optimum optimum skrev:
Kul att du är nöjd.
Kan berätta att plastdelar mm tillverkas här i Sverige och monteras i fabriken i Skövde.
Även eSafe tryckluftskopplingen som sitter på den vindan har säkerhetsfunktioner som gör att verktyget inte flyger iväg vid urkoppling och ger ingen smäll som skulle kunna skada hörsel.
Dessutom har vinda och kopplingen mycket bra flöden och ger reducerat energibehov.
Vindan på bilden har slang som kallas "Hi-vis" och har med sin skarpa färg bättre möjlighet då den ligger på golvet så man lättare kan undvika att kliva på den eller snubbla.

Även snabbkopplingen på vindan tillverkas delarna i Skövde och en fabrik i Skåne samt monteras i moderna monteringsmaskiner i Skövde.

Ok, lite reklam men är stolt medarbetare i ett fantastiskt fint företag. CEJN AB
Grattis till ett bra val. 👍
Intressant med lite mer kött på benen/info gällande Cejn produkten....speciellt sådan info som inte framgår i den vanliga spec listan hos återförsäljarna.

Extra skoj att de essentiella delarna av produkten faktiskt är tillverkade i Sverige.

Klart du skall vara stolt !

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
optimum
Veritas Veritas skrev:
Intressant med lite mer kött på benen/info gällande Cejn produkten....speciellt sådan info som inte framgår i den vanliga spec listan hos återförsäljarna.

Extra skoj att de essentiella delarna av produkten faktiskt är tillverkade i Sverige.

Klart du skall vara stolt !
Japp, tillverkare av plastdetaljer i Skaraborg.
Denna generation av vindor har broms så slangen inte åker in med hög fart och man slipper skador.

Se gärna den här filmen där konstruktören Jonas visar hur de fungerar

Rätt kul att jobba ihop med fantastiska produktutvecklare.
Jo jag kör på övertid men så mycket kul som händer nu som jag vill vara med ett tag till.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Synd att denna tråden inte kom upp innan jag köpte Julas skräp.

• Ledsen
  • Gilla
Andreas5 och 1 till
  • Laddar…
optimum
P Pyka skrev:
Synd att denna tråden inte kom upp innan jag köpte Julas skräp.
Ja ibland är svensk kvalitet verkligen ett faktum.
Visst vi kämpar mot låglöneländer utan den sociala trygghet vi har i Sverige men det går bara man ger sig faen på att det ska gå.
Jag har varit många resor till både Kina och Sydamerika där vi har lite produktion också, mest för lokal marknad och sett vad som är vinnande koncept.
Vi kan om vi ger oss katten på det bli vinnare i Sverige.

Givetvis justa löner och kollektivavtal mm. Det går om man bara vill.

Hoppas du kommer över en bra produkt.
Nej CEJN är inte billigast men i långa längden brukar det bli bäst.

Vore rätt kul att få ihop ett gäng här på forumet för ett studiebesök hos oss.
Rätt ofta har vi både kunder och de som studerar vid tekniska gymnasier och högskolor hos oss för att visa att det faktiskt går att tillverka sådant här i Sverige.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja ibland är svensk kvalitet verkligen ett faktum.
Visst vi kämpar mot låglöneländer utan den sociala trygghet vi har i Sverige men det går bara man ger sig faen på att det ska gå.
Jag har varit många resor till både Kina och Sydamerika där vi har lite produktion också, mest för lokal marknad och sett vad som är vinnande koncept.
Vi kan om vi ger oss katten på det bli vinnare i Sverige.

Givetvis justa löner och kollektivavtal mm. Det går om man bara vill.

Hoppas du kommer över en bra produkt.
Nej CEJN är inte billigast men i långa längden brukar det bli bäst.

Vore rätt kul att få ihop ett gäng här på forumet för ett studiebesök hos oss.
Rätt ofta har vi både kunder och de som studerar vid tekniska gymnasier och högskolor hos oss för att visa att det faktiskt går att tillverka sådant här i Sverige.
Jag hade bara ingen aning att slangvindor producerades i sverige.
Jag är inte priskänslig, är ute efter kvalite.
Behövde vid tillfället en vinda och jula var närmst.
Mäter ni upp era delar i cmm?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
P Pyka skrev:
Jag hade bara ingen aning att slangvindor producerades i sverige.
Jag är inte priskänslig, är ute efter kvalite.
Behövde vid tillfället en vinda och jula var närmst.
Mäter ni upp era delar i cmm?
Olika krav på olika delar.
Svarvade komponenter ned till några hundradelars mm
Konstruktion och omfattande labb i Skövde. Företaget grundades 1955 så vi har rätt många års erfarenhet av vad som är bra.
Sortimentet med högtryckshydraulik upp till 4000 bar och då krävs det även betydligt kraftfullt material.

De flesta tillverkar sina slangvindor i låglöneländer men inte vi. Det går bra att tillverka saker i Sverige men kräver en del av teknikerna att komma fram till rätt lösning för tillverkning och montering och då är det kanonbra att ha konstruktionsavdelning i samma fabrik så man tillsammans kan medverka till en bra lösning.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
en okunning fråga:

Jag ämnar köpa en lös slang på 10 meter med syfte att kunna förlänga den befintliga slangen på min slangvinda när det behövs (tänker mest på fylla på luft på bilen & måhända mutterknack om jag köper en luftdriven sådan istället för ytterligare ett M18 verktyg.

Så... det behöver bli en lös Cejn slang då jag inte vill blanda "bra & dåligt".

Måste det vara samma innerdiameter på slang (har 8mm på vindans slang) eller kan jag gå upp till 10mm utan problem?

Om man köper lösvikt/m av Cejn slang & lösa 320 kontakter....kan man sätta på dem själv & blir slutresultatet bra eller behöver det utföras av Cejn själva?

optimum
Veritas Veritas skrev:
en okunning fråga:

Jag ämnar köpa en lös slang på 10 meter med syfte att kunna förlänga den befintliga slangen på min slangvinda när det behövs (tänker mest på fylla på luft på bilen & måhända mutterknack om jag köper en luftdriven sådan istället för ytterligare ett M18 verktyg.

Så... det behöver bli en lös Cejn slang då jag inte vill blanda "bra & dåligt".

Måste det vara samma innerdiameter på slang (har 8mm på vindans slang) eller kan jag gå upp till 10mm utan problem?

Om man köper lösvikt/m av Cejn slang & lösa 320 kontakter....kan man sätta på dem själv & blir slutresultatet bra eller behöver det utföras av Cejn själva?
Sådant kan man göra själv men välj gärna en färdigmonterad slang, Alltså med koppling och nippel monterad i var sin ända.
Välj gärna Hi-vis så syns den bättre.
Välj en slangdimension som som inte är mindre än vindans för då minskar du flödet.
välj en rak armerad slang.
Du kan köpa det löst men troligen bättre pris för komplett monterad.

På din slangvinda är kopplingen typ stream-line. Alltså inga slangklämmor utan en betydligt bättre sätt att montera slangen. Går att lossa och montera igen om man skulle få någon skada på slangen.
Kopplingarna är av en typ som håller kvar nippeln vid isärkoppling så luften släpps ut utan risk att de far iväg.
Patenterad över större delen av världen.
Hoppas inte admin tar det för reklam utan rådgivning för bra säkerhet.

Grön färdigmonterad armerad slang med koppling och nippel i ändarna.

• Gilla
Veritas
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Sådant kan man göra själv men välj gärna en färdigmonterad slang, Alltså med koppling och nippel monterad i var sin ända.
Välj gärna Hi-vis så syns den bättre.
Välj en slangdimension som som inte är mindre än vindans för då minskar du flödet.
välj en rak armerad slang.
Du kan köpa det löst men troligen bättre pris för komplett monterad.

På din slangvinda är kopplingen typ stream-line. Alltså inga slangklämmor utan en betydligt bättre sätt att montera slangen. Går att lossa och montera igen om man skulle få någon skada på slangen.
Kopplingarna är av en typ som håller kvar nippeln vid isärkoppling så luften släpps ut utan risk att de far iväg.
Hoppas inte admin tar det för reklam utan rådgivning för bra säkerhet.

[bild]
Tack för hjälpen !
Jag kontaktar Duab på Månd & förklarar vad jag vill ha

optimum optimum skrev:
I tillägg till detta. Det bästa med denna koppling, tycker jag, är inte att den inte flyger iväg, utan att den kan manövreras med en hand. En vanlig koppling behöver man trycka framåt och sedan dra "låsringen" bakåt på för att den ska lossa. Med dessa kopplingar drar man bara låsringen, som är obelastad, bakåt och sedan fångas kopplingen upp och flyger inte iväg. Otroligt bra.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I tillägg till detta. Det bästa med denna koppling, tycker jag, är inte att den inte flyger iväg, utan att den kan manövreras med en hand. En vanlig koppling behöver man trycka framåt och sedan dra "låsringen" bakåt på för att den ska lossa. Med dessa kopplingar drar man bara låsringen, som är obelastad, bakåt och sedan fångas kopplingen upp och flyger inte iväg. Otroligt bra.
Kan bara instämma!
Det första jag gjorde när jag köpt slangvinda — som tyvärr inte är Cejn, ville ha det men budgeten då medgav inte det — och använt den litegrand var att byta till en ”rekylfri” Cejn-koppling. Otroligt nöjd med den!

Nu känner jag att jag villhöver en ny slangvinda…
//Ronnie

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Här är en liten film som visar hur kopplingen ser ut inuti och hur den fungerar

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Här är en liten film som visar hur kopplingen ser ut inuti och hur den fungerar

[media]
Intressant! Blir ju klart sugen på att uppgradera min slangvinda från Biltema. Den funkar fint, men nya kopplingar skulle göra den trevligare att använda.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Ellagård Ellagård skrev:
Intressant! Blir ju klart sugen på att uppgradera min slangvinda från Biltema. Den funkar fint, men nya kopplingar skulle göra den trevligare att använda.
Fungerar säkert bra. Mät slangens dimension så finns det nog lämpliga kopplingar.

Kika gärna på tillbehör till blåspistolerna så finns det en hel del bra saker att använda

https://www.cejn.com/sv-se/products...=blowguns-accessories-5020&filters=&am=#parts

Detta är min favorit som gör att man inte riskerar att skada lacken på bilen när man som jag brukar göra blåsa rent mellan dörrlister på bilen när man tvättat bilen på vintern. Man sätter den på blåspistolens rör så får man ett bra skydd mot repor.
Även bra om man ska renblåsa något som gummit ger en bra tätning i hål man vill blåsa i.

Gummibeklädd munstyckstillsats för blåspistol, skyddar mot repor vid användning.

• Gilla
Veritas
  • Laddar…
Ellagård Ellagård skrev:
Kan säga att jag är nöjd över den uppdateringen av min slangvinda, mycket större innerdiameter i nippeln jämfört med de ”märkeslösa” som säljs på alla billiga ställen. Blev lite överraskad när jag såg skillnaden, det märks även när man börjar köra tryckluftsverktyg :)

• Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.