47 202 läst · 510 svar
47k läst
510 svar
Vilken tid tar elektrikern betalt för?
just precis, och det är knappast arbetare som får möjlighet att "surfa bort" 20% av dagen, och fixa egna ärenden osv.. en arbetare är alltid hårdare kontrollerad än en tjänsteman, tyvärr.q(;^ptracker skrev:
Hej,iseklaar skrev:Hej. Jag hade en elektriker hemma som satte in en extra box med säkring i min central för att jag installerat en ångdusch.
Nu fick jag fakturan och han har fakturerat 3.5 timmar och det är enligt min mening för mycket.
Han ringde mig kl 7.10 sa han skulle åka och hämta säkring i affären.
7.40 öppnar jag för honom hemma hos mig.
9.45 åker han från mig.
Ska han få ihop 3.5 timmar så får han nästan räkna från han steg upp på morgonen till han var tillbaka på firman.
Hur många timmar borde jag bli fakturerad enligt er?
Hur gör jag för att få det ändrat?
Sen hade de inte räknat av rotavdraget heller:@.
/Tommy
Ta och räkna en sekund på vad det material han sålt till dig egentligen kostat!
Hantverkare vill/kräver att få sälja materialet själv. Det hade troligen varit billigare och ringa en taxi o be dem hämta grejerna ...
Nu ta han betalt många ggr för samma material, dels med en hyffsad avans och kickback. Dels blir restid betald arbetstid.
Men jag håller med de övriga, denna faktura är i stort ok.
/E
Rotavdrag är och måste vara kundens ansvar, som företag har man ingen aning om kunden överhuvud taget har nån möjlighet till rot avdrag. Ingen kan väl på allvar mena att företaget ska kontrollera med skattemyndigheten om kunden kan göra rotavdrag. Den som har nytta av rotavdraget är kunden och för företaget innebär det bara merarbete som ingen vill betala.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 252 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 252 inlägg
Du har PM.elmont skrev:Rotavdrag är och måste vara kundens ansvar, som företag har man ingen aning om kunden överhuvud taget har nån möjlighet till rot avdrag. Ingen kan väl på allvar mena att företaget ska kontrollera med skattemyndigheten om kunden kan göra rotavdrag. Den som har nytta av rotavdraget är kunden och för företaget innebär det bara merarbete som ingen vill betala.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Klart vi har förändrat arbetsätt genom tiderna, det största är att anpassa sig till nytt mtrl -som det kommer hela tiden.
Vi som jobbar med elinstallationer vet åxå vilka bekymmer vi stöter på å hur man undviker/löser det.
Men det är ju Du som menar vi skall utvcklas å sänka kostnader, å vi menar det är mkt mkt svårt å tar gärna emot tips på hur.
Sen det folk jämför å frågar efter det är vad man tar i timmen. Inte vad kabel eller vu kostar........
Du skriver om OH. Förklara för en som inte förstår vad Du menar med det? vad som ingår i OH.
På sikt blir alla kunder gladare pga sjunkande priser på sikt.tille1 skrev:
För om elfirman fakturerar endast för tiden hos kund, men högre timpenning, så tjänar dom alltså pengar när dom jobbar med själva jobbet, men förlorar pengar när dom tankar bilen, skriver arbetsorden, hämtar material, städar lagret osv osv.
Då blir det alltså ett starkt incitament att verkligen effektivisera verksamheten, att minimera ofakturerbar tid. Då blir det svårare att motivera en onödig tur till Ahlsells, bara för att dom bjuder på glögg och pepparkakor.
Och i efter en tid så tjänar förhoppningsvis både företagen och kunderna på att mer "verkligt" arbete utförs på samma veckoarbetstid.
Jag tror inte det är så lätt
om jag tänkte pengar hela tiden så skulle jag inte va helgledig
Fika pauserna på ahsell drar sin publik oavsett vilken tid man fakturerar
Sen är det så att många kunder uppskattar det sociala när hantverkaren kommer iallafall utanför staden
mvh tille
om jag tänkte pengar hela tiden så skulle jag inte va helgledig
Fika pauserna på ahsell drar sin publik oavsett vilken tid man fakturerar
Sen är det så att många kunder uppskattar det sociala när hantverkaren kommer iallafall utanför staden
mvh tille
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Sen är det inte alla som bor centralt i städer........
Blir det då olika prissättnings system i olika bygder?
Sen så ska ingen inbilla mig att de på kontor tex jobbar 8 timmar effektivt varje dag, hela tiden.......
Då det är högre påslag för mtrl så betalar man för de det monterat å inte att de far runt å fikar...att enbart betala för tiden man är där kommer ingen kund som bor 45 min från firman nått jobb gjort. Då det är högre spilltid. Då har de 'inte tid'.
Därför är det väl bra att det är högre procent på monterat mtrl, då kunden betalar för det som är gjort å inte deras restid, om timpriset är lägre....
Blir det då olika prissättnings system i olika bygder?
Sen så ska ingen inbilla mig att de på kontor tex jobbar 8 timmar effektivt varje dag, hela tiden.......
Då det är högre påslag för mtrl så betalar man för de det monterat å inte att de far runt å fikar...att enbart betala för tiden man är där kommer ingen kund som bor 45 min från firman nått jobb gjort. Då det är högre spilltid. Då har de 'inte tid'.
Därför är det väl bra att det är högre procent på monterat mtrl, då kunden betalar för det som är gjort å inte deras restid, om timpriset är lägre....
Du menar att jag ska göra löneavdrag för all arbetad tid som EJ är debiterbar? För att de anställda ska effektivisera sitt arbete?Mikael_L skrev:På sikt blir alla kunder gladare pga sjunkande priser på sikt.
För om elfirman fakturerar endast för tiden hos kund, men högre timpenning, så tjänar dom alltså pengar när dom jobbar med själva jobbet, men förlorar pengar när dom tankar bilen, skriver arbetsorden, hämtar material, städar lagret osv osv.
Då blir det alltså ett starkt incitament att verkligen effektivisera verksamheten, att minimera ofakturerbar tid. Då blir det svårare att motivera en onödig tur till Ahlsells, bara för att dom bjuder på glögg och pepparkakor.
Och i efter en tid så tjänar förhoppningsvis både företagen och kunderna på att mer "verkligt" arbete utförs på samma veckoarbetstid.
Undra hur ofta de skulle ta sig tid då att tex städa/tvätta bilarna då? :wow:
Nu missförstår du mig.Rrrrr skrev:
De anställda har sin lön, givetvis.
Men företagets "ledning" försöker effektivisera och se till att montörerna får allt mer debiterbar tid.
T.ex. ser arbetsledningen till att man hämtar material till flera jobb samtidigt när man ändå åker till grossisten. Har man lite planering så borde man kunna hämta allt som behövs för hela veckan vissa bra veckor åtminstone.
Företagets ägare får ett starkt incitament att komma på idéer som ger möjlighet att göra jobb i små luckor , "röda avgångar" som nån skrev är ju en tanke, men även att försöka effektivisera beställning, tidsrapportering och kundhantering i övrigt.
Nu är jag inte dummare än att jag inser att alla (de flesta iaf) firmor redan jobbar på sådana frågor och redan genomfört effektiviseringar.
Men med metoden att kunna ta betalt för diverse "strultid" runtomkring så blir det i vilket fall inte så väldigt intressant att effektivisera allt som går.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Thomas59:
Det finns ingen mätning av produktiviteten hos något du kallar för hantverkarsektorn. Däremot finns det mätningar gjorda inom bygg- och anläggningssektorn. Men dessa är mycket missvisande.
Läs detta:
Produktivitetsmätningar i byggsektorn
http://www.byggradet.se/material/forskningens_dag/?CoMeT_function=get_file&id=84_1
Det finns ingen mätning av produktiviteten hos något du kallar för hantverkarsektorn. Däremot finns det mätningar gjorda inom bygg- och anläggningssektorn. Men dessa är mycket missvisande.
Läs detta:
Produktivitetsmätningar i byggsektorn
http://www.byggradet.se/material/forskningens_dag/?CoMeT_function=get_file&id=84_1
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Productivity isn’t everything, but in the long run it is almost everything. A country’s ability to improve its standard of living over time depends almost entirely on its ability to raise itsoutput per worker."
Paul Krugman(Nobelpristagare i Ekonomi)
Paul Krugman(Nobelpristagare i Ekonomi)