andreas_gbg_ skrev:
Surt att sitta fast med 3 månaders ränta på 3.73. Min ränta justeras upp den 1 April. 2,53 står räntan hos swedbank på. Över 1 % högre ligger jag. Det är surt.
Kanske finns anledning att belasta bankens växel?

Kjell G
 
andreas_gbg_ skrev:
Surt att sitta fast med 3 månaders ränta på 3.73. Min ränta justeras upp den 1 April. 2,53 står räntan hos swedbank på. Över 1 % högre ligger jag. Det är surt.
Du kan väl glädjas åt att det är lika trögt uppåt sedan när det vänder åt det hållet. I rätt så många länder på jordklotet är det svårt att ha kortare boräntor än 1 år, inte sällan pratar man om 3, 5 & 10 år som helt normala perioder att binda ett bolån på. Men, deras räntor är oftare mer stabila än vad den svenska räntan har varit. USA och Japan undantaget så tror jag att riksbankens reporänta nu är bland de lägre i hela världen. För ett halvår sedan var den definitivt i det högre spannet.
 
Gick just in på Swedbank och kollade våra lån som ligger på 3-månaders ränta och nu ligger den på 2,060%.
 
Jesca_j skrev:
Gick just in på Swedbank och kollade våra lån som ligger på 3-månaders ränta och nu ligger den på 2,060%.
1,09% i ränterabatt, det var inte dåligt.
 
Peter2400 skrev:
Där har du Daddydj fel som tur är, alla med 3-månaders ränta hos SEB
har gemensamma räntejusteringsdagar.
Räntan ändras den tredje onsdagen i var tredje månad, nästa gång är den
18 mars, så med andra ord har Gullegrisen och vi andra en dryg månad till
nästa sänkning.
Det är ju värdelöst för kunderna. Om en sänkning av RB kommer så kan de förhala en sänkning till efter en villkorsändringsdag för samtliga. Om man har olika för olika kunder kan man inte "blåsa" alla.
 
Kjell_G skrev:
Kanske finns anledning att belasta bankens växel?

Kjell G

För det gör ju enorm nytta... Avtalet är mellan två parter, båda kan vinna och båda kan förlora. I det här fallet får Andreas vänta på att avtalet ska löpa ut men sådant är livet. Jag tro inte att samtalet leder till något, inte mer än att bankens administrativa avgifter blir högre. Resten får du räkna ut själv.
 
Robert_Maria skrev:
För det gör ju enorm nytta... Avtalet är mellan två parter, båda kan vinna och båda kan förlora. I det här fallet får Andreas vänta på att avtalet ska löpa ut men sådant är livet. Jag tro inte att samtalet leder till något, inte mer än att bankens administrativa avgifter blir högre. Resten får du räkna ut själv.
Tänkte inte så mycket på det enskilda fallet, ett avtal är ett avtal. Länken ledde nånstans, kanske missade du det? I den tråden pågår en annan diskussion som initialt har sitt ursprung hos landets moderate! finansminister.

Kjell G
 
Kjell, när en kund binder på 3 månader så har banken två alternativ; det vanligaste är att även banken binder upp ett lån mot någon annan kreditgivare på samma period och då tjänar inte banken på en räntesänkning strax efter, eller så spekulerar banken i en räntesänkning och lånar rörligt kanske tills ett bättre läge infinner sig att binda och då ska givetvis banken ha betalt för den risken om det går bra.

Finansministerns uttalande handlar om något helt annat.
 
Vad är bankernas inlåningsränt för lån till lån egentligen?
Varje gång jag pratat med dom hävdar dom att jag inte kan gå efter Stibor för den stämmer inte med vad dom får betala.
Är inte Stibor vad bankerna får betala när dom lånar mellan varandra?
Antingen lånar dom av Riksbanken eller mellan dom själva...eller lånar dom kanske av Finax?


// Jonas
 
Det är en ganska stor mix av olika sorters inlåningar för att kunna erbjuda bostadslån.

Dels har man en viss egen inlåning, bestående av det som du och jag och alla andra människor och företag har på våra konton. Som regel försvinner inte pengar ut ur systemet, utan de flyttas mellan olika bankkonton. När vi betalar t.ex. vår elräkning flyttas pengarna till elbolagets konto (som kan vara i en annan bank). För att jämna ut dessa skillnader lånar bankerna in och ut pengar av och till varandra. Det hela sker i ett eget system, och räntorna där har fått namnet STIBOR som är en förkortning av Stockholm Interbank Offered Rate.

Man kan också låna pengar av Riksbanken, men de är lite kinkiga med att låna ut pengar hur som helst. Det är därför man under finanskrisen har vidtagit en del åtgärder för att försöka underlätta för bankerna att låna av dem när bankernas egna system dränerats.

Ett mycket vanligt sätt att finansiera bostadslån är genom att ge ut obligationer på olika löptider, som motsvarar de bindningstider som finns på bolån. Det används mycket av stora kapitalförvaltare som behöver placera säkert och på lång tid. Ofta pensionsfonder, kommuner, landsting, företag med pensionsåtaganden eller långa incitamentsprogram för sina anställda.

Det kan mycket väl vara så att Finax har vad de anser vara en överlikviditet och därför lånar ut pengar till banken som kan erbjuda bostadslån, men då med lite andra villkor än de vanliga telefonlånen kan man anta.
 
Så hur kan man då säga vad bankens marginaler är...kan man säga det?

// Jonas
 
Börjar bli så dj-vla trött på vår bank.
När vi skrev avtal i dec -07 så hade vi reporäntan plus 0,8%.
Nu när jag kollad , alltså innan sänkningen av repo så hade vi reporäntan + 1,3%!!?
Har bankens upplåningskostnad ökat med 0,5%?
Känns som om banken blåser oss.
Skall ringa och höra vad f-n de sysslar med.
 
Någon som fått höra det vi fått höra från vår bank - Stockholmsräntor? Jag kollade aktuella räntor för "min" bank på nätet och fick sedan höra av vår bankkontakt att de inte kan ge så låga räntor, det är "Stockholmsräntorna". I övriga landet (utanför storstadsregionerna) ligger räntorna något högre. Är inte det skitsnack? Är det bara för att folk ska kunna köpa hus i Stockholm där priserna är högre? Är det för att bankerna på mindre orter tjänar för lite pengar om räntorna är så låga, då huspriserna är lägre här?
 
BiFuel skrev:
Någon som fått höra det vi fått höra från vår bank - Stockholmsräntor? Jag kollade aktuella räntor för "min" bank på nätet och fick sedan höra av vår bankkontakt att de inte kan ge så låga räntor, det är "Stockholmsräntorna". I övriga landet (utanför storstadsregionerna) ligger räntorna något högre. Är inte det skitsnack? Är det bara för att folk ska kunna köpa hus i Stockholm där priserna är högre? Är det för att bankerna på mindre orter tjänar för lite pengar om räntorna är så låga, då huspriserna är lägre här?
Menar du att de inte erbjuder de (oprutade) räntor de anger på hemsidan?
 
Band våra helt rörliga lån idag hos SHB till 3-månaders. Efter en del krigande och tjafsande med bankmannen fick vi 45 punkters rabatt. Vi har nu 2,00% på våra lån plus att vi har kvar vårat gamla låneskydd på lånen. Vi har huset belånat till ca 50% av marknadsvärdet och har lån på drygt 1.7MSEK. Jag är supernöjd. Att ha räntekostnader på 2900kr/mån utan jämkning är egentligen helt sanslöst lite.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.