Rrrrr skrev:
Detta funkar ju bra om du är egenföretagare utan anställda.
....
Man kan aldrig ta betalt för att räkna på jobb som man inte får!
Håller helt med. Jag var egenföretagare och i IT-branchen kan man ta betalt för "konsultation" (rådgivning). Lite konstigt faktiskt att motsvarande tjänst i elbranchen räknas in i själva offerten och förväntas vara kostnadsfri.
 
Akzid skrev:
Hur tror du man påverkar politiker att lagstifta i arbetarnas väg?
Folk på vänsterkanten pratar ofta i generella termer lite nonchalant om "arbetare" och "arbetaren". Kan du förklara för mig vad betyder i verkligheten? Exakt vilka är de där arbetarna egentligen?

Jag hoppas du är medveten om att även konsulter, chefer, företagsledare och verkställande direktörer har fackförbund och att även det de gör är förvärvsarbete.
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
Spelar det någon roll om det tas via timpris eller varu på slaget?
Då det borde var siffran längst ner gäller och om skillnaden blir stor.
Förklara för mig angående overhead eller vad som borde ingå i timpriset..
Ja det spelar roll.

För det första: Genom att flytta över OH till materialpåslag försvårar ni (omöjliggör) för mig som kund att jämföra kostnader mellan olika företag.

För det andra: En (extra-)kostnade som inte motsvaras av något förädlingsvärde göt ALLTID att produkten/tjänsten upplevs som överprissatt.

För det tredje: Det är helt orimligt att den OH som kunden anses ska betala står i relation till inköpt material. Rimligen borde det vara som det normalt sett är i de allra flesta företag att OH läggs på timpriset istället
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
Jag börjar undra om någon här bara kommer med en massa påståenden han själv inte kan försvara.
Som bara pekar finger att det är fel men som inte kan förklara eller ge förslag till utveckling.....
Jo jag förstår vem du syftar på så du kan lika gärna skriva det. Visst kommer jag med påståenden, annars skulle det ju inte bli någon diskussion och ibland är kanske mina påstående lite provokativa.

Vad gäller ditt andra påstående skulle jag nog faktiskt vilja säga att det är debattmotståndarna (inte bara du alltså) som på ett häpnadsväckande sätt försvarar ett område som utsätts för kritik från alla håll. Det verkar inte finnas den minsta insikt om problemen i branschen, ni slår ifrån er i stort sett all kritik, försvara gamla obsoleta strukturer och verkar faktiskt inte ha några som helst idéer om hur hantverkarföretagen ska kunna effektiviseras. Att det inte skulle kunna gå att effektivisera, som vissa påstår, är ju bara löjligt.

Du tycker att JAG ska komma med förslag till vad NI ska göra för att utveckla ERA företag.

Har ni inga idéer själva då?

Om ni inte tycker att det finns utrymme för utveckling kan man ju undra varför ni är så upprörda för att ingen talar om för er hur ni ska göra?
 
Thomas59
Maxwells_Demon skrev:
Håller helt med. Jag var egenföretagare och i IT-branchen kan man ta betalt för "konsultation" (rådgivning). Lite konstigt faktiskt att motsvarande tjänst i elbranchen räknas in i själva offerten och förväntas vara kostnadsfri.
Jo man kan faktiskt ta betalt för offerten även om man inte fick jobbet, givet att man får andra jobb alltså.

Arbetet med den offerten som inte gav jobb är en indirekt kostnad och slås ut på det timpris som företaget tar i de jobb företaget faktiskt får. Det är precis samma princip som de flesta andra kostnader som inte direkt kan faktureras till kund. Ibland kallar man även dessa kostnader för over head.

Detta verkar vara HELT okänt bland hantverkare som ofta klagar på att dom inte får betalt för offertarbete.
 
Hej
Vad har utveckling av företagande med priser på elmatrial att göra
Om elektrikern vill ha 200 kr för ett vu så är det upp till han jag som kund kan välja ett annat företag istället
I en marknadsekonomi krävs det engagerade kunder för att hitta bästa pris
mvh tille
 
Folk som kan tala om för andra att dom gör fel och att det skulle bli mycket bättre om dom gjorde rätt finns det allt för många av och att tycka att saker är fel är väl bland det enklaste. I mitt tycke är deras "råd" av litet eller inget värde.
Den som däremot kan peka på vad som går snett och hur man ska förfara för att undvika det, har min aktning. Naturligtvis räcker det inte med att man kommer med nån svepande "förklaring" om "nya metoder utan, det måste naturligtvis vara idéer och tankar med verklig substans.
Att saker kan göras "bättre" fattar naturligtvis ALLA, men hur kan vara det knepiga. Och att bara "tjata" ni gör fel, ger inget anat än antipati till den som tjatar och tillför inget av värde.
 
Thomas59
tille1 skrev:
Hej
Vad har utveckling av företagande med priser på elmatrial att göra
Om elektrikern vill ha 200 kr för ett vu så är det upp till han jag som kund kan välja ett annat företag istället
I en marknadsekonomi krävs det engagerade kunder för att hitta bästa pris
mvh tille
Så sant så sant men inte ens engagerade kunder kan jämföra kostnader mellan företag som prissättningen ser ut idag. Genom märkliga prissättningsmodeller och dribblande med fördelningen av kostnader på material och timpris har ju branschen gjort va den kan för att försvåra jämförelsen mellan företag.
 
Thomas59 skrev:
Ja det spelar roll.

För det första: Genom att flytta över OH till materialpåslag försvårar ni (omöjliggör) för mig som kund att jämföra kostnader mellan olika företag.

För det andra: En (extra-)kostnade som inte motsvaras av något förädlingsvärde göt ALLTID att produkten/tjänsten upplevs som överprissatt.

För det tredje: Det är helt orimligt att den OH som kunden anses ska betala står i relation till inköpt material. Rimligen borde det vara som det normalt sett är i de allra flesta företag att OH läggs på timpriset istället
Har denna tråd nu också börjat handla om materialpåslag? Var de inte i den andra tråden vi snackade om detta? :rolleyes:

Kan vi inte en gång för alla komma överens om att:


  • JA, de vore helt klart bäst om vi (elektriker/rörmokare som de främst gäller) hade låga påslag och istället högre timpenning.
  • Det är väldigt svårt för en enskild firma att göra denna ändring eftersom "alla" andra företag är fast i den gamla traditionen med att ha höga materialpåslag istället för lägga de på timtiden. (Som sagts flera gånger, kunder jämför timdebitering hos olika företag innan de bestämmer sig.. Aldrig materialpriser!)
 
Thomas59
elmont skrev:
Folk som kan tala om för andra att dom gör fel och att det skulle bli mycket bättre om dom gjorde rätt finns det allt för många av och att tycka att saker är fel är väl bland det enklaste. I mitt tycke är deras "råd" av litet eller inget värde.
Den som däremot kan peka på vad som går snett och hur man ska förfara för att undvika det, har min aktning. Naturligtvis räcker det inte med att man kommer med nån svepande "förklaring" om "nya metoder utan, det måste naturligtvis vara idéer och tankar med verklig substans.
Att saker kan göras "bättre" fattar naturligtvis ALLA, men hur kan vara det knepiga. Och att bara "tjata" ni gör fel, ger inget anat än antipati till den som tjatar och tillför inget av värde.
Kallas utvecklingsfientlighet med ett annat ord. Finns inte viljan att utveckla verksamheten är det givetvis jobbigt att någon säger att det man gört inte är bra.

Om du missat alla kommentarer från mig och andra om vad vi tycker är fel och hur det kan förändras bör du nog läsa denna typ av trådar (det finns flera) en gång till.

Sen tycker inte jag att det i alla lägen är vi (kunderna) som ska tala om hur ni ska komma tillrätta med era problem. Det får ni faktiskt lösa själva. Det är helt normalt att det är så och inget konstigt.

Vad är det du säger egentligen.

Finns det problem i hantverkarbranschen eller inte?

Om du svarar ja på ovanstående fråga: Har ni identifierat dessa problem eller vet ni bara att något är fel?

Om ni har identifierat problemen kan du väl berätta vilka dessa är och vilka åtgärder ni tänker vidta. Om ni inte identifierat problemen undrar jag vad ni tänker göra för att se vad som är fel?

Om du svara nej på första frågan: Vad tror du att missnöjet beror på?

Genomgående i diskussionen verkar det som om hantverkarna inte upplever några problem annat än kunderna då som bara gnäller och är besvärliga.
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Har denna tråd nu också börjat handla om materialpåslag? Var de inte i den andra tråden vi snackade om detta? :rolleyes:

Kan vi inte en gång för alla komma överens om att:


  • JA, de vore helt klart bäst om vi (elektriker/rörmokare som de främst gäller) hade låga påslag och istället högre timpenning.
  • Det är väldigt svårt för en enskild firma att göra denna ändring eftersom "alla" andra företag är fast i den gamla traditionen med att ha höga materialpåslag istället för lägga de på timtiden. (Som sagts flera gånger, kunder jämför timdebitering hos olika företag innan de bestämmer sig.. Aldrig materialpriser!)

Instämmer!

Med reservationen att ett högre påslag än "låga" givetvis är ok om det finns ett bra motivation, ett mervärde. Att bara flytta över over head-/indirekta kostnader till materialpåslag är INTE en bra motivation.

Jag tror inte bara det är svårt att genomföra för ett enskilt litet företag. Jag skulle gissa på att det nästan är omöjligt. Det är också därför jag har efterlyst någon form av agerande från branschorganisationer eller liknande.

Vi verkar inte komma särskilt mycket längre än att bli eniga om att vi är oeniga så det här får väl bli slutklämmen.

Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna då jag inte varit särskilt snäll i mina kommentarer. Syftet har till viss del varit att provocera lite (som någon misstänkte) men i huvudsak att få företagare att tänka till och inte bara trava på i gamla hjulspår. Det skulle nog gynna både oss kunder och er företagare.

Tyvärr så är det så att små och medelstora företag sällan tar in hjälp utifrån för att effektivisera verksamheten. Till viss del av ekonomiska skäl (det förstår jag, det är inte billigt) men också för att man upplever att man kan bäst själv och att man har svårt att ta till sig saker från någon som inte kommer "från branschen".

Jag tror att det finns mycket att lära av företag i andra branscher men det är ju min åsikt det. Det finns ju faktiskt massor av bra, duktiga och effektiva företag och otroligt duktiga hantverkare INOM branschen också. En bra start kan ju vara att börja där. Men då måste man ju tro på att det går att förbättra verksamheten.

Ett sätt som vi faktiskt tillämpat i fastighetsbranschen är att skapa ett erfarenhetsutbytesnätverk. Företagare som samlas regelbundet och utbyter erfarenheter avseende hur verksamheten kan drivas på ett effektivare sätt. Det kostar inger förutom tiden. Men det kanske ni redan har!
 
Det är det lättaste som finns att klaga på andra och tala om att dom gör fel, vad leder det till? Jo man blir bara "trött" på den personen, inget annat, det ger definitivt inga insitement för förändring. Omvänd psykologi KAN ev fungera på några få men den absoluta majoriteten av människor blir bara less. Däremot kan positv kritik o råd leda framåt, men där ställs betydligt högre krav på rådgivaren. Han måste veta vad han pratar om och vara trovärdig och ha förmågan att komma med trovärdiga lösningar. Är han den typ som jag nämner först kommer han aldrig att bidra till nån förbättring utan kommer att hamna i kategorin "gnällspik utan verklighetsförankring".
Det missnöje som det skrivs om är, så vitt jag kan förstå, dels ett fenomen som är rätt litet och kanske förekommer o vissa områden med en allt för överhettad marknad. Jag har under mina år i branschen inte upplev nån misstro från kunderna, dom få gånger som det har hänt är när folk har beställt en specad tjänst och sedan trott att man skulle förstå att man även skulle utföra andra saker. Att ta dom få som skriver i detta formum som tecken på ett utbrett missnöje är väl att dra mycket höga växlar på ett litet kundurval.
Jag har ett kundregister på ca 1000 namn (85 % är återkommande kunder +14 % är engångsobjekt och några är kunder inte vill ha oss eller kunder som vi inte vill ha) och av dom är det kanske 2 -4 som någon gång varit missnöjda och orsaken har alltid varit nått missförstånd (se ovan). Missförstånden har naturligtvis undanröjts till kundernas fördel, även om jag/vi ansett att kunden till stor del genom felaktig info bidraget till felen.
Eftersom jag känner branschen och dess utövare rätt väl kan jag påstå att förhållandet är rätt lika på dom FLESTA el företag MEN det finns även här rötägg och dom bidrar till hög del av missnöjet.
 
En ekonom så till mig engång att när två eller fler företagare i samma branch träffas uppstår en kartell

jag är helt säker på att dom flesta företagare vill bli effektivare för att tjäna mer (tid eller pengar)
Jag inbillar mig ochså att många blivit egna pga att dom sett att stora gamla företag stannat i utveckling
sen vet jag att många företag har så mycket jobb att dom inte hinner eller orkar greppa nya matrial o sätt att jobba
(dom försöker väll tillfredställa kunders önskemål) vilket inte alltid uppskattas
Mvh tille
 
Maxwells_Demon skrev:
Folk på vänsterkanten pratar ofta i generella termer lite nonchalant om "arbetare" och "arbetaren". Kan du förklara för mig vad betyder i verkligheten? Exakt vilka är de där arbetarna egentligen?

Jag hoppas du är medveten om att även konsulter, chefer, företagsledare och verkställande direktörer har fackförbund och att även det de gör är förvärvsarbete.

Jo det är jag medveten om. Men när jag pratar om arbetare så pratar jag inte främst om en elektriker. Utan om den samhällsklassen som tjänar ännu lite mindre. Kan vara industriarbetare framför ett löpande band. Kommunalanställda t.ex.
Må hända det är lite slarvigt men det är endå ett utryck där folk vet vad man menar, oftast iallafall. Det kommer ju ända tillbaka i tiden då partierna hette hattar och mössor eller hur de nu var.
 
Tror inte hantverkarna skiljer sig speciellt mycket från andra företag när det gäller effektivitet, dom flesta är väl anställda hos en firma som vilken svensson som helst.
Dom som jobbar inom "väggar" synas inte lika hårt som dom som kommer ut till en privatperson.
Anställda som är ute och surfar 20 % av arbetstiden eller fixar privata saker på arbetstid och på företagets bekostnad får vi konsumenter betala för i slutändan.
Rannsaka er själva eller er verksamhet innan ni hoppar på någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.