76 139 läst · 75 svar
76k läst
75 svar
Vilken bil med B-körkort kan dra släp med totalvikt 1600 kg?
Som jag har förstått det är traktor (max hastighet 40km/h numer va ?) ett specialfall jämfört med personbil och lastbil.mattiasp skrev:
Här får man dra släp upp till traktorns tjänstevikt om den är obromsad och ännu mer om den är bromsad ?
Så förstod jag det iaf
/K
5 ton traktor och 55 ton släp ger totalvikt på 60 ton vilket är max vad vi får framföra i Sverige. Såvitt jag förstått den enda begränsning som finns för traktorers släpvikt. Och så 24 meter långt.mattiasp skrev:
Och släpet skall vara bromsat om det väger mer än traktorns bruttovikt.
Man behöver inte ens bilkörkort, räcker med ett traktorkort som när jag var 16 togs med endast ett teoriprov.
Är det samma regler för efterfordon bakom en lastbil/buss när man har C eller D-körkort utan E?
Alltså bruttovikten på dragfordonet får även efterfordonet väga. Eller gäller något annat där?
Jag skummade denna broschyren men som vanligt så hittar man aldrig några klargöranden:
http://publikationswebbutik.vv.se/u...atvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf
Alltså bruttovikten på dragfordonet får även efterfordonet väga. Eller gäller något annat där?
Jag skummade denna broschyren men som vanligt så hittar man aldrig några klargöranden:
http://publikationswebbutik.vv.se/u...atvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf
Ett biltransportsläp är ofta ett "nedvägt" tungt släp som klarar att lastas tungt.
Hur som helst så lär ingen märka huruvida lasten väger 1400 eller 1600kg.
Lite fult kanske,men de flesta ( vågar jag säga så ) som kör med husvagn ...hur ofta kör de helt lagligt?
DU kan ju inte köpa en bil för flera hundra tusen bara för att kunna dra tunga last ibland!
Äldre Japanska bilar fick ofta dra mycket tungt...fast att de inte var så tunga eller konstruerade så.
En tung bil som Jeep eller en skåpbil som får lasta tungt får aldrig dra så tungt...
Tung bil + boogiesläp är nästan uteslutande en BE-kombination och något som polisen lätt lägger märke till.
En "svenssonbil" och ett vanligt släp....vem bry sig?
Om du lånar ett biltransportsläp på en mack så har den aldrig en totalvikt på mer än 1500kg.....De flesta har tänkt sig att köra upp en bil på dessa,men hur många bilar väger 1000kg? ( Typ Golf -80 ) ...nästan alla småbilar väger mer!
Det är inte heller tillåtet att dra detta släp med BE-kort eftersom att man då kör med överlast....
Hur som helst så lär ingen märka huruvida lasten väger 1400 eller 1600kg.
Lite fult kanske,men de flesta ( vågar jag säga så ) som kör med husvagn ...hur ofta kör de helt lagligt?
DU kan ju inte köpa en bil för flera hundra tusen bara för att kunna dra tunga last ibland!
Äldre Japanska bilar fick ofta dra mycket tungt...fast att de inte var så tunga eller konstruerade så.
En tung bil som Jeep eller en skåpbil som får lasta tungt får aldrig dra så tungt...
Tung bil + boogiesläp är nästan uteslutande en BE-kombination och något som polisen lätt lägger märke till.
En "svenssonbil" och ett vanligt släp....vem bry sig?
Om du lånar ett biltransportsläp på en mack så har den aldrig en totalvikt på mer än 1500kg.....De flesta har tänkt sig att köra upp en bil på dessa,men hur många bilar väger 1000kg? ( Typ Golf -80 ) ...nästan alla småbilar väger mer!
Det är inte heller tillåtet att dra detta släp med BE-kort eftersom att man då kör med överlast....
När jag läste traktor teori 1996 så var reglena:
Man får högst dra traktorns dubbla bruttovikt. DVS om du lastar i 200 kg mer i traktorn så kan du lasta i ytligare 400 i släpet. Om du dår har ett påhängs släp och får ett kultryck på 100 kg på traktorn så får du lasta i 200 till i släpet osv. Skit roliga regler.
jag har kört 20 ton efter en 12 tons traktor.... kunde inte stanna utan att använda den manuella läpvagnsbromsen så fort det lutar lite... den bromsen vill man inte använda då den bara har läget 0 eller 100% typ.
Jag har hört att man har ändrat dessa regler sedan dess och att det nu bara skuller vara enkla bruttovikten. Men jag är inte säker på detta
jag har haft BE sedan -99 det blir enklare att lasta då
Man får högst dra traktorns dubbla bruttovikt. DVS om du lastar i 200 kg mer i traktorn så kan du lasta i ytligare 400 i släpet. Om du dår har ett påhängs släp och får ett kultryck på 100 kg på traktorn så får du lasta i 200 till i släpet osv. Skit roliga regler.
jag har kört 20 ton efter en 12 tons traktor.... kunde inte stanna utan att använda den manuella läpvagnsbromsen så fort det lutar lite... den bromsen vill man inte använda då den bara har läget 0 eller 100% typ.
Jag har hört att man har ändrat dessa regler sedan dess och att det nu bara skuller vara enkla bruttovikten. Men jag är inte säker på detta
jag har haft BE sedan -99 det blir enklare att lasta då
Bara avgifter till Vägverket (kk tillstånd, teoriprovi, uppkörning) och en teoribok är ett par tusingar, sedan får du lägga till så mycket du tror dig behöva på bilskolan. Mitt tips är att du tar ett par lektioner på bilskola för för att slipa bort saker du gör "fel" av gammal vana samt få lite tips om saker att tänka på. Bland annat får du bra tips kring detta med funktionsteorin som du annars inte kan läsa ett skit om i STFs teoriböcker. Jag tog ett tre lektioner + att jag använde bilskolans ekipage vid uppkörningen (hade inte möjlighet att fixa fram en egen tung kombination), jag tror att totalkostnaden blev cirka 4500sek, kanske några hundringar till.Anders_S skrev:
Anders_S skrev:
Du som redan har C-kort kan ju köra upp med lastbil&släp, då får du *BECE.
Jag tog C/CE år 2002 och uppskattar att E-delen kostade 10-12000 (bommade första uppkörningen).
Har själv BECE och kan inte rekomendera någon som inte behöver det att ta det!!!
Varför betala en massa pengar för något i onödan?
Uppkörningen är dessutom ingen barnlek....Får man sen en jobbig jä... på TSV så kan man gråta för mindre!
Ett BE däremot är inget svårt för de flesta och kostar inte så mycket.
Teorin är skrattretande lätt och det kostar 220kr att skriva upp,...kk-tillstånd 220kr och sedan är det en uppkörning som skall till.
Prata med körskolan och säg att du vill betala för några körlektioner och en uppkörning!
Varför betala en massa pengar för något i onödan?
Uppkörningen är dessutom ingen barnlek....Får man sen en jobbig jä... på TSV så kan man gråta för mindre!
Ett BE däremot är inget svårt för de flesta och kostar inte så mycket.
Teorin är skrattretande lätt och det kostar 220kr att skriva upp,...kk-tillstånd 220kr och sedan är det en uppkörning som skall till.
Prata med körskolan och säg att du vill betala för några körlektioner och en uppkörning!
Har ett svagt minne av att man får dra max 1,5 x traktorns vikt obromsat.klaskarlsson skrev:
Det låter som om det var ett par år sedan du tog körkorten. Alternativt så är det det vanliga internet-raljerandet jag läser.....Whynot skrev:
BE är genomförbart för de flesta och rimligtvis betydlig enklare och billigare än C och CE.
Jag tror att dom flesta uppfattar teorin som ett prov där man får skärpa till sig. Den som inte pluggar och går dit på 10 år gamla kunskaper åker garanterat dit. Skrattretande enkelt? Knappast.
Funktionsteorin vid uppkörningen är inte heller något kan man ta med en klackspark. Vissa inspektörer är enligt uppgift grymt nitiska och där får man problem om man svamlar och inte har järnkoll. Om inspektören vill är funktionsteorin en omfattande övning. Det som står i teoriboken (STR) räcker inte för att klara sig.
Kostnader: Synundersökning 100sek, kktillstånd, 220, teori 220, uppkörning 1500sek. Du behöver en teoribok (800sek), några lektioner 4x450sek, har du inte själv fordon att köra upp me får du lägga till kostnad för detta.
Inga jättekostnade, inte jättesvårt men ingenting att bagatellisera heller.