A
-MH- skrev:
Jag har faktiskt inte märkt att övrigt engagemang har varit bra för lånets ränta.
När jag har förhandlat ränta har banken velat att jag flyttar över alla mina bankengagemang till dem. När jag då kräver att de i så fall sänker priset på de tjänsterna till samma nivå jag betalar idag hos mina andra banker så strandar förhandlingen i den aspekten. Så jag har i alla fall märkt det mycket tydligt att banken ser till hela ens (mitt) engagemang.
 
Jo, att de vill at du flyttar över allt från gamla banken förstår jag. Men jag menade att jag inte har behövt ha massa försäkringar, pensionssparande, "nyckellkund" mm för att få bra ränta.
 
A
-MH- skrev:
Jo, att de vill at du flyttar över allt från gamla banken förstår jag. Men jag menade att jag inte har behövt ha massa försäkringar, pensionssparande, "nyckellkund" mm för att få bra ränta.
Sist jag förhandlade räntor frågade de mig om jag hade tjänstepension, IPS, kapitalförsäkringar och mitt företagskonto hos dem för att då kunde de ge ännu bättre ränta än det jag hade förhandlat fram. Men när jag sa att jag gärna kunde flytta över det till dem under förutsättning att de sänkte priserna på pensionslösningarna till Avanzas nivå och gav mig företagskonto gratis som jag precis fått hos SEB så vägrade dem och vi kom inte längre.

Jag betraktade det som en dålig deal för mig att jag skulle börja betala mer för mina banktjänster för att få lägre ränta eftersom slutresultatet skulle bli att jag betalade mer om jag gjorde det jämfört med att låta bli och betala lite högre ränta. Nu pratar vi om ett ganska litet lån också så det var inga stora summor totalt sett. Sen är jag nog en av bankens sämsta kunder eftersom de knappt tjänar några pengar på mig alls, så de är nog inte så intresserade av mig som kund i vilket fall som helst.
 
Hade du fått någon bra ränta om du flyttat över grejerna då?
 
A
Bättre ränta, (inte nödvändigtvis bra) hade jag fått men kostnaden för bankens tjänster som jag skulle flytta över var större än den minskade räntekostnaden. Så när jag tittade på helheten hade jag förlorat på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.