24 724 läst · 115 svar
25k läst
115 svar
Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada
Det som är viktigt att förtydliga är att VÅTRUMSmatta räcker som skydd, så att kaklar du blir det dyrt , har du sen en duschkabin blir det en bättreRedaktionen skrev:Den som bygger sitt badrum själv bör se till att ha ett försäkringsbolag som inte kräver att du visar upp våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta en eventuell vattenskada. Vi frågade åtta försäkringsbolag hur de ställer sig till att kunden bygger badrummet själv.
Du kan läsa artikeln här: Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada i badrum?
intressant diskussionsämne!Redaktionen skrev:Den som bygger sitt badrum själv bör se till att ha ett försäkringsbolag som inte kräver att du visar upp våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta en eventuell vattenskada. Vi frågade åtta försäkringsbolag hur de ställer sig till att kunden bygger badrummet själv.
Du kan läsa artikeln här: Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada i badrum?
i de diskussioner jag haft i arbetet med försäkringsbolag så har de bara varit intresserade av att höra hur gamla installationerna varit och sedan räknat ut ett åldersavdrag. Sen har det iofs. ofta rört sig om äldre standardutföranden. Kommer en privatperson dragandes med en 2-3 år gammal lyxinstallation som gått åt pipan så kan man nog räkna med en genomgående utredning där de kommer lirka ut om det är ett byggfel.
Är det en byggfirma som gjort felet så är det i första hand ett garantiärende, är firman i kk kommer försäkringsbolaget undersöka:
1. Din historik. Dvs har du många försäkringsärenden hos dina försäkringsbolag (de har samarbete med sina konkurrenter i frågan).
2. Hur du gjort kontroll på bolaget du anlitade.
som kuriosa så påpekade jag för min far att han köpt en lgh som var riktigt hemma - fuskbygge. Tidigare ägare hade bla. tagit upp ett hål genom färdig badrumsvägg och byggt en låda med spånskivor i garderoben bakom. I denna ställde de in en tvättmaskin som man då kom åt ifrån badrummet. Han ringde försäkringsbolaget som meddelade att han bara behöver göra en lekman undersökning av lägenheten för att försäkringen ska täcka ev. skador.
Antar att det återigen faller tillbaka på nr 1 ovan. Har du anmält 7-8 skador varje år de senaste åren från dina olika försäkringsbolag så kommer de dra öronen åt sig. I min fars fall kommer de alltså dra av 10 år på ytskikten och ersätta ev. byggnadskontruktionsskador. Grannar under som drabbas får hantera sin egen skada med sitt eget försäkringsbolag. (Bo alltid högst upp )
För att en el-installation ska vara korrekt utförd så vill jag minnas från min utb. att
1. installationen ska vara utförd av ett företag med minst en personer med allmän behörighet
2. Företaget ska inneha en giltig försäkring
Eller minns jag fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Vilket bra svar som inte svarar på någon av mina frågorJ Jontha skrev:Men nu pratar vi om vad som sagts under denna undersökning. Det vi vet är alltså vad som lämnades över telefon.
Papper kommer inte vara något absolut svar heller. Det finns alltid något som lämnats öppet för tolkning.
Erforderligt. I enlighet med rådande riktlinjer. Adekvat.
Ord som dessa är helt värdelösa och öppnar helt för egen tolkning.
[länk]
Och artikeln belyser just det att FB ersätter enligt skriftliga villkor och inget annat (om dom inte är snäll ibland, vilket händer).
Det där stämmer inte riktigt, åtminstone inte när det gäller IF.Redaktionen skrev:Den som bygger sitt badrum själv bör se till att ha ett försäkringsbolag som inte kräver att du visar upp våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta en eventuell vattenskada. Vi frågade åtta försäkringsbolag hur de ställer sig till att kunden bygger badrummet själv.
Läser man på IF´s hemsida står det:
Dvs. man får inte göra en relativt stor del av jobbet själv.
Kan tänka mig att vissa av de andra (enligt er) godkända bolagen har liknande regler.
Administrator
· Skåne
· 7 866 inlägg
Jo det får man! Ring och prata med dem själv.
Det är nog bättre att lita på vad som står skrivet än vad någon säger i telefonen.
Administrator
· Skåne
· 7 866 inlägg
Jo, branschens föreskrifter är en tolkning av Boverkets byggregler, så man kan säga att det är samma sak. Boverket skriver:ByggaB skrev:Alltså skriver du en sak och Marlén en annan. Jag vill gärna ha lite andra belägg än dina åsikter, även om de grundar sig i år av erfarenhet (dock av bygge och inte juridik). Jag kan också ringa försäkringsbolaget och "fråga" men vill samtidigt ha med mig lite kunskap och kraft i min argumentationen för/om det går att avvika ifrån branschens rekommendationer ("regler").
"För våtrum som ska byggas med keramiska material, våtrumsmattor eller målningssystem finns branschorganisationer. De utformar detaljerade regler som deras behöriga företag ska följa. Dessa är utformade för att uppfylla Boverkets byggregler, samt egna krav som är anpassade för det hantverk som organisationen företräder och de produkter som de arbetar med."
Läs mer: https://www.boverket.se/sv/byggande...tering/badrum-och-andra-vatrum-vid-nybyggnad/
Nja, att de uppfyller är inte samma sak som att de är en tolkning av. BBR är miniminivå, men branschreglerna kan vara långt över de kraven och ändå uppfylla dem. De dom skriver de reglerna har ju sina medlemmars bästa för ögonen. Dvs, de har inget incitament att underlätta för utomstående eller att hålla ner kostnader för slutkundenMarlen Eskilsson skrev:Jo, branschens föreskrifter är en tolkning av Boverkets byggregler, så man kan säga att det är samma sak. Boverket skriver:
"För våtrum som ska byggas med keramiska material, våtrumsmattor eller målningssystem finns branschorganisationer. De utformar detaljerade regler som deras behöriga företag ska följa. Dessa är utformade för att uppfylla Boverkets byggregler, samt egna krav som är anpassade för det hantverk som organisationen företräder och de produkter som de arbetar med."
Läs mer: [länk]
Jag vet inte bakgrunden, men så som du nu gjort är inte okej att göra av en administratör om det bara gäller att de säger emot dig i detta fall.Marlen Eskilsson skrev:
För om det står så på deras hemsida kan du inte, administratör eller ej, komma och säga emot det, eller hur?
Vad mer eller mindre insatta personer i deras kundtjänst säger är faktiskt ganska ointressant i detta läge.
Jag som potentiell kund hos IF litar mer på vad som står skrivet i text än vad någon person säger. Dvs. jag kommer nu inte byta till IF (vilket jag tänkt göra) bara pga. det som står angående GDS och badrumsrenovering.
Sedan kan man, om man spelar in konversationen(!), ta upp en diskussion med IF den dagen man råkat ut för en skada och de hävdar att i deras text står en sak medans du av en kundtjänstperson fått annan information.
Men framtill dess utgår jag från att vad som är skrivet i text gäller.
Ska du stänga av mig också nu för att jag säger emot dig och ifrågasätter er artikel?
Det kan också vara på sin plats att påpeka att flera bolag som accepterar att man gjort badrumsrenoveringen själv, förutsatt att man gjort efter branschreglerna bara ersätter tätskiktet men inte ytskiktet. Så glöm inte fråga försäkringsbolaget hur dom ställer sig i den frågan.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Länka till dom FB och deras villkor som gör som du påstår i stället för att komma med generaliseringar.T Tbr53 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Men det där är inte försäkringsvillkor och det är det enda som gäller!U Uppner skrev:
Enda kravet är fackmannamässigt vilket sannolikt gäller för alla förutom Gjensidige som är "sämst"
Läs på https://www.if.se/globalassets/se/dokument/privat/villaforsakring-villkor.pdf
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Som sagt har du fel om IF, så det är dumt att hoppa på @Marlen EskilssonU Uppner skrev:Jag vet inte bakgrunden, men så som du nu gjort är inte okej att göra av en administratör om det bara gäller att de säger emot dig i detta fall.
För om det står så på deras hemsida kan du inte, administratör eller ej, komma och säga emot det, eller hur?
Vad mer eller mindre insatta personer i deras kundtjänst säger är faktiskt ganska ointressant i detta läge.
Jag som potentiell kund hos IF litar mer på vad som står skrivet i text än vad någon person säger. Dvs. jag kommer nu inte byta till IF (vilket jag tänkt göra) bara pga. det som står angående GDS och badrumsrenovering.
Sedan kan man, om man spelar in konversationen(!), ta upp en diskussion med IF den dagen man råkat ut för en skada och de hävdar att i deras text står en sak medans du av en kundtjänstperson fått annan information.
Men framtill dess utgår jag från att vad som är skrivet i text gäller.
Ska du stänga av mig också nu för att jag säger emot dig och ifrågasätter er artikel?
Enligt skriftliga villkoren är det bara fackmannamässigt som gäller, läs dom i stället.
Vad då påhopp?A Autodidak1 skrev:
..och undrar vem det är som gör påhopp nu?
Jag har klippt ut en del av texten från deras hemsida, om du (och ev. Marlen) inte tror mig är det bara att gå in och läsa på https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/badrum
Men visst, om du fortfarande inte tror mig får du ett större urklipp från samma sida här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du eller någon annan har problem med vad som står på IF´s hemsida hänvisar jag er till dem istället för att diskutera vad som är rätt eller fel där. Jag är ingen representant för dem, bara en potentiell kund de just förlorat pga. den texten.
Vad är det som är så känsligt i att redaktionen på byggahus.se eventuellt kan ha gjort ett fel?
Alla gör väl fel någon gång, även IF (om det nu ändå inte stämmer det som står på deras hemsida)?
Denna diskussion gör att åtminstone jag tyvärr tappar förtroendet för byggahus.se
Kanske något att tänka på för de som äger och tjänar pengar på sajten.
Redigerat: