Kul med så mycket återkoppling! Jag har läst allt och tar till mig det ni säger!

Violina Violina skrev:
@fribygg jag, åtminstone, har svårt att tolka ts trådstart som att det bara är de projekten som specifikt nämns som ska utföras...
Precis som du säger så kommer det bli många projekt under många år framöver utöver de som jag precis nämnt! Jag har mycket svårt att se att jag inte skulle vilja skapa lite i framtiden också och inte bara "underhålla".
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Man köper det man behöver allt eftersom. Kan man sitta och planera inköpen visar det att man inte akut behöver verktyget ifråga.😋

Vissa saker sliter man ut, som fogsvansar, japansågar, borr, borrmaskiner, hålsågar. Vissa saker sliter man inte ut lika lätt, som hammare och slägga.
 
  • Gilla
Bassrunner och 2 till
  • Laddar…
Förutom skruvdragare kommer en bra sticksåg på andra plats, den är användbar till mycket.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Och glöm inte att öva med verktygen du skaffar på lite spill. Köper du t ex en sticksåg så ta några snitt på en spillbit, bättre än att såga fel på svindyr bänkskiva.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker man ska börja med en stor funderar på, ska vi säga "tänkt ambitionsnivå", och sen också en också kanske en ärlig tanke om hur rimligt är det att denna ambitionsnivån FAKTISKT efterlevs, och inte bara är en "jag tänker att jag ska" och sen blir det inte av.

Ska man bara lösa ett par projekt för att "det måste" fixas och vi gör det själva för att spara pengar, eller är det ett jag/vi vill göra det här för att spara pengar, men också för att det finns ett intresse och det kan vara kul att göra något själv? Kanske rent av kan ses som hobby? Vilket jag tror det gör för ganska många häromkring.

Det sätter ju tonen ganska mkt, tycker jag iaf, för hur man bör resonera kring verktygen. Ska det bara bli gjort för att spara pengar, och inget intresse finns, så skaffar man bara precis det som behövs. Har man en planerad framtid med fler projekt och ett intresse så kanske man istället bör skaffa verktyg och maskiner som ger en lite mer möjligheter att växa som "pulare", och verktyg/maskiner som man verkligen kan tro håller över en längre tidshorisont.


Sen finns det som jag benämner som "Verktygsparadoxen", i många aspekter (inte alla givetvis, många) är det nybörjaren som har störst nytta av det bästa verktyget/maskinen. Den dyrare maskinen är oftast både enklare och säkrare att använda. När du står och ska prova/lära dig något nytt, så är en maskin med t.ex. undermåliga inställningsmöljigheter, eller tveksam noggrannhet (t.ex. vinklar som inte stämmer) och medioker säkerhet nog det sista man behöver för ett lyckat resultat, och för självkänslan. "Fan, det här blir ju aldrig bra, jag kan inte det här...", och så är det egentligen vinkelanslaget på maskinen som inte är korrekt. Det är lätt att kolla, och tänka på, om man är erfaren, men det är man ju inte som nybörjare. Paradoxen i de hela att de som verkligen har mest nytta av en bra (och oftast lite dyrare) maskin är de som förmodligen inte kommer att köpa den.

Sen skaderisken, en så enkel sak som skruvdragare. Jag har en bekant (amatör/nybörjare), han bröt handleden med skruvdragare och hålsåg. Det hade han sluppit om han hade haft en maskin med kickback-control/skydd, det hittar du ju dock inte på t.ex. en billig Meec- eller Biltema-dragare. Medans någon som redan borrat 500 eller 1000 hål med hålsåg i olika material förmodligen reder ut det utan problem, med vilken dragare som helst, utan att bryta handleden.

Lite tankar jag tycker man ska bolla med sig själv innan man shoppar loss! Sen, hur många verktyg och maskiner behöver man? ALLA!
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
J
Lasermätaren är flitigt använd här hemma.
 
Det talas mycket om lasermätare men i mitt arbete som timmerman har det hänt en enda gång att jag skulle ha behövt en sådan. Det tog en hel halvtimme på kundens bekostnad att lösa det på annat vis. En enda gång. Det går inte att äga alla sådana verktyg som man behöver en gång eller två på en livstid.

Jag tror hårt på principen att skaffa basverktyg av god kvalitet. Hellre spara på antal än kvalitet. Sedan skaffar man mer enligt behov när man ser vad behovet blir. Eller enligt vad man hittar på loppmarknader och i skrotkontainrar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
För mig är det nog ett av de mest använda verktygen sedan vi skaffade huset för några år sedan (och då har jag rätt många verktyg). Bara en sådan enkel sak som att mäta upp att vardagsrummet är 3675 mm x 8015 på ca 5 sekunder mot att ta fram tumstocken och fiffla är för mig värt det alla dagar i veckan.
 
Efter att ha ögnat igenom hela tråden är jag lite förvånad över att ingen nämnt hylsnyckelsats. Bör enligt min mening finnas i varje hushåll, även om man bor i lägenhet.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Efter att ha ögnat igenom hela tråden är jag lite förvånad över att ingen nämnt hylsnyckelsats. Bör enligt min mening finnas i varje hushåll, även om man bor i lägenhet.
Mest om man meckar bil. När använder man den i ett hus?
 
Hylsnyckelsats stor t ex Biltema
71-088.
Har alltid köpt liknande genom åren. Köp inklusive blocknycklar.
Har en i bilen, i båten, i sommarstugan och hemma.
Kamasa är ett annat mycket bra märke.


Spikdorn / drivdorn att försänka spik och nubb med, utan att försöka slå in det sista med hammaren. För då blir det hammarmärken i t ex panel.
Spetsen på drivdornet ska vara typ
försänkt, typ som en grop längst fram. Då halkar inte drivdornet av spikskallen.


Körnare.

Ägt Mig-svets i snart 40 år. Fixar mycket med denna. Även till huset.

En rikt hammare. Fråga nån snickare. Finns med vibrationsdämpare. Stor skillnad mot odömpad. Finns de som är typ
ljuddämpade.

Snickarbälte. Inte de allra enklaste.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
J Json_ skrev:
För mig är det nog ett av de mest använda verktygen sedan vi skaffade huset för några år sedan (och då har jag rätt många verktyg). Bara en sådan enkel sak som att mäta upp att vardagsrummet är 3675 mm x 8015 på ca 5 sekunder mot att ta fram tumstocken och fiffla är för mig värt det alla dagar i veckan.
Tumstock börjar bli litet gammalmodigt. Sedan 50 år tillbaka finns det 5 meters och numera också 8 meters rullmåttband som fungerar bra och går att ha i fickan.
Farfar använde tumstock hela tiden på byggen men det var en annan tid. Han började arbeta på byggen redan på 1920-talet och på den tiden var det tumstock som gällde.
Jag brukar använda tumstocken då jag avväger inomhus med avvägningskikare. Till exempel då jag sätter in ett golv. Annars behövs det knappt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Första hjälpen - vis av erfarenhet...
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det talas mycket om lasermätare men i mitt arbete som timmerman har det hänt en enda gång att jag skulle ha behövt en sådan. Det tog en hel halvtimme på kundens bekostnad att lösa det på annat vis. En enda gång. Det går inte att äga alla sådana verktyg som man behöver en gång eller två på en livstid.

Jag tror hårt på principen att skaffa basverktyg av god kvalitet. Hellre spara på antal än kvalitet. Sedan skaffar man mer enligt behov när man ser vad behovet blir. Eller enligt vad man hittar på loppmarknader och i skrotkontainrar.
Det är nog rätt få husägare som timrar, eller vad tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.