Thomas59
El-Tommy skrev:
Timpriser skiljer sig mellan olika firmor. Såsom den enskilde elektrikerns effektivitet. Som Fraggelbaerget skriver så spelar det enbart roll vad det står längst ner på fakturan. Hantverkaren skall vara duktig & effektiv. Kostar säkert mer per timme men i slutändan lägre timmar.
Mao den som enbart lyssnar på vad timpriset kostar är ju lite funny :)

Läser även ovan att "rimligt" påslag skall vara 15-20% på grosspris?
Sen läser jag att det troligtvis är flera hundra procent påslag på varorna i en ICA butik. (vilket är helt sant). Konstigt att inte folk står i kassan på ICA och kräver inköpskvitton samt att dom tycker det är lustigt med X antal hundra procent påslag på deras grosspriser. ;)

puss
Nej det är inte enbart vad som står på sista raden som betyder något. Så länge ni resonerar på det sättet kommer ni inte att bli mer effektiva för varje år - vilket de flesta andra typer av verksamheter måste bli och som vi kunder förutsätter.

Jämföra ICA och hantverkarnas påslag på material, jo tjena. Kom igen då ni gör jobbet gratis och enbart tar betalt för materialet. När fick du senast en faktura från ICA på kassapersonalens arbete och lagerarbetarnas och ledningens och sen några snygga poster med restid och milersättning då dom åkte och hämtade varorna och en fast kostnad för servicebil, förlåt jag menade kassaappparat:wow:.
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
thomas:

Det är ju arbets tiden Du reagerar på..........
Men tror Du att vi som säljer tjänster inte har personal -dusch, omklädnings rumm.m- samt lager/kontor/garage dvs lokal utgifter?
Jo jag vet att ni har det, det kallas over head och bakas normalt in i timpriset.
 
Thomas59 skrev:
Du kan vara hur säker du vill men verkligheten är en annnan. I alla fall under den senaste 10-årsperioden har ni lyckats med konststycket att producera MINDRE per timme än tidigare. Lite imponerande faktiskt :wow: men det kanske beror på att ni hänger här på Byggahus.se hela dagarna.

Du har kanske skrivit det tidigare.. Men var har du fått dessa uppgifter ifrån?
Har du inte hört att byggstressen blivit tuffare varje år? Byggtider pressas hela tiden...
 
Thomas59
Rikard Ågren skrev:
Vad är en vettig vinstmarginal för ett mindre företag? Vi låg på 20% förra året.
EBIT eller EBITDA?
 
Thomas59
Angus_MacGyver skrev:
HUR MAN GÖR 5 VECKOR AV 4

En elektriker, El-Gunnar, har för närvarande 3 kunder - Erik, Valter, Berit. Erik bor granne (10m) med El-Gunnar, Valter 1 mil ifrån och Berit 5 mil ifrån.

El-Gunnar fick inte alla jobben på samma gång utan med lite spridning i tiden. "Jo, jag kan göra det. Jag har några andra jobb, men det är klart att vi ska lösa det där." hade han sagt till Berit när hon kontaktade firman. Till de andra hade han sagt ungefär samma saker i förhandlingarna om uppdragen.

De tre jobben var var inte jättestora, men de skulle ta några dagar på varje jobb. I praktiken skulle han kunna göra ett jobb i taget, men för att hålla igång kunderna höll El-Gunnar igång alla tre samtidigt.

En typisk dag för El-Gunnar:
Åker hemifrån kl 7 till Byggvaruhuet som ligger på 1 mils avstånd. Därifrån åker han till Berit eftersom Byggvaruhuset ligger på vägen dit (även 1 mil från kontoret). Där hämtar han grejer till alla tre kunderna och fortsätter hem till Berit. Han jobbar hos berit 2 timmar och åker sedan till Valter för att jobba två timmar, på vägen äter han lunch. Sist åker han hem till sin granne Erik och gör sina sista 2 timmar innan han åker de 10 metrarna hem för att avsluta arbetsdagen.Totalt har han kört lite drygt 12 mil den dagen.

När jobben är klara skicka El-Gunnar skriver han ihop och ut fakturorna. Hans restid är i snitt 10 min/mil. För den typiska dagen fakturerar han Berit:
- restid 10 mil inkl införskaffande av material = ca 2 timmar
- arbete 2 timmar
- material

... och Valter:
- restid 4 mil (från firman till Byggvaruhuset, sedan till Valter som bor i motsatt riktning och tillbaks till kontoret) inkl införskaffande av material = ca 1 timme
- arbete 2 timmar
- material

... samt Erik:
- restid 3 mil (från firman till Byggvaruhuset, sedan till Erik som bor 1 mil från Byggvaruhuset och tillbaks till kontoret) inkl införskaffande av material = ca 1 timme
- arbete 2 timmar
- material

Totalt för den typiska dagen fakturerar EL-Gunnar:
- restid och införskaffande av material ca 4 timmar
- arbete på plats ca 6 timmar

Eftersom El-Gunnar egentligen kör 12 mil/dag, dvs 2 timmar, arbetar han som alla andra 8 timmarsdagar+lunch. Det fina i El-Gunnars verksamhet är att han tjänar 2 timmar om dagen i fakturerad restid. På en månad har han fakturerat 40 timmar, eller 1 arbetsvecka, mer än han lagt ner. "Det är så man gör kulor" säger Gunnar till sig själv innan han släcker lampan och puffar till huvudkudden för en god natts sömn.

------------------------------------------------------------------------
Storyn är naturligtvis påhittad, men är något att fundera över för dig som ska anlita hantverkare. Det är nog bäst att avtala att tid på plats debiteras och inte för något annat. Täckning för resor mm ska ingå i priset. Utvecklingen på marknaden för privatpersoner kommer nog gå åt det hållet iaf. Den hantverkare som gör så kommer nog få fler nöjda kunder och därmed fler affärer.
d^_^b du glömde att Gunnar givetvis även fakturerar de två timmarna som återstår till åtta arbetstimmar (restiden räknas inte).

Det är nämligen så att Gunnar inte kunde (eller orkade) fixa någon kund att debitera de två timmarna och enligt hantverkarlogiken ska då dessa två timmar faktureras de stackars andra kunder som han haft under dagen.

Det är ju, fortfarande enligt hantverkarlogik, inte Gunnars fel att han inte kunde klämma in en kund på dessa två timmar (huruvida det är kundens fel är oklart) och, fortfarande enligt hantverkarlogik, så MÅSTE Gunnar få in intäkterna för dessa två timmar, annars kommer Gunnars lön att påverkas negativt och DET är inte att tänka på.
 
Vad ingen tycks fatta är att det faktisk är ungefär samma utbud av arbete oavsett vad kostnaden är. Höjs priset kommer arbetstillfällena tillfälligt att sjunka men under den tiden är det bara att skicka hem/avskeda gubbarna. När det har gått ett år och det verkligen är ett måste att få tag i en hantverkare kommer alla hantverkare att kunna ta ut precis det pris dom vill.
Varför skulle företagen dumpa priser ??? för att göra jobb som knappt betalade sig?? Då är det bättre att ligga hemma och inte tjäna pengar än att tokjobba och inte tjäna pengar. Skulle andelen hempul öka i större omfattning är det helt lugnt, det innebär bara att på nått års sikt kommer än mer jobb in och dessutom troligen lite mer omfattande.Skulle det komma en massa "polacker" blir situationen densamma, bara några år och sedan rusar marknaden. Och om nån tror att man kan påverka genom det här forumet så lever denne i det blå, det är nog ytterst få som kan/vill påverka som följer det som skrivs här.
Jämförelsen med ICA haltar naturligtvis på väldigt många sätt, Skulle en elfirma bara behöva lägga fem minuter på varje kund för en affär på en tusenlapp tror jag att även elfirman skulle överleva utan att ta betalt för den tid som dom lägger på varje kund.
 
Thomas59
Akzid skrev:
Du har kanske skrivit det tidigare.. Men var har du fått dessa uppgifter ifrån?
Har du inte hört att byggstressen blivit tuffare varje år? Byggtider pressas hela tiden...
Uppgifterna hörde jag av Centerpartiets partisekreterare tidigare i veckan men dom kommer från en av otaliga utredningar som löpande görs inom området. Har ingen anledning att tro att han ljuger.

Jag kan kolla källan om du absolut vill men jag får inte tag i honom förrän måndag då?
 
Thomas59
elmont skrev:
Vad ingen tycks fatta är att det faktisk är ungefär samma utbud av arbete oavsett vad kostnaden är. Höjs priset kommer arbetstillfällena tillfälligt att sjunka men under den tiden är det bara att skicka hem/avskeda gubbarna. När det har gått ett år och det verkligen är ett måste att få tag i en hantverkare kommer alla hantverkare att kunna ta ut precis det pris dom vill.
Varför skulle företagen dumpa priser ??? för att göra jobb som knappt betalade sig?? Då är det bättre att ligga hemma och inte tjäna pengar än att tokjobba och inte tjäna pengar. Skulle andelen hempul öka i större omfattning är det helt lugnt, det innebär bara att på nått års sikt kommer än mer jobb in och dessutom troligen lite mer omfattande.Skulle det komma en massa "polacker" blir situationen densamma, bara några år och sedan rusar marknaden. Och om nån tror att man kan påverka genom det här forumet så lever denne i det blå, det är nog ytterst få som kan/vill påverka som följer det som skrivs här.
Jämförelsen med ICA haltar naturligtvis på väldigt många sätt, Skulle en elfirma bara behöva lägga fem minuter på varje kund för en affär på en tusenlapp tror jag att även elfirman skulle överleva utan att ta betalt för den tid som dom lägger på varje kund.
Jag ber att få lägga in en reservation mot den verklighetsbeskrivningen. Den kommer, för hantverkarbranschen, möjligen att stämma om man, i samarbete med facket, lyckas upprätthålla de mekanismer som idag sätter marknadskrafterna ur spel, för det är precis vad ni sysslar med.

Det är som tur var knappast troligt att ni lyckas med detta. Invandringen av företag och arbetskraft inom er sektor har bara börjat och ser ni inte tilll att bli konkurrenskraftiga kommer ni att sopas bort från marknaden.
 
Thomas59 skrev:
Uppgifterna hörde jag av Centerpartiets partisekreterare tidigare i veckan men dom kommer från en av otaliga utredningar som löpande görs inom området. Har ingen anledning att tro att han ljuger.

Jag kan kolla källan om du absolut vill men jag får inte tag i honom förrän måndag då?
Ja jag hade varit mycket intresserad av att veta hur denna utredning är gjord. Hur de har mätt av hantverkare har blivit ineffektivare...
För du menar prestationen? Alltså meter kabel/timme?
 
Thomas59 skrev:
Jag ber att få lägga in en reservation mot den verklighetsbeskrivningen. Den kommer, för hantverkarbranschen, möjligen att stämma om man, i samarbete med facket, lyckas upprätthålla de mekanismer som idag sätter marknadskrafterna ur spel, för det är precis vad ni sysslar med.

Det är som tur var knappast troligt att ni lyckas med detta. Invandringen av företag och arbetskraft inom er sektor har bara börjat och ser ni inte tilll att bli konkurrenskraftiga kommer ni att sopas bort från marknaden.

Börjar inse vad du är för typ av person nu...
Du är akademiker som troligvis tjänar betydligt mycket bättre än en hantverkare?
Som gärna ser att allt vad fackligt heter, bara slutar att existera?
Som välkomnar tanken på lönedumpning från våra grannländer?
Inte är främande för en sänk ersättningsnivå på akassan?
Listan kan göras lång...
 
Ja hänga här på forumet gör visst fler än hantverkare (ler)
Visst är det bra att vi som håller på i byggsvängen inte har rätt uppfattning om tidsåtgången men tack o lov finns det politiker
Ta en villa som ex tidsåtgången för el 1970 och nu ?
Ha sen i tanken hur mycket mer installationer som utföres i dagsläget
Men jag ser fram emot expertens utläggning om den här frågan
mvh tille
 
Tycker det låter helt rimligt, jobbar själv som elektriker och tycker inte att du behöver känna dig lurad med fakturan, det tar tid att åka bil till och från firman det går inte att göra nya jobb under tiden, du måste förstå att du inte kan bli debiterad på minuten mm:)
 
Thomas59 skrev:
Jag ber att få lägga in en reservation mot den verklighetsbeskrivningen. Den kommer, för hantverkarbranschen, möjligen att stämma om man, i samarbete med facket, lyckas upprätthålla de mekanismer som idag sätter marknadskrafterna ur spel, för det är precis vad ni sysslar med.

Det är som tur var knappast troligt att ni lyckas med detta. Invandringen av företag och arbetskraft inom er sektor har bara börjat och ser ni inte tilll att bli konkurrenskraftiga kommer ni att sopas bort från marknaden.
Detta resonemang gäller ROT, inte nyproduktion
Men det är hantverk. Det tog för 20 år sedan 2 timmar att skruva upp ett väggutag. Idag tar det fortfarande nästan 2 timmar. Men det har kommit lite mer lättjobbat kopplingsmaterial, som minskar reklamationerna, och minskar kopplingstiden något. Så du kanske klarar jobbet på 1h55.

Jag har mycket svårt att se hur man kan jobba snabbare med installation, däremot kan man öka den debiterbara tiden för hantverkarna.
Men hur ska man klara att klamra kabel dubbelt så fort?

Det som har hänt i industrin är att produktionen har automatiserats med nya maskiner, automatiserade produktionslinor.
Industrin har kontroll på de leveranser som de får in, inkommande material, som ser likadant ut. En elektriker kommer till ett nytt hus varje gång.

För att ta en ekonomisk klyscha.
För 300 år sedan bestod en stråkkvartett av fyra personer. Idag består den fortfarande av fyra personer. Med thomas59's mått är det en rätt kass produktivitetsutveckling.
 
Hej igen
Jag vidhåller att det har blivit snabbare o effektivare dom senaste åren kanske inte revolutionerande men ändå
Sen är det ju så att människor är olika
Tittar man sen på totalabyggkostnaderna så är jag övertygad att övriga utgifter för pappersvändning har rakat i höjden pga akademiker o konsulter
mvh tille
 
Thomas59
Akzid skrev:
Börjar inse vad du är för typ av person nu...
Du är akademiker som troligvis tjänar betydligt mycket bättre än en hantverkare?
Som gärna ser att allt vad fackligt heter, bara slutar att existera?
Som välkomnar tanken på lönedumpning från våra grannländer?
Inte är främande för en sänk ersättningsnivå på akassan?
Listan kan göras lång...
Haha - Profiler!
-Akademiker stämmer
-Lön ja troligen har du rätt även där
-Facket stör mig inte särskilt mycket även om dom ibland (ofta) är ute och cyklar
-Lönedumpning, ja varför inte, vad är problemet?
-A-kassan, rätt där också, det måste bli skillnad i plånboken om man jobbar, kallas incitament och saknades tidigare

Vad är du för typ av person - Sosse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.