Om det är ok att komma med små enkla verktyg som förslag så säger jag snabbtvingar av olika storlekar och längder.

När vi köpte hus för tjugo år sedan hade jag ett gäng ”vanliga” skruvtvingar och jag tyckte snabbtvingar verkade lite onödigt.
Men efter ett antal sådana här situationer med att klämma fast vattenpass och stöttor och allt möjligt så köpte jag ett gäng snabbtvingar. När man är ensam är de guld värda.
Vid altanbygge har jag haft nytta av dem för att få trall som är lite lite sneda att pressas raka medan de skruvas fast.
Man vill ha de som går att vända för att pressa utåt.
Även de löjligt små har jag ofta nytta av, på bild när jag lagar diskmaskinen. Då håller jag fast framsidan med en sådan tving (så den inte ramlar ned) medan jag limmar fast knappsatsen.

Snabbtving används för att klämma fast ett vattenpass mot en utomhusstolpe under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En snabbtving håller fast en knappsats i en diskmaskin under reparation.
Skapa konto

• Gilla
Suzy-Q och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Om det är ok att komma med små enkla verktyg som förslag så säger jag snabbtvingar av olika storlekar och längder.
Jag skulle just lägga till att ingen nämnt snabbtvingar, men Fario hann före. De kommer fram väldigt ofta, som en tredje och fjärde hand eller för att pressa ihop eller isär.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
För mig har det funkat bra att köpa verktyg och maskiner när vartefter behov har uppkommit. Jag har ofta köpt billigare modeller först, innan jag vet om verktyget kommer att användas. Om verktyget blir utslitet så vet jag att det behövdes, och då har jag köpt nytt med bättre kvalitet nästa gång.

• Gilla
Jokv och 2 till
  • Laddar…
Nästa fråga är vad vi kan låna av släkt och vänner. Om jag någonsin behöver en pelarborr vet jag en som inte använts på tio år, bara ett samtal bort.

Kompletterade nyligen med ett paket innehållande. En samling av Bosch-elverktyg och batterier på ett betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Men laddaren då. Eller köper du nya batterier allt eftersom?
😋

Bosch är bra.... När jag beställer originalreservdelar med bra pris, så kan jag hämta utan kostnader för frakt och annat.

H Hybro skrev:
Men laddaren då. Eller köper du nya batterier allt eftersom?
😋
Vaddå? Nu förstår jag inte, är det inte så man gör?! o.O
Oordnad samling av batterier för elverktyg på ett arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag tar mig friheten att visa hur jag tänker med altanbrädorna.
Denna altan byggdes färdig för 1,5 år sedan.

När man skruvat i en trall så kan den ju vara lite sned -trots kontroll vid inköp- och behöva pressas ihop eller isär.
Är man ensam är det svårt att trycka ihop brädan samtidigt som man mäter och fäster skruv.

Så jag sätter en kloss med en tving, vänder snabbtvingen och pumpar tills brädan har "rätt" mellanrum.

Justering av altanbräda med hjälp av snabbtving och träkloss för att åstadkomma rätt mellanrum.
Skapa konto

• Gilla
SalK
  • Laddar…
Leta efter maskinpaket när de har sådan till lägre pris, du kan få 4-5 maskiner och några batterier till hyfsat pris, och "kvalitetsprodukter" till samma pris som om du köper billigaste styckvis. Hitintills har jag inte lyckats köpa något där någon maskin blivit oanvänd.

Som vissa redan skrivit är det ibland enklare säga vad man sällan behöver införskaffa. Vissa verktyg är lite väl dyra för de få tillfällen man behöver använda dem. Då är det bättre hyra. Själv har jag hyrt Matthyvel, diamantslip för golv, murbruk, cemnt, putsblandare, spikpistol, betongdammsugare, tryckluftshammare.

I övrigt kommer man långt med skruv/borr-dragare, kap/ger-såg, multivertyg, sticksåg, slipmaskin.

Hammare, kofot, limknekt-snabbtving, rejält borr/bit-set, vattenpass, bittång, hovtång, rörtång,

Krysslaser, regeldetektor, strömmätare/detektor

Cykelkärra, trappstege, sågbockar,

WD40 o Silvertejp ;)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.