HenrikHuslöse skrev:
Samtidigt kan jag ju säga såhär: Elmätarna är fjärravlästa idag, vilket gör att du i princip aldrig får hembesök från nätbolaget. Om du skulle råka sätta in 25A bottnar och säkringar så kommer det inte upptäckas med mindre än att ni förbrukar orimligt mycket el. Elmätarna för hushållsbruk har inte avläsning på momentanvärden, nätbolagen har fullt upp med att få ut antalet förbrukade kWh varje månad ur dem. (En riktig elmätare för industrier och dylikt har däremot järnkoll på alla parameterar)
Så det innebär att om jag vill byta till 16 så behöver jag bara säga det till elbolaget och sedan kan jag ha kvar mina 20A säkringar ute i elskåpet som sitter på garaget och behöver inte byta. Det skulle ju vara skönt att inte behöva göra mer än att säga till. Vilket just nu är väldigt enkelt eftersom att jag är på mitt elbolag varje vecka då de just håller på att implementera det it-system som jag jobbar med. Känner mig som sagt rätt slö i den här frågan...
 
Jag tror nog att dom vill åka ut och byta passdelar så att ingen sätter i större säkringar utan att fråga.
 
Jag har en hus i norrland med direktverkande el som uppvärmning och har 16A. Jag har aldrig haft några problem med huvudsäkringarna där, även mitt i smällkalla vintern med elementen på fullt fräs och de vanliga hushållsapparaterna i normal drift..
I förra huset jag bodde i hade jag också 16A och det räckte till både hushållsel och smidesverkstan med alla dess maskiner på samma gång, fast där fick jag förvisso byta ett par huvudsäkringar varje år...
 
Vi har 16A och bergvärmepump. Har kört så i ett år nu och inte haft några problem även om vi kört diskmaskin och tvättmaskin samtidigt som pumpen går. Eldade med ved förut och övervägde att byta upp till 20 men elektrikern som installerade pumpen tyckte inte att det behövdes och än så länge verkar han ha rätt.
 
svartöra skrev:
I Göteborg får man samma avgift upp till 63A. Så jag har funderat på att byta från dagens 20A, för 63A är mycket manligare. Överskottet kan användas till ljusbågar på nyårsafton eller liknande.

Seriöst, så är det 20A idag, dimensionerat för ren elvärme för 120 kvm. Med värmepump räcker det säkert med 16A om det inte blir jättekallt.
Synd att 35..63A är gänga III, lite svårt att få i dom i gänga II säkringshållare ;)
 
byggankan skrev:
Så det innebär att om jag vill byta till 16 så behöver jag bara säga det till elbolaget och sedan kan jag ha kvar mina 20A säkringar ute i elskåpet som sitter på garaget och behöver inte byta. Det skulle ju vara skönt att inte behöva göra mer än att säga till. Vilket just nu är väldigt enkelt eftersom att jag är på mitt elbolag varje vecka då de just håller på att implementera det it-system som jag jobbar med. Känner mig som sagt rätt slö i den här frågan...
fan, jag undrar om där inte också är en kamera i den nya elmätaren, jag får den käslan när jag står där och juxar med trådarna. Någon sade att man kunder dra 3 stycken trådar
(10 kvmm) från huvudpropparnas skal, och in i gruppcentralen, för att få bättre verkan på elen. Men jag tycker det verkar som att mätaren då inte snurrar längre:O
 
Mikael_L
saturnus skrev:
Någon sade att man kunder dra 3 stycken trådar
(10 kvmm) från huvudpropparnas skal, och in i gruppcentralen, för att få bättre verkan på elen. Men jag tycker det verkar som att mätaren då inte snurrar längre:O
Med så grova ledare så sjunker ju strömmens hastighet, så det är det du ser på elmätaren. Om du tittar långsamt så ser det normalt ut. :)
 
Mikael_L skrev:
Med så grova ledare så sjunker ju strömmens hastighet, så det är det du ser på elmätaren. Om du tittar långsamt så ser det normalt ut. :)
Aha, då är det därför man har så grov kabel (35 kvadratare) till bilbatteriet, för man skall ned till 12V:p

En kille frågade för några år sedan i am HOT ROD magazine angående tändkablarnas längd på dennes hottade bil. Han ville korta sina 10 cm, för att få mer effekt. Jo svarade tidningens guru, det är riktigt, men strömmen färdas med en hastighetet av 300.000 km i sekunden, och det är snabbare än de flesta Chevor
 
Redigerat:
Slugge skrev:
[länk]

intressant lathund.

Hur är det egentligen, om man byter elleverantör, förblir nätkostnaden densamma?
 
snaggletooth skrev:
Synd att 35..63A är gänga III, lite svårt att få i dom i gänga II säkringshållare ;)
Det finns ingen motsats till reduceringshylsa? :wow::cool:

//Patrik
 
Redigerat:
är det E40 Goliatgänga? En sån gängtapp har jag
 
Knacka sönder en 35A och ta smälttråden ifrån till en 25A och gult nagellack på toppen. Precis så hade en bonde gjort hemma när de var dax för höfläktarna..
 
saturnus skrev:
intressant lathund.

Hur är det egentligen, om man byter elleverantör, förblir nätkostnaden densamma?
Så länge du sitter kvar i samma nät, Ja.

Men byter du nät (= Flyttar till plats där nätet ägs av en annan nätleverantör ) så kan elnätskostanden ändras...
 
Hittade en" liten osanning" dessutom i Vattenfalls lilla skrift:

"Om du byter till en större huvudsäkring (uppsäkring) förstärker vi elnätet"

Jo hejsan, knappast om du byter från 16 till 20 eller 25A...Det enda som händer är att de tar mer betalt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.