79 869 läst · 1 596 svar
80k läst
1,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Säger du det. Viken elbil anser du @returen att man ska satsa på i år? Jag funderat på att komplettera fordonsparken med en Dacia Spring, men de marknadsförs ju inte här i Sverige så en ny liten elbil för lokalaresor inom tio mil från bostaden finns fortfarande på ' önskelistan'returen skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Nya e-C3 verkar ju vara hyfsat mycket bang for the buck och passar ju det resemönstret.F fribygg skrev:
året är ju snart slut så det borde finnas ett facit lite sent att spå i kulanF fribygg skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Ja det är väl kanon så de kan komma ut på beg. marknaden för privatpersoner att köpa. Det är ju så det alltid sett ut att det allra nyaste ofta köps in som tjänstebilar för att sedan bli privatbilar.Kentvirulent skrev:
Och är det inte elbilar( och vätgasbilar) som subventioneras så är det något annat. Ett tag var det etanolbilar sedan dieselbilar o.s.v. och det har alltid kostat att ignorera riktningen som samhället valt.
Ja och jag har kört XC60 och skulle trivas bättre att ratta en pråm tur vi gillar olika.Kentvirulent skrev:
Tycker leaseplans erbjudande på Leaf är väldigt prisvärt. 3500kr/ mån inklusive allt. Förvisso begagnad men vad spelar det för roll när man leasar. Tar man 2000mil / år för några hundralappar till så landar man på en milkostnad runt 25kr. Vill påstå att man inte kan åka så mycket billigare än så bekymmersfritt.F fribygg skrev:
Ok, men det måste finnas en teoretisk matematisk modell hur luftmotståndet ökar med minskande temperatur.P PHPersson skrev:
Sedan är det andra faktorer som påverkas av temperaturen tex däckens egenskaper, slask eller snö på vägbanan och behov att värma upp bilen. Det senare löses av sig självt med förbränningsmotor då det är så mycket överskottsenergi.
Fast jag tycker inte XC60 är så fantastisk heller.S Styrman_jansson skrev:Ja det är väl kanon så de kan komma ut på beg. marknaden för privatpersoner att köpa. Det är ju så det alltid sett ut att det allra nyaste ofta köps in som tjänstebilar för att sedan bli privatbilar.
Och är det inte elbilar( och vätgasbilar) som subventioneras så är det något annat. Ett tag var det etanolbilar sedan dieselbilar o.s.v. och det har alltid kostat att ignorera riktningen som samhället valt.
Ja och jag har kört XC60 och skulle trivas bättre att ratta en pråm tur vi gillar olika.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Det är väl i princip bara att ta luftmotståndet för önskad hastighet och plotta den mot luftens densitetsökning. Släppvinklar/hastighet och sådär ändras lite men nära nog rättP Pin skrev:Ok, men det måste finnas en teoretisk matematisk modell hur luftmotståndet ökar med minskande temperatur.
Sedan är det andra faktorer som påverkas av temperaturen tex däckens egenskaper, slask eller snö på vägbanan och behov att värma upp bilen. Det senare löses av sig självt med förbränningsmotor då det är så mycket överskottsenergi.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Passat, Superb, A5, Formentor och BMW 530e tror jag har 20-25kWh batteri så drygt 10 mil räckvidd på el och snabbladdning. Säkert några fler modellerG Grannens Häck skrev:
Det blir ju mer uppenbart för varje dag som går att Europa håller på att ha ihjäl sig själva. Jämfört med övriga världen är vi ekonomiskt på dekis. Det enda vi är världsledande på är att med hänvisning till klimatet förstöra alla förutsättningar för en konkurrenskraftig industri.K Krille4 skrev:
Den bästa europeiska elbilen byggdes av Saab/NEVS, men den lär aldrig se dagens ljus på marknaden.
Det börjar ju finnas lite intressanta begagnade elbilar för runt 200k. Vilka är mest intressanta där? Jag tyckte Opel Mokka verkade passa våra krav men den verkar bara ha enfasladdning så det känns ju inte så bra när man använder el för uppvärmning hemma.
Absolut! För att inte tala om luftfuktighetenP Pin skrev:Ok, men det måste finnas en teoretisk matematisk modell hur luftmotståndet ökar med minskande temperatur.
Sedan är det andra faktorer som påverkas av temperaturen tex däckens egenskaper, slask eller snö på vägbanan och behov att värma upp bilen. Det senare löses av sig självt med förbränningsmotor då det är så mycket överskottsenergi.