ska ha kameror i hemmet. Personalen verkar ju att ha som nöje att titta på 'roliga' filmer från kundernas hem.
Jo jag och min sambo bestämde direkt att inte Verisure var något för oss.
Sen är vi då mycket nöjda med våra egna kameror, en placerad vid huvudingången och en placerad i hallen så har vi själva full koll inkl SD-kort inspelning.
 
Jag kan verkligen rekommendera Ring Alarm. Mycket bra pris, bra app och väldigt smidig installation.
 
P paralun skrev:
Yep, liknar Alert Alarm's koncept, samma pris och det köptes då av just Securitas.
Sen de flesta grannarna har Verisure ( också Securitas) men de kan egentligen inte motivera att de betalar så mycket mer. (vet inte just nu vad månadskostnaden är men ska vara dyrt inkl dyr montagekostnad)
När vi kollade verisure skulle det kosta flera tusen i startkostnad och sen typ 450 eller något sådant I månaden vilket jag tyckte var helt löjligt orimligt.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
När vi kollade verisure skulle det kosta flera tusen i startkostnad och sen typ 450 eller något sådant I månaden vilket jag tyckte var helt löjligt orimligt.
Man kommer väl knappt under 600kr idag?
 
M
Lägg inte pengar på nån sån där prenumeration! Kör hemautomation istället! Kostar en bråkdel och ger betydligt bättre kontroll, OM man nu inte tvunget måste ha att det kommer nån väktare glidandes in på uppfarten 2tim eftet att buset har lämnat.

Jag kör med kameror med pushnotis, både ute och inne på biytor. Kopplade till nätverket och jag får en stillbild på det som triggade händelsen. Sedan har jag rörelsedäckare, rökdäckare och dörrgivare som också skickar notis till telefonen vid aktivitet. Grejen är att man slipper pynta flera 100 varje månad och alla däckare är billiga, typ 100-300kr/st beroende på typ. Kopplas till wifiroutern. F-n bara GSM-enheten till mitt larm som jag hade innan (eller ja det sitter kvar men används bara med en rökdäckare) kostade 4000kr.

I mina kameror har jag inbyggd siren som jag kan starta i appen samt tvåvägs kommunikation så jag kan prata med buset samtidigt som jag tittar på honom...
 
Smokescreen är bra. Svårt för dem jobba.
 
Jag kör också med hemautomation som "larm", både för inbrott och brand, men även många fler finesser.
Tycker att jag får alla funktioner jag behöver, men har ju det även som hobby.
Så det är klart, det kan vara lite krångligare att få allting på plats, och den funktion man vill.
Men tycker man att det är roligt är det inget problem.
Och så "äger" man larmet på alla sätt och vis.
Däremot vet jag inte om jag kan säga att det är "billigt", men jag får skylla mig själv när det har en tendens att gå överstyr.
 
När kommer motsvarande för hemmabruk?

 
  • Haha
  • Gilla
Ubbe8 och 1 till
  • Laddar…
I
Personligen hade jag siktat på trådat larm ex SPC och undviket dra in det i smarta hem.

Trådlöst är smidigt men i många fall kan det ta upp till 20-30 min innan centralen reagerar på att en enhet har störts ut/tappat kontakten. I vissa fall kan man få ner den tiden men då får man byta batteri ofta. Och ja, på 20-30 min hinner tjuven en hel del.

Att lägga in ett hemlarm i smarta hem kan vara riskabelt. Inte helt sällan består ett sådant system av flera olika prylar och det blir snabbt svårt att veta hur hög säkerheten verkligen är, särskilt om det är trådlöst.

När det gäller larmet i sig hade jag siktat på stora syrener som grannarna inte kan missa och skippat uppkoppling till larmcentralen. Oftast räcker det med larm till familjens telefoner med övervakningskameror.

Men visst, allt handlar om vilken nivå man vill lägga sig på. Det finns både lättare och med avancerade grejer.
 
I Ironside skrev:
När det gäller larmet i sig hade jag siktat på stora syrener som grannarna inte kan missa och skippat uppkoppling till larmcentralen.
Hur stora syrener tänker du på då? ;)
Trädgård med lila blommande buskar vid hus, grönt gräs, gångväg, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Husdjur och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.