13 659 läst · 30 svar
14k läst
30 svar
Vilken är den billigaste och enklaste stödmuren att uppföra
Varför skulle man inte kunna fylla mot gabioner? Det görs ju längs våra vägar hela tiden!B Bonzo2000 skrev:
Dessa lades för drygt 40 år sedan, i tre lager pga lerskred. Då var det tomt bakom men det tog inte många år tills det var upp till kanten. Vid det lager hade träden börjat växa så nu är det stabilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du, det var ju det jag undrade.Anna_H skrev:
Jag tänkte att eftersom det är mycket luft mellan stenarna i gabionen så kanske jorden rinner in i hålrummet med tiden, men man kanske kan motverka det genom att lägga en markduk emellan.
Här kommer några bilder på mitt projekt. Det va mycket slit och pill för att få det bra men jag ångrar aldrig att vi valde gabion framför L-stöd eller stenblock. I mitt fall hade jag stenplattor över från ett annat projekt och la dessa i botten. Då kunde jag med vattenpass få till ett perfekt underlag som lutar någon grad inåt och gabionerna sjunker aldrig ner.
Jag tittade på gabioner tidigare för ett projekt, men valde bort dem på grund av priset. Vad landade du på?
Jag har sett gabioner bredvid väg som är minst lika gamla som jag (55). Jag skulle inte oroa mig för det.TRJBerg skrev:
Jag betalade 1195 kr för Gabioner 2x0,5x1m (LxB/DxH), 4 mm tråd, inköpt juni 2020, webbutiken finns inte kvar längre. Bra kvalitet och täta spiraler (VidaXL:s spriraler är hälften så glesa, jag beställde för komplettering men fick skicka tillbaka). Två lastbilar med stenkross typ 1500kr per lass, endast 10km transport. Lite markduk. Totalt ca 15000kr för 20 meter.T Troberg skrev:
Kul att fler använder sig av Gabioner. Jag startade mitt projekt 2015 och är fortfarande nöjd. Se länk till mitt projekt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-parkering-i-tomtgraens-med-gabioner.248346/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-parkering-i-tomtgraens-med-gabioner.248346/
Har bara sett gabioner med natursten i förut, men jag måste säga att det var betydligt snyggare med sprängsten.
Väljer du vackra runda stenar hela vägen kan du säkert få problem med läckage genom stora hålrum, men ser man till att det är kantigare och blandade storlekar ska det inte vara något problem. Är man lite ambitiös lägger man "snyggstenar" på den synliga sidan. Sedan kan man köpa sånt här sedumtak eller liknande och lägga på toppen om man vill.B Bonzo2000 skrev: