24 724 läst · 115 svar
25k läst
115 svar
Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada
Det är en sak som du måste fråga försäkringsbolaget om för det uttrycks inte i klartext i villkoren. Jag själv har bytt från Länsförsäkringar eftersom dom just bara ersatte tätskiktet men inte ytskiktet. Du har dessutom ofta avdrag för ålder även på tätskiktet.A Autodidak1 skrev:
Du kan själv läsa under ut och tätskiktsfliken, men jag kopierar även texten åt dig eftersom du inte har lust att kolla själv utan sätter upp en otrevlig ton. Det jag nämnt är för att hjälpa till när man ska teckna försäkring för få vet inte om detta och frågar inte.
YT och TÄTSKIKT
I ett våtutrymme utgörs ytskiktet ofta av kakel eller klinkerplattor och underliggande skikt är då tätskiktet. En plastmatta kan utgöra både yt- och tätskikt. Som regel uppstår ett läckage i tätskiktet men både yt- och tätskiktet måste bytas.
Vissa försäkringsbolag ersätter aldrig just yt- och tätskikt i badrum eller våtutrymme om läckaget uppstått genom yt- och tätskiktet. Ett par bolag ersätter yt- och tätskikt i sina basförsäkringar men flera av bolagen gör det endast i sina utökade försäkringar. De kräver alltid att de branschregler som gällde när våtutrymmet senast byggdes eller renoverades ska ha följts. Ibland krävs även ett våtrumsintyg från en auktoriserad hantverkare
.https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/villaforsakringar/vattenskador/
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det är bara det som står i villkoren som gäller och för LF så ersätts även tätskikt, för kakel och klinker är det inget värdeminskningsavdrag dom första 10 åren (bland annat IF har 15 år). Det behövs inga intyg heller. Detta avser villaförsäkring, har inte kollat BRF.T Tbr53 skrev:Det är en sak som du måste fråga försäkringsbolaget om för det uttrycks inte i klartext i villkoren. Jag själv har bytt från Länsförsäkringar eftersom dom just bara ersatte tätskiktet men inte ytskiktet. Du har dessutom ofta avdrag för ålder även på tätskiktet.
Du kan själv läsa under ut och tätskiktsfliken, men jag kopierar även texten åt dig eftersom du inte har lust att kolla själv utan sätter upp en otrevlig ton. Det jag nämnt är för att hjälpa till när man ska teckna försäkring för få vet inte om detta och frågar inte.
YT och TÄTSKIKT
I ett våtutrymme utgörs ytskiktet ofta av kakel eller klinkerplattor och underliggande skikt är då tätskiktet. En plastmatta kan utgöra både yt- och tätskikt. Som regel uppstår ett läckage i tätskiktet men både yt- och tätskiktet måste bytas.
Vissa försäkringsbolag ersätter aldrig just yt- och tätskikt i badrum eller våtutrymme om läckaget uppstått genom yt- och tätskiktet. Ett par bolag ersätter yt- och tätskikt i sina basförsäkringar men flera av bolagen gör det endast i sina utökade försäkringar. De kräver alltid att de branschregler som gällde när våtutrymmet senast byggdes eller renoverades ska ha följts. Ibland krävs även ett våtrumsintyg från en auktoriserad hantverkare
.[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag undrar var och hur du fått din info om LF eftersom de skriftliga villkoren gäller?
Redigerat:
Då har du annan information än vad deras skadereglerare säger.A Autodidak1 skrev:Det är bara det som står i villkoren som gäller och för LF så ersätts även tätskikt, för kakel och klinker är det inget värdeminskningsavdrag dom första 10 åren (bland annat IF har 15 år). Det behövs inga intyg heller. Detta avser villaförsäkring, har inte kollat BRF.
[bild] [bild]
Så jag undrar var och hur du fått din info om LF eftersom de skriftliga villkoren gäller?
Håller helt med om detta. Man kan ju fråga sig varför man ska försäkra sina våtrum alls hos de försäkringsbolag som inte ger ersättning vid byggfel. Tyvärr finns väl inte alternativet att låta bli. Min lösning: skaffa ett försäkringsbolag som faktiskt ersätter vid skador pga byggfel (typ IF).useless skrev:
Det stämmer inte. Det läcker ändå.Krille-72 skrev:
Jag citerar en rapport från 2019 om testade tätskiktsystem för våtutrymmen:
https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/funktionsprovning-av-tatskiktsystem-for-vatutrymmen-2019Six (32%) of the nineteen tested waterproofing systems passed the function test without leakage. Thirteen (68%) tests resulted in leakage.
This result is worse than that obtained in the previous project in 2016, (1) when eight (40%) of twenty tested waterproofing systems passed the functional test without leakage. There has therefore been some deterioration in the as constructed systems.
The result, however, is better than in the project performed in 2014 (2) when only three (15%) of twenty tested waterproofing systems passed without leakage.
PS.
Lite komiskt ändå att man inte skriver ut namnen på de testade systemen!
"I denna rapport anges inga varumärken eller produktnamn, det vill säga alla resultat m m redovisas anonymt. Detta är helt i linje med avtal som finns mellan RISE och Länsförsäkringars Forskningsfond och Byggkeramikrådet som har finansierat projektet."
Bygger man själv så väljer man så klart ett tätskikt man vet fungerar.EddieHansson skrev:Det stämmer inte. Det läcker ändå.
Jag citerar en rapport från 2019 om testade tätskiktsystem för våtutrymmen:
[länk]
PS.
Lite komiskt ändå att man inte skriver ut namnen på de testade systemen!
"I denna rapport anges inga varumärken eller produktnamn, det vill säga alla resultat m m redovisas anonymt. Detta är helt i linje med avtal som finns mellan RISE och Länsförsäkringars Forskningsfond och Byggkeramikrådet som har finansierat projektet."
Man får väll titta på grejerna man köper.EddieHansson skrev:
Jag tog det säkra före det osäkra och satte våtrumsmatta
Om alla tätskikt skulle läka vatten skulle vi ha en tickande bomb i vattenskadade hus.
Det låter orimligt.
Så i praktiken om en innehavare av en BRF har inte möjlighet att få tex inkommande vatten ändrat till cc-60 och dessutom helt avstängt (eftersom man inte ska trä en manschett över en proppad koppling) så kan man inte ha LF som försäkringsbolag Och det är ju bara ett av alla (men förvisso vanlig exempel) i en lägenhet som genererar en avvikelse