När skall man fundera på att binda?
 
Jag har helt rörlig lån hos Nordea (bottenlån 440 000kr). Just nu verkar den räntan ligga på 3,75%. Jag undrar varför denna ränta inte ligger i nivå med deras 3 månaders 3,05 samt 3,15% just nu.

Då Nordea inte erbjuder helt rörlig ränta längre (de visar iallafall inte vad den ligger på på deras hemsida) så vet jag inte exakt om den ligger på 3,75%. Hur får man reda på detta?
 
jag har samma dilemma med nordea, någon som vet?
 
Jo, den är 3,75 och Nordea tycker det är helt som det ska vara eftersom det är dyrare för dom med helt rörlig ränta nu efter finanskrisen. Håller dock inte med dom om att det ska vara en så stor skillnad så jag ska byta bank.
 
Får jag fråga vad vitsen är med helt rörlig kontra 3-månaders? Varför inte bara gå över till 3-månaders för?
 
Hade det varit likvärdig ränta hade jag behållit rörlig men givetvis inte med en ränteskillnad på ca 0,8 procentenheter. Jag byter dock inte förrän efter riksbankens möte 10/2.
 
Får nog nypa mig i armen lite, kollade på min nya 3-månaders (egentligen 2-månaders) idag. Enligt SVT skulle Swedbank ligga på 3,15 efter en sänkning med 0,2 30/1-09. Verkade bra eftersom jag legat på 4,85 senaste perioden, högre än topplåneräntan.

Idag ser på kommande avi att räntesatsen är 2,35!!!??? Om jag är tyst och inget säger kanske det gäller till nästa reglering:D

Kjell G
 
Fick erbjudande om byggnadslån av SEB idag, 3,6" till 4,65% !!
Rena rånet enligt min mening, eller?
 
Jag fick inte särskilt bra byggkreditiv jämfört med vanligt bolån, och vad jag förstår så är det normalt att den ligger högre.
Många här på forumet har haft lika låg eller lägre än den rörliga vilket jag personligen inte kan förstå anledningen till..

Men men.
För övrigt kanske du ska ställa frågan i tråden om byggkreditiv istället?
 
Fram till idag hade jag ett lån på ca 700.000 SEK med helt rörlig ränta hos SEB. Den sk. "dag-för-dag" rörliga räntan låg idag på 4,95% men jag hade 0,95 i rabatt, dvs. 4,0%. Fr.o.m. den 28 nov 2008 ger inte SEB några helt rörliga lån utan enbart sk. 3-månaders rörligt. Och denna var idag 3,14%, dvs. betydligt lägre än mitt rörliga.

Ringde genast bankmannen och undrade varför i h-e det var så! Han ursäktade sig och sa att dom höll på att ringa runt till kunderna med helt rörligt för att erbjuda 3-månaders istället. Jag sa att jag genast ville ha detta och det var inga problem, fick dessutom 0,19 i rabatt, dvs. en ny ränta på 2,95%.

Så med ett enkelt telefonsamtal fick jag ner räntan 1,05 (från 4% till 2,95%) vilket på mitt lån innebär ca 600 spänn i månaden. Och det är ju pengar det också!
 
Kjell_G skrev:
Får nog nypa mig i armen lite, kollade på min nya 3-månaders (egentligen 2-månaders) idag. Enligt SVT skulle Swedbank ligga på 3,15 efter en sänkning med 0,2 30/1-09. Verkade bra eftersom jag legat på 4,85 senaste perioden, högre än topplåneräntan.

Idag ser på kommande avi att räntesatsen är 2,35!!!??? Om jag är tyst och inget säger kanske det gäller till nästa reglering:D

Kjell G
Kollade mina rörliga räntor imorse och dem var 2.50 snacka om glad överraskning:)
 
gullegrizen skrev:
Fram till idag hade jag ett lån på ca 700.000 SEK med helt rörlig ränta hos SEB. Den sk. "dag-för-dag" rörliga räntan låg idag på 4,95% men jag hade 0,95 i rabatt, dvs. 4,0%. Fr.o.m. den 28 nov 2008 ger inte SEB några helt rörliga lån utan enbart sk. 3-månaders rörligt. Och denna var idag 3,14%, dvs. betydligt lägre än mitt rörliga.

Ringde genast bankmannen och undrade varför i h-e det var så! Han ursäktade sig och sa att dom höll på att ringa runt till kunderna med helt rörligt för att erbjuda 3-månaders istället. Jag sa att jag genast ville ha detta och det var inga problem, fick dessutom 0,19 i rabatt, dvs. en ny ränta på 2,95%.

Så med ett enkelt telefonsamtal fick jag ner räntan 1,05 (från 4% till 2,95%) vilket på mitt lån innebär ca 600 spänn i månaden. Och det är ju pengar det också!
Är inte så konstigt att de har högre ränta på helt rörligt eftersom de vill bli av med de lånen och få dem som har lån att gå över till 3-månaders.
 
Rörlig, 2,18. Swedbank 2miljoner i botten. 800.000 i topp.

Bands på 2 mån 090130. Så ser fram emot april, speciellt efter morgondagens sänkning som kommer.

(korrat, 2,18 var det och inte 2,16)
 
Redigerat:
Nån som har en bra förklaring till de låga räntor vi fått? Det verkar ju inte stämma med officiella siffror. Har bankerna fått info om sänkning av repo, eller chansar de, och i så fall, hur vågar de göra det? Har visserligen läst att förväntningarna på en sänkning är stora från alla håll men det känns inte likt bankerna att ta ut en sänkning i förskott, en höjning vore troligare.

Nåväl, man får tacka o ta emot. Vem slår addee nu då, eller är botten nådd?

Kjell G
 
hej. bundit mitt lån. 3 år med rörlig ränta med fast tak!
kanon.

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.