Cheesus skrev:
Skadeståndskraven kommer bli skyhöga. För vår del rör det sig om många många hundratusen i ersättningar för alla kostnader runtomkring. För att inte tala om försäkringsbolagets krav mot förra ägarna. Betänk att bara renoveringen beräknas till mellan 2,5-3 miljoner. Plus lösöret.
Dom borde anmälas till allmänt åtal. Halva Brottsbalken är ju tillämplig på det där.

mycke_nu skrev:
Dom borde anmälas till allmänt åtal. Halva Brottsbalken är ju tillämplig på det där.
Det är ju det som är så otäckt. Att någon med berått mod för att spara några tusen spänn i en husaffär mörkar detta.

Det rådde eldningsförbud i gamla huset vilket uppgavs i prospekten fr mäklarn. Detta för att det inte eldades något i det huset.

I vårt kontrakt står ordagrant om detta " Samtliga eldstäder skall vara godkända vid tillträdet"

Ägarna har då besiktat det gamla huset men struntat i den andra kåken samt vår pubstuga med öppen spis.

06-03 så genomfördes brandskyddskontrollen med anmärkningarna. Saknades ventilation kring skorstenen. Saknades inspektionslucka. En hemmagjord konstruktion för värmeförflyttning från kaminröret skulle tas bort. Röret var godkänt för 350 grader...

Gissa om en bergslagkamin 3 meter nedanför med ett 30 cm rör avger mer temp??

Anmärkningarna var av en sådan art att de "snarast skulle åtgärdas". 1 år och 3 månader senare säljer de huset. Med krav om besikning. Utan att vare sig säga något om felaktigheterna och anmärkningarna från brandskyddskontrollen. Utan att besikta detta huset.

Man har upplysningsplikt som säljare. Den har de grovt brutit mot. De har brutit mot skrivna avtalet om godkända eldstäder.

Min undersökningsplikt är med råge tillgodosedd. Jag begärde proffesionell besiktning. Även om jag är världsbäst inom många områden så ligger detta utanför mitt område att kunna avgöra. Men nu kan jag....:)

Som lekman inom juridik så kan jag inte fatta hur de ska kunna komma undan ansvar i denna fråga. Klarar man sig undan ansvar i ett sånt här uppenbart fall ska jag sluta skriva kontrakt. Då är de inget värda.

Någon som är jurist...:) Nog för att vi har en bra på gång men det är bra med fler inputs.

Konstigt nog har förra ägarna inte hört av sig efter branden...jag tror de är mycket mycket oroliga och mycket väl medvetna om att de snart får ett otrevligt rekommenderat kravbrev med posten.

Tänk dig själv...du säljer ett hus/gård. Får 2.5 och ett o ett halvt år senare händer detta. Du vet om att du har brutit mot avtalet. Du är orolig att Cheesus ska rota i detta. Med all rätt. Gissa om jag rotar!!!!

Nästa vecka görs en brandorsaksutredning av sådan där killar som utreder mordbränder och liknande saker. Räddningstjänsten samt sotarskrået är mycket intresserade av detta ärenda av principiella skäl,

Får man bete sig på detta sätt så kan vi skrota sotarväsende, besiktningar, brandskyddskontroller osv...

Min enda svaghet är väl just detta att jag är ordblind och har svårt att föra min talan både muntligt och framförallt skriftligt....:)

Inte lätt att vara blyg och tillbakadragen.

Redigerat:
Är verkligen en rättsprocess det du behöver mest just nu?
Min allmäna uppfattning är att om försäkringsbolag vädrar pengar så gives ingen pardon. Låt i så fall FB ta till alla sina juridiska spetsfungigheter och advokater och skinna den förre ägaren till fattighuset. När den processen sedan är avgjord kan du kanske stämma honom för sveda och värk, eller hur det nu fungarar. Du har väl viktigare saker att ägna din tid åt? T.ex. att se till att det nya huset blir så bra som möjligt. Det är många beslut som skall fattas. Se till att vara påläst inför dem.

Förnumstige Mattias

mattiasp skrev:
Är verkligen en rättsprocess det du behöver mest just nu?
Min allmäna uppfattning är att om försäkringsbolag vädrar pengar så gives ingen pardon. Låt i så fall FB ta till alla sina juridiska spetsfungigheter och advokater och skinna den förre ägaren till fattighuset."
Bättre att förekomma än att förekommas...Det blir troligtvis två processer enligt juristerna. Ett rent försäkringsärende vad gäller byggnader och lösöre. Alltså försäkringsbolagets huvudvärk.

Det vi kommer driva är alla våra ökade omkostnader vi har haft runt omkring detta. Jag lovar...det kostar flis! Vi är väl uppe i runda slängar omkring 200k redan. Det är alla möjliga kostnader som ramlar in. Allt från inkomstbortfall till milkostnader osv. Mycket pengar blir det...trots att vi endast lever på vatten och bröd då inkomsterna är låga....:)

Angående stora beslut...äh...det där rer sig. I det här läget har jag varken tid eller lust att i detalj gå in på värmesystem och liknande. Jag har goda kontakter som jag litar på och säger min kompis som sysslar med el och värme att IVT är bäst på jordvärme så blir det en IVT. Jag kittlar honom sen om det är skit han sålt på mig...:) Säger han att den och den elcentralen ska jag ha så får han fixa det. Jag kan inte ett smack om sånt där elektriskt.

På sätt och vis är det skönt att bara lämna bort det där till de som kan sina saker.

Men det vi råkat ut för och som visar sig vara smått kriminellt är det inte någon annan än vi som kan dra i trådarna för. Givet så överlämnar vi allt detta till juristerna men de behöver mycket information och den kan endast vi se till att få fram. Bara det är ett heltidsjobb att få till...Det är många samtal att ringa....tur jag har flatrate på mobilen!

Sen ska jag bara engagera mig i bygget. Nåde den snickare som petar upp en panel med en kvist i....Nåde den som kommer med en lastbil Gullfiber. Jag ska ha cellulosaisolering sprutad. Den som kommer släpandes med OSB eller spån får söka nytt jobb på Konsum. Jag ska ha råspånt!

Det är en sak som är helt säker...jag hade aldrig i livet tänkt bygga mig ett nytt hus. När jag nu tvingas bygga i princip nytt så vill jag ha det precis som jag själv vill. Nu bygger vi fast oss fram till död-dagar om 200 år och till dess vill jag bo bra.

Vi skulle självklart inte ha råd med att köra den kvalitén rakt igenom om inte jag själv skulle kunna stå för materialet. Det är väl ingen vettig person som spikar takpanel för 5-700 kr kvm? Men nu har jag plockat ut just sådant för detta ändamål och billigare kan jag inte bygga. Förutom alternativintäkten på att sälja materialet och nöja mig med Huntonit. Men det är ju teoretiska kostnader.

Trots allt går det väl kanske en miljon ändå med alla förändringar och förbättringar. Men vi når ändå inte upp till kostnaden för en villa i Västerås eller ett radhus i Farsta...

Dessutom slipper jag underhållet på stora huset i flera år och det vet ju alla som har hus att det kostar på att renovera löpande med...så diffen per månad blir nog inte stor.

Nu blir det brandröjning i kontor och sovrum...mindre kul. Riktigt jobbigt faktiskt. Det känns sjukt att stå i sitt sovrum som brunnit..

Redigerat av moderator:
Cheesus skrev:
Mycket pengar blir det...trots att vi endast lever på vatten och bröd då inkomsterna är låga....:)
:eek: Ä osten slut? :rolleyes: :D

Cheesus skrev:
Hej vad det går...

Det som ska göras är ett riktigt skitjobb. Den som kommer i vita finbyxor kommer ångra sig. Medtag hjälm för jag vill inte att någon gör illa sig mer än att något ben bryts eller någon sågar av sig armen med tigern.
Angående hjälmar så säljer en lokal butik ut sitt lager av skyddshjälmar av IRIS hjälmar, till det otroliga priset av 50kr/st. Fanns ca 6-7 st kvar i olika färg och modeller i går. Om jag lyckas ta mig upp till dalarna (söker fortfarande någon att dela bil från skåne med) så kan jag köpa med mig hjälmar till de som behöver en.

joflopp skrev:
Hinner inte få fram mina verktyg då allt som sagt ligger ute på ön 30 mil bort, tillsammans med båten...Är det fler från Göteborg som vill riva så köper jag en kofot och kommer mer än gärna upp.

Tyvärr har jag inte möjlighet att köra ensam upp till Dalarna, men nog borde vi kunna vara minst tre, fyra stycken från Sveriges framsida som ställer upp? :)
Hur gick det, blev det någon bil från göteborg? Jag är gärna med i så fall.

Hej igen!

Nu står det ett gäng containers ute på gården samt en jättebunt med ställningsmaterial.

Huset kommer att stå inomhus så att säga i ett stooooort tält. Jätteskönt att slippa se eländet varje dag.

Nästa lördag...jajamen. Nå ska kåken ner! Varför är det en hel vecka kvar? Det ska bli riktigt "roligt" faktiskt.

Vore jättebra om alla som kommer meddelar oss innan Onsdag så vi kan planera mat osv.

Dagen avrundar vi med en trevlig kväll på restaurang!

Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för ca 20 pers att plocka ner ett brandskadat hus. Klarar vi det på 7-8 timmar?

Med 5 pers i varje rum så borde väl inte det vara så svårt? Ta gärna med egna kofötter och liknande som kan vara bra. Nog för att jag bor på en lantgård men korna är väck och därmed även fötterna...:)

En trång sektor är duschen efteråt...vi får försöka köra en variant av snabbdusch för alla....eller så kommer vi till restaurangen och luktar både svett , brand och allmänt skitiga.

Vi har ju liksom bara en dusch att använda....

Visst ser många fram mot detta? Ett once-in-a-lifetime moment!

Hej! Har följt historian, men inte skrivit, som vanligt! Men jag beklagar det som hänt, men eftersom jag så sent kommer in i tråden så kan ju bara gratulera till att det verkar lösa sig, mycket säkert pga din positiva attityd!

Har just flyttat ner till västerås, 2 veckor i morgon, och jag tror att jag kan komma loss nästa lördag om man får? Kan inte lova, men på onsdag skall du ha mitt svar i alla fall om det finns plats?!

Finns det nån "deltagarlista"?

Deltagarlista var ju givet en bra idé!

Låt mig återkomma senare med detta!

Nu ska jag försöka mig på att sjunga " Ju fler vi är tillsammans ju gladare vi blir"

Sorry att det lät falskt!

önskar precis som träig snickare att det varit helgen efter så jag kunde anslutit med ko-ben och nybakade chokladmuffins.
Daniel , PMa mig om det blir en bil från framsidan, hör av dig så kan jag i vart fall skicka med muffins.

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Hur gick det, blev det någon bil från göteborg? Jag är gärna med i så fall.
Det verkar bli dåligt med bil från Göteborg. Har haft inne min på verkstad och behöver få ytterligare saker fixade med den innan jag vågar ta den utanför stadsgränsen. Hade hoppats kunna fixa det i veckan som kommer men då ska man skickas iväg i jobbet. :(

Jag antar att det kommer fler tillfällen att bistå med en hjälpande hand?

Varför är man vaken kl 4 en söndagsmorgon?????

Joflopp...självklart blir det fler tillfällen!!! Min bil ska tvättas..gräsmattan klippas..snön ska skottas och både tvätt och disk måste tas omhand! Så du är välkommen!

Sen så kommer det väl någon liten virkesleverans med ibland som ska strös.

Deltagarlista:

Bosse
Uffe
Jocke
Tomas
Lasse
Kjell
Görgen
Helge
Swetrot
Stomneby
Handyman
Träig Snickare ( ta med grabben och kom. Nea vill leka! )
Mattiasp

Har jag glömt någon så säg till!

Jag är en administrativ härdsmälta enligt en tidigare chef så det är troligt att någon eller några försvunnit i hanteringen.

Vi får hoppas att ingen försvinner i rivningscontainern nästa helg. Som gammal och grå med förflutet inom livsmedelshandeln är jag dock mycket medveten om att lite svinn får man räkna med...

Den som lyckas med konststycket att tappa bort Swetrot vinner...enligt obekräftade rykten är han storebror till Goliat.

Redigerat:
Cheesus skrev:
En trång sektor är duschen efteråt...vi får försöka köra en variant av snabbdusch för alla....eller så kommer vi till restaurangen och luktar både svett , brand och allmänt skitiga.

Vi har ju liksom bara en dusch att använda....
Ett gammalt scouttips runt dusch (och nej, det är inte scoutledar "frasse" som tipsar :-D ) - Kannibalgryta! - Fixa fram en gammal mjölktank eller liknande, tänd en brasa under så det blir varmt och skönt, lägg i en trallbotten så fossingarna inte blir för varma och njut...

Senare kan du bygga om det till ett "onzen" :)

När jag tänker efter så har grannen ett träbadkar ute på gården. Jag ska be honom om att värma detta.

Sen kanske någon granne kan låna ut en dusch?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.