127 598 läst · 2 542 svar
128k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Prova Ioniq 5. Jätteskön bil att långköra och baksätet är jätterymligt.Ludde Jakobsson skrev:Jag tycker det är så svårt att veta vilken väg man skall gå. Det som jag inte tyckte om när det gäller EQB var just baksätet där man inte satt så himla bra. Annars var bilen väldigt trevlig att åka. Jag har försökt att hitta en mer prisvärd bil men ännu inte hittat något. Jag skall åka och prova id4/5 också så klart.
Räkna ränta på ny elbil på lånade pengar som folk gör.A Alexn72 skrev:
En Tesla Y för 700kkr, ca 550kkr på lån till 6,38% effektiv ränta.
24kkr netto efter ränteavdrag.
Kör du 1500 mil är det en milkostnad på 16:- enbart på räntan.
Man kör billigare i drivmedel på en begagnad bil för dessa lagda 150kkr än att låna upp till en Tesla Y och betala laddning+ränta.
Har kört tesla, vw e-golf samt ID4.
VW har inte en chans mot telsa när det kommer till körning. VW är som en nervsvag spökjägare, har otaliga gånger fått styra emot för att bilen vill styra ner i diket, farthållaren värdelös, på 100-väg får den plötsligt för sig att det är 30,40,60, eller 80 och börjar bromsa. Sen när man kör med farthållaren på 100 väg och vägen svänger så bromsar bilen ner för varje kurva.
Teslan kan också se spöken, men är inte nervsvag som VW.
En annan avgörande faktor är snabbladdning.
Har som mest kommit upp i ca 55 kW på VW, trots att jag laddar från ca 30%. Medans teslan som sämst är nere på ca 60kW när man närmar sig 80% laddning. 250kW laddare i båda fallen.
Övriga märken har jag ingen erfarenhet av.
VW har inte en chans mot telsa när det kommer till körning. VW är som en nervsvag spökjägare, har otaliga gånger fått styra emot för att bilen vill styra ner i diket, farthållaren värdelös, på 100-väg får den plötsligt för sig att det är 30,40,60, eller 80 och börjar bromsa. Sen när man kör med farthållaren på 100 väg och vägen svänger så bromsar bilen ner för varje kurva.
Teslan kan också se spöken, men är inte nervsvag som VW.
En annan avgörande faktor är snabbladdning.
Har som mest kommit upp i ca 55 kW på VW, trots att jag laddar från ca 30%. Medans teslan som sämst är nere på ca 60kW när man närmar sig 80% laddning. 250kW laddare i båda fallen.
Övriga märken har jag ingen erfarenhet av.
Fast tittar du på att köpa en Tesla Model y så jämför du ju inte totalekonomin med en gammal fransk begagnad bil för 15 tkr! För det är ingen i hela världen som står inför det valet vid inköp av bil.P Pligg85 skrev:Räkna ränta på ny elbil på lånade pengar som folk gör.
En Tesla Y för 700kkr, ca 550kkr på lån till 6,38% effektiv ränta.
24kkr netto efter ränteavdrag.
Kör du 1500 mil är det en milkostnad på 16:- enbart på räntan.
Man kör billigare i drivmedel på en begagnad bil för dessa lagda 150kkr än att låna upp till en Tesla Y och betala laddning+ränta.
Det du får jämföra med är en annan fossildriven bil i samma prisklass typ en Volvo Xc60 eller liknande.
Blir det billigare ränta på en fossilt driven bil menar duP Pligg85 skrev:Räkna ränta på ny elbil på lånade pengar som folk gör.
En Tesla Y för 700kkr, ca 550kkr på lån till 6,38% effektiv ränta.
24kkr netto efter ränteavdrag.
Kör du 1500 mil är det en milkostnad på 16:- enbart på räntan.
Man kör billigare i drivmedel på en begagnad bil för dessa lagda 150kkr än att låna upp till en Tesla Y och betala laddning+ränta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite åsikter, har kört elbil sedan 2014 men har gått över till diesel nu. Men om du skall köpa en ny elbil så tänker jag såhär:
- Kolla var närmaste service finns, Fisker tex servas bara i Stockholm. Lite tråkigt om man bor i Göteborg tex .
- Tesla är enligt mig helt överlägsna på det mesta just nu, undantaget kanske service och kvalitetskänsla.
- VW går helt bort för de är extremt efter vad gäller HMI. ID7 är bättre men de andra är ett skämt.
- Polestar 2 skulle jag köpt om jag inte skulle gått för Tesla, eller möjligtvis Volvo men Polestar är trevligare tycker jag.
- Sekr kan vara intressant att titta på, det är en Volvo med lite annat skal.
- Tycker även du skall titta på Megane, väldigt trevlig bil om inte 4wd är ett krav.
- I4 är faktiskt inte så dum heller.
- Merca är inte värda pengarna.
- Audi är samma som VW.
- Kolla var närmaste service finns, Fisker tex servas bara i Stockholm. Lite tråkigt om man bor i Göteborg tex .
- Tesla är enligt mig helt överlägsna på det mesta just nu, undantaget kanske service och kvalitetskänsla.
- VW går helt bort för de är extremt efter vad gäller HMI. ID7 är bättre men de andra är ett skämt.
- Polestar 2 skulle jag köpt om jag inte skulle gått för Tesla, eller möjligtvis Volvo men Polestar är trevligare tycker jag.
- Sekr kan vara intressant att titta på, det är en Volvo med lite annat skal.
- Tycker även du skall titta på Megane, väldigt trevlig bil om inte 4wd är ett krav.
- I4 är faktiskt inte så dum heller.
- Merca är inte värda pengarna.
- Audi är samma som VW.
Helt otroligt men två snabba svar som totalt missat vad som skrevs...
150kkr = handpenning man får stoppa i en ny elbil.
Det får man en vettig begagnad för.
Ingen sa något om en fransk bil för 15kkr
Ingen sa något om en fabriksny icke-el.
Resonemanget är till de som överväger att ta steget och belåna och gå från vettig fossilbil till ny elbil och försöker räkna hem milkostnad.
150kkr = handpenning man får stoppa i en ny elbil.
Det får man en vettig begagnad för.
Ingen sa något om en fransk bil för 15kkr
Ingen sa något om en fabriksny icke-el.
Resonemanget är till de som överväger att ta steget och belåna och gå från vettig fossilbil till ny elbil och försöker räkna hem milkostnad.
Kolla hur bilarna presterar i kyla. Har några bekanta som har stora problem då. Men det beror säkert på modell vilket jag inte har koll på. Den här familjen höll på att frysa ihjäl i sin Tessla i svensk vinter:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jonas-hade-9-minus-i-teslan-tvingades-byta-till-en-hyrbil/
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jonas-hade-9-minus-i-teslan-tvingades-byta-till-en-hyrbil/
Efter att ha lyssnat på Teslar chefer. Lars, Franz, Drew, Peter och David. + lite YT filmer så har jag fått den känslan. Och nu när jag Googla efter ditt påstående kan jag här bjuda på info från Cybertruckens monroney/infoskyltanders07 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var nog hans bil trasig skulle jag tro, en bekant har en y och vi har som sagt haft det rejält kallt här i norr nu och nog har värmen funkat.Ulltand skrev:
Dock såg karln ut o vara ett sånt där fummel så han kanske inte visste hur man vred på värmen?
Den erfarenheten jag har av våran elbil är att det kommer snabbt värme, typ köra 300 meter så blåser det varmt även i närmare minus 40. Vi har en niro ev.
Det är bara vissa av deras modeller som håller -9 i kupen. Man kan betala bränsletillägg och få tempen över nollan om man tycker det är viktigt.Ulltand skrev:
Så kan det vara men det finns fler med dåliga erfarenheter av elbil i kyla. Något jag skulle kolla upp inför ett köp norr om skåne.L Lutte skrev:Då var nog hans bil trasig skulle jag tro, en bekant har en y och vi har som sagt haft det rejält kallt här i norr nu och nog har värmen funkat.
Dock såg karln ut o vara ett sånt där fummel så han kanske inte visste hur man vred på värmen?
Den erfarenheten jag har av våran elbil är att det kommer snabbt värme, typ köra 300 meter så blåser det varmt även i närmare minus 40. Vi har en niro ev.
Har du nån direkt uppfattning eller åsikt om Toyota/Daihatsus fusk med krockprover på minst 84 bilmodeller i över 30 års tid?R Rejäl skrev:
Kan kommentera det lite också:Ulltand skrev:
Min bmw i3 förfrös jag tårna i när värmen la av.
Min Tesla model X la värmen av en gång också men för övrigt så är elbilarna överlägsna i att värma fort och hålla värmen. Både bmwn och Teslan lagades och fungerade sedan felfritt. Har haft värmeproblem i en BMW m5 och en Mercedes SLK också, inte baserat på det men jag tror inte det är mer problem med en elbil än andra, snarare färre.
Men väger vi in andra parametrar så är Teslans dog mode fantastiskt, håller både värme och kyler till hunden.