48 870 läst · 409 svar
49k läst
409 svar
Vilken amorteringstakt har ni?
Har lån på 2,7 miljoner och amorterar 2500 i månaden och sätter av ungefär lika mycket för underhåll mest för att det känns bra och att banken gillar att man amorterar en del. Om något ytterst oförutsett skulle inträffa så kan vi lösa lånen, det är helt och hållet ett val att utnyttja den goda säkerhet en fastighet ger för att få mer kapital att investera.
tycker personligen det är självklart att betala av mina låner. har idag 900.000 som jag amorterar 5.000 på och ganska dyra driftkostnader på huset.
Nu skall vi bygga nytt hus och efter försäljningen av detta hus så hoppas jag få ett lån på 1, 2-1,3 milj och som är betydligt billigare i drift.
Jag amorterar så mycket jag kan utan att leva för snålt.
Många pratar om pensions spar m.m. och jag ser amorteringen som ett sparande.
När jag är 55 så skall jag vara skuldfri eller ha en väldigt liten skuld så jag kan sluta jobba då.
Då har man det bra och man kanske till och med säljer huset då och skaffar en liten stuga och får massor med pengar i plånboken med
Om det är rätt eller fel finns nog många åsikter om men detta tror jag på.
Nu skall vi bygga nytt hus och efter försäljningen av detta hus så hoppas jag få ett lån på 1, 2-1,3 milj och som är betydligt billigare i drift.
När jag är 55 så skall jag vara skuldfri eller ha en väldigt liten skuld så jag kan sluta jobba då.
Då har man det bra och man kanske till och med säljer huset då och skaffar en liten stuga och får massor med pengar i plånboken med
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Gör du verkligen rätt i och jag håller med dig fullständigt.danieldanieldaniel skrev:tycker personligen det är självklart att betala av mina låner. har idag 900.000 som jag amorterar 5.000 på och ganska dyra driftkostnader på huset.
Pensionssparande har jag aldrig känt som en trygg lösning, men ett hus med bra värde i det är finfint... d^_^b
man kan spara på lite olika sätt.
amortera är bra, men jag vänder å säger såhär.
jag lever nu å vill uppleva sakerna nu. dom pengarna man amorterar lägger jag på my kid.
resor alltså unna sig saker.
sen har jag aktiefonder som jag hellre pular in mina slantar på, där kan jag plocka ut när jag vill å göra det jag vill
pensionsparar=nej.
inte mer än det företaget sätter in.
min pensionspar är aktier å fonderna.
iår har ¨det tuggat på väldigt bra lr mycket bra.
mvh
snickar estwing
amortera är bra, men jag vänder å säger såhär.
jag lever nu å vill uppleva sakerna nu. dom pengarna man amorterar lägger jag på my kid.
resor alltså unna sig saker.
sen har jag aktiefonder som jag hellre pular in mina slantar på, där kan jag plocka ut när jag vill å göra det jag vill
pensionsparar=nej.
inte mer än det företaget sätter in.
min pensionspar är aktier å fonderna.
iår har ¨det tuggat på väldigt bra lr mycket bra.
mvh
snickar estwing
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Jag amorterar inte heller i nuläget och är väl av samma tänk som dig där estwing...
Dock är det ett bättre alternativ än att pensionsspara rakt av.
Dock är det ett bättre alternativ än att pensionsspara rakt av.
Amortering är ju faktiskt inget annat än ett sparande och att amortera för att en dag kunna leva bättre är helt enkelt en investering där man tar positionen att husprisernas ökning kommer överstiga inflationen. Detta har ju visat sig vara en korrekt position över tiden och är för många privatsparare den säkraste investeringen man kan göra som ändå ger en relativt god avkastning.
Och visst, man kan låta blir att spara helt och hållet. Men man ska ju vara medveten om att man avstår en mycket större kaka i framtiden genom att äta den nu. Varje gång man köper en vara som man konsumerar eller som inte har ett beständigt värde så är inte kostnaden bara det som står på prislappen, utan också den ränteintäkt man avstår. Köper man exempelvis en hamburgare när man är 20 år för 50 kronor så hade de pengarna blivit över 900 kronor när man är 70 år om man kan få en förräntning på 6%.
Och visst, man kan låta blir att spara helt och hållet. Men man ska ju vara medveten om att man avstår en mycket större kaka i framtiden genom att äta den nu. Varje gång man köper en vara som man konsumerar eller som inte har ett beständigt värde så är inte kostnaden bara det som står på prislappen, utan också den ränteintäkt man avstår. Köper man exempelvis en hamburgare när man är 20 år för 50 kronor så hade de pengarna blivit över 900 kronor när man är 70 år om man kan få en förräntning på 6%.
Och sen när man är 70 år kostar väl en hamburgare 900 kronor då.BobbyEwing skrev:
(Eller går det att spara och slå inflation, i det långa loppet?)
Så det handlar alltså om ungefär samma konsumtion nu eller senare.
Betalar ett hus som är värt mycket ens räkningar i månadens slut?:wow:Paul-Staffanstorp skrev:
Man behöver nog ha någon krona i pension så man kan betala drift och underhåll också.
Tråkigt om man behöver tvingas sälja sitt hus som är värt en massa för att flytta till något billigare för att få pengar att leva för.
ja på 70-talet kostade en vill runt 150-200K idag kostar den nästan 3 mille...BobbyEwing skrev:Amortering är ju faktiskt inget annat än ett sparande och att amortera för att en dag kunna leva bättre är helt enkelt en investering där man tar positionen att husprisernas ökning kommer överstiga inflationen. Detta har ju visat sig vara en korrekt position över tiden och är för många privatsparare den säkraste investeringen man kan göra som ändå ger en relativt god avkastning.
dålig jämförelse me burgaren då den blir dyrare när du är 70........
jag lever idag, reser m.m imån kanske man smäller med bilen å ej kan gå m.m vill uppleva saker nu ej KANSKE sen.
många säger: ja när jag blir pensionär skall jag bla bla bla.
vad händer?
stroke, cancer ja u name it.
nä jag lever mitt liv nu.
mitt hus e min pension sen ändå...
mvh
snickar estwing
Sen finns det ju rimliga mått på pensionssparande. Finns ju folk med Svenssonlön som sätter undan 1500kr i månaden till pension när man är 25 det är lite overkill. Men att sätta undan 300kr i månaden märks ju inte och kan göra att jag vet att när det är pesionsdags har jag råd att bo i mitt fina hus och göra det jag tycker är kul.estwing skrev:ja på 70-talet kostade en vill runt 150-200K idag kostar den nästan 3 mille...
jag lever idag, reser m.m imån kanske man smäller med bilen å ej kan gå m.m vill uppleva saker nu ej KANSKE sen.
vad händer?
mvh
snickar estwing
BobbyEwing skrev:
Frågan är om man vill äta kakan nu när man har smaklökar och tänder kvar, eller om man annars får lägga kakan i vitrinskåpet och bara betrakta den..
Om vi har en genomsnittlig inflation på över 6% de kommande 50 åren så har vi nog värre problem att oroa oss för än priset på en hamburgare (eller ja, kanske inte, med en sådan inflation så är det väl just mat vi kommer skrika efter då). Så ja, i en fungerande ekonomi går det naturligtvis att slå inflationen, annars skulle alla investeringar vara meningslösa och ekonomin skulle stagnera totalt. Så nej, det handlar inte om samma konsumtion nu som senare.Mikael_L skrev:
Nej det är ingen dålig jämförelse, se ovan. Hamburgaren kommer bli dyrare, men inte lika mycket dyrare som vad du kommer ha tjänat i ränta.estwing skrev:ja på 70-talet kostade en vill runt 150-200K idag kostar den nästan 3 mille...
vad händer?
mvh
snickar estwing
En balans är väl det bästa. Självklart ska man inte förneka sig själv allt för att kanske få det bra en dag, men det skulle inte heller vara så roligt att gå i pension och sedan tvingas leva på hälften av vad man är van med, utan att ha amorterat ett öre på huset. Personligen planerar jag att gå i pension, eller åtminstone sluta jobba åt andra, när jag är 50-55 och då har man förmodligen ganska många år kvar att leva som man inte vill leva som en kyrkråtta. Och ja, man kan ju råka illa ut, men man kan ju också leva tills man är 100..
Om du har ditt hus och är skuldfri så har du ju ett sparande där, att leva ditt liv nu vore ju i så fall att belåna huset och konsumera upp pengarna med en gång, för vem vet hur länge du kommer leva..