R
P Pin skrev:
Halvkasst infotainmentsystem, annars bra tycker jag. Men infotainment är ju kass på flertalet bilar. Men jag har ingen längre erfarenhet, och bara i optimala förhållanden.
Finns den ens i Sverige?

R Rejäl skrev:
Finns den ens i Sverige?

Import från Norge eller Holland eller Schweiz

R
P Pin skrev:

Import från Norge eller Holland eller Schweiz
Hur gör du med reklamationer o garantiåtaganden?

M
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja om du roamar via InCharge kanske det kostar det, men lägger du ett par minuter på att ladda ner deras egen app ser det lite annorlunda ut:[bild]

Använder du inte ChargeFinder? Där listas ju vilken app som ger bäst pris för varje station: [bild]

Åker du runt och roamar är det klart det blir dyrt, men det är ju bara lathet eller kanske okunskap?
Varken eller… Min hybrid A3 kostar ca 9:50 /mil bensin. Jag laddar aldrig till det priset längs de stora vägarna, skulle kräva ett kWh pris på ca 4:75 ännu mindre på vintern förståss.
Behöver inte en massa appar samma pris på soppan överallt och kommer alltid 60-70 mil
Inga köer massa mackar.
Men elen är bra lokalt 😙 laddar under 2kr både på jobbet och hemma👍

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ingen av trådens alla elbilsfantaster som kan motivera hur man ska få halva Sveriges befolkning att börja köra elbil? De som bor i lägenheter?

Ni är ju själva öppna med att det ekonomiskt är en katastrof med elbil om man inte kan ladda hemma. Hur ska man motivera de boende i lgh att köpa elbilar och betala 6 kr per kwh när de laddar?
Jag har elbil och bor i lägenhet. Egen garageplats med el framdraget. Ja, det är dyrare laddning än den jag gör på landet, i synnerhet på sommaren, men vi pratar inga 6 kr/kWh.

Ungefär en fjärdedel av de ca 100 platserna i vårt garage är elbilsplatser. Det började med att vi för snart tio år sedan var två som var intresserade, sen har det successivt byggts ut.

Men även där folk inte har egna parkeringsplatser byggs laddinfrastrukturen med långsamladdare ut. Det kommer nog dröja innan det finns vettig ekonomi i att ladda publikt även på långsamladdare, de kostar sällan under 3–4 kr/kWh. Det är dock något annat än att det är en ekonomisk katastrof att ha dem som huvudsaklig laddkälla.
Är det verkligen rätt att pumpa in allas skattepengar i subventioner till elbilar när de är helt värdelösa för halva landets befolkning?
Jag är inte för subventionerna, men du har helt enkelt fel om premisserna.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
De nyare på VEA motorerna har förutom effektivare motorer också effektivare växellådor. Kopplat till en kaross med värdelös aerodynamik, Volvos signum. Audi är bra på aerodynamik..
Får korrigera mig själv, jag vet att de uppdaterade allt till sista årsmodellen så jag tror mitt minne på 0,53 ändå stämmer med tanke på detta jag hittade på Volvo:
"Bränsleförbrukningen för XC70 D5 AWD med automatlåda är 5,8 l/100 km (153 g/km)."

JanneJanne123
M Mangeln2 skrev:
Varken eller… Min hybrid A3 kostar ca 9:50 /mil bensin. Jag laddar aldrig till det priset längs de stora vägarna, skulle kräva ett kWh pris på ca 4:75 ännu mindre på vintern förståss.
Behöver inte en massa appar samma pris på soppan överallt och kommer alltid 60-70 mil
Inga köer massa mackar.
Men elen är bra lokalt 😙 laddar under 2kr både på jobbet och hemma👍
Vad var då syftet med ditt inlägg? Lägga upp bilder på forum och berätta hur dyrt det är, förutom att du har selektivt valt det dyraste alternativet du kunde hitta. Du får köra vad du vill för min del, men jag förstår inte syftet med att sprida desinformation.

Vad tycker du förresten att det tillför tråden att du berättar hur det går till att tanka en fossilbil, det tror jag att samtliga i tråden redan vet hur det går till.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pin skrev:
Laddstoparna kanske aldrig kommer finnas överallt.

Vad gäller bil så rekommenderar jag Lucid Air, i Grand Touring utförande.
83 mil räckvidd (inte vinter men räcker ändå)
Snygg
Laddar 30 mil på 12 minuter
Bra acc även i motorvägsfart
Bagage 620 liter
Frunk 280 liter
Jag som är lång sitter bra både fram och bak
[bild]
Personligen tycker jag, denna bilden, ser för jävlig ut. Som att kopiera Teslas skärm från 2015 och försöka göra en ratt och reglage så ful man kan.

Walle85
Vi bor norr om Sthlm
Vart ligger Järfälla i förhållande till Stockholm city? Och i förhållande till vart norr om Stockholm ni bor?
Åker man längre norr ut så börjar snart vägen via Enköping bli kortaste vägen till Kolmården.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
Vad var då syftet med ditt inlägg? Lägga upp bilder på forum och berätta hur dyrt det är, förutom att du har selektivt valt det dyraste alternativet du kunde hitta. Du får köra vad du vill för min del, men jag förstår inte syftet med att sprida desinformation.

Vad tycker du förresten att det tillför tråden att du berättar hur det går till att tanka en fossilbil, det tror jag att samtliga i tråden redan vet hur det går till.
Ojda det var känsligt 😊
Kära du jag tror de flesta förstår syftet 👍
För många kan hybrid vara ett bra alternativ pga brister i infrastrukturen och för högt elpris på snabbladdning.
Många kör övervägande korta sträckor och då räcker hybriden långt och laddningen blir ekonomisk.
Förövrigt tycker jag att du skriver folk på näsan med dina inlägg, vi är alla individer med olika behov acceptera det😊
Ha en bra dag och jag är glad att du trivs med ditt val😊

JanneJanne123
M Mangeln2 skrev:
Ojda det var känsligt 😊
Kära du jag tror de flesta förstår syftet 👍
För många kan hybrid vara ett bra alternativ pga brister i infrastrukturen och för högt elpris på snabbladdning.
Många kör övervägande korta sträckor och då räcker hybriden långt och laddningen blir ekonomisk.
Förövrigt tycker jag att du skriver folk på näsan med dina inlägg, vi är alla individer med olika behov acceptera det😊
Ha en bra dag och jag är glad att du trivs med ditt val😊
Om du upplever det som att jag skriver folk på näsan så spelar det mig mindre roll. Det spelar mig också väldigt liten roll vad andra väljer för bil, faktiskt spelar det mig ingen roll. Jag ogillar dock när man presenterar massor av ”fakta” som inte stämmer överens med verkligheten, eller som är kraftigt förvrängd för att stärka någon tes om hur det är att ha elbil. Påfallande ofta från personer som själva inte kör elbil.

• Gilla
Bergkamp och 7 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur gör du med reklamationer o garantiåtaganden?
Kenta ska ju ha förmånsbil, förlåt tjänstebil

M
Om du upplever det som att jag skriver folk på näsan så spelar det mig mindre roll. Det spelar mig också väldigt liten roll vad andra väljer för bil, faktiskt spelar det mig ingen roll. Jag ogillar dock när man presenterar massor av ”fakta” som inte stämmer överens med verkligheten, eller som är kraftigt förvrängd för att stärka någon tes om hur det är att ha elbil. Påfallande ofta från personer som själva inte kör elbil.
Håll dig då till verkligheten och fakta så kanske någon lyssnar. Bara ett tips.
Och för protokollet jag kör elbil. Om vattenfall far med desinformation ta det med dem. Ha en bra kväll 😊

Men vi kan konstatera att min gamla m5:a e39 kostar ungefär lika mycket som att köra en större elbil på vintern långresor. Sjukt när man tänker på det... Dvs. en snål diesel är c:a 50% av kostnaden. Det var bättre förr när de flesta laddare var gratis =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.