Mikael_L
Jodå, och jag var tvungen att ta fram fakturan för att kolla vilket timpris det var, när jag skrev inlägget. Så den är framför mig.
Söker du bevis så PM'ar du mig din mailadress så fotar jag av fakturan och skickar. :)

Men jag har ingen anledning att sitta här och ljuga.
Egentligen tänkte jag bara låta den här tråden gå mig förbi, jag vet inte ens varför jag lägger mig i. :rolleyes:

edit:
Jag kan tillägga, för full information att hans etableringsavgift var maskintransport 2 timmar 1200:- + moms, så där ligger det kanske lite overheadtäckning.
Men vid transporten är ju två maskiner inblandade, transporten och den transporterade.
 
Redigerat:
E
ok
jag ska inte vara petig utan du behöver inte så. men jag är 'van' att det kan 'skarvas' ibland -å skrapar man på ytan kommer det fram
 
Thomas59
Nerre skrev:
Allt handlar ju i slutänden om att företaget måste kunna betala sina anställda och dessutom göra lite vinst.

Det innebär att ALL tid och ALLT material måste på något sätt debiteras kunderna (annars går företaget i konkurs). För större företag som kanske dessutom har lite chefer, löneadministratörer osv så måste ju även kostnaderna för dem täckas upp. Och hyran för lokaler.

Jag tror inte att det är någon firma som tar en timtaxa som exakt motsvarar den anställdes timpenning, man har alltid en marginal på timtaxan. Det är storleken på den marginalen som skiljer.

Sen är det ju oftast så att när man beräknar hur mycket tid ett jobb skall ta är det en kvalificerad gissning. Ibland tar jobbet längre tid och ibland tar det kortare tid. Har man tur jämnar det ut sig, men annars måste man ha lite extra marginal där (annars hinner man inte med alla jobb man tagit på sig).

Sen är det ju såklart så att man som kund inte ska behöva betala t.ex. för att hantverkaren har glömt något och måste göra en extra resa, det får hantverkaren själv då ta smällen för (och en hantverkare som ofta glömmer saker får dålig debiteringsgrad och får kanske lite svårt att motivera sina lönehöjningar).

Men, då ska man som kund heller inte kunna få ett lägre pris om hantverkaren är extra effektiv eller klarar av att samordna flera jobb under en och samma resa.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

När jag jobbade som installatör (dels televerket och dels en privat larmfirma) fick varje kund betala för resa från arbetscentralen till kunden, även om jag gjorde jobb hos två kunder som låg i samma hus. Minimidebitering för jobb var en timme, så ett jobb som tog en kvart debiterades ändå en timme.

Glömde jag nåt så jag fick åka och hämta så var det bara leveranstiden som blev lidande, kunden fick inte betala en extra resa.


Så det de flesta företag gör är ju att de summerar de kostnader man har (utöver material) för hela firman. Sen delar man den kostnaden med antalet timmar jobbade för kunder. Då får man en timtaxa att utgå från. Och den har i princip ingen som helst koppling till hantverkarens lön. Två hantverkare med exakt samma lön kan ta olika timtaxa beroende på hur effektivt företaget drivs. Ett företag med lokaler i city har högre lokalkostnader och tar därmed en högre timtaxa.


En sak som vi diskuterat på jobbet är att istället för att höja timtaxan så höjer vi antalet timmar som vi räknar med att jobbet tar (vi gör alla jobb på offert, och då får ju kunden alltid betala beloppet på offerten). På så vis blir slutsumman densamma, men vi får mer marginal när det gäller leveranstiden. (Vi jobbar inte ute hos kund så kunden ser ändå inte hur många timmar vi jobbar.)
Där kom det igen - MÅSTE. Klart att företaget bör dra in pengar som täcker kostnaderna annars blir det KK men någon sorts automatik (har vi högaa kostnaader så är det bara att höja timtaxan/påslaget) finns inte eller borde inte finnas, vitalar ju om hantverkare. Gör man inte rätt för den kostnad man tar ut försvinner kunderna och då blir det KK i alla fall.

Med inställningen att all tid och alla kostnader med någon sorts naturlag MÅSTE betalas av kunderna saknas ju helt incitament att effektivera verksamheten. Det får ju faktiskt motsatt resultat. Drönare och slöfockar premieras och som det är idag får man dels betala för extraresor pga slarv (har ni NÅGONSIN hört en hantverkare säga "jag glömde en sak på kontoret som jag måste hämta, naturligtvis debiterar jag ingen tid och tar ingen rese/bilersättning för denna resa")

Att den inställning är den rådande bland många av hantverksföretagen råder det ingen tvekan om.

RESULTATET är att hantverkarsektorn MINSKAT sin produktivitet med i storleksordningen 0,3-0,5 % under de senaste 10 åren till skillnad från tex insustrin som ökat produktiviteten med 7-8% under samma period.

Vad är det då som gjort denna vansinniga utveckling möjlig. Ett tungt vägande skäl är den bristande konkurrensen. Ett annat är oviljan att utveckla den egna verksamheten.

Den bristande konkurrensen beror till viss del på privatkundernas okunskap om vad saker och ting borde kosta och dålig beställarkompetens. På den professionella sidan beror det till viss del också på bristande beställarkompetens, till viss del på dålig uppföljning och till stor del på att det ofta är ANDRAS PENGAR man köper för.

Den bristande konkurrensen beror vidare på att hantverkarsektorn satt i system att på alla upptänkliga vis hindra marknadskrafterna att påverka bland annat genom ett system för prissättning som hindrar jämförelse mellan bolag.

Oviljan att utveckla den egna verksamheten beror också den till stor delpå den bristande konkurrensen som inte satt press på företagen att effektivisera. Den beror också på en allmän utvecklingsfientlig attityd - såhär har vi alltid gjort. Den beror vidare på att man helt enkelt saknar kunskap om hur man gör då man ska effektivisera.

KUNDERNA har fått betala priset för detta.

Hela den här debatten visar ju klart på att hantverkarna tilll sista blodsdroppen försvarar befintliga system och strukturer och inte på något sätt är villiga till utveckling.

Det skulle verkligen behövas med tanke på mängden missnöjda kunder och den negativa produktivitetsutvecklingen.
 
Thomas59
mr_bygg skrev:
Om hantverkaren är glömsk eller slarvig så ska det inte drabba kunden, det håller jag med dig om, men ditt nästa påstående förstår jag inte riktigt.

Om man som kund tar in en hantverkare på löpande som man vet är duktig, snabb och effektiv och som dessutom har många kunder och en bra samordning av sina arbeten. Ska man då på något skruvat sätt bli extradebiterad för det och vad ska den posten i fakturan kallas?

Det är väl precis en snabb och duktig och effektiv hantverkare man som kund vill hitta och gör man det ska väl inte hantverkaren debitera jobbet efter en genomsnittlig långsam/snabb, lätt glömsk och oorganiserad standardhantverkare.
Får jag en snabb och duktig hantverkare får han gärna ha ett högre timpris. Det är så en marknadsekonomi fungerar. Den snabba och duktiga hantverkaren erbjuder ett mervärde som jag som kund är beredd att betala för. Långsamma och lata hantverkare ska enligt samma princip ha sämre betalt. Tyvärr sätter ju facket en sorts undre gräns för hur mycke/lite dom usla måsta ha i ersättning.

Glömska hantverkare som måste åka och hämta prylar på kontoret stup i kvarten ska ha sämre betalt

Hantverkare som inte ringer tillbaks

Hantverkare som sitter och fikar på byggmarknaden varje morgon

Hantverkaren som inte har vett att leverera grejer som håller bra kvalitet

Hantverkare som är slarviga och saknar estetiskt sinnelag (tänker på plattisar)

Osv osv.

Alla dom ska ha sämre betalt

Tyvärr tar dom usla företagen redan så mycket betalt att duktiga hantverkare har svårt att motivera en YTTERLIGARE prispremie. Dvs dom dåliga företagen tar redan betalt som om dom tillhörde eliten. Kvar finns litet eller inget utrymmer för den egentliga eliten.

Skälet är igen bristande konkurrens
 
mr_bygg skrev:
Om man som kund tar in en hantverkare på löpande som man vet är duktig, snabb och effektiv och som dessutom har många kunder och en bra samordning av sina arbeten. Ska man då på något skruvat sätt bli extradebiterad för det och vad ska den posten i fakturan kallas?
Nej, handlar det om löpande debitering så tjänar man ju som kund på om hantverkaren är snabb, men då förlorar man också på om han är långsam.

För om en handverkare är hos dig två timmar så lär du inte kunna komma och säga "jag tyckte du jobbade så sakta att du får bara betalt för en timme".


Men handlar det om ett fast pris, ex från offert, så få du ju som kund betala priset i offerten oavsett om hantverkaren gjorde jobbet billigare eller dyrare.
 
Thomas59 skrev:
Med inställningen att all tid och alla kostnader med någon sorts naturlag MÅSTE betalas av kunderna saknas ju helt incitament att effektivera verksamheten.
Nej, det incitamentet kallas "konkurrens". Det går inte att höja priserna hur mycket som helst för då får man inga kunder.


Men om nu pengarna som går till de anställdas lön inte kommer från kunderna, varifrån kommer de då?
 
Hej
Här ser man klart bättre att högre betalt o inte fakturera fullt så mycket tid gäller
Kunden är noga med tiden o tycker allt är dyrt ända oavsett man tar 290 kr per timme eller 395 kr per timme
Mvh Tille
 
Som nöjd kund är man ju mer benägen att komma tillbaka, även om timpengen är högre. Lite OT men trots att jag flyttat långt från stan där jag bodde tidigare anlitar jag fortfarande samma firma som trycker mina foton trots att det både är dyrare och mer omständigt. Varför? Jag har alltid fått bra service och perfekt resultat.
Sedan finns ju de helt fantastiska ställena som är billigare OCH bättre än alla andra... saknar fortfarande "min" bilverkstad som var billiga, snabba och en gång när jag hämtade bilen hade gjort en invändig helrekond på den... helt utan kostnad!
 
E
Thomas:
Du visar Du kan räkna vilket är bra , men det innebär inte att det i praktiken funkar som i teorier.
Produktiviteten, vad hänger du upp den på?
Antal meter spiikat eller antal armaturer monterade?
Eller på siffror som inte säger ett skvatt, förutom för de ärbara kontors nissar som tror att en rta sänking spikar upp mer kabel ;)
De ekonomiska kan vara missvisande på omsättning då mtrl har sjunkit i pris tex eller alla skruvdrager dyrare än en hammare som kortar arbetstid .m.m

Hela den här debatten visar ju klart på att hantverkarna tilll sista blodsdroppen försvarar befintliga system och strukturer och inte på något sätt är villiga till utveckling
På vilket sätt skulle det utvecklas?
Vi får ett jobb, åker dit å monterar, sänder en fakt, på arb. å mtrl.
Vad i den sekvensen är det fel å hur skall det utvecklas.
Det tillkommer olika saker då vi är där, det kan tilläggas mer saker som de vill ha gjorda, Borrmaskinen kan gå sönder, centralen kan har brister man inte sett innan man börjat på m-.m.m.m
Det låter som omvi hittar på saker för att jävlas..........med våra kunder... ser Du inte hur snett Du ser på hela grejjen?

Hantverkaren som inte har vett att leverera grejer som håller bra kvalitet
Jo det har vi å det är DÄRFÖR vi har högre pris på mtrl än lågpris kedjors dyng grejjer.
Vad är problemet där då?
Påslagsprocenten har vi vänt å vridit å kommit fram till att det hänger ihop med lönsamheten -vilket MÅSTE FINNAS för att företaget SKALL kunna överleva. Det är inte svårare än så........

Ta å ge Dig på bonus löner åt stor firmor/banker istället för att sitta här...
För det betalar åxå kunderna, som i alla möjliga ställen där vi köper varor/tjänster. Det är ingen mig veterligen som säljer vararona billigare än inköps priset.
 
Redigerat:
Men blir det inte mer orättvist att kunden som kommer in med sin trasiga elapparat till elfirman ska få betala en högre timdebitering pga den ska täcka in reskostnaderna till hans granne 10mil bort?
Så skulle då inte jag vilja ha det iaf utan jag anser att det är rimligt att jag betalar för det jag utnyttjar helt enkelt, ska ngn resa 20mil till mig så ska jag givetvis betala en rimlig kostnad för dom milen/timmarna.
Vad som sedan är en rimlig kostnad är en annan sak men jag skulle nog se det som att reskostnaden aldrig ska överstiga traktamentet (670kr/dag) om det blir mer än en arbetsdag. En högre etablerings/resekostnad kan motiveras för enstaka dagar dock.
Samma sak om hantverkaren glömmer att ta med ngt som kan förutses behövas så skall inget debiteras för att hämta detta men om det behöver kompleteras pga extraerbete eller oförutsedda händelser så debiteras givetvis arbetstiden enl ök taxa. Ev bil bör inte debiteras extra för eftersom den kan ses som verktyg/utrustning och bör vara inkluderad i overhead mm.


Maxwells_Demon skrev:
Hur du redovisar din arbetstid till din arbetsgivare samt hur din arbetsgivare betalar din lön är en intern angelägenhet. Blanda inte ihop den med de företagets relation till kund.

Om vi överför ditt resonemang på den lokal ICA-butiken så ser vi hur korkat det är. Det finns ruskigt mycket dötid i en butik. Antingen sitta i kassan och vänta på att det skall dyka upp kunder eller springa runt på golvet och plocka med varorna. Tömma pantmaskinen, beställa varor, organisera lagret, ta hand om gammal mjölk, etc. En massa uppgifter och arbetsmoment som inte är direkt knutna till intäkter ifrån kunderna. Människorna som gör det får betalt ändå! Jag har aldrig fått några konstiga avgifter som skall täcka allt det när jag gått och handlat. De täcker helt enkelt sina kostnader genom att ha tillräckligt höga priser. Det fungerar och det finns ingen anledning till att ni skulle vara annorlunda.
 
E
Det begås fel av alla möjliga.
Men gynna de som är ärliga å har rätt priset dårå...

Funderar på om vi skall göra samma som andra butiker, inte ta betalt för arbets tiden utan bara mtrl. Å slå på x00 % på varorna...då blir det inget gnäll om tiden å resor mm.
Å den varianten accepteras tydligen.
Eller om ni köper allt mtrl som vi montera mot arbets kostnad........
Eller den dagligvarande å -som jag tror- bästa varianten, man blandar. Arbets kostnad för arbetet å påslagprocent för att firman skall vara kvar.......täcka övriga omkostnader...
 
Thomas59
Nerre skrev:
Nej, det incitamentet kallas "konkurrens". Det går inte att höja priserna hur mycket som helst för då får man inga kunder.


Men om nu pengarna som går till de anställdas lön inte kommer från kunderna, varifrån kommer de då?
Ja det är ju frågan det. Svaret är ju givetvis att pengarna fortfarande kommer från kunderna men konsekvensen är ett kunderna får betala alldeles för mycket.

Varför accepterar då kunderna detta. Ja, okunniga kunder och bristande konkurrens är väl det uppenbara svaret.

Frågan är välk hur länge detta ska kunna pågå.
 
E
Eller om lönerna är höga..............

Jag sitter å funderar vart mina milioner tagit vägen?,;)

Oavsett s åär det bra om de som är utan samvete tas bort, men belasta inte en hel arbetskår för det.
Det är väl inte Polismyndigheten att en dåre har fel i huvet å förgriper sig på unga tjejer..........
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
Thomas:
Du visar Du kan räkna vilket är bra , men det innebär inte att det i praktiken funkar som i teorier.
Produktiviteten, vad hänger du upp den på?
Antal meter spiikat eller antal armaturer monterade?
Eller på siffror som inte säger ett skvatt, förutom för de ärbara kontors nissar som tror att en rta sänking spikar upp mer kabel ;)
De ekonomiska kan vara missvisande på omsättning då mtrl har sjunkit i pris tex eller alla skruvdrager dyrare än en hammare som kortar arbetstid .m.m



På vilket sätt skulle det utvecklas?
Vi får ett jobb, åker dit å monterar, sänder en fakt, på arb. å mtrl.
Vad i den sekvensen är det fel å hur skall det utvecklas.
Det tillkommer olika saker då vi är där, det kan tilläggas mer saker som de vill ha gjorda, Borrmaskinen kan gå sönder, centralen kan har brister man inte sett innan man börjat på m-.m.m.m
Det låter som omvi hittar på saker för att jävlas..........med våra kunder... ser Du inte hur snett Du ser på hela grejjen?



Jo det har vi å det är DÄRFÖR vi har högre pris på mtrl än lågpris kedjors dyng grejjer.
Vad är problemet där då?
Påslagsprocenten har vi vänt å vridit å kommit fram till att det hänger ihop med lönsamheten -vilket MÅSTE FINNAS för att företaget SKALL kunna överleva. Det är inte svårare än så........

Ta å ge Dig på bonus löner åt stor firmor/banker istället för att sitta här...
För det betalar åxå kunderna, som i alla möjliga ställen där vi köper varor/tjänster. Det är ingen mig veterligen som säljer vararona billigare än inköps priset.
Vad är det som säger att jag inte har gett mig på dålig ägarstyrning i börsbolag:D?

Hela ditt inlägg är väl ett bra kvitto på att du inte har en aning om hur du ska utveckla din verksamhet.

Du skriver: "På vilket sätt skulle det utvecklas?" och då ställer man sig ju onekligen frågan: "Anser du att det inte finns något område där ni är ineffektiva"

Jag skulle känna mig betydligt mer komfortabel som kund om du istället räknade upp tio punkter där du effektiviserat din verksamhet under de senaste tio åren och sen ytterligare tio punkter som du kommer att taa tag i de närmnaste tio åren.

Har du inget att visa upp och inga planer är du onekligen illa ute.

Låt höra vad har du gjort för att effektivisera din verksamhet och vad kommer du att göra inom de kommande åren?

Inget, jag då är du nog i samma läge som de flesta hantverksföretag.
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
Det begås fel av alla möjliga.
Men gynna de som är ärliga å har rätt priset dårå...

Funderar på om vi skall göra samma som andra butiker, inte ta betalt för arbets tiden utan bara mtrl. Å slå på x00 % på varorna...då blir det inget gnäll om tiden å resor mm.
Å den varianten accepteras tydligen.
Eller om ni köper allt mtrl som vi montera mot arbets kostnad........
Eller den dagligvarande å -som jag tror- bästa varianten, man blandar. Arbets kostnad för arbetet å påslagprocent för att firman skall vara kvar.......täcka övriga omkostnader...
Butiksförsäljning och tjänsteförsäljning har helt olika affärslogik. Du kan knappast jämföra dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.