Dom kunder som man tycker illa om är (liksom illa omtyckta hantverkare) ett fåtal så dom försöker man i möjligaste mån undvika. Det tror jag är det bästa både för kund och hantverkare.
Ingen hantverkare har en skyldighet att utföra uppdrag hos otrevliga personer, lika lite som nån har nån skyldighet att anlita hantverkaren. Så det åligger BÄGGE parter att bete sig som folk om man vill ha ett samarbete som fungerar.
 
Det är väll normalt att alla passar ej ihop personkemin är jätteviktig mellan hantverkare o kund det bevisar den här tråden
mvh tille
 
E
Om vi skulle ta bort timtids debiteringen helt.
Varjeföretag får räkna ut sin påslags procent -lön, OH, hyror m.m- å får då ett pris på sutt VU å pris/meter kabel, men olika för alla typer av kabel samt alla uttag brytare .m.m
Sen de varor som INTE är frekventa kan man gen en procentsast.
Ex Vi har 253% i påslagsprocent........
Sen en fast prista för vu Kulo dosor m.m
Lätt för kunden med att kontrollera å inte behöva mistänka vi saltat med 2 tim eller om han glömt något så får han stå för det själv.Med andra ord ett rakt ackord.
Sättre montören många uttag bra lön å vice versa.
Vore det ett rakt, bra å enkelt sätt?

Det enda bekymret är att INGEN vill åka de tre milen för att montera en armatur hos Änkan Persson som ser dåligt.
Manfår nog ha nått sorts företags ackord å dela det på arbetat tid på samtliga anstaällda å cirkulera med servicen.
 
Redigerat:
Fortsätter ni i det här tempot kör ni snart om "törs ni hempula"...
 
Thomas59
Elinstallatören skrev:
Om vi skulle ta bort timtids debiteringen helt.
Varjeföretag får räkna ut sin påslags procent -lön, OH, hyror m.m- å får då ett pris på sutt VU å pris/meter kabel, men olika för alla typer av kabel samt alla uttag brytare .m.m
Sen de varor som INTE är frekventa kan man gen en procentsast.
Ex Vi har 253% i påslagsprocent........
Sen en fast prista för vu Kulo dosor m.m
Lätt för kunden med att kontrollera å inte behöva mistänka vi saltat med 2 tim eller om han glömt något så får han stå för det själv.Med andra ord ett rakt ackord.
Sättre montören många uttag bra lön å vice versa.
Vore det ett rakt, bra å enkelt sätt?

Det enda bekymret är att INGEN vill åka de tre milen för att montera en armatur hos Änkan Persson som ser dåligt.
Manfår nog ha nått sorts företags ackord å dela det på arbetat tid på samtliga anstaällda å cirkulera med servicen.
Låt se, det klagas på påslagen på material. Då tar vi framen lösning med ännu större påslag på materialet.Det är nog en q(;^;)p idé.
 
E
Men det betalas ju bara för det mtrl som monteras å ingen övrig spilltid eller sakta jobbat....:)
 
Det ända rätta på löpande tim jobb är timpris och separat prislista på alla produkter man installerar, om man som elfirma inte orkar kopiera fakturan från Elektroskandia och sedan göra ett påslag om 20-25% eller enligt överenskommelse med kunden.

Jag har ingen elfirma, men gör små eljobb och installerar material då jag säljer tjänster till fastighetsbolag, direkt när jag får fakturan från min leverantör/grossist så kopierar jag den och vid fakturering så lägger jag på 25% enligt överenskommelse med kunden. Då ger jag inte bort min rabatt, men gör inte heller någon nämnvärd större vinst.

Jag förstår inte de hantverkare som menar att man måste ha påslag på deras inköpspriser, mycket ofta fakturerar jag min nettopris från min leverantör till min kund. Ändå kan jag leva relativt gott på firmans intäkter som avser "arbetstid".

Vi har även en verksamhet inom hushållsnäratjänster där kunden köper ett abonnemang, då har vi sammanställt en separat prislista där det framgår vad vi fakturerar för alla städmedel. Tex 59:- för en Mr Muscle.

Jag har inget emot påslag på materialpriser även om de vore 500%, man ska ta betalt det man kan och vill, men alla villkor måste kunden få veta innan jobbet påbörjas.

Jag har säkert missat många kronor genom jobb, där jag kunnat lägga stora påslag på tex vägguttag, men samvetet tar imot.

Sedan är det ren bullshit att timpriset skulle närma sig 700:- för en elektriker eller rörmokare om påslagen på materialen togs bort. Om någon menar att han måste göra påslag med över 50% av materialkostnaden så borde man kanske justera sitt timpris.

Ett krav från kommuner är tex ett påslag om 10% på nettopris och med ett timpris på 430:- plus moms. Dessa firmor lever gott och är framgångsrika.

Mitt bästa råd är att man som privatkund aldrig ska anlita enmansfirmor, eller firmor med en omsättning under 5 miljoner per år. Skulle mina kunder följa detta råd så skulle jag inte ha några kunder, men det är mitt råd till alla bostadsägare.
 
Elinstallatören skrev:
Men det betalas ju bara för det mtrl som monteras å ingen övrig spilltid eller sakta jobbat....:)
Ditt förslag är nog ganska förkastligt för kunden, tex ett VU kostar 100:- och tar ungefär en kvart att montera, men du som företagare måste ju ändå räkna med en halvtimme minst, dock så är det inte många som är villiga att debitera halvtimmar utan det får bli en timme. Dvs cirka 500:- för ett vägguttag...

Detta förslag skulle endast gynna näringsidkaren.:@
 
LAINE skrev:
Mitt bästa råd är att man som privatkund aldrig ska anlita enmansfirmor, eller firmor med en omsättning under 5 miljoner per år. Skulle mina kunder följa detta råd så skulle jag inte ha några kunder, men det är mitt råd till alla bostadsägare.
Kan du utveckla det där lite? Jag har personligen alltid resonerat tvärtom. Framförallt när det gäller el så vill jag helst att den som kommer ut är den som har behörigheten, det lär bara hända om det är en enmansfirma.
 
E
festool:
det finns en ackords lista att gå efter............
räkna ut din OH kostnand lägg på det å gå efter ackords listan
 
Tossegubbe skrev:
Vad som sedan är en rimlig kostnad är en annan sak men jag skulle nog se det som att reskostnaden aldrig ska överstiga traktamentet (670kr/dag) om det blir mer än en arbetsdag.
Du menar att företaget bara skall debitera kunden ett belopp motsvarande traktamentet? Vem skall då betala avskrivningar på bilen, bensin, arbetstiden som resan tar och alla skatter och arbetsgivaravgifter som företaget måste betala?

Det är ju så att om firman ska kunna betala hantverkaren 100 spänn i timmen i timlön så kostar det dem minst 150 spänn.
 
hempularen skrev:
Kan du utveckla det där lite? Jag har personligen alltid resonerat tvärtom. Framförallt när det gäller el så vill jag helst att den som kommer ut är den som har behörigheten, det lär bara hända om det är en enmansfirma.
Jag kan bara återge mina personliga tankar och reflektioner. En enmansfirma har nästan aldrig resurser att göra om ett jobb om någonting blivit fel. Tex om du tycker att enmanselektrikern har gjort ett dåligt jobb, så är det ju med honom du tar upp det, och då försvinner oftast hans tidiga "vänlighet". Handlar det om ett större företag så kommer en ansvarig platschef/arbetsledare ut och tittar och kan direkt oftast medge att misstags gjorts. Jag har ochså själv anlitat diverse enmansfirmor, nu en elkille som sköter sig utmärkt med allt!

Jag tycker dock att alltid här på forumet när någon fått badrummet renoverat, så är det just av en enmansklåpare, och just därför blir jag alltid misstänksam mot enmansfirmor oavsett bransch. Därför kollar jag upp firman grundligt innan lämnar bort jobb. Jag har ingenting mot enmansfirmor, förutom mitt kontrollbehov av dessa.
 
Jag tycker det så så trist att det funkar såhär i hantverkar svängen att man kan ta betalt trots att man inte är på stället och jobbar.
Jag jobbar i skogen. På en dag med skördaren drar jag in ca 45000:- till markägaren och då är alla kostnader för mig bort räknat. Ändå klagar det på att det är dyrt med runt 1000kr/h men kan visa upp sitt nyrenoverade badrum för mig och hur dyrt det va men är nöjd.
När jag hugger tar jag 300kr/h. Jag har en bil som jag åker i till jobbet utan att ta resersättning. Sågar och skyddskläder är inte billigt. Jag kan inte sätta upp kedjor som material på kunden. Sen drar de flesta maskiner bensin.. Hantverkare behöver väl oftast inte betala för elen på bygget?
Skulle jag sedan sätta upp tid när jag filar och rengör sågar så skulle det bli svårt att få jobb. Även att allt jobb jag gör blir en inkomst för kunden. Trots 300kr/h tycker jag att jag överlever.
 
E
Andra branschers förutsättningar är inte jämför bara.
Se tex på avskrivnings tider då det påverkar utgifter..
 
Elinstallatören skrev:
Andra branschers förutsättningar är inte jämför bara.
Du har helt rätt. Eftersom elbranchen är en skyddad verkstad med monopol på elarbeten är förutsättningarna till konkurrens helt annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.