P pj87 skrev:
Som rubriken lyder så söker jag en väggfast vinda som är 15-20 m och ska användas till både dickertpistol, mutterknackare, slipmaskin mm
Tänkte mej runt 1000:-

Har en sån här kompressor från biltema:
[länk]

Förstår att kompressorn inte kommer orka slipa i flera timmar men vill inte att slangen ska vara något som försämrar effekten
Hej
Jag har något billigt, som så klart straffar sig i längden.
Mitt tips är att kolla på infästningen av själva upprullningskassetten till väggfästet. En vinda är tung och utsätts för mer kraft än man kan tänka sig kan man rullar slangen ut och in.
Vissa har vara en tapp som sticker upp, där kassetten hänger och roterar. (Samma sak för vindor för trädgårdsslang). Undvik dessa. De vill gärna börja vicka och glappa kring tappen, som på billigare bara är helt eller delvis i plast.
Satsa på något som har fäste både uppe och nere, alltså en bygel som håller hela kassetten. Den medför sannolikt också en större hålbild på fästhålen, och kan sprida ut belastningen i väggen över en större yta och få stabilare och hållbarare infästning i väggen.
 
  • Gilla
Veritas och 2 till
  • Laddar…
P pj87 skrev:
Om jag skulle köpa den här
[länk]
Vilka kopplingar ska jag byta då? Och till vad?
Denna har jag i garaget: https://www.clasohlson.com/se/Slangvinda-Cocraft-HA-15-A/p/Pr408784000
Kostar lika mycket men du slipper köpa kopplingar då de ingår. Passade på att köpa min när C.O hade % på verktyg mm. Tror jag fick den med 25% rabatt. Beställer man den sedan till närmsta butik så slipper man fraktkostnaden.
 
P pj87 skrev:
Om jag skulle köpa den här
[länk]
Vilka kopplingar ska jag byta då? Och till vad?
Cejn.. Dyker ofta upp billigt på tradera...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har fortfarande inte införskaffat mig någon...
Cejn på tradera har inte kommit ut heller på sistone...
Önskar fortfarande tips mellan 1000-1500
 
Jag kör en äldre variant av Biltemas med 15 meter 3/8-slang. Räknar inte med att ha den hela livet, men den har suttit på väggen i +5 år och gör sitt jobb. Hittade då inget annat som hade lika lång och grov slang till rimligt pris.

Räcker från garaget, förbi min korta uppfart och runt till utsidan av en bil parkerad på gatan, bra när jag byter däck åt pappa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Med det sagt så tycker jag att den Mathias länkar till ser prisvärd ut - fråga är hur lik den är Biltemas för 999:-?
 
  • Digital skjutmått som visar 20,86 mm när det mäter en mässingskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätskiva som visar dimensionen 18.44 mm på en mässingskoppling för tryckluftsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slangvinda för tryckluft med röd slang och guldtonade kopplingar på ett garagegolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell med dimensioner för borrstorlekar i millimeter och inches, inkluderar både utvändigt och invändigt mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Veritas och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]
Betyder då att jag ska ha 1/2" kopplingar då
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.