365 läst · 8 svar
365 läst
8 svar
vilken smart plug är bäst utomhus
Sån här har jag i krypgrunden till avfuktaren, https://www.clasohlson.com/se/Deltaco-Smart-Home-Smart-Plug-med-elmatare/p/36-9260M Matte60 skrev:
Jag kör en "vanlig shelly" i krypgrunden för att hålla koll på förbrukningen för avfuktaren. Ganska säker på att man kan göra ett lokalt schema som inte kräver att nätverket fungerar men jag kör alllt via Home Assistant och likaklt API.M Matte60 skrev:
Någon elexpert får väl säga enot mig vid behov men om det inte regnar in i din krypgrund så räknas den väl inte som utomhus?
Nej regnar gör det i krypgrunden. Tänkte mer att det lite kallare där. kan ju går ner till +7I ivp skrev:Jag kör en "vanlig shelly" i krypgrunden för att hålla koll på förbrukningen för avfuktaren. Ganska säker på att man kan göra ett lokalt schema som inte kräver att nätverket fungerar men jag kör alllt via Home Assistant och likaklt API.
Någon elexpert får väl säga enot mig vid behov men om det inte regnar in i din krypgrund så räknas den väl inte som utomhus?
då borde räcka med en vanlig Shelly
Ni är inne på rätt spår. Val av elmaterial ska göras efter förutsättningarna som råder på platsen.
Här är det minst kyla och fukt som kan vara aktuella. Så det betyder minst ip x1 och att materialet är specat att kunna användas i den temperaturen som är förväntad.
Här är det minst kyla och fukt som kan vara aktuella. Så det betyder minst ip x1 och att materialet är specat att kunna användas i den temperaturen som är förväntad.
Klicka här för att svara