B Bonzo2000 skrev:
Är tanken att fylla upp med jordmassor bakom muren? Kan man göra det mot gabion?
Varför skulle man inte kunna fylla mot gabioner? Det görs ju längs våra vägar hela tiden!
Dessa lades för drygt 40 år sedan, i tre lager pga lerskred. Då var det tomt bakom men det tog inte många år tills det var upp till kanten. Vid det lager hade träden börjat växa så nu är det stabilt.
Gabionmur längs en grönskande vägkant med träd i bakgrunden, fotograferad under sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mats42
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför skulle man inte kunna fylla mot gabioner? Det görs ju längs våra vägar hela tiden!
Dessa lades för drygt 40 år sedan, i tre lager pga lerskred. Då var det tomt bakom men det tog inte många år tills det var upp till kanten. Vid det lager hade träden börjat växa så nu är det stabilt.
[bild]
Ja du, det var ju det jag undrade.
Jag tänkte att eftersom det är mycket luft mellan stenarna i gabionen så kanske jorden rinner in i hålrummet med tiden, men man kanske kan motverka det genom att lägga en markduk emellan.

• Gilla
M@ng@n
  • Laddar…
Här kommer några bilder på mitt projekt. Det va mycket slit och pill för att få det bra men jag ångrar aldrig att vi valde gabion framför L-stöd eller stenblock. I mitt fall hade jag stenplattor över från ett annat projekt och la dessa i botten. Då kunde jag med vattenpass få till ett perfekt underlag som lutar någon grad inåt och gabionerna sjunker aldrig ner.

• Gabionburar placerade på stenplattor som underlag i en trädgård, med tygduk som bakgrund och gräsmatta runt omkring.
    Skapa konto
  • Gabionvägg fylld med stenar på ett grönområde med jord och små växter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Lastbil tippas last av stenblock på gräsmatta under byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gabionvägg fylld med stenar, belyst av lampor i en trädgård, med buskar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gabionvägg fylld med stenar inramad av gröna och röda växter, stående på en gräsbevuxen sluttning en solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Tonmik och 48 till
  • Laddar…
TRJBerg
Hur länge håller gabioner egentligen? Tänker på att det är lösa stenar som hålls samman av ett metallnät. Förr elker senare rostar väl nätet sönder? Eller?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur länge håller gabioner egentligen? Tänker på att det är lösa stenar som hålls samman av ett metallnät. Förr elker senare rostar väl nätet sönder? Eller?
Gissar att det är galvat så det håller nog till långt efter att vi är 6 fot under mark.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade på gabioner tidigare för ett projekt, men valde bort dem på grund av priset. Vad landade du på?
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har sett gabioner bredvid väg som är minst lika gamla som jag (55). Jag skulle inte oroa mig för det.

• Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag tittade på gabioner tidigare för ett projekt, men valde bort dem på grund av priset. Vad landade du på?

Jag har sett gabioner bredvid väg som är minst lika gamla som jag (55). Jag skulle inte oroa mig för det.
Jag betalade 1195 kr för Gabioner 2x0,5x1m (LxB/DxH), 4 mm tråd, inköpt juni 2020, webbutiken finns inte kvar längre. Bra kvalitet och täta spiraler (VidaXL:s spriraler är hälften så glesa, jag beställde för komplettering men fick skicka tillbaka). Två lastbilar med stenkross typ 1500kr per lass, endast 10km transport. Lite markduk. Totalt ca 15000kr för 20 meter.

• Gilla
Daniel Flöijer och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Men det ser ju ut som om de stackars stenarna sitter i fängelse (riktigt fängelse, inte anstalter av den typ vi har i landet idag).

• Gilla
JonasBrot och 1 till
  • Laddar…
Har bara sett gabioner med natursten i förut, men jag måste säga att det var betydligt snyggare med sprängsten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
joka76 joka76 skrev:
Här kommer några bilder på mitt projekt.
Grymt jobbat. Snyggt med häcken i anslutning. Är det aronia?

Vi byggde gabioner 2008. 90 ton handpackad natursten, Inte ett projekt jag vill göra om. Blev bra (när vi fyllt bakom med lika mycket sand (körd med skottkärra). Behöver jag säga att vi är rätt energiska?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Grymt jobbat. Snyggt med häcken i anslutning. Är det aronia?
Yes, svartaronia 👍

A
Cristar Cristar skrev:
I min kommun Sollentuna sökte grannen bygglov för hus inkl stödmur mot oss. Stödmur tilläts dock inte så det är fortfarande en liten slänt. Dvs behövs bygglov hos TS?
Marklov kan behövas beroende på hur mycket du ska höja marken.

B Bonzo2000 skrev:
Ja du, det var ju det jag undrade.
Jag tänkte att eftersom det är mycket luft mellan stenarna i gabionen så kanske jorden rinner in i hålrummet med tiden, men man kanske kan motverka det genom att lägga en markduk emellan.
Väljer du vackra runda stenar hela vägen kan du säkert få problem med läckage genom stora hålrum, men ser man till att det är kantigare och blandade storlekar ska det inte vara något problem. Är man lite ambitiös lägger man "snyggstenar" på den synliga sidan. Sedan kan man köpa sånt här sedumtak eller liknande och lägga på toppen om man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.