PST skrev:
Så länge du sitter kvar i samma nät, Ja.

Men byter du nät (= Flyttar till plats där nätet ägs av en annan nätleverantör ) så kan elnätskostanden ändras...
OK tack, det gäller endast elleverantören. Tyckte senaste fakturan tog priset.....

svartöra skrev:
I Göteborg får man samma avgift upp till 63A. Så jag har funderat på att byta från dagens 20A, för 63A är mycket manligare. Överskottet kan användas till ljusbågar på nyårsafton eller liknande.
Jag finner ditt argument helt oomkullrunkeligt. Som alternativ till ljusbågarna kan du kasta utt varmvattenberedare och ersätta med en genomströmningsvärmare. Då sparar du en del kWh. Fast å andra sidan, det är mycket manligare med en båglampa modell luftvärnsstrålkastare på nyårsafton!

HenrikHuslöse skrev:
Fast å andra sidan, det är mycket manligare med en båglampa modell luftvärnsstrålkastare på nyårsafton!
Är det en sån Batman har? :cool:

R_Strandberg skrev:
Knacka sönder en 35A och ta smälttråden ifrån till en 25A och gult nagellack på toppen. Precis så hade en bonde gjort hemma när de var dax för höfläktarna..
Påhittigt! Det finns fabrikstillverkade 30 och 35A DII säkringar för 25A passdel. Här är ett exempel:

• Siemens 5SD480.jpg
R_Strandberg skrev:
Knacka sönder en 35A och ta smälttråden ifrån till en 25A och gult nagellack på toppen. Precis så hade en bonde gjort hemma när de var dax för höfläktarna..
Ja bönner....men då jämnar det ut sig till slut. På 70-talet hyrde jag ett garage på en nedlagd bondgård, bonden bodde själv på en större gård en bit ifrån. Jag använde garaget till att mecca med min jänke. Bonnen hade väl sett att jag någon gång svetsade där, så vid ett tillfälle när jag kom dit, gick proppen för det minsta lilla verktyg, gick ut till ett litet rum i ladugården, för att byta säkring, men det gick inte, för bonnen hade bytat till en säkring jag inte sett tidigare, en 4A = brun med bottenkontakten. Min farsa löste det med att sätt i tråden från en 16 T, sen funkade det igen, sitter förmodligen där än idagd^_^b

att notera, säkringen här ovan mitt inlägg, funkar inte, då porslinet är samma storlek som bottenkontakten, det får va en säkring med framdelen i plåt, som går att vicka av, och så på med en mindre, om den nu skall passa i en mindre bottendel

Redigerat:
I praktiken fungerar säkert 16A bra för de flesta med värmepump. Vi har 16A med luft-vattenvärmepump och inte ens då det var som kallast i december (-20) och värmepumpen slog av helt gick någon huvudsäkring. Då körde vi visserligen inte heller mer än en storförbrukare i taget men dom extra 800 spänn det kostar med 20A kan man ha roligare för än nöjet att kunna tvätta och diska samtidigt årets tre kallaste dagar.

Jag kör 20 A till min tomt. (bild finns på min profil om ni vill se)
Vattenburen el och FTX i huset, oljefyllda element i gäststugan, och värmefläktar i garaget för att hålla en grundtemp där. Någon månad under våren och hösten går pool och värme samtidigt.
Mycket datorer och annat som jag inte vill ska stå utan ström.
En huvudsäkring gick när det var som kallast under vintern när min kära bror kopplade in en lite kraftig kupévärmare i bilen, annars har jag aldrig några problem.

Ser att det skiljer en del i nätavgifter. Här finns mina: http://kristinehamnsenergi.se/elnat/priser2011.php ca 50 kr/mån för att slippa vara orolig för att huset står kallt när jag kommer hem från jobbet känns ganska billigt i sammanhanget.

Har 16A huvudsäkring och bergvärme (Nibe fighter 10kW) och har aldrig haft ngt problem, pumpen har effektvakt vilket troligtvis är nödvändigt. Annars tror jag 16 håller ganska långt, bara man har bra fördelning på lasterna. Vid elvärme utan belastningsvakt på medelstor villa är 20 befogat enligt min mening. Nu är ju många förbrukare 1-fas 230V (ugn, tvättmaskin, torktumlare, vattenkokare mm) med hög effekt så det gäller att fördela dessa smart. Det har gett resultat ett flertal ggr.

R_Strandberg skrev:
Se till att återfylla släcksanden bara, annars kan man få spännande resultat när säkringen går........

hehe:p om du inte skall ha något speciellt som drar överdrivet mycket så är 20 perfekt:) själv har jag 35 och det är lite i underkant att ha i villan för på vintern så är säkringarna värma så att du knappt kan hålla i dem:p

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Jag var nyss i ett hus (stort gammalt hus. 2vån + källare.. minst 200m²) där de har 16A som huvudsäkring!
De har en bergvärmepump som uppvärmning. Jag frågade om de verkligen gick med 16A och de sa att de aldrig haft några problem...

Måste förmodligen vara nåt "fel" på de säkringarna.. Förra ägaren som fuskat, bytt tråd i säkringen eller nåt sånt?
Det kunde varit mitt hus, beskrivningen passar precis. Det funkar bra, jag har belastningsvakt och bra fördelning på faserna. Inte ens när det var som kallast och elpatronen spetsade hände något. Jag säkrade själv ner 20-16 när jag bytte värmepump.

janwide
Vi har 16A
Huvudsäkringen gick för första gången under senaste köldknäppen. Proppen var brännhet!
Kollade lite närmre och förmodligen hade elpatronen på värmepumpen slagit till samtidigt som vi körde torktumlare, kupevärmare till bilen, micro i köket och lite lampor. Alla dessa förbrukare låg på samma huvudfas (propprad). Flyttade torktumlaren till en mindre belastad fas och sedan dess har säkringen hållt. Kan nog kanske bli lite familjeregler om det återkommer. Men en gång på 5 år känns överkomligt.

• Gilla
Ror-mok
  • Laddar…
Har Bergvärme nibe fighter 1215-7 och 16 amp och de fungerar bra med 16 amp sålänge inte elpatron går igång då måste ja sätta i 20 amp.

Elektriker har varit här och flytta om på centralen för jämn belastning, men han sa också att 16 inte kommer räcka när de är jätte kallt och elpatron går in, fungerar bra så länge man inte tvättar eller kör diskmaskin eller andra elslukare.

Funderar på om de är värt att byta till 20 amp

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har pristariffer enligt:
16 2 364:-
20 3 670:-
25 4 591:-
35 5 921:-

Vi tänker försöka klara oss med 16A, för de 1300:- per år kan vi göra roligare saker.

Det är ju lite kontraproduktivt för deras vinst att ha höga avgiftshöjningar för varje effektsteg, då man som husägare försöker klara sig med en lägre tariff och därmed börjar spara på el på alla möjliga vis. :)
Det är en hundralapp i månaden... typ en fika...

Det är å andra sidan tio år sedan, så har de klarat sig på 16 A har de sparat dryga 10.000. Det blir mycket kaffe.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.