88 853 läst · 1 738 svar
89k läst
1,7k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Lite tillbaka on-topic då kanske... Det har ju hänt väldigt mycket spännande under 2024 på elbilsmarknaden och privatleasingpriserna har verkligen kommit neråt på små och medelstora bilar, som ändå håller hyfsad räckvidd, t.ex med månadskostnad under 5000 kr.
- Mini Cooper
- Volvo EX30
- Zeekr X
- XPeng G6
- Nio (fast där tillkommer batterihyra)
- BYD (flera modeller)
- MG (fler modeller)
- Cupra Born
- Tesla 3 och Y
- Kia EV3 (beställningsbar)
Det har kommit fler intressanta större elbilar också under 2024:
- Xpeng G9 (som jag själv har nu)
- Zeekr 001
- Volvo EX60 och 90
- Nio EL7 och EL8
- Kia EV9
- Ford Explorer
- Polestar 4 (beställningsbar)
Så om man ska gå tillbaka till topic så har det hänt en hel del! 😀
Nu lär ju många fnysa och säga "Kina-skit" men jag kan säga att min XPeng G9 är det bekvämaste och trevligaste jag suttit i i bilväg och har inte ångrat mig det minsta efter att ha lämnat en suite på drygt 20 år med tyska bilar efter mig...
En sak man kan konstatera med alla elbilar är att det förkommer sjukt mycket buggar och fel i mjukvaran när en ny modell släpps. Det är rent av skrämmande hur dåligt systemen är testade, men det förbättras i snabb takt och min G9'a har fått fyra uppdateringar nu sedan augusti...
- Mini Cooper
- Volvo EX30
- Zeekr X
- XPeng G6
- Nio (fast där tillkommer batterihyra)
- BYD (flera modeller)
- MG (fler modeller)
- Cupra Born
- Tesla 3 och Y
- Kia EV3 (beställningsbar)
Det har kommit fler intressanta större elbilar också under 2024:
- Xpeng G9 (som jag själv har nu)
- Zeekr 001
- Volvo EX60 och 90
- Nio EL7 och EL8
- Kia EV9
- Ford Explorer
- Polestar 4 (beställningsbar)
Så om man ska gå tillbaka till topic så har det hänt en hel del! 😀
Nu lär ju många fnysa och säga "Kina-skit" men jag kan säga att min XPeng G9 är det bekvämaste och trevligaste jag suttit i i bilväg och har inte ångrat mig det minsta efter att ha lämnat en suite på drygt 20 år med tyska bilar efter mig...
En sak man kan konstatera med alla elbilar är att det förkommer sjukt mycket buggar och fel i mjukvaran när en ny modell släpps. Det är rent av skrämmande hur dåligt systemen är testade, men det förbättras i snabb takt och min G9'a har fått fyra uppdateringar nu sedan augusti...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Ska man använda sig av anekdotisk bevisföring så kan jag meddela att min fru som är totalt ointresserad av tekniska saker var pådrivande att skaffa elbil och det har inte varit några dispyter om det i 1,5 år med elbil.P PHPersson skrev:Jag har minst 5 bekanta där fruarna / sambos har sagt att antingen så säljer vi elbilen eller så skiljer vi oss. Mest på skoj men också såpass mycket allvar atr det blivit bråk, där mannen som är teknikintresserad och tycker det är kul med appar och optimering. Medans i detta fallet tjejerna och barnen varit tokiga på att stå och ladda / tvingas äta någon äcklig diners fettig Schnitzel.
Även när vi kom hem med 0 % efter 20 mila tripp en söndagkväll…
Det vanligaste i detta forum är att om jag eller någon annan upplevt något så är det lika med sant. Så ja säger du det så är det rätt. Att det krävs mer än 1 eller några få fall för att statistiskt bevisa något gäller inte på detta forum.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Aha, så har man ”minst 5” exempel så är det alltså verkligen sant.P PHPersson skrev:
EX60 har väl inte kommit ut såvitt jag vet?anders07 skrev:Lite tillbaka on-topic då kanske... Det har ju hänt väldigt mycket spännande under 2024 på elbilsmarknaden och privatleasingpriserna har verkligen kommit neråt på små och medelstora bilar, som ändå håller hyfsad räckvidd, t.ex med månadskostnad under 5000 kr.
- Mini Cooper
- Volvo EX30
- Zeekr X
- XPeng G6
- Nio (fast där tillkommer batterihyra)
- BYD (flera modeller)
- MG (fler modeller)
- Cupra Born
- Tesla 3 och Y
- Kia EV3 (beställningsbar)
Det har kommit fler intressanta större elbilar också under 2024:
- Xpeng G9 (som jag själv har nu)
- Zeekr 001
- Volvo EX60 och 90
- Nio EL7 och EL8
- Kia EV9
- Ford Explorer
- Polestar 4 (beställningsbar)
Så om man ska gå tillbaka till topic så har det hänt en hel del! 😀
Nu lär ju många fnysa och säga "Kina-skit" men jag kan säga att min XPeng G9 är det bekvämaste och trevligaste jag suttit i i bilväg och har inte ångrat mig det minsta efter att ha lämnat en suite på drygt 20 år med tyska bilar efter mig...
En sak man kan konstatera med alla elbilar är att det förkommer sjukt mycket buggar och fel i mjukvaran när en ny modell släpps. Det är rent av skrämmande hur dåligt systemen är testade, men det förbättras i snabb takt och min G9'a har fått fyra uppdateringar nu sedan augusti...
Tror inte du kan privatleasa någon av de bilarna du skriver för en månadskostnad under 5000kr
EX 60 har inte lanserats det ska tydligen släppas en sedan ES 90 innan, senaste jag läste var att EX 60 kommer i början utav 2026 som tidigast..anders07 skrev:Lite tillbaka on-topic då kanske... Det har ju hänt väldigt mycket spännande under 2024 på elbilsmarknaden och privatleasingpriserna har verkligen kommit neråt på små och medelstora bilar, som ändå håller hyfsad räckvidd, t.ex med månadskostnad under 5000 kr.
- Mini Cooper
- Volvo EX30
- Zeekr X
- XPeng G6
- Nio (fast där tillkommer batterihyra)
- BYD (flera modeller)
- MG (fler modeller)
- Cupra Born
- Tesla 3 och Y
- Kia EV3 (beställningsbar)
Det har kommit fler intressanta större elbilar också under 2024:
- Xpeng G9 (som jag själv har nu)
- Zeekr 001
- Volvo EX60 och 90
- Nio EL7 och EL8
- Kia EV9
- Ford Explorer
- Polestar 4 (beställningsbar)
Så om man ska gå tillbaka till topic så har det hänt en hel del! 😀
Nu lär ju många fnysa och säga "Kina-skit" men jag kan säga att min XPeng G9 är det bekvämaste och trevligaste jag suttit i i bilväg och har inte ångrat mig det minsta efter att ha lämnat en suite på drygt 20 år med tyska bilar efter mig...
En sak man kan konstatera med alla elbilar är att det förkommer sjukt mycket buggar och fel i mjukvaran när en ny modell släpps. Det är rent av skrämmande hur dåligt systemen är testade, men det förbättras i snabb takt och min G9'a har fått fyra uppdateringar nu sedan augusti...
Varför flyger det alltid fram pätimetrar på forum, eller folk som skriver om ytterligheter som inte rör 99%? Eller från folk som inte har erfarenheten? Eller kanske inte ens äger Tesla, eller vad det är ämnet handlar om. (sorry, men var tvungen, ibland behöver några höra direkt utan knussel)S sinuslinus skrev:
Har haft Tesla sedan 2018/2019 och anser mig ha erfarenheten.
Ingen service att man behöver lämna in på service på Tesla är det i Sverige, normalt sett, i princip.
Nedan gäller senare årsmodeller. Vet att det var serviceintervaller tidigare.
Kupéfilter och torkarblad - byter man själv. Går snabbt.
Däckbalans- har inte med bilens service att göra. Däckverkstan, vid skifte är något annat. Hjulinställning behövs ej om man inte håller på och kärringparkerar eller kört av vägen tex.
AC medel - ej i Sverige, om man följer Teslas instruktioner. Dvs. AC av när den inte behövs, sparar el. Kör med AC på max 5% av alla mil. (Sparar lite bensin på vanliga bilar också och ökar livslängden tex. då behöver knappast aldrig kylmedium fyllas på).
Bromsvätska - ej extremt alplandskap i Sverige. Ingen service.
Bromsar - följer man Teslas instruktion om bromsmotion behöver man knappast serva oken. De skriver så för att skydda sig. Eller om man kör på extremt sandiga eller saltutsatta bromsar. Tex om man parkerar och kör på västra Åstol jämt.
Spolar av och gör motionsprogramnet som tar 1 min. Då och då.
Men visst, efter 5 år kanske så är det vettigt att lämna in bil för översyn, gäller alla fordon. Det kan hänt saker som man inte ser, som skador och annat och låta en tekniker gå igenom, eller oftare om man så vill.
Redigerat:
Håller inte med. Just servicen kostar tid och pengar. Och det slipper man! Nog så viktigt vid val av el-bil. Kanske avgörande för många? Som mig.Bo.Siltberg skrev:
Frågan kom upp och svarade. Val av el-bil är viktigt i detta ämne . Vissa fabrikat har inga serviceintervall (i princip)
Har långt till verkstäder och utan serviceintervall är helt perfekt för mig.
Belastas mer i alplandskap, högre temp.belastning. Kollas fukthalten oftare rekommenderas. Finns inte det problemet i Sverige. Möjligen i Norge.useless skrev:
Får aldrig koka.
Redigerat: