Nimajneb skrev:
Hade varit enklare om du skrivit ut vilka maskiner det var.

Klickade bara på två länkar... Vinkelslip..satsa hellre på en 125mm samt den andra slipmaskinen som säkert fungerar om man ha behov av den. Vill du att det ska bli bra så är väl en kap/gersåg bättre.

Tänk även på att du handlar i GBP o inte EUR på Axminster.
Har nu ändrat lite i mitt ursprungsinlägg. (Borde skrivit så från början.)
Vad är anledningen till att man hellre kör med 125mm på vinkelslipen? Är det för ett bättre utbud av skivor?

Kap/gersåg har jag redan. Anledningen till att jag valde den andra slipmaskinen också var för att jag häromdagen upptäckte att en sådan hade kunnat hjälpa mig få några rörändar att bli plana, då det bara skulle tas bort väldigt lite så hade det varit väldigt smidigt. Skulle inte förvåna mig om något liknande händer igen.

Och sen angående EUR i priset så skrev jag ut det då det kanske är en aningens lättare att räkna i huvudet om man inte har aktuell växelkurs framme. :)

corre skrev:
Jag hade hellre haft denna än en rondellmaskinen
[länk]
Plana sidan är användbar till mer känns det som, plus att den exponerade runda kanten gör att man kan slipa inneradier också.

Men trots det hade jag först sett till att ha en smärgelskiva först. Metallslipning är bättre på en sån.
Med rätt kombination av fin och grov kan du grovslipa egg på verktyg med.
Att jag inte valde den maskinen du länkade till beror precis som vojma skriver efter dig, den verkar inte riktigt bra för det priset. Inte sagt att den jag valt är bättre på något sätt men det kändes som att jag använder en sådan rondellslip mer än en bandslip, därmed kändes kombimaskinen som en onödig utgift just nu iaf.

Smärgelskiva är ju helt klart bra att ha. Det lär väl införskaffas det också så småningom. :)


Så här ser listan ut efter att ha gjort om lite:
En slipmaskin för lite allroundanvändande. Makita BO4555
Sticksåg är alltid bra att ha. Makita 4350FCT
Handöverfräs för allt man kan tänka sig. Makita RP0900X
Rondell för varierande kap/sliparbeten. Makita 9558NB
Ytterligare en slipmaskin för att få till raka kanter på vad man nu vill. Axminster AWDS12H 300mm
Samt en borrmaskin som klarar det mesta. Makita BHP456RFWX
 
Redigerat:
Perrko skrev:
Vad är anledningen till att man hellre kör med 125mm på vinkelslipen? Är det för ett bättre utbud av skivor?
Det är mest en fråga om tycke och smak samt tänkt användning. Jobbar du mycket med bil eller plåt är 115 ett bra alternativ (du skall sällan djupt med en vinkelslip, och om du har den som en slipmaskin vill du ofta kunna komma åt en relativt liten yta, med mindre du har en riktigt rostig bil). Jobbar du mycket med sten är 230/280 ett bra alternativ. Du skall ofta djupt, och du kapar mer än slipar.

125 och 180 finns emellan, egentligen kan man säga kompromisser för att bli mer allsidiga. 125 är mycket smidigare, och når mer än 115. 180 är klumpigare, men når mycket mer än 125, dock mindre än 230. Själv har jag 115, 125 och 230. Använder nästan aldrig 115 numera, men när jag jobbade mycket med bil var det den mest använda.

Just för vinkelslip och tigersåg och skruvdragare finns det mycket olika uppfattningar. Det handlar om vad som känns bra för en själv, och hur man vill jobba.

--- Mats ---
 
Förutom storlek o motorstyrka så bör man titta extra noga på säkerheten när det kommer till just vinkelslipar. Enkel o Verktygslös justering av sprängskydd är ett måste, sedan bör den även ha kick-back skydd och att den inte startar så fort den får ström.
 
Mats Bengtsson skrev:
Det är mest en fråga om tycke och smak samt tänkt användning. Jobbar du mycket med bil eller plåt är 115 ett bra alternativ (du skall sällan djupt med en vinkelslip, och om du har den som en slipmaskin vill du ofta kunna komma åt en relativt liten yta, med mindre du har en riktigt rostig bil). Jobbar du mycket med sten är 230/280 ett bra alternativ. Du skall ofta djupt, och du kapar mer än slipar.

125 och 180 finns emellan, egentligen kan man säga kompromisser för att bli mer allsidiga. 125 är mycket smidigare, och når mer än 115. 180 är klumpigare, men når mycket mer än 125, dock mindre än 230. Själv har jag 115, 125 och 230. Använder nästan aldrig 115 numera, men när jag jobbade mycket med bil var det den mest använda.

Just för vinkelslip och tigersåg och skruvdragare finns det mycket olika uppfattningar. Det handlar om vad som känns bra för en själv, och hur man vill jobba.

--- Mats ---
Jag tackar så mycket för det svaret! Då var det inte riktigt som jag trodde utan mer beroende på användningsområdet.

Nimajneb skrev:
Förutom storlek o motorstyrka så bör man titta extra noga på säkerheten när det kommer till just vinkelslipar. Enkel o Verktygslös justering av sprängskydd är ett måste, sedan bör den även ha kick-back skydd och att den inte startar så fort den får ström.
Så sant så.
Har gärna en vinkelslip som går att hantera med en hand för dom tillfällen när det kan behövas. Men absolut måste man ju även tänka på säkerhetsaspekterna.
 
Redigerat:
Denna tråd var otroligt matnyttig! Jag undrar dock om någon kan ge mig råd i huruvida en sänksåg kan användas som en kap- och gersåg. Vi har köpt ett äldre hus som behöver totalrenoverad och dessutom byggas ut. Vi planerar att göra så mycket vi kan själva utan att ha några speciella förkunskaper. När det kommer till verktyg känns en sänksåg väldigt viktigt och vad jag kan se kan många modeller ställas upp till 45°. Kan en sänksåg då ersätta en kap- och gersåg? Eller tvärtom? Eller behövs båda? Tacksam för råd
 
För renovering och byggnation tycker jag att en bra handcirkelsåg är ett lämpligare alernativ än en sänksåg. Den senare excellerar när det gäller att såga skivmaterial; handcirkeln är mer allround och avsevärt billigare. Såpass att du kan kosta på dig att ha två olika — en liten och smidig och en större med bättre kapdjup.
En vettig handcirkel går självklart också att ställa i olika vinklar upp till 45˚.

Gör ett forumsök på ”kapmojäng” så får du tips om en anordning du kan göra själv och använda till att kapa exempelvis reglar. Kapmojängen kan göras för att kapa olika vinklar och ställbar också om man så vill.
För att såga upp skivor bygger du enkelt egen skena/skenor i lämplig längd.

Med detta sagt skulle jag nog ändå hävda att ni behöver både en kap/gersåg och en handcirkel om ni ska renovera och bygga ut. Det kommer att bli många kapningar och en kap/ger snabbar upp processen enormt. Inte minst med möjligheten att använda stoppblock för att förenkla jobbet med att kapa upp material till fasta längder.

Sen vill ni nog ha en sänksåg ändå såsmåningom… :)
//Ronnie
 
  • Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
Stoppblock till cirkelsågen går relativt enkelt att fixa det med men en kap och gersåg är smidigt och med två sågar kan två personer såga samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.