Mikael_L
Vi har pristariffer enligt:
16 2 364:-
20 3 670:-
25 4 591:-
35 5 921:-

Vi tänker försöka klara oss med 16A, för de 1300:- per år kan vi göra roligare saker.

Det är ju lite kontraproduktivt för deras vinst att ha höga avgiftshöjningar för varje effektsteg, då man som husägare försöker klara sig med en lägre tariff och därmed börjar spara på el på alla möjliga vis. :)
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
Skulle också tro att 16 är vanligast. Vi bytte till 20 när vi skaffade bergvärme. Här kostar det knappt 1000kr mer per år.
 
Hmm, nu blir jag osäker. Hade egentligen bestämt mig för att säkra ner. Huset har 20A idag men tänkte kunna gå ner till 16A iom installerad bergvärme som klarar sig utan tillskott. Är det dumt?
 
Som sagt ovan, jag kan lägga till DM, Micro, 1 kW halogen, hårtork, och lite annat som går sporadiskt, både spishällar och dubbla ugnar etc, och vi har aldrig löst en huvudsäkring. Jo, en gång för länge sedan när jag provade elpatronen på 9kW samtidigt med spisen.
 
Eftersom 16 A säkringar passar i 20A bottendel, (mindre går alltid att sätta i) så kan ni provköra ett par veckor med en lägre säkringsstorlek innan ni ringer elbolaget och ändrar.
 
  • Gilla
utmedväg19
  • Laddar…
Vilket elnätbolag man har avgör väl om det överhuvudtaget är värt att fundera över att köra 16A.

Vårt elnätbolag (Mälarenergi) tar 140 kr/månad fast avgift för 16A och 170 kr/mån för 20A (prislista: http://www.malarenergi.se/PageFiles/502/Privat_2011.pdf) .

Känns inte så meningsfullt att snåla med 16A då.
 
S
Ok, nu kommer det revolutionerande tipset och lösningen på alla era frågor om att säkra ner eller inte:

Är ni redo? sitter ni ner?

Nyt era 20A huvudsäkringar som sitter vid elmätaren till 16A säkringar!!
Det går alltid att sätta in en lägre A porslinsäkring i den bottensockel ni har idag. Om ni inte upplever några störningar på en/ett par månader, ring elleverantören och beställ nersäkring.

Jag fick detta tips när jag ringde mitt elbolag (björklinge energi) och frågade om jag vågade säkra ner efter byte från direkt-el till pellets.
 
Detta med att sätta mindre säkring har skrivits ett par gånger men det skulle man testat under de kallaste vintermånaderna för att vara säker. Om man behöver 16, 20 eller 25 är ju individuellt, kör man storkok samtidigt med diskmaskin och tvättmaskin och värmen brassar på för fullt och kör litehandverktyg så kommer man snabbt upp i last men som Bo skriver klarar säkringarna mer än sin märkning då de är smältproppar.
 
Ja vårt elverk tipsade också om att man kunde testa med 16A säkringar. Men vi har så mycket småsaker att fixa att jag inte orkade en grej till. Så då tänkte jag att om jag svarar här så kommer jag att få ett solklart svar och inte behöva testa :D
 
Jo, här får man alltid solklara svar.. :) Men tycker din elektriker att 16 A räcker så har han kanske bedömt era behov utefter vilka förbrukare ni har och då kan ni ju testa 16 och skulle ni uppleva problem kan ni alltid säkra upp till 20 i framtiden.
Eller tycker ni merkostnaden för 20 är försumbar jämfört med vad kostnaden för att en fas skulle försvinna på grund av överlast så kan ni köra på det.
Elavbrott kan ju uppstå i vilket fall även om ni så har 100 A.. Men kolla hur stor merkostnaden är och fatta beslut efter det.
 
Det styrs helt av vilket nätbolag du har. Vissa har haft samma tariff upp till 25A, de flesta börjar med 16A och vissa bolag tar otroligt mycket extra för 20A.

Samtidigt kan jag ju säga såhär: Elmätarna är fjärravlästa idag, vilket gör att du i princip aldrig får hembesök från nätbolaget. Om du skulle råka sätta in 25A bottnar och säkringar så kommer det inte upptäckas med mindre än att ni förbrukar orimligt mycket el. Elmätarna för hushållsbruk har inte avläsning på momentanvärden, nätbolagen har fullt upp med att få ut antalet förbrukade kWh varje månad ur dem. (En riktig elmätare för industrier och dylikt har däremot järnkoll på alla parameterar)
 
Är det normalt att kabeln från huvudsäkring och till gruppcentral, är dimensionerad för mycket större säkringsstorlek, än motsvarande för de bottnar, som sitter i?
 
  • Gilla
JGK
  • Laddar…
305 skrev:
Är det normalt att kabeln från huvudsäkring och till gruppcentral, är dimensionerad för mycket större säkringsstorlek, än motsvarande för de bottnar, som sitter i?
Mycket större vet jag inte, men det är normalt att du ska kunna ha 25A som huvudsäkring i allafall.
 
I Göteborg får man samma avgift upp till 63A. Så jag har funderat på att byta från dagens 20A, för 63A är mycket manligare. Överskottet kan användas till ljusbågar på nyårsafton eller liknande.

Seriöst, så är det 20A idag, dimensionerat för ren elvärme för 120 kvm. Med värmepump räcker det säkert med 16A om det inte blir jättekallt.
 
  • Haha
jsoderholm47 och 1 till
  • Laddar…
Re: Rrrrr


LIte ca siffor (trefas, ca siffror)
16 A = 11kW
20A = 14kW
25 A = 17kW

En stor bergvämepump på 12kW drar kanske 6 A på varje fas..(COP 3)
(Dvs 4--4,5kW)

Inga problem från den ,med 16A , men problem kan uppstå vid behov av elpatrontillskott (VV beredning/stark kyla),
OCH framförallt om man kör köksspis, disk & tvättmaskiner (och bastu!!) samtidigt.

(Tror man på reklamsiffor om COP 4+ på bergvärmepumparna märks de knappast alls i jämförelse med resten...<4,5A)

Men med en effektvakt & rätt parameterinställniong på VPns elpatroner tror jag inte det är
omöjligt med 16A...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.