Snailman
om man överlastar släpet och detta är ett som är klassat lägre än vad det skulle ha kunnat klassas som... så behöver det ju inte vara någon överlast ur hållfasthetssynpunkt..
 
Om polisen tar dig med övervikt så finns risken att du inte får köra vidare utan att ha lättat på lasset. Böter för övervikt är dyrt. Hört om skräck ex på över 100 000 kr (lastbil). Mer regel än undantag att farbror blå står och väger personbilar med släp vid öresundsbron. Inte ovanligt att se på vågstationerna i hela södra sverige heller (undrar varför dom alla ligger så det är lätt att vifta in bilar som kommer från bron eller färjorna?). Danska polisen älskar att väga svenska bilar med släp på E 47.(ja det är vägen hem från puttgarden). Ett bra sätt undvika övervikts böter är att följa lagen. Ett annat är att undvika vågar.
 
En summering blir då: om du vill göra en chansning så välj en lösning där du klarar att dra kärran med ett B-kort men att du kan överlasta då sannolikheten är minimal att din kärra kommer att kunna vägas, men kör försiktigt och kanske en mindre trafikerad väg. Undvik att välja en kärra som har en totalvikt större än vad du får dra med b-kort för din bil, eller välja bil+kärra som får totalvikt större än 3500kg för den lösningen kan enkelt kolllas via bilregistret. Båda är dock olagliga, om den frågan ställs.
 
Kör definitivt inte en kombination som kräver BE. Min svåger är trafikpolis på länstrafiken och jag ringde honom en gång när jag skulle transportera en personbil på biltrailer. Saken var den att macken har två exakt likadana vagnar men olika viktade, en 1300 och en 1500.

Problemet var att 1500 vagnen var godkänd för lasten men olovlig körning utan BE. 1300-vagnen fick inte ta lasten men laglig för B-kort. Min svågers absoluta rekommendation var att ta 1300-vagnen och ta eventuella böter för överlast istället för rapport om olovlig körning...Vilket innebär draget körkort.

Skitlöjligt att exakt samma vagn med olika viktningar bedöms så olika. Fast tydligen är det på G att höja viktgränserna för B-behörigheten.

Å andra sidan....så mycket olagliga kombinationer o överlass jag släpat runt på i 20 år så är sannolikheten ganska liten att du blir tagen.

Har en liten lätt släpvagn som jag av princip vägrar besikta och ta i trafik så länge skurkarna på bilprovningen ska ha mer betalt för en besiktning av den än dragbilen. Åker jag dit en gång på 10 år så är det skitsamma. Det ses inte som något svårt trafikbrott och böterna är inte så höga.

Dessutom får jag känna mig lite olydig mot storebror och det känns ju alltid bra.
 
Snailman
Jo det är dyrare att besiktiga ett släp än en bil, men släpet behöver bara besiktigas vartannat år...
 
Finns inga såna bilar av de skäl som du fått tidigare.

Men tänk på att kör du med ett aningen för lätt släp men korrekt med B-kort och lite överlast så är det dels svåtr att kolla (vägning krävs) och ett ganska lindrigt brott. Kör du däremot med ett korrekt släp men med fel bil eller fel körkortsklass så räcker det med en enkel koll av ditt körkort och bilens och släpens viktklasser för att fastställa att du kör olagligt. Det räknas dessutom som ett grövre brott än det andra fallet. Även om båda dessa fallen är olagliga....

En ganska vanlig problematik med båtsläp.
 
Finns i princip ingen bil som kan uppfylla dina krav men tänk på.

För litet släp men rätt körkort= överlast = vägning krävs= ovanligt och lågt straffvärde

Tillräckligt stort släp släp men fel bil/körkortsklass lätt att kolla på papperet och högre straffvärde

En vanlig problematik på större båtsläp...

Sen vad som ryms på själva släpen , vad den är godkänd för och vad den tekniskt är byggd för är helt olika saker. Finns små "proffssläp" godkända för 2,5 ton och väldigt många stora släp med 1000-1350kg totalvikt och lastvikt 600-1000kg. att sen dessa släp ofta kan ha axlar/bromsar dimensionerade för betydligt tyngre laster är en helt annan sak.
 
Snailman skrev:
Jo det är dyrare att besiktiga ett släp än en bil, men släpet behöver bara besiktigas vartannat år...
Oj, det visste jag inte av förklarliga skäl...:)

Men oavsett detta så är det en sketen simpel besiktningsprocedur av en släpvagn som inte på något sätt motiverar dubbel taxa.

Det viktigaste anser iaf jag är att man surrar lasten så bra det bara går. Alldeles för många dansar runt på vägarna med alldeles för dåligt surrad last, något som kan vara direkt livsfarligt. En planka ( vi är på byggahus..) som kommer flygande genom vindrutan på en mötande bil är inte att leka med.

För en vecka sen låg jag på Essingeleden i tillåten fart och blev OMKÖRD av en bil med biltrailer bakom där det stod en bil. Jag tyckte den lastade bilen svajade lite och drog ikapp av nyfikenhet. Gissa om man blir minst sagt förvånad när man upptäcker att där står bilen på vagnen utan en enda surrning. Tänk en tvär girning, snabb inbromsning eller liknande...:(

Hellre en överlastad vagn som framförs lugnt o försiktigt än en sån där dåre.
 
Mikael_L
Är inte dom där nya EU-släpen besiktningsbefriade?

Jag tänkte isåfall som ett tips till dig Cheesus ... ;)
 
Kolla in Volvo, de är högt klassade. Har för mig att de får dra 1600 kg. Om bil+släp understiger 3500 kg så är det grönt även för er "stackare" utan BE-kort.
Förresten MathiasS, du som får (fått?) nytt BE-kort. Jag behöver inte mitt släp längre, är klar med allt akut. Vill du köpa mitt 2 tons släp?
Jag har ett till lite mindre släp så jag kommer inte sakna det (väldigt mycket)
 
W
Mikael_L skrev:
Är inte dom där nya EU-släpen besiktningsbefriade?

Jag tänkte isåfall som ett tips till dig Cheesus ... ;)
Nej det är dom ej men det är väll 5 år till första besiktningen har jag för mig. Har ett själv men tänker inte besiktiga det i det närmaste.
 
  • Gilla
maglun
  • Laddar…
Som kurriosa kan jag nämna att jag med mitt B-körkort hyrde en JEEP Grand Cherokee för att dra en båttrailer till segelbåten. Trailern väger nästan 2 ton utan båt och går som "efter-fordon", LGF-skyltat och 30 km/h.
Bilen väger kring 2 ton.

Kravet för att få köra denna kombination med B-kort är att släpets vikt inte överstiger dragbilens vikt (bil + last ! Inte totalvikt), samt att dragbilen inte överstiger 3500 kg som är begränsningen för B-kortet. Kombinationen blev nära 4 ton och helt laglig!

Om trailern hade vägt 2500 kg hade jag kunnat lasta 500 kg i bilen för att få den tyngre än trailern...

Som mest skulle jag kunna köra en dragbil fullastad till sin totalvikt på 3500 kg och en trailer på 3500 kg på mitt B-kort. Totalt skulle kombinationen väga 7000 kg.

Jo, det är sant, kollade med vakthavande befäl på polisstationen.

Reglerna för vanliga släpfordon är sjuk. Jag får inte dra ett olastat släp med totalvikt 1600 kg som väger 450 kg med min SAAB 9-5. Polisen måste ju ändå alltid ta ställning till om det är överlast eller inte. Anledningen att jag vill köra detta släp är att jag ska lasta skrymmande trappor med en vikt på ca 300 kg.... Vikten för släp och last skulle bli 750 kg men det är inte lagligt att köra. Hur sjukt som helst...
 
Vad kostar en vanlig lastbilsfrakt med DHL eller motsvarande? Det brukar inte vara så dyrt. Har du kollat på din lokala bensinmack vad de har för släpvagnar till uthyrning? 1000kg:s kärror är inte så ovanliga med måtten 150x300cm-
Är det riktigt långa grejer kan man hyra en båttrailer och spänna fast grejerna på.
 
BAS skrev:
Kolla in Volvo, de är högt klassade. Har för mig att de får dra 1600 kg. Om bil+släp understiger 3500 kg så är det grönt även för er "stackare" utan BE-kort.
Förresten MathiasS, du som får (fått?) nytt BE-kort. Jag behöver inte mitt släp längre, är klar med allt akut. Vill du köpa mitt 2 tons släp?
Jag har ett till lite mindre släp så jag kommer inte sakna det (väldigt mycket)
Jag har uppkörningen kvar, teorin är fixad.

Jag får tacka för erbjudandet men ett 2000kg släp kommer jag inte ha någon nytta av för bilen jag ska ha får "bara" dra 1800kg... Dessutom har jag ju fortfarande Transiten kvar så det är mest för båt och minigrävartransport jag ska ha BE just nu....
 
Detta fanns på vägverket om nya EG direktiv, men det tråkiga var att varje land har i princip ända till 2013 på sig att införa det och att det fanns nya vilkor om utbildning/körprov:

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.