2 313 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Vilken hygrometer rekommenderar ni?
Jag letar också efter en korrekt hygrometer till några bekanta, inte lätt att hitta. Jag har en hårhygrometer som ska kalibreras varje år vilket är lätt att glömma.
Jag har köpt, testat och lämnat tillbaka såna där digitala.
Det finns appar , sök " Mollierdiagram" , det är enklare än att hålla på med det fysiska diagrammet.
Ta sedan en korrekt termometer och notera temp, " Torr temp ", blöt en liten tygbit och vira den runt termometerns prob, vänta tills temp slutat sjunka, läs av temp " Våt temp ". För in dessa temperaturer i appens program och ni får den korrekta RF.
Enkelt och säkert men lite bökigt, att bara kunna slänga en blick i förbifarten är enklare.
Kolla mot er hygrometer och meddela gärna här resultatet så att vi som letar korrekt apparat vet vilken vi ska välja.
En multitest av hygrometrar blir det.😀
Jag har köpt, testat och lämnat tillbaka såna där digitala.
Det finns appar , sök " Mollierdiagram" , det är enklare än att hålla på med det fysiska diagrammet.
Ta sedan en korrekt termometer och notera temp, " Torr temp ", blöt en liten tygbit och vira den runt termometerns prob, vänta tills temp slutat sjunka, läs av temp " Våt temp ". För in dessa temperaturer i appens program och ni får den korrekta RF.
Enkelt och säkert men lite bökigt, att bara kunna slänga en blick i förbifarten är enklare.
Kolla mot er hygrometer och meddela gärna här resultatet så att vi som letar korrekt apparat vet vilken vi ska välja.
En multitest av hygrometrar blir det.😀
Så nära sanningen som möjligt men inte sämre än +-2%. Hade det funnits någon med kallibreringsmöjlighet vore det enkelt att rätta dem efter samma princip som jag redogjorde i inlägget.C cpalm skrev:
Jag utgår från att programmet i appen räknar rätt, det bör den göra, det är ingen märkvärdig ekvation. Men jag har ju inte kollat.
Hittade en bra sida för dem som vill göra det på det gamla sättet.
https://ivprodukt.docfactory.com/#!doc/topic:Mollierdiagrammet
https://ivprodukt.docfactory.com/#!doc/topic:Mollierdiagrammet
Om man vänder på det då - vad får det kosta?Marike skrev:
Du kan så klart köpa ett labbinstrument i 100 000 krs-klassen om du vill ha noggrannhet i ppm-klassen med kalibreringscertifikat, dokumenterad repeterbarhet osv. Men jag antar att det inte är det du är ute efter?
Med dagens teknik ska det nog inte behöva kosta så värst mycket. Jag inbillar mig att det finns en del justa mätare till ett överkomligt pris, frågan är bara vilka? Och det var det som var avsikten med inlägget att få veta, vilka håller måttet?C cpalm skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 1 024 inlägg
Det finns massor med konsumentprylar som mäter RF som du kan få för en spottstyver, inte minst Xiaomi:n som @Dilato tipsade om i #3. Flashar du denna med alternativ firmware (https://github.com/pvvx/ATC_MiThermometer) får du till och med en enkel funktion för att justera mätvärdet som visas i displayen med ett fast offset +/-.Marike skrev:
Men som jag skrev tidigare i tråden är min uppfattning att alla dessa prylar använder samma typ av integrerade "off-the-shelf" sensorer. Det finns knappast någon tillverkare som bygger egna sensorer. Därmed framstår alla dessa prylar som relativt likvärdiga vad beträffar inte minst precisionen.
Och det låter ju som att den precisionen inte motsvarar dina krav.
Skall du minst ha ärliga +/- 2% i specen hamnar du tyvärr en bra bit utanför konsumentsegmentet, och då hamnar du också i ett helt annat prissegment.
Du menar att modern teknik inte kan mäta sig med en 50 år gammal hårhygrometer? Hygrometern är nyligen kalibrerad efter anvisning, dvs insvept i fuktig handuk varpå direkt ställd på 97%. Avviker som synes 1%.( nu visar den 41%)C cpalm skrev:Det finns massor med konsumentprylar som mäter RF som du kan få för en spottstyver, inte minst Xiaomi:n som @Dilato tipsade om i #3. Flashar du denna med alternativ firmware ([länk]) får du till och med en enkel funktion för att justera mätvärdet som visas i displayen med ett fast offset +/-.
Men som jag skrev tidigare i tråden är min uppfattning att alla dessa prylar använder samma typ av integrerade "off-the-shelf" sensorer. Det finns knappast någon tillverkare som bygger egna sensorer. Därmed framstår alla dessa prylar som relativt likvärdiga vad beträffar inte minst precisionen.
Och det låter ju som att den precisionen inte motsvarar dina krav.
Skall du minst ha ärliga +/- 2% i specen hamnar du tyvärr en bra bit utanför konsumentsegmentet, och då hamnar du också i ett helt annat prissegment.
Hade jag hittat en sådan hade saken varit klar, dessutom utan batteri.
Redigerat:
Det har jag ingen uppfattning om, men det är väl fullt tänkbart om man enbart ser till precisionen.Marike skrev:
Sen får man skilja på specificerad/utlovad noggrannhet och faktisk noggrannhet, i synnerhet efter kalibrering och justering. Diagrammet @Dilato postade i #9 antyder ju att linjäriteten i det fallet till synes verkar vara god inom det undersökta intervallet och att felet till stor del kan justeras bort med en enkel parallellförskjutning.
Noterar också att faktisk mätnoggrannhet är betydligt mer komplext än att avvikelsen är si och så mycket vid en viss punkt på mätområdet vid en given tidpunkt. Hur är det med linjäritet, långtidsstabilitet, repeterbarhet, konfidens osv.?
En enkel koll är att göra en saltkalibrering - dvs. fuktad koksalt med vatten som stängs in i en glasburk med tät lock och placeras i en plats som har väldigt jämn temperatur och då skall stanna på 75% Rh - just att ha jämnvarm utrymme vid kalibrering är det svåra, att hitta utrymmen som är jämnvarma både till volym och över tid om man jagar under 2% i precision, och också då använder koksalt av analysgrad och destillerat vatten.
Det fins andra salter för andra kalibreringspunkter men är också mer temperaturkänsliga än koksalt
Och man behöver minst 2 punkter kalibrerat - om sensorn är anständigt linjär mellan 0 - 100% Rh som HIH4000 från Honywell (och fins i olika precisionsklasser) från 250:- + moms till 1500:- + moms på Elfa per styck där lineariteten blir bättre ju mer man betalar - typ.
Själv använde jag koksalt för Rh 75% med destvatten samt för 0% Rh-punkten använda medelhög vakum i typ 5*10⁻⁶ mBar abs (jepp, har vakumkammare med turbopumpar, även om de för tillfälle befinner sig i flyttkartonger) på sådan HIH4000-sensor inbyggda i olika rörkopplingar för att mäta fuktnivå på gasströmmar med fokus inom området 0 - 1 % Rh
HIH4000 är ren analog Rh sensor, så man måste bygga kringkretsarna och visningsdelen själv.
200:- hygrometer med termometer med display köpt på gubbdagis har ofta en billig sensor med område mellan 20 - 95 % Rh och kraftigt olinjär nära sina ändlägen i området och dessutom ofta vandrar med tiden tills de sluta att fungera helt när hygroskopiska blocket i sensorn ger upp efter några år, dock brukar de visa hyfsat rätt just vid 75% Rh när de inte är allt för mångåriga, men man bör inte bli allt förvånad om de visar gansk mycket fel vid saltkalibrering med tex. magnesiumklorid (33 % Rh)
Det fins andra salter för andra kalibreringspunkter men är också mer temperaturkänsliga än koksalt
Och man behöver minst 2 punkter kalibrerat - om sensorn är anständigt linjär mellan 0 - 100% Rh som HIH4000 från Honywell (och fins i olika precisionsklasser) från 250:- + moms till 1500:- + moms på Elfa per styck där lineariteten blir bättre ju mer man betalar - typ.
Själv använde jag koksalt för Rh 75% med destvatten samt för 0% Rh-punkten använda medelhög vakum i typ 5*10⁻⁶ mBar abs (jepp, har vakumkammare med turbopumpar, även om de för tillfälle befinner sig i flyttkartonger) på sådan HIH4000-sensor inbyggda i olika rörkopplingar för att mäta fuktnivå på gasströmmar med fokus inom området 0 - 1 % Rh
HIH4000 är ren analog Rh sensor, så man måste bygga kringkretsarna och visningsdelen själv.
200:- hygrometer med termometer med display köpt på gubbdagis har ofta en billig sensor med område mellan 20 - 95 % Rh och kraftigt olinjär nära sina ändlägen i området och dessutom ofta vandrar med tiden tills de sluta att fungera helt när hygroskopiska blocket i sensorn ger upp efter några år, dock brukar de visa hyfsat rätt just vid 75% Rh när de inte är allt för mångåriga, men man bör inte bli allt förvånad om de visar gansk mycket fel vid saltkalibrering med tex. magnesiumklorid (33 % Rh)
Känns som det är enklare med en termometer, en blöt tygbit, linjal, penna och ett mollierediagram, ( eller app om man vill förenkla det ).X xxargs skrev:En enkel koll är att göra en saltkalibrering - dvs. fuktad koksalt med vatten som stängs in i en glasburk med tät lock och placeras i en plats som har väldigt jämn temperatur och då skall stanna på 75% Rh - just att ha jämnvarm utrymme vid kalibrering är det svåra, att hitta utrymmen som är jämnvarma både till volym och över tid om man jagar under 2% i precision, och också då använder koksalt av analysgrad och destillerat vatten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spricksågning av nygjuten betong - Vilken maskin rekommenderar ni?
Altan & Uteplats -
Byta köksluckor, vilken leverantör rekommenderar ni?
Kök -
Komplettera FLVP med LLVP? - vilken modell rekommenderar du?
Frågor och svar om värme -
Vilken luftluftvärmepump rekommenderar ni?
Värmepumpar -
Ytterdörr efter egen ritning till rimlig kostnad - Vilken leverantör rekommenderar ni?
Fönster & Dörrar