P PHPersson skrev:
Ah, får skylla på synen ;). Ja men det kanske är fel på vår bil med tanken på att Audin låg på 0,55.
Eller kör du bensin? 😉 större hjul än orginal?
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Eller kör du bensin? 😉 större hjul än orginal?
Haha, nä 5-cyl d4. 18” men det var org.

Den skall tom dra lite mindre än din på pappret, 0,53 tror jag.
 
P PHPersson skrev:
Haha, nä 5-cyl d4. 18” men det var org.

Den skall tom dra lite mindre än din på pappret, 0,53 tror jag.
Officiella siffrorna för min
5,2 landsväg
6,4 blandat
8,6 stadskörning
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
5% som en generell tumregel. Gummit blir stelare när det är kallt och det uppstår mer deformationsförluster.

Skiljer ju en del med mönstret och däckval också. Det finns vinterdäck med lågt rullmotstånd
Blir det inte mindre deformation med stelare gummi?
 
P Pin skrev:
Blir det inte mindre deformation med stelare gummi?
lite bör det göra men det är nog försumbart. Jag syftar på deformationen som alltid blir till följd av lasten och lufttrycket, för varje rotation deformeras ju däcket nån cm i kontaktytan.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
lite bör det göra men det är nog försumbart. Jag syftar på deformationen som alltid blir till följd av lasten och lufttrycket, för varje rotation deformeras ju däcket nån cm i kontaktytan.
Jag tror detta är om du inte kompenserar för minskat lufttryck pga minskad temperatur. Vid samma tryck borde deformationen vara samma.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Officiella siffrorna för min
5,2 landsväg
6,4 blandat
8,6 stadskörning
Samma här inser jag. Så då stämmer det nog rätt så bra, Volvos automat är inte så effektiv :)
 
P PHPersson skrev:
Samma här inser jag. Så då stämmer det nog rätt så bra, Volvos automat är inte så effektiv :)
De nyare på VEA motorerna har förutom effektivare motorer också effektivare växellådor. Kopplat till en kaross med värdelös aerodynamik, Volvos signum. Audi är bra på aerodynamik..
 
M
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Helt enig.

När elbilarna går minst 100 mil på en laddning vintertid. Tar 5-10 min att ladda från 0-100% och det finns laddstolpar precis överallt så kan det bli intressant igen
Just det min A3 hybrid klarar jobbpendlingen och alla andra små ärenden.
Inte behövde jag nån laddstation heller.
Går bra att ladda på vanligt eluttag och på jobbet 1:70 per kWh. Varmt och skönt att sätta sig i bilen med app start av klimat
Sen när man ser elpriset på snabbladdare så är det dyrare än bensin😆
 
  • Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Dags för en dieselspis, Mercasuv kanske? Med tank på 90l kör du ToR kolmården utan tankstopp. Frugan kan byta bajsblöjor på den 3e stolsraden medan du glider fram i 150kmh på motorvägen som en chef.
Obs! Tanka biodiesel och sätt gärna en dekal ’Fossilfri jajamen! 🌞🌞🌞
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Helt enig.

När elbilarna går minst 100 mil på en laddning vintertid. Tar 5-10 min att ladda från 0-100% och det finns laddstolpar precis överallt så kan det bli intressant igen
Laddstoparna kanske aldrig kommer finnas överallt.

Vad gäller bil så rekommenderar jag Lucid Air, i Grand Touring utförande.
83 mil räckvidd (inte vinter men räcker ändå)
Snygg
Laddar 30 mil på 12 minuter
Bra acc även i motorvägsfart
Bagage 620 liter
Frunk 280 liter
Jag som är lång sitter bra både fram och bak
Förarvy av Lucid Airs instrumentbräda och ratt, med digital skärm som visar körinformation, samt förarens ben och sneakers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så speciellt robust behöver inte planeringen vara, men man får inte vara naiv och tro att det ska fungera som när man körde fossilt.

6-8 kr per kWh var väl ändå lite att ta i, runt 6 kr köper jag, men över 7 kr per kWh kostar det ju väldigt sällan om man inte kör något riktigt dåligt roamingavtal. Men nu ska du väl gnälla om att du tycker det är för jobbigt att ladda ner mer än en app.
Tyvärr är över 8kr vanligt för snabbladdning. Ren förlust ex. Circle K Ljungby
Surt☹️
 
  • Skärmdump av laddstationens information med adress, operatör, maxeffekt 300 kW och pris 8,225 kr per kWh vid snabbladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
P Pin skrev:
Laddstoparna kanske aldrig kommer finnas överallt.

Vad gäller bil så rekommenderar jag Lucid Air, i Grand Touring utförande.
83 mil räckvidd (inte vinter men räcker ändå)
Snygg
Laddar 30 mil på 12 minuter
Bra acc även i motorvägsfart
Bagage 620 liter
Frunk 280 liter
Jag som är lång sitter bra både fram och bak
[bild]
Kvaliten är ju inte så hög enligt tester!

Finns det ens en återförsäljare i Sverige?
 
JanneJanne123
M Mangeln2 skrev:
Tyvärr är över 8kr vanligt för snabbladdning. Ren förlust ex. Circle K Ljungby
Surt☹️
Ja om du roamar via InCharge kanske det kostar det, men lägger du ett par minuter på att ladda ner deras egen app ser det lite annorlunda ut: Appskärm på laddningsstation Circle K i Ljungby, med pris 5,94 SEK/kWh och alternativ att välja laddpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder du inte ChargeFinder? Där listas ju vilken app som ger bäst pris för varje station: Prislista för Circle K Laddstation på Nyponvägen Trucks: 360 kW CCS, kostnad 6.04 SEK/kWh med olika betalningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åker du runt och roamar är det klart det blir dyrt, men det är ju bara lathet eller kanske okunskap?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kvaliten är ju inte så hög enligt tester!
Halvkasst infotainmentsystem, annars bra tycker jag. Men infotainment är ju kass på flertalet bilar. Men jag har ingen längre erfarenhet, och bara i optimala förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.