Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ja, det här är en fantastisk tråd! Däremot verkar det lite konstigt att gradera verktygen A, C, B i fallande kvalitetsordning och inte A, B, C. Det ÄR en petitess, men det gör systemet något svårare att lära sig. Det är kanske jag som har inlärningssvårigheter förresten.
Om man nu mot förmodan inte visste vad man skulle köpa för maskin eller verktyg härnast så är det ju bara att gå till den här listan!
Om man nu mot förmodan inte visste vad man skulle köpa för maskin eller verktyg härnast så är det ju bara att gå till den här listan!
haha...det var jag som var helt trött när jag skrev, insåg misstaget sen, men då blev det för rörigt att ändra tillbaka....Mr Handyman skrev:
Ett resonemang som jag kört på i alla år är följande:
Vill man göra något mer seriöst än att hänga upp tavlor hemma utan att bli galen på elhandmaskiner av skitkvalité som går sönder eller belönar din nedlagda tid med ett dåligt resultat :eek: - så hamnar man i mellanprisklassen.
Om man väl har bestämt sig för att köpa nya verktyg i mellansegmentet (Den ganske seriöse hemmapularen) så kan man ju lika gärna köpa en begagnad proffsmaskin för lika pengar. När man sedan förstår sina behov bättre och vad man borde ha köpt så går nästan alltid en proffsmaskin att sälja för ungefär samma pengar som man en gång köpte den begagnat.
En maskin i mellanklassen kan man få kanske 20-40% av ny priset för begagant. Medans ett proffsmaskin ofta stannar på ca 40-50% av nypris. Undantag spikpistoler och större bilmaskiner som tappar i värde som en ny bil Festool däremot verkar att gå att få ut upp till 80% av nypris.
Så mitt tips - begnanad proffsmaskin som man senare byter upp om man behöver! (Alternativt säljer och får pengarna tillbaka när man inser att detta med att snickra inte var för mig )
Vill man göra något mer seriöst än att hänga upp tavlor hemma utan att bli galen på elhandmaskiner av skitkvalité som går sönder eller belönar din nedlagda tid med ett dåligt resultat :eek: - så hamnar man i mellanprisklassen.
Om man väl har bestämt sig för att köpa nya verktyg i mellansegmentet (Den ganske seriöse hemmapularen) så kan man ju lika gärna köpa en begagnad proffsmaskin för lika pengar. När man sedan förstår sina behov bättre och vad man borde ha köpt så går nästan alltid en proffsmaskin att sälja för ungefär samma pengar som man en gång köpte den begagnat.
En maskin i mellanklassen kan man få kanske 20-40% av ny priset för begagant. Medans ett proffsmaskin ofta stannar på ca 40-50% av nypris. Undantag spikpistoler och större bilmaskiner som tappar i värde som en ny bil Festool däremot verkar att gå att få ut upp till 80% av nypris.
Så mitt tips - begnanad proffsmaskin som man senare byter upp om man behöver! (Alternativt säljer och får pengarna tillbaka när man inser att detta med att snickra inte var för mig )
Vill bara tacka "Daniel_N" för det mödosamma arbete du måtte lagt ned på listan. t'a'c'k
Det är en u-säkta ordvalet med et är en j-la djungel med gör-det-själv-apparater ute på marknaden och svårt att hitta rätt nivå på alla verktyg man behöver. Men den genomgående tråden är ändå den att överväga satsa lite mer på åtminstone el-apparaterna som kap/ger/bordssågar och inte minst skruvdragare. Priset är fortfarande ett värde på kvalitén.
Det är en u-säkta ordvalet med et är en j-la djungel med gör-det-själv-apparater ute på marknaden och svårt att hitta rätt nivå på alla verktyg man behöver. Men den genomgående tråden är ändå den att överväga satsa lite mer på åtminstone el-apparaterna som kap/ger/bordssågar och inte minst skruvdragare. Priset är fortfarande ett värde på kvalitén.
Nu är det ordnat, alla gamla inlägg i denna tråd är nu redigerade så att de följer nu den nya mallen, där A är proffs, B mellanklass och C bruksbo-klass. Lite logik såhär på måndagskvällenMr Handyman skrev:Ja, det här är en fantastisk tråd! Däremot verkar det lite konstigt att gradera verktygen A, C, B i fallande kvalitetsordning och inte A, B, C. Det ÄR en petitess, men det gör systemet något svårare att lära sig. Det är kanske jag som har inlärningssvårigheter förresten.
Hejsan.
Tänkte att jag återanvänder en gammal tråd istället för att starta en ny då jag gärna skulle vilja ha era synpunkter på en inköpslista jag plockat ihop med diverse verktyg.
Tanken är att dom ska användas till både huset och andra småprojekt jag har uppe i huvudet.
En slipmaskin för lite allroundanvändande. (Bortvald)
Sticksåg är alltid bra att ha. Makita 4350FCT
Handöverfräs för allt man kan tänka sig. Makita RP0900X
Rondell för varierande kap/sliparbeten. Bosch GWS850
Ytterligare en slipmaskin för att få till raka kanter på vad man nu vill. Axminster AWDS12H 300mm
Samt en borrmaskin som klarar det mesta. (Bortvald)
Totalt för denna inköpslistan ligger på €981.47
Frågan är nu då om det är vettiga verktyg jag valt eller om jag är helt fel ute nånstans.
Priserna spelar kanske inte så stor roll om jag köper verktygen lite utspritt, men behöver väl inte betala en hel förmögenhet.
Till detta så har jag även en sänksåg som jag köpte för ett tag sen.
Kanske man ska lägga till en batteriborrmaskin så man har en vettig sådan också för olika tillfällen?
Vore tacksam för lite åsikter om det jag har listat och eventuella ytterligare maskiner jag kan ha missat.
Tänkte att jag återanvänder en gammal tråd istället för att starta en ny då jag gärna skulle vilja ha era synpunkter på en inköpslista jag plockat ihop med diverse verktyg.
Tanken är att dom ska användas till både huset och andra småprojekt jag har uppe i huvudet.
En slipmaskin för lite allroundanvändande. (Bortvald)
Sticksåg är alltid bra att ha. Makita 4350FCT
Handöverfräs för allt man kan tänka sig. Makita RP0900X
Rondell för varierande kap/sliparbeten. Bosch GWS850
Ytterligare en slipmaskin för att få till raka kanter på vad man nu vill. Axminster AWDS12H 300mm
Samt en borrmaskin som klarar det mesta. (Bortvald)
Totalt för denna inköpslistan ligger på €981.47
Frågan är nu då om det är vettiga verktyg jag valt eller om jag är helt fel ute nånstans.
Priserna spelar kanske inte så stor roll om jag köper verktygen lite utspritt, men behöver väl inte betala en hel förmögenhet.
Till detta så har jag även en sänksåg som jag köpte för ett tag sen.
Kanske man ska lägga till en batteriborrmaskin så man har en vettig sådan också för olika tillfällen?
Vore tacksam för lite åsikter om det jag har listat och eventuella ytterligare maskiner jag kan ha missat.
Redigerat:
Jag hade hoppar över borrmaskinen och gått på en bra skruvdragarkombo istället.
Ingen slagborrmaskin är vettig för annat än 5mm hål i tegel, och resten av borrandet klarar du med en skruvdragare.
Jag har en Hilti SR16, kraftfull borrmaskin som sista året endast tjänstgjort som visp till flyspackel och cementblandande.
Däremot är Makitan, BDF542 väldigt välanvänd. Den orkar mer än jag orkar hålla mot
Ingen slagborrmaskin är vettig för annat än 5mm hål i tegel, och resten av borrandet klarar du med en skruvdragare.
Jag har en Hilti SR16, kraftfull borrmaskin som sista året endast tjänstgjort som visp till flyspackel och cementblandande.
Däremot är Makitan, BDF542 väldigt välanvänd. Den orkar mer än jag orkar hålla mot
Det beror på vad du skall slipa, men en rund slipmaskin är inte bra för kanter. Det innebär att lister, fönsterramar, ... blir svåra att slipa med ditt val. Jag skulle hellre satsa på en bra slipmus av något slag, än att bara ha en rund slipmaskin. Hade jag råd till bara en, skulle jag vänta med den runda, inte tvärtom.Perrko skrev:
Som så många andra här har jag nu mer än bara basutrustingen. Trots tillgång till både rotex och excenter så är min mest valda slipmaskin fortfarande DTS400. För öppna ytor går jag på rotexen, men för allt som innebär en kombination av kanter och små öppna ytor håller jag mig på DTSen.
Innan har jag haft sämre deltaslipar/planslipar, och då fösökte jag gå på excentern så ofta jag kunde. Men med en riktigt bra mus (DTS 400 i mitt fall) så är musen ofta första valet.
Skruvdragare istället för borrmaskin var redan kommenterat när jag skrev detta, annars hade jag föreslagit det med, nu istället nöjer jag mig med att hålla med.
--- Mats ---
Okej, så borrmaskin med sladd är gammalt och inte så användbart längre .corre skrev:Jag hade hoppar över borrmaskinen och gått på en bra skruvdragarkombo istället.
Däremot är Makitan, BDF542 väldigt välanvänd. Den orkar mer än jag orkar hålla mot [bild]
Det kommer nog från det jag bodde hemma och borrmaskinerna alltid hade sladd då man kunde skruva hur länge som helst med dom utan att behöva byta batteri eller vara orolig för att orken skulle ta slut.
Men det är nog så att för det jag kommer borra osv inte har användning för en med sladd.
Så en batterimaskin it is then!
Den första slipmaskinen var tanken att kunna slipa både större ytor och som du säger kanter. Men kanske då att en mus är bättre när det kommer till kanter. Lite smidigare också att använda. Får avvakta med en lite större till ett senare tillfälle.Mats Bengtsson skrev:Det beror på vad du skall slipa, men en rund slipmaskin är inte bra för kanter. Det innebär att lister, fönsterramar, ... blir svåra att slipa med ditt val. Jag skulle hellre satsa på en bra slipmus av något slag, än att bara ha en rund slipmaskin. Hade jag råd till bara en, skulle jag vänta med den runda, inte tvärtom.
Som så många andra här har jag nu mer än bara basutrustingen. Trots tillgång till både rotex och excenter så är min mest valda slipmaskin fortfarande DTS400. För öppna ytor går jag på rotexen, men för allt som innebär en kombination av kanter och små öppna ytor håller jag mig på DTSen.
Innan har jag haft sämre deltaslipar/planslipar, och då fösökte jag gå på excentern så ofta jag kunde. Men med en riktigt bra mus (DTS 400 i mitt fall) så är musen ofta första valet.
--- Mats ---
Den andra var som sagt till för att kunna få raka kanter på vad man nu kan tänkas, trä, metall osv..
Därav stationär slipmaskin.
Hade varit enklare om du skrivit ut vilka maskiner det var.
Klickade bara på två länkar... Vinkelslip..satsa hellre på en 125mm samt den andra slipmaskinen som säkert fungerar om man ha behov av den. Vill du att det ska bli bra så är väl en kap/gersåg bättre.
Tänk även på att du handlar i GBP o inte EUR på Axminster.
Klickade bara på två länkar... Vinkelslip..satsa hellre på en 125mm samt den andra slipmaskinen som säkert fungerar om man ha behov av den. Vill du att det ska bli bra så är väl en kap/gersåg bättre.
Tänk även på att du handlar i GBP o inte EUR på Axminster.
Jag hade hellre haft denna än en rondellmaskinen
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-as408-belt-and-disc-sander-prod21337/
Plana sidan är användbar till mer känns det som, plus att den exponerade runda kanten gör att man kan slipa inneradier också.
Men trots det hade jag först sett till att ha en smärgelskiva först. Metallslipning är bättre på en sån.
Med rätt kombination av fin och grov kan du grovslipa egg på verktyg med.
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-as408-belt-and-disc-sander-prod21337/
Plana sidan är användbar till mer känns det som, plus att den exponerade runda kanten gör att man kan slipa inneradier också.
Men trots det hade jag först sett till att ha en smärgelskiva först. Metallslipning är bättre på en sån.
Med rätt kombination av fin och grov kan du grovslipa egg på verktyg med.
Nu vet jag inte vad det är för kvalité på rondellmaskinen men...corre skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93593-import-fran-uk-25.html#post1602969