Hemmakatten
Utifrån en annan infallsvinkel kan man kanske tycka att trafiksäkerhetsreglerna har en funktion. För stor last gör att ekipaget blir instabilt och man riskerar haverier. Och även om man får dra större/tyngre släp med samma bil om man har BE-körkort, så beror nog det på att man då lärt sig att hantera och framföra det tyngre släpet på ett trafiksäkert sätt.

Själv har jag idag hämtat stengolv med vår obromsade släpvagn. 750kg totalt får jag dra med min Saab 95 kombi. Vagnen väger 110kg så kvar är 640kg last. Lite knappt 600kg hade jag på vagnen. Visst märks det att man har nåt efter bilen. Skulle inte lasta mer än tillåtet eftersom jag inte anser mig köra bättra än någon annan och trots att jag kört släp väldigt mycket nu under byggtiden kan jag inse och förstå mina begränsningar med vanligt B-körkort: (Enligt statistiken tycker nästan alla män att de kan framföra ett fordon mycket bättre än genomsnittet för andra män).
 
Hemmakatten skrev:
Och även om man får dra större/tyngre släp med samma bil om man har BE-körkort, så beror nog det på att man då lärt sig att hantera och framföra det tyngre släpet på ett trafiksäkert sätt.
I den bästa av världar är det ju förstås så att man får en gedigen utbildning som därefter gör dig redo att möta alla tänkbara problem man möter med ett par ton på dragkroken. Tyvärr är ju BE-utbildningen rätt klen. Teorin består till minst 80% av "B-frågor", dvs inte alls relaterade till tungt släp och resterande 20% berör till en försvinnande liten del hur man bör hantera bil, släp och last.

Den praktiska delen av "utbildningen" är för den som kört med släp tidigare max ett par lektioner och därefter är det uppkörning.

Det som i verkligheten saknas är kontrollen av kunskaperna kring lastsurrning för alla tänkbara konstiga saker man kan tänkas ha på flaket, vanligt sunt förnuft när det gäller hanteringen av ett tyngre ekipage.

Det är precis som med B-kortet - man kan ha körkort och ändå köra som en idiot.

Fördelen med utbildningen är väl att den som är lite intresserad antagligen tar till sig något av det som är inläst och därmed tänker till en extra gång när lasten ska surras och man sak ut och åka tungt.
 
Håller med ovanstående då vi hade en olycka med två döda personer och en svårt skadad för 2 år sedan på E22, där trolig orsak var felaktigt lastad hyrsläpvagn, liten dragbil och ovan förare, men helt lagligt för B-kort. Släpet kom i vobbel och bilen ställde sig tvärs över vägen... Så oberoende om du kör lagligt, med överlast eller felaktig vikt för ditt körtkort så är det samma risker du måste hantera, däremot så kan du få böta för vissa kombinationer om du skulle bli stoppad även om din framfart är lugn och säker.
 
Vilken lång tråd det blev. Det här med bilar och maffiga grejor är något för oss grabbar. Här kommer en till story.
Jag hade en Cheva pickis på 2400 kg som byggbil. Efter den hade jag mitt gamla släp som vägde 950 tomt.
Jag bad killen på bygghandeln lägga på en pall betongsten på Chevan och två på kärran.
Totalvikt alltså 2400+1240+950+1240+1240= 7070 (hoppsan).
I 90 knyck gick den hur bra som helst och nästan lagligt lastad.
 
Ja men det är Chevy, min Van och mitt släp 750kg med mitt b-kort, får också vara med om mycket. Jag kollar på släpet när däcken börjar närma sig skärmarna, så håller det nog! Köpte grus på terminalen för en tid sedan, vid vägningen visade det sig att jag hade 1500kg på släpet, man vägrade att släppa ut mig! Ja men jag skall inte så långt (5 mil) försökte jag med, och så lägger jag presseningen över! Men det funkade. Men det var bra att veta efter alla inläggen, att det endast blir påföljd för överlast.
Regeln 3.500kg på b-kort gäller inte för Vanen, totalvikten 3050kg+ 750kg släp.

Här är det lastat med 1000kg takplåt, och ändå bra marginal till skärmarna...
men 750kg, är det inte inklusive kärrans vikt?
DSCN1394.jpg
 
Hemmakatten
750kg är totalvikten (släp +last) som får dras med ett obromsat släp under förutsättning att dragbilen har en tjänstevikt på 1500kg eller mer.
 
saturnus skrev:
Regeln 3.500kg på b-kort gäller inte för Vanen, totalvikten 3050kg+ 750kg släp.
Den "regeln" gäller inte för någon bil när du drar ett släp med totalvikt på max 750kg. Du kan dra 750kg efter en bil som väger 3499kg, även om du bara har B-kort.
 
Hemmakatten skrev:
750kg är totalvikten (släp +last) som får dras med ett obromsat släp under förutsättning att dragbilen har en tjänstevikt på 1500kg eller mer.
Näe, detta stämmer nog inte riktigt.

Det finns två saker att beakta. Vilken behörighet man har samt vad bilen får dra.

Ingen av dessa två saker vilkoras på det sätt du beskriver ovan.

Ett 750kg släp är som sagt ALLTID lätt och kan dras efter alla personbilar med B-kort. Det *kan* givetvis finnas begränsningar i vad bilen ifråga får dra på kulan, men inte på det vis du beskriver.

Däremot gäller följande om HUR FORT man får köra med släpvagn:

Du får köra i högst 80 km/tim med
* bromsad släp- eller husvagn,
* obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt;

högst 40 km/tim med

* obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.


Den där BE-teorin kanske inte är helt bortkastad ändå....;)
 
Saturnus, så där ska ett lass se ut! Fast du har mycket kvar av utrymme. Varför inte en pall med klinkers eller liknande med?

Värsta lasset jag någonsin dragit var en gång i ungdomens dagar. Farsan bad mig åka bort 5 mil för att hämta "lite" virke som han sa. Kommer dit och ser att den lilla mängden säkert krävde 4 lagliga lass på den stora vagnen jag hade då. En ombyggd gammal nödslaktarvagn i storlek av en biltrailer ungefär. Jag tyckte att det var smartare att köra en vända så det lastades på alltihopa på vagnen. Dragbilen var en 245:a.

Lasset var så högt att det gick i våg med taket. Halvblött virke tätpackat. Bilen gick att köra i 25-30 km/h innan det började vobbla som bara den. I kurvorna höll däcken på att kränga av fälgarna och gick det nerför så funkade det knappt att bromsa eftersom det sköt på så grymt. Styrningen var det lite sisådär med eftersom bakvagnen på bilen släpade i baken och hjultrycket fram var minimalt.

Bilen fick slita hårt...för att inte tala om vagnen. Farsan var mindre glad åt skicket på kärran då axeln hade böjt sig och såg ut som en banan. Han började tala om att han borde polisanmäla sin egen son för vansinneslasset!

Jaja, det är preskriberat numera och ibland när jag åker den vägen undrar jag vad farbror blå hade sagt om de sett den färden. Troligtvis hade jag fått lasta av minst 75% av lasset i diket.
 
Hemmakatten
MathiasS skrev:
Den där BE-teorin kanske inte är helt bortkastad ändå....;)
Nej, det är den absolut inte! Det har du ju just bevisat! :D

Även om man tycker att man lär sig väldigt lite på en utbildning, så blir man ändå medveten om och uppmärksam på var de riskfyllda momenten kan finnas.

Visst har du rätt, jag blandade ihop detta med farten (man skall nog inte svara på inlägg sent på kvällen...)
 
Ja det skadar inte med lite inlägg i detta ämne, å andra sidan är min Van, lätt lastbil.

Ett inlägg till; har en gammal husvagn (900kg) avställd) som jag bogserade upp till nya bygget. Hängde på en triangel bak, och kom fram utan problem. Några av mina polare kommenterade detta med att det var inte lagligt att bogsera husvagnen/arbetsbod utan att först kopplat bort bromsarna! Är detta riktigt?

Ganska många och konstiga regler enligt MathiasS och lagarna:D, hade varit enklare utan lagar, men att föraren tar ansvar för vad denne ställer till med:cool:
 
MathiasS skrev:
Jag har uppkörningen kvar, teorin är fixad.

Jag får tacka för erbjudandet men ett 2000kg släp kommer jag inte ha någon nytta av för bilen jag ska ha får "bara" dra 1800kg... Dessutom har jag ju fortfarande Transiten kvar så det är mest för båt och minigrävartransport jag ska ha BE just nu....
Jag måste bara fråga eftersom du nyligen läst teorin... Är det inte fördelen med BE att du får dra ett släp med totalvikt 2000 kg efter din bil som får dra max 1800 kg om du tillser att bruttovikten på släpet vid tillfället inte överstiger 1800 kg?
 
saturnus skrev:
Ja det skadar inte med lite inlägg i detta ämne, å andra sidan är min Van, lätt lastbil.

Ett inlägg till; har en gammal husvagn (900kg) avställd) som jag bogserade upp till nya bygget. Hängde på en triangel bak, och kom fram utan problem. Några av mina polare kommenterade detta med att det var inte lagligt att bogsera husvagnen/arbetsbod utan att först kopplat bort bromsarna! Är detta riktigt?

Ganska många och konstiga regler enligt MathiasS och lagarna:D, hade varit enklare utan lagar, men att föraren tar ansvar för vad denne ställer till med:cool:
Arbetsboden..... jag gissar att detta handlar om att göra husvagnen eller vad det nu är till ett sk efterfordon. Då gäller helt andra regler för hur mycket man får dra. Vad som helst kan dock inte vara ett efterfordon. Jag kan inte definitionen exakt men tex så får kan en husvagn klassas som efterfordon om den saknar fjädring, det är dock ett specialfall. Normalt är det så att sådant som inte är en släpvagn är ett efterfordon, och ett efterfordon ska inte vara ordnat för att transportera gods (dvs det ska vara något som tex en kompressor på hjul, en cementblandare, arbetsbod etc).

Att man just skulle behöva koppla ur bromsarna kan jag inte förstå, släpfordon kan vara både bromsade och obromsade......

http://publikationswebbutik.vv.se/u...atvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf
 
JD skrev:
Jag måste bara fråga eftersom du nyligen läst teorin... Är det inte fördelen med BE att du får dra ett släp med totalvikt 2000 kg efter din bil som får dra max 1800 kg om du tillser att bruttovikten på släpet vid tillfället inte överstiger 1800 kg?
Vafasen detta blir ju som ytterligare ett teoriprov.....

När man väl har BE är det ju två saker man behöver fundera på:

1. Bilens kapacitet. I regbeviset anges högsta släpvagnsvikt eller högsta vikt för ett (bromsat) släp, detta värde får bruttovikten inte överstiga.

2. Det finns också en högsta sammanlagd bruttovikt för fordonskombinationen som man också måste beakta.

Någon maxgräns för totalvikterna finns ju inte. Svaret på din fråga borde vara Ja.
 
Ja det är riktigt MathiasS, det var fjädringen och inte bromsar, som skulle bort, om man nu skulle använda husvagnen som ett efterfordon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.