Själv äger man 19 av 44 vektyg i listan och kör kat B-C.
Efter ett års husägande har inget pajjat (än).
Om man skulle skojja till det och bestämma sig för de 10 mest nödvändiga verktygen! Vad skulle ni välja då?
Skruvdragare med tillbehör (bits borr mm) räknas som ett!
 
EN bra batteriborrmaskin/skruvdragare köper man, jag har numera två olika hitachi maskiner som jag är väldigt nöjd med! Har haft makita (på den tiden när batterierna var på 7,2volt) och deWalt 12v(som höll i ungefär ett år). Ska man skruva mycket gips så rekomenderar jag fortfarande att hyra en gipsskruvdragare med sladd, visst finns det bitshållare med ställbart djup men en 240volts maskin är otroligt mycket rappare. 240volts maskinerna varvar mellan tre och fyra gånger så mycket som en batteri skruvdragare, det gör stor skillnad när man har några tusen skruv att dra i.
Givetvis får man kolla hur mycket man kommer skruva, det kan ju gå jämt upp med inköp eller hyra av maskin!
 
Man kanske skulle prova att hyra en. vad kostar en att köpa? Hade det inte vart för pengarna så skulle jag köpa alla maskiner :)
 
Biltema och Jula har 240v skruvdragare för 300-400kr, de är väl långt från proffsmaskinerna när det gäller prestanda och livslängd, men det är också priset.
Kan vara värt att spendera för att känna på, några tusen skruv ska de väl klara.
 
Även om man gillar "riktiga" verktyg (helst blåa!) så är det inte så dumt att även köpa in några billigare varianter, grymt bra att ha när man får extrahjälp på helgerna! Likadant när man skall göra ett vansinnigt svårt/skitigt/bökigt moment - då kan man offra nåt billigt från Clasan/Biltema/ÖB m.m. :)
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
det är ju inte mycket pengar. men en riktig kostar ´1500 kollade ja nu. det är ju ändå nästan 1/3 av vad en ricktig kostar.
 
kommentarer på Daniels utmärkta lista:

Cirkelsåg (inte för stor, ca 165mm klinga är lätthanterligt)
-En Festool HS55 med skena kostar nästan absurda 5000:- men är faktiskt nästan värd det. Inte många raka snitt, inklusive gering, som inte går att göra med den, och vilka snitt sen... Annars hade jag köpt nåt halvhyfsat, inte billigaste, det är skräp, men nått för strax under tusenlappen.

Sticksåg (limpmodell, ej bygel)
-Bygelhatet är överdrivet. Visst är t.ex Hitatchi/Bosch/Makitamakinerna bättre med mindre vibrationer och kraftigare motorer, men hur mycket använder en normal husbyggare sin sticksåg? Jag har använt min bygelmaskin otroligt mycket (bygger en hel del avancerad bilstero) och den räcker till det mesta. Se till att den har pendling bara.

Fogsvans (en fin, en för fult virke)
-Mycket nöjd med de Bacho Superior (teflonbelagda) som jag använt.

Manuell kap/gersåg
-Bra om man skall sätta lister. Och du får en hyfsad runt 200:-

Skruvdragare 12V (2 batterier)
-Personligen tycker jag 12V är lite klent. Och maskiner med dubbla batterier är dyra. Ett alternativ är faktiskt att köpa två dragare med snabbladdare. Detta är nog det verktyg som de flesta använder mest, och jag tycker det är otroligt smidigt att ha en med bits och en som jag borrar med. Mycket nöjd med min senaste från Ferm för 400:- på kampanj. (Ja, jag har använt DeWalt och Festools maskiner med, men för hobbybruk är jag inte övertygad om att man behöver dem)

Vinkelslip 125mm diameter
-Köpes när behov uppstår. Vilket inte är så ofta. Och det duger bra med en billig.

Tumstock
16oz snickarhammare
-Satsa på en bra hammare som är fint balanserad. Jag gillar glasfiberskaft.

Kofot
Spett
Talmeter
Snörslå
Vattenpass 1m+1,8m tex
-Hade nog valt 80 cm för det lilla passet.

Surform
Stämjärn
Lite blandade tänger
Kolibri-penna
Snickarpennor
Murarsnöre
Liten handyxa
Borrmaskin med sladd
-Om du redan har skruvdragare satsa på en rejäl slagbormaskin, alternativt en billig borrhammare.

Fein Multimaster
-smidig men ganska dyr. Inte det första jag hade köpt.

Smygvinkel
Vinkelhake
Hylsnyckelsats+blocknycklar
-Biltemas stora sats för 1000:- -kanon helt enkelt.

Bra skruvmejslar
Enhandstvingar
Skruvtvingar
elhyvel
-Köpes när behov uppstår. I många fall funkar det bra med en liten handhyvel.

verktygsbälte och byxor med inbyggda knäskydd
morakniv+brytbladskniv
långt måttband (25 meter typ)
körnare
spikdrivare
bra bits och borr
bekväma skyddsglasögon+hörselskydd
strykmått
hopfällbara bockar
excenterslipmaskin
+hörnslip
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Jag tar och spinner vidare på "robsarve"s vettiga kommentarer för de individuella verktygen. Detta kommer jag att göra genom att editera min första post i denna tråd, med förhoppningen att det ska bli mindre rörigt så.

//Daniel

EDIT: Det var tydligen inte möjligt att editera ett så gammalt inlägg, så det kommer i nästa post istället.
 
Daniel_N skrev:
Jag tar och spinner vidare på "robsarve"s vettiga kommentarer för de individuella verktygen. Detta kommer jag att göra genom att editera min första post i denna tråd, med förhoppningen att det ska bli mindre rörigt så.

//Daniel

EDIT: Det var tydligen inte möjligt att editera ett så gammalt inlägg, så det kommer i nästa post istället.
Här kommer jag att kommentera min tidigare lista med verktyg med exempel på verktyg i A-klass. B/C-klass har jag för lite detaljkännedom om för att rekommendera enskilda verktyg. När man tänker efter så har jag nog det avseende A-klass också...generellt har jag nog max använt 4-5 olika fabrikat och modeller rejält för varje verktygstyp. Men, men jag gör ett försök iallfall.


Lista med verktyg:

Till att börja med (vissa vill säkert ha en kap/ger-såg här, men är budgeten begränsad så använder jag hellre en fogsvans eller cirkelsågen, med det smarta 90-graders tillbehövet som finns i den klistrade tips-tråden):

Cirkelsåg (inte för stor, ca 165mm klinga är lätthanterligt)

Hitachi C6Bu är en utmärkt cirkelsåg med 165mm klinga och aluminiumbord. Kostar runt 2000 kr ny. En Festool sänksåg är ett underbart verktyg, dock kostar den massor, och det finns många tillfällen där jag hellre väljer min hitachi, eftersom jag helt enkelt är för rädd om min festool/den är för stor/det är iblöand smidigare med pendelhuv är sänksåg osv. Dessutom kommer man mycket långt i precision med en hitachi och en rak regel när det gäller att dela skivor med raka snitt.


Sticksåg (limpmodell, ej bygel)
Bygelhatet (som rovsarve skriver om) är kanske överdrivet, och beror säkert till viss del på ovana vid bygelsticksågar, och att man blir duktigast på att använda de verktyg man är van vid.
Jag rekommenderar en festool eller blå bosch sticksåg. Personlig favorit är festool ps300eq (men jag har aldrig använt dess argaste konkurrent bosch 135ce), som känns lättare att få vinkelräta snitt med än bosch 100ce som i sin tur är mer smidig att arbeta med än klassikerna bosch gst85.
Klingan är oerhört viktig för hur bra det går att såga med sticksåg, klart viktigare än det är för tex en cirkelsåg (även om det självklart är viktigt där mer).
Angående att sticksågen inte används så ofta så beror det nog på snickaren, hur man arbetar helt enkelt. Var till och med en tråd här där någon yrkessnickare använde sticksåg för att kapa gipsskivor (vilket jag personligen inte rekommenderar).


Fogsvans (en fin, en för fult virke)
Bahco XT2600 superior är en underbar såg som fungerar bra att både kapa och klyva med. Det är otroligt mycket lättare att såga rakt med en bra fogsvans än med en dålig. Efterhand som den blir sliten köper du en ny, och förpassar den gamla till fulsåg. Jag är själv oerhört noga med att aldrig ta finsågen i närheten "fult" virke.


Manuell kap/gersåg
Jag har använt ett par olika modeller av Nobex och de har alla fungerat riktigt bra, kostar dock en del.

Skruvdragare 12V (2 batterier)
Festool C12 är min absoluta favorit, den har till och med gjort så att Makita 6317DWDE har fått stanna i sin låda. En 12V proffsmaskin är stark nog till _nästan_ allting. Observera att man inte kan jämföra styrkan hos en 12V klass A maskin med den i en 12V klass B maskin, det är helt olika saker. Festool med T-handtag är säkert jättrebra maskiner (har aldrig använt någon). C12 har ju både fördelar och nackdelar i sin lite speciella form. Den blir väldigt kort, och när det ä viktigt att maskinen inte vrider sig så kan man lätt använda vänsterhanden "längst fram". Däremot blir balansen i maskinen bättre med ett T-handtag enligt min mening. Festools underbara tillbehör gör också att den har blivit en favorit.
Förr var jag övertygad om att 18V maskiner var min grej, men har ändrat mig, 12V räcker länge för mig iallfall.



Vinkelslip 125mm diameter
Här tycker jag att blå bosch och makita gör bäst maskiner. Detta är dock farliga maskiner och jag avråder bestämt från att köpa klass B maskiner, av säkerhetsskäl. Skulle jag köpa en ny maskin idag så skulle valet bli en relativt lätt (låg effekt) enhandsvinkelslip, 125mm diameter, med mjukstarts, motorbroms, och fastknipningsskydd (vet inte riktigt vad det kallas, men ska stänga maskinen om man fastnar). Vinkelslipar är farliga saker. Kör heller aldrig, aldrig utan sprängskyddet. Oavsett vad.


Tumstock
Här föredrar jag egentligen en contact-meter, dvs en millimeterstock som har graderingen "på fel sida", vilket gör att man kan lägga contact-metern platt mot en planka utan ett behövs veckla ut mer än man ska mäta. Om detta är bättre är nog mest en fråga om vad man är van vid. Millimeterstockar i glasfiber snarare än i trä tycker jag är bättre då jag upplever att de håller längre innan de blir "sladdriga". Dessutom har jag en rädsla för att min trä-tumstock ska svälla/tork och ändra längd om den blir utsatt för fukt/vatten. Egentligen vet jag att denna rädsla är obefogad, men har svårt att släppa det:)
Om man använder riktigt billiga tumstockar så skulle jag vilja påstå att det är en bra ide att inte blanda, utan använda en och samma hela tiden. Skulle det slå på någon decimal av en millimeter så tar man ju ofast felet med sig, och det spelar nog sällan någon roll. Ett större argument mot billiga tumstockar är nog att de lätt blir sladdriga.


16oz snickarhammare
Precis som "robsarve" skriver så är balansen i hammaren viktig. Jag föredrar Vaughans hammare med "tubular steel handle", riktigt bra med tryck i en sådan. Glasfiberskaft är också trevligt. En 16oz räcker långt, och är smidigare än en 20oz. Hultafors hammare har jag aldrig använt ute, men de känns väldigt sköna i affären iallfall:) Dock har de fått mycket klagomål på att handtagen vrider sig efterhand, vet dock inte hur det är med det nu för tiden.


Kofot
Här är det viktigt med kvalitet enligt mitt tycke. Hultafors är dyra men bra. Har du råd så köp ett större och ett mindre. Den dyrare modellen med smalare skaft, och annan "hov" är enligt min mening mycket bättre än den andra modellen.


Spett
Jag köpte ett riktigt bra gammalt militärt spett från överskottsbolaget. Mycket hög kvalitet, och bra pris. Köp ett så stort som möjligt.


Talmeter
En talmeter är otroligt smidig i de flesta sammanhang. Dock löjligt dyr. Se till att modellen har en lite metallflärp som kan fällas ut för att mäta "innermått". Att kunna behålla det inställda måttet och ritsa in direkt i en planka är riktigt smidigt, och eliminerar en mätning, vilket alltid är bra.



Snörslå
Vet inte riktigt vad som skiljer olika fabrikat här. Har en hultafors som fungerar bra, men inget speciellt outstandning. Viktigt är nog att kontrollera materialet i snöret, så att det håller utan att flisas upp.


Vattenpass 1m+1,8m tex
Många gillar hultafors libella, som helt klart är smidigt. Jag föredrar dock den stora stegen MST180, som är outstandning i min mening. Robsavre har rätt i ett det mindre passet bör vara 0,8m istället för 1m. Har man bara ett mindre pass så kan man i nödfall använda det med tex en längre aluminiumprofil under. Även proffsvattenpass kan visa fel. För att kontrollera, så använd passet för att dra ett horisontellt streck på tex en gipsad vägg, vänd därefter passat och kontrollera att strecket fortfarande ser rakt ut. Om inte, justera libellen till dess att strecket är rakt oavsett vilket håll du håller passet på. Jag pratar inte om att hålla passet upp och ner nu, utan om att skifta vilken av passets "platta" sidor som ligger mot väggen.


Surform
Finns i olika utförandra och längder på bladen. Själv föredrar jag en kort variant som är lätt att ta med.




Stämjärn
Bahco's stämjärn funkar mycket bra för allmännt byggande enligt min mening. Viktigast är att hålla dem vassa, och se till att de har en eggvinkel som är anpassad till det jobb man gör. För finsnickeri är bahcos stämjärn ofta inte så populära, men till byggande tycke rjag att de fungerar utmärkt.



Lite blandade tänger:
Hovtång,
avbitare,
rörtång,
kombitång,
polygrip,
en tång som biltema kallar papegoja (alla andra menar väl en tång för kakelplattor med en papegojtång), gå in på biltema.se sök på "papegoja" så ser du vad jag menar...även proffsmärken har denna modell av tång, har snabbt blivit en favorit hos mig, mycket smidigare är en rörtång, mycket, mycket hårdare grepp än en vanlig polygrip.

Bahco/Knipex är bra fabrikat för tänger, Tengtools tänger gillar jag inte alls. På tänge rmärks enligt min mening stor skillnad på A, B och C klass.


Kolibri-penna
En mycket smidig pennar, med smal, lång spets, som är utmärkt för att markera ner i små hål. Förstår knappt hur jag klarade mig med al la specialvässade blyertspennor som så gärna ville gå av innan jag skaffade denna.


Snickarpennor
Köp kvalitet typ hultafors direkt. De kostar bara några kronor styck ändå, och då brukar blyertsen hålla betydligt bättre. En kolibri-penna fungar också utmärkt att markera med, men jag tar gärna en riktigt snickarpenna ändå då kolibripennorna är betydligt dyrare. Snickarpennor finns i olika hårdhet beroende på vilket material du ska markera, brukar finnas små guider i affären.

fortsättning i nästa inlägg.
 
  • Gilla
Johan_A_M och 1 till
  • Laddar…
fortsättning från föregående inlägg:



Murarsnöre
Har ingen riktigt aning om olika murarsnören. Vet inte riktigt om det finns så stora skillnader på olika fabrikat här.


Liten handyxa
En liten, smidig handyxa ä perfekt att snabbt vässa stolpar/pinnar för exemeplvis murarsnöre med. Sen bankar man lätt ner dem med baksidan på yxan. Som med alla eggerktyg, var försiktig med den så håller den skärpan längre. Se också till att den inte blir slö. för då ökar risken att skada sig markant.

Borrmaskin med sladd
Denna tar de borr/skruvuppdrag som din batteriskruvdragare inte klarar. Kan vara trevligt med slagfunktion, men har du en borrhammare så kan du enligt min mening spara in slagfunktionen på borrmaskinen. 2 växlar och rejält med effekt är trevligt. Elektronik så att du kan reglera varvtalet är ett krav för skruvning. Bosch blå gör enligt min mening bra borrmaskiner. Sedan vet jag flera som kör 20-30 år gamla AEG-maskiner som bara går och går.



Fein Multimaster
En underbar, men dyr maskin. Har av någon på detta forum beskrivits som ett motoriserat stämjärn, vilket stämnmer bra. Den kan dessutom fungera som hörnslip. Finns en uppsjö med olika blad för kapning och slipning i de flesta material. Tyvärr är alla tillbehör bisarrt dyra, men det finns på detta forum en beskrivning på hur man kan göra sina egna sågblad osv. Denna maskin använder jag otroligt ofta, och är mycket nöjd med. Dess storebror heter Supercut, som verkar vara i en mer ergonomisk form och har mer effekt.


Smygvinkel
Smidig att ha med sig i bältet. Tror inte att det skiljer så mycket på smygvinklar från olika tillverkare. Jag har en bahco smygvinkel som levererades med en spännmutter i plast. Jag uppgraderade till en vanlig vingmutter med något nedslipade vingar (så att de inte tar i), vilket gör att den inte blir riktigt så ömtålig.



Vinkelhake
Vet inte riktigt hur mycket som skiljer på olika fabrikar här, handlar väl om exakthet och stryktålighet kan jag tänka mig. Jag använder en hultafors i aluminium och en äldre stanley i stål som båda fungerar bra. Kontrollera ofta att vinkeln fortfarande än 90 grader, och tappa inte dem i golvet.


Hylsnyckelsats+blocknycklar
Här finns hur mycket som helst att välja på. Smidigheten, storlek, grepp, hållbarhet och förmåga att tåla höga moment skiljer billigare från dyrare fabrikat.
Till husbygge duger säkert biltemas 10-års garanti prylar bra.

Bra skruvmejslar
Bahco ergo samt Wera non-slip är favoriter, speciellt bahco serien är fantastiskt bra. Bra slitstyrka och bra grepp (vilket tidigare bahco-serier inte har varit begåvade med). Kostar dock bra med pengar. En arsenal med ph, pz, spårskruvmejslar och torx är bra, och möjligtvis en hylsa för faramarskruv om skruvdragaren inte skulle komma till av någon anledning.

En bitsskruvmejsel kommer man ofta mycket långt med, här är Wera med uttagbar bitshållare med ring istället för magnet en klar favorit. Ringen gör att bitset aldrig trillar ut, och den utttagbara bitshållaren kan du om du vill plocka ut och använda i skruvdragaren. Nackdelen är att en bitshållare med ring är större och klumpigare än en med magnet. En bitshållare med mgnet för basen av skruvskallen, vilket gör att skruven alltid står rake ut från bitshållaren kan ibland vara riktigt smidigt, men jag personligen använder sällan den.


Enhandstvingar
Dessa är extremt smidiga och tyvärr extremt dyra. Hög kvalitet är a och o. Irwin har en bra serie. Dessa använder jag mycket ofta till nästan allting.


Skruvtvingar
Högra kraft än enhandstvingar, och är ofta mindre kring "huvudet", men är inte lika smidiga att spänna och lossa. För arbete på huset duger billiga märken bra. Annars är bessey eller sandvik/bahco att rekommendera. Bra grepp, lite glapp, härlig känsla.


elhyvel
Stämmer nog lite som "robsavre" skriver, att man klarar sig rätt långt med en vanlig hyvel, men när man väl har vant sig vid hur snabbt och lätt det är att göra små korrigeringar med elhandhyveln är det nog svårt att gå tillbaka. Jag tycker att det är viktigt att den är lätt, och gpr att arbeta med med 1 hand om det skulle behövas. Jag har en gammal elu 80mm hyvel som är mycket bra och stryktålig. Se till att köpa en hyvel där du lätt kan få tag på utbytesblad. Festool har ett system med vridna blad vilket enligt dem själva ska ge ett bättre resultat, omdet stämmer vet jag inte. Ställ aldrig hyveln så att bladen ligger emot underlaget, precis som med en vanlig hyvel. Se också till att hyveln är upp i varv innan du börjar hyvla.



verktygsbälte
Detta kommer säkert att användas mycket och bör vara av ett bra fabrikat, med god passform, med tyg eller läder som inte slits och flisar sig, samt med fickor som inte "stänger" sig, vilket är vänligt på klass C bälten. När en ficka "stänger" sig måste man tråckla ner handen så fort man ska ta nya skruvar/spik/whatever, detta är givetvis helt oacceptabelt. Dewalt gör enligt min uppfattning bra, men dyra, bälten.


och byxor med inbyggda knäskydd
Bara att prova runt till du hittar byxor som sitter skönt på dig. Det är absolut viktigast.


morakniv
Hultafors har relativt nyligen kommit med en ny serie knivar, som kan fås i dubbelhölser och många olika varianter. Ett dubbelhölster är perfekt för en ful/finkniv kombination eller en typ morakniv och en brytbladskniv. Hultafors Grovkniv respektive stämjärnskniven är personliga favoriter.

brytbladskniv
Irwin och stanley gör knivar som jag har varit nöjd med, se till att greppet är skönt och köp inte en för billig kniv som inte håller i längden. Det ska gå att ha extra knivblad i kniven.


långt måttband (25 meter typ)
Viktigt är att bandet börjar mäta vid kroken så att man kan sätta det över en spik och mäta. En del band har 0-an 10 cm in på bandet vilket enligt min mening är värdelöst.

körnare
Habero har funkat bra för mig.


spikdrivare
Smidigt att ha med sig, gärna 2 olika storlekar.

bra bits och borr
Detta är a och o. Enligt min mening ligger festool och wera bi-torsion i topp angående bits. Det finns en relativt ny tråd om olika typer av bits, och det är helt klart att det är kvalitetskillnad. Bra borr kan fås från tex dormer eller wedevåg. Samma här, ha en pack med fulborr och en med finborr. Dewalt extreme 2 är bra borr, fast inte så lätta att slipa. Festools system med borr med bitsfäste för centrotect chuck är väldigt smidigt.


bekväma skyddsglasögon+hörselskydd
Bara att prova till du har hittat glasögon och kåpor som sitter riktigt skönt. Köp gärna ett par glasögon med gult glas o se om du gillar det, jag tycker själv att det är toppen. Har man riktigt sköna glasögon och hörselskydd kan de sitta på hela dagen, vilket inte alls är fel. Här är det inte läge att snåla enligt min mening.
Vissa gillar hörselskydd med radio, vilket säkert är bra om man gillar radio-musik....aktiva hörselskydd är säkert mycket välinvesterade pengar om man jobbar flera tillsammans.

strykmått
Enkelt i plats funkar bra. Mät alltid med tumstock från pennans spets till stödet så att du har rätt mått, om det är noga.

hopfällbara bockar
Brennestuhl hara smidiga, ihopfällbara 120-kilos bockar i plåt med någon typ av gummi på ovansidan, och ställbar längd på benen. Mycket lätta att bära med sig med handtag så man bär dem som en portfölj. Kostar ca 200-250kr styck dock. Rekommendationen är annars att snickra ihop egna, kan göra hur kraftiga eller lätta du vill, och de är billiga samt ger ett bra tillfälle att bli kompis med sin nya cirkelsåg tex....

excenterslipmaskin
Festool rotex 125 eller 150 är enormt trevliga maskiner. Jag vet att bosch och makita också har riktigt bra maskiner, som jag dock inte ha provat så mycket. Dock kommer man ganska långt med en billigare maskin också. Lämpligt att titta efter är relativt stor effekt, reglerbart varvtal. Anslutning till dammsugare är ett plus.


Angående tips på flera verktyg som har kommit efter mitt första inlägg i tråden:

Målarpenslar
Givetvis nödvändigt, se absolut till att köpa riktigt bra penslar, har märks det mycket stor skillnad på här lätt/svårt det är att få till ett bra resultat.

Angående spadar/skyfflar så anser jag precis som Olaf att Fiskars ergo-serie verkligen är rätt väg att gå. Dyrar men så mycket skönare att jobba med. Helt outstanding.

Tigersåg är helt klart ett bra verktyg, men beror enligt min mening på hur mycket man ska riva. Är det inte så mycket så sparar jag hellre in på tigersågen är på något annat i listan. Skulle jag köpa en ny klass a tigersåg idag så är milwaukee högst intressant, med så myckek effekt som möjligt.

Angående 230V skruvdragare (som jag brukar kalla gipsskruvdragare, antar det är en sådan som menas) så är den guld värd när det skall upp mycket skivor, är som sagt mycket snabbare än en vanligt batteriskruvdragare. Precis som tigersågen så beror det lite på exakt vad man skall göra. Makita 6824 brukar vara väldigt populär bland enpetarna, och även för automaterna brukar makita vara poppis, som i mitt tycke håller bättre än Hiltis.

Borrhammare
Ä det tilräckligt hård betong eller sten så räcker inte en vanlig slagborrmaskin, utan då måste borrhammaren fram. Om du köper en bättre maskin med elektronik så kan den med en vanlig chuck till stor del ersätta en stor 230V borrmaskin. Riktigt samma precision får man inte i och med att en vanlig chuck på ett SDS-fäste gärna glappar lite, men är man försiktig och nogrann klarar man sig mycket, mcyket lågt ändå. Köp en borrhammare med koppling, som hindrar att du flyger med runt om borret skulle sätta sig. Detta är speciellt bra när man står högt uppe på en stege och borrar.

Kombinerad rasp/fil
Bahco har en rasp som på andra sidan är en fil. Bara ett verktyg att ta med sig, funkar till mycket och hög kvalitet.

//Daniel
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_A_M och 2 till
  • Laddar…
Till Daniels lista så kan man väl bara säga amen?

Får jag lägga till en sak så är det en bandsåg!

Jag skulle byta staket och stod inför en investering på 300 staketspjälor av skitkvalité på vilken stormarknad som helst och de kostade väl i runda slängar 20-25 spänn styck vilket ger över 6000 kr.

Som vanligt, in på blocket och letade bandsåg av hög kvalité och fick tag i en Scheppach för 2500:- och till den fick jag även med en variant på spånsug plus att en stor träsvarv på golvstativ följde med dessutom en oerhörd mängd band och svarvstål.

Som staketvirke använde jag ytterpanel som jag fick tag i gratis hos en bekant för det hade legat lite dåligt täckt med rötskador i kanterna som följd men det gjorde ju inget , jag kantade bort det och använde mitten. Ytterpanelen var 22 mm och staketskräpet som säljs på byggmarknader har väl på sin höjd 15-16.

Vips hade några kvällar vid sågen betalt sig med 4 lax och snart kan jag tack vare det kanske få igenom vid regeringen hemma att jag behöver den där värsting-Boschen till kap o gersåg. Trots allt har jag ju 8 taklister med hörn jag måste fixa till. En tusing per hörn måste det väl vara värt?

Sen ett grymt viktigt verktyg du inte får glömma bland alla måttband och tumstockar är det berömda ögonmåttet!
 
  • Gilla
Johan_A_M och 1 till
  • Laddar…
Den här genomgången är alldeles för bra för att falla i glömska. Tack Daniel_N et al. !

Jag lägger in ett länk på den klistrade tips & trix-tråden
 
Jag tycker det saknas en viktig maskin som man lär sig uppskatta, nämligen grovdammsugaren! Det bär mig emot att erkänna att den nog är bland de bästa köpen bland tigersågar, gersågar, slipmaskiner och annan (endast klass A enligt ovan)....

Har en medel-modell från Kärcher. Rund gul plastpryl med en lite för kort slang och sladd, men med autostart för elverktyg samt bra/billiga påsar och filter. Vad du än gör så dammar du ner, enda sättet att bli av med skiten är att suga upp den och det vill du inte göra med hushållsdammsugaren...
 
Riktigt bra tråd med fantastiska tips.

Själv har jag en blandning av B och C verktyg men håller på och byter ut alla C mot B istället då jag inser att de inte gör vad de skall. Frugan håller på och vänjer sig vid att verktyg som kostar 300:- på Classe inte duger utan det skall vara bra grejer.
Har själv fastnat för Makita och funderar som bäst på att köpa deras kombipack med batteridrivna cirkelsåg, slagborr, tigersåg och lampa... har idag en CoTech cirkelsåg och dito slagborr som båda behöver bytas ut.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.