Jag pratade med Swedbank idag och kommer nu i slutet av Januari att få sänkt till 3,65. Vad jag fattade det som har vi idag en 2-månads ränta. Ändrar vi till 3-månads ränta hamnar vi på 3.35. Vi har lån på 2,7

Känns som att allt pekar på att räntorna kommer att gå neråt ytterligare i med dom vill att kunderna skall ligga längre intervaller med sina räntor.

Redigerat:
Jag pratade med Swedbank idag och kommer nu i slutet av Januari att få sänkt till 3,65. Vad jag fattade det som har vi idag en 2-månads ränta. Ändrar vi till 3-månads ränta hamnar vi på 3.35. Vi har lån på 2,7
Om du blev erbjuden 3.35% tycker jag att du starkt
borde fundera på att byta bank, banken borde ge dig en rabatt så
att du hamnar en bit under 3 procent.

Peter2400 skrev:
Vi är helt nya när det gäller det här med att låna pengar. Har alltså ingen aning om hur man byter bank eller prutar och argumenterar på priset.
Har också fått för mig att man förlorar pengar att byta bank då vi har en del av lånet bundet fram till Juni.
Några tips?

Peter2400 skrev:
Tycker att många rekommenderar att byta bank lite för snabbt.

Alla har olika förutsättningar för att ha en viss ränta samt att det kan finnas annat som
fungerar bra. Dessutom om räntan är bunden, som i det här fallet, i två månader så har
väl inte den nya två månaders perioden infallit.

Sedan så tror jag inte att så många har "en bit under 3 procent".

En sänkning till tre procent gör en skillnad på ~550Kr/mån (efter skattejämning) och det är
i och för sig inte fy skam men ring banken och fråga om vilken ränta som ni har just
nu och när den kommer att ändras och vad den kan komma att hamna på då.

Byta bank ska man inte vara rädd för men det medför i alla fall en del krångel och kan den
befintliga banken erbjuda bättre villkor eller att det finns andra fördelar så skulle i alla fall
jag fundera både en och två gånger innan ett ev byte.

" SHB 3 månader 3,15% 2009-05-01 -0,20% 2009-01-26"

Mitt lån villkorsändras nu den 1 februari. Har bett om en bra deal så vi får se vad som säger.
En bit under 3% borde jag väl kunna få som trogen kund och relativt stort lån?

Vi får 40 punkters rabatt av SHB. Pratade med dem idag. Vi är kunder där sedan 10 år och har även låneskydd på våra lån. Det ger oss en 3-månadersränta på 2,75%. Jag räknar även med en skaplig sänkning 10 februari och min gissning är att vi då hamnar på ca: 2,25%.

brevik skrev:
Vi får 40 punkters rabatt av SHB. Pratade med dem idag. Vi är kunder där sedan 10 år och har även låneskydd på våra lån. Det ger oss en 3-månadersränta på 2,75%. Jag räknar även med en skaplig sänkning 10 februari och min gissning är att vi då hamnar på ca: 2,25%.
En sänkning av DIN ränta kan du väl räkna med först när bindningstiden på ditt lån (3 månader) gått ut? Eller har du det så väl förspänt att du har villkorsändringsdag som sammanfaller med riksbankens ränteändringsmöte?

Robert_Maria:

Lån nr 1 som löper ut nu på fredag (har haft 2 års bindningstid innan). Det får vi 40 punkters rabatt på. Det vill säga: 2,75%, 3-månaders. Det binds nu på fredag till 2,75% alternativt 2,65%.

Lån nr 2 löper ut nu på fredag (har varit helt rörligt innan) och det lägger banken om till en temporär helt rörlig ränta på 4,60% eftersom vi inte vill missa den sänkning som jag tror kommer 10 februari. Banken är helt med på mitt resonemang. Vi kommer alltså att ha 4,60% i 2-3 veckor på detta lån. Sen är min tro att SHB i detta fall sänker sin 3-månaders ränta med kanske 30-50 punkter cirka 1 vecka efter 11 februari. Då binder vi detta lån till 3-månaders med 40 (50) punkters rabatt. Då hamnar detta lån på cirka: 2,15%-2,45%. 4,60% i ränta under 2-3 veckor berör inte oss märkvärt.

Lån nr 3 har helt rörlig ränta (ej 3-månaders) fram till januari 2010. Räntan vi har där är idag 3,25%. Detta lån kommer vi också att binda till 3-månaders rörligt efter den sänkning som jag tror kommer att ske i februari.

Detta resulterar i att ca 70% av våra lån kommer att ha en ränta på ca 2,15%-2,45% fr o m mitten av februari.

De kvarvarande 30% av våra lån som nu binds på fredag får således en ränta på 2,75%. Jag gissar att vi hamnar på max 2,3%-2,5% i snitt på allt fr o m mitten av februari. Utöver detta har vi även låneskydd från SHB.

Nu väntar jag dock på att höra från banken idag eftersom jag anser att vi borde få 50 punkters rabatt istället för 40 punkter. Jag har många sakliga argument för det och är envis och jobbig. Det gäller att kriga för sina räntor. :) Varför ska banken ha så otroligt stor marginal när Stibor endast står i 2,05%? Det är inte så att jag precis har börjat förhandla om räntor med banken, jag har nog gjort det i 10 år :). Dom vet att jag är jobbig och inte ger mig. Om dom inte accepterar det får dom slänga ut mig :)

Redigerat:
Nu har jag idag SEB:s helt rörliga som är 3.69 och har just pratat med Föreningssparbanken som erbjuder mig 2.7 3-månadersränta tycker ni att jag ska ta det. Förresten hur stor skillnad gör detta i pengar om lånet är på 1.350.000 kr.

Finns det någon sida där man kan se detta?

Avbytaren skrev:
Nu har jag idag SEB:s helt rörliga som är 3.69 och har just pratat med Föreningssparbanken som erbjuder mig 2.7 3-månadersränta tycker ni att jag ska ta det. Förresten hur stor skillnad gör detta i pengar om lånet är på 1.350.000 kr.

Finns det någon sida där man kan se detta?

Jag har helt rörlig på HSB på 3,35%. Deras 3månaders sänktes nyss till 3,15% utan rabatt. Jag kommer att lägga allt på 3månaders EFTER Riksbankens nästa möte den 10 Februari. Att göra något innan dess vore nog mindre genomtänkt.

Fan vad trött jag skulle vara om jag var banktjänstaman. :D Skulle få sparken ganska snart då jag skulle säga skit på dig till 50 % av alla jobbiga kunder.

Tycker det är kul att ni är så bombsäkra på sänkningen och kalkylerar redan innan vilken ränta ni ska få.

Själv så orkar jag inte bry mig allt för mycket då jag är ganska nöjd med mitt förhållande inkomst kontra utgifter. Visst jag har sagt till någon gång när de får skärpa sig. En hundring hit eller dit känns ju som det kvittar. När man står på statoil med godis för 150 spänn bryr man sig ju inte ;) .

Avbytaren, (1350000*(3.69%-2.7%) )/12=1113,75 kr / månad innan skattereduktion.

Redigerat:
bumpaberra skrev:
Fan vad trött jag skulle vara om jag var banktjänstaman. :D Skulle få sparken ganska snart då jag skulle säga skit på dig till 50 % av alla jobbiga kunder.

Tycker det är kul att ni är så bombsäkra på sänkningen och kalkylerar redan innan vilken ränta ni ska få.

Själv så orkar jag inte bry mig allt för mycket då jag är ganska nöjd med mitt förhållande inkomst kontra utgifter. Visst jag har sagt till någon gång när de får skärpa sig. En hundring hit eller dit känns ju som det kvittar. När man står på statoil med godis för 150 spänn bryr man sig ju inte ;) .

Avbytaren, menar du allvar att du inte vet hur mycket det skiljer? Har ni sett TV programmet "smarter than a 5th grader"...

(1350000*(3.69%-2.7%) )/12=1113,75 kr / månad innan skatteruduktion.
Va det så lätt... Tack så hemskt mycket för hjälpen Bumpaberra, än en gång tack så mycket......

Vem är bombsäker? :). Mycket talar dock för en sänkning. Jag skulle snarare vilja säga att det är högst sannolikt att det blir en sänkning. Det är väl inget fel att räkna på vad ens månadskostnad då skulle hamna på vid en eventuell sänkning. Och om man då har möjlighet att avvakta med att binda lånen tills efter denna troliga sänkning så gör man nog rätt i det.

Käkar inte godis för övrigt :)

Nu väntar jag dock på att höra från banken idag eftersom jag anser att vi borde få 50 punkters rabatt istället för 40 punkter.
Min far har 50 punkters rabatt hos SHB, jag har 45 punkter hos SEB
så du kommer nog få igenom din rabatt också.

Hur resonerar bankerna kring 5-10 års bindningstider idag tror ni? 4.90% ligger ju 10 år på Swedbank nu. För högt om det inte går att pruta? men för ett halvår sedan låg ju normala 1-3 år räntor 2-3 procent över detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.