returen returen skrev:
1400 inlägg och ändå ingen som berört TS fråga
Säger du det. Viken elbil anser du @returen att man ska satsa på i år? Jag funderat på att komplettera fordonsparken med en Dacia Spring, men de marknadsförs ju inte här i Sverige så en ny liten elbil för lokalaresor inom tio mil från bostaden finns fortfarande på ' önskelistan'
 
F fribygg skrev:
Säger du det. Viken elbil anser du @returen att man ska satsa på i år? Jag funderat på att komplettera fordonsparken med en Dacia Spring, men de marknadsförs ju inte här i Sverige så en ny liten elbil för lokalaresor inom tio mil från bostaden finns fortfarande på ' önskelistan'
Nya e-C3 verkar ju vara hyfsat mycket bang for the buck och passar ju det resemönstret.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Säger du det. Viken elbil anser du @returen att man ska satsa på i år? Jag funderat på att komplettera fordonsparken med en Dacia Spring, men de marknadsförs ju inte här i Sverige så en ny liten elbil för lokalaresor inom tio mil från bostaden finns fortfarande på ' önskelistan'
året är ju snart slut så det borde finnas ett facit lite sent att spå i kulan
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jo. 80% av alla elbilar som säljs säljs som företagsbilar. De får förmånsvärdet halverat av staten vilket är en enorm subvention. En Enyaq kostar därmed hälften av en XC60 trots samma pris på bilen.
Ja det är väl kanon så de kan komma ut på beg. marknaden för privatpersoner att köpa. Det är ju så det alltid sett ut att det allra nyaste ofta köps in som tjänstebilar för att sedan bli privatbilar.

Och är det inte elbilar( och vätgasbilar) som subventioneras så är det något annat. Ett tag var det etanolbilar sedan dieselbilar o.s.v. och det har alltid kostat att ignorera riktningen som samhället valt.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Skulle inte tagit i Enyaqen med tång ens utan denna subvention. Riktigt stötig snikbil att åka i
Ja och jag har kört XC60 och skulle trivas bättre att ratta en pråm ;) tur vi gillar olika.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Säger du det. Viken elbil anser du @returen att man ska satsa på i år? Jag funderat på att komplettera fordonsparken med en Dacia Spring, men de marknadsförs ju inte här i Sverige så en ny liten elbil för lokalaresor inom tio mil från bostaden finns fortfarande på ' önskelistan'
Tycker leaseplans erbjudande på Leaf är väldigt prisvärt. 3500kr/ mån inklusive allt. Förvisso begagnad men vad spelar det för roll när man leasar. Tar man 2000mil / år för några hundralappar till så landar man på en milkostnad runt 25kr. Vill påstå att man inte kan åka så mycket billigare än så bekymmersfritt.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Fast det står matematisk modell i texten (baserat på mätdata).
Ok, men det måste finnas en teoretisk matematisk modell hur luftmotståndet ökar med minskande temperatur.

Sedan är det andra faktorer som påverkas av temperaturen tex däckens egenskaper, slask eller snö på vägbanan och behov att värma upp bilen. Det senare löses av sig självt med förbränningsmotor då det är så mycket överskottsenergi.
 
returen returen skrev:
året är ju snart slut så det borde finnas ett facit lite sent att spå i kulan
Själv anser jag att det bör finnas goda möjligheter att pruta på lagerbilar då nybilsförsäljningen inte varit nått lysande.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja det är väl kanon så de kan komma ut på beg. marknaden för privatpersoner att köpa. Det är ju så det alltid sett ut att det allra nyaste ofta köps in som tjänstebilar för att sedan bli privatbilar.

Och är det inte elbilar( och vätgasbilar) som subventioneras så är det något annat. Ett tag var det etanolbilar sedan dieselbilar o.s.v. och det har alltid kostat att ignorera riktningen som samhället valt.

Ja och jag har kört XC60 och skulle trivas bättre att ratta en pråm ;) tur vi gillar olika.
Fast jag tycker inte XC60 är så fantastisk heller.
 
P Pin skrev:
Ok, men det måste finnas en teoretisk matematisk modell hur luftmotståndet ökar med minskande temperatur.

Sedan är det andra faktorer som påverkas av temperaturen tex däckens egenskaper, slask eller snö på vägbanan och behov att värma upp bilen. Det senare löses av sig självt med förbränningsmotor då det är så mycket överskottsenergi.
Det är väl i princip bara att ta luftmotståndet för önskad hastighet och plotta den mot luftens densitetsökning. Släppvinklar/hastighet och sådär ändras lite men nära nog rätt
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
G
Tänkte köpa mig en laddhybrid. Kollar just nu på Octavia IV.

Finns det något likvärdig kombi fast med längre räckvidd?

Tänkte också vänta till våren 2025, då ryktet säger att priserna är på väg ner. Är det så?
 
G Grannens Häck skrev:
Tänkte köpa mig en laddhybrid. Kollar just nu på Octavia IV.

Finns det något likvärdig kombi fast med längre räckvidd?

Tänkte också vänta till våren 2025, då ryktet säger att priserna är på väg ner. Är det så?
Passat, Superb, A5, Formentor och BMW 530e tror jag har 20-25kWh batteri så drygt 10 mil räckvidd på el och snabbladdning. Säkert några fler modeller
 
G
Rabbithole Rabbithole skrev:
Passat, Superb, A5, Formentor och BMW 530e tror jag har 20-25kWh batteri så drygt 10 mil räckvidd på el och snabbladdning. Säkert några fler modeller
Finns de som 2-3år gamla eller är det nytt som gäller?
 
A
K Krille4 skrev:
Tyvärr har europeisk bilindustri vaknat för sent.

/Krille
Det blir ju mer uppenbart för varje dag som går att Europa håller på att ha ihjäl sig själva. Jämfört med övriga världen är vi ekonomiskt på dekis. Det enda vi är världsledande på är att med hänvisning till klimatet förstöra alla förutsättningar för en konkurrenskraftig industri.

Den bästa europeiska elbilen byggdes av Saab/NEVS, men den lär aldrig se dagens ljus på marknaden.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Det börjar ju finnas lite intressanta begagnade elbilar för runt 200k. Vilka är mest intressanta där? Jag tyckte Opel Mokka verkade passa våra krav men den verkar bara ha enfasladdning så det känns ju inte så bra när man använder el för uppvärmning hemma.
 
P Pin skrev:
Ok, men det måste finnas en teoretisk matematisk modell hur luftmotståndet ökar med minskande temperatur.

Sedan är det andra faktorer som påverkas av temperaturen tex däckens egenskaper, slask eller snö på vägbanan och behov att värma upp bilen. Det senare löses av sig självt med förbränningsmotor då det är så mycket överskottsenergi.
Absolut! För att inte tala om luftfuktigheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.