168 385 läst · 4 186 svar
168k läst
4,2k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 876 inlägg
Vad är mästerligt i att fatta halsstarriga irrationella beslut och inte kunna förutse riskerna med det man gör?P paralun skrev:
Hennes 16 år var förstås inte utan framgångar, men energi- och geopolitiskt var hon en katastrof.
En gång hade jag tolkat som ironi, men när du i två inlägg i rad kallar henne mästerlig sntar jag att du på något vis menar det.
Redigerat:
Om vi inte agerar innan den skulle kunna vara på plats så spelar den ingen roll vare sig för världen eller välfärden om den byggs, då är det bättre att knäppa händerna och vänta på den gudomliga återkomsten, förmodligen effektivare.P paralun skrev:
Jo att hon lyckades och det är klart mästerlig politik. Sen det viktiga är ju att vi nu har facit.Nötegårdsgubben skrev:Vad är mästerligt i att fatta halsstarriga irrationella beslut och inte kunna förutse riskerna med det man gör?
Hennes 16 år var förstås inte utan framgångar, men energi- och geopolitiskt var hon en katastrof.
En gång hade jag tolkat som ironi, men när du i två inlägg i rad kallar henne mästerlig sntar jag att du på något vis menar det.
Sen var hon ju inte ensam i det tyska etablissemanget.
https://www.politico.eu/article/blame-germany-russia-policy/
Schröder är väl värstingen bland de "dirty dozen...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 876 inlägg
Jag delar inte uppfattningen att det är mästerlig politik att lyckas med dåliga saker. Tvärtom faktiskt, i min bok.P paralun skrev:
Ja, det gör det förstås lättare. Men jag dömer inte bara henne. Även svenska politiker som Stefan Löfven och Reinfeldt ska ha ovett för sin oförmåga att se saker komma.P paralun skrev:
En central del i beslutsfattande är att hantera osäkerheter. Politikers eviga oförmåga att göra det är ett gott skäl att inte ge dem för mycket makt.
Det kan jag hålla med om, men vi måste jämföra mot en bättre standard än så.P paralun skrev:
Det här är nog över gränsen till off-topic, men jag tar mig ändå friheten.RoTe skrev:
Grunden till nazismen i Tyskland var fattigdom och allmän misskötsel av landet. Nedläggning av billig kärnkraft och större invandring än vi kunnat hantera håller tyvärr på att ställa Sverige i en liknande situation som den Tyskland var i. Risken är stor att väljare röstar efter bättre politik på sådana områden och accepterar en annorlunda ideologi än de önskar bara för att inget annat parti har en vettig politik. Just nu ser jag inget "riskfyllt" riksdagsparti, men sådant ändras ju snabbt om en ny stark ledare träder fram.
Fast Socialdemokraterna har ju alltid varit för kärnkraft och en stram flyktingpolitik enligt Magda...
Lever vi i samma land, Sveriges befolkning är 11e rikast i världen, sicket armod vi lever i..S STB skrev:Det här är nog över gränsen till off-topic, men jag tar mig ändå friheten.
Grunden till nazismen i Tyskland var fattigdom och allmän misskötsel av landet. Nedläggning av billig kärnkraft och större invandring än vi kunnat hantera håller tyvärr på att ställa Sverige i en liknande situation som den Tyskland var i. Risken är stor att väljare röstar efter bättre politik på sådana områden och accepterar en annorlunda ideologi än de önskar bara för att inget annat parti har en vettig politik. Just nu ser jag inget "riskfyllt" riksdagsparti, men sådant ändras ju snabbt om en ny stark ledare träder fram.
Fast Socialdemokraterna har ju alltid varit för kärnkraft och en stram flyktingpolitik enligt Magda...
Köp inte regimens sagor om hur hemskt det är, det är propaganda
Det som åsyftades var nog försämring.D djac skrev:
I så väl Europa som USA så ledde tullarna till minskande BNP/Capita och därmed lägre levnadsstandard. En försämring.
De sista 30 åren har vi snittat runt 11e plats, ibland högre men ingen större rörelse. Jag håller med om att propagandan är farlig och att många nu går runt och är missnöjda skapar spänningar och förutsättningar för mycket av de frihetsinskränkningar vi ser nu. En klar radikalisering, medveten sådan.D daVinci skrev:
Uppfattningen där beror på vilka referensramar man har. Är man yngre och inte upplevt annat är 11e rikast jättebra. Är man äldre och levde i det som då var ett av världens absolut rikaste länder är det rent vansinne att vi slösat bort det försprånget.D djac skrev:
Att koka grodan med propaganda om att minskad välfärd egentligen är bra minskar inga spänningar.
Jag är optimist och vill tro att låsningarna inom politiken kan lösas, och som tekniker ser jag ingen annan lösning än kärnkraft.
Må 2025 bli året för samsyn och en bred energiöverenskommelse, lagändringar som snabbar upp processen och beslut om kärnkraft!
/Höghus
Rikedom är tillgångar. Det finns det inga bra data på. Men det som avses här är troligen omsättning. Dvs det vi köper, inkl offentlig konsumtion. Dvs BNP/Capita.Höghus skrev:
Så här ser det ut 2023.
Monaco | 224,582.4 |
Bermuda | 110,409.8 |
Luxembourg | 106,342.8 |
Ireland | 91,647.8 |
Switzerland | 89,555.6 |
Cayman Islands | 81,411.6 |
Norway | 78,912.3 |
Channel Islands | 69,823.0 |
United States | 65,875.2 |
Singapore | 65,422.5 |
Qatar | 65,111.0 |
Australia | 61,583.9 |
Denmark | 61,296.0 |
Macao SAR, China | 59,602.4 |
Iceland | 59,096.4 |
Faroe Islands | 58,665.1 |
Sweden | 54,449.8 |
Sverige blir inte nr 11. Men man kan ju tänka sig att en del mindre ställen ignoreras. Och då blir det 11.
Samtidigt så är det ju bara i en saklig framställning som detta syns. Det är ytterst få som har koll på Macao, Färöarna, Bermuda mfl ställen.
Går vi nu tillbaka till 1970 så ser det ut så här:
Qatar | 75,772.8 |
Monaco | 72,837.7 |
Kuwait | 68,591.7 |
Bermuda | 60,471.3 |
Switzerland | 53,989.2 |
United Arab Emirates | 49,105.8 |
Andorra | 43,005.5 |
Nauru | 39,582.3 |
Saudi Arabia | 36,714.9 |
Luxembourg | 35,513.8 |
Australia | 26,829.8 |
Norway | 26,735.8 |
Denmark | 26,356.1 |
Bahamas, The | 25,956.5 |
United States | 25,231.1 |
Sweden | 24,622.9 |
Att man tappar en plats är knappast något att jämra sig över alltför mycket.
Sverige är inte ensamt som för tillväxthämmande vänsterpolitik. De flesta länder gör det. Och det gör att vi inte direkt tappar jämfört med dom.
Det kan vara värt att notera att såväl Schweiz som Singapore har betydligt större invandring än Sverige. Det är inget som dämpar tillväxt. Singapore har för övrigt mycket kraftig tillväxt. Men i de två länder har man en mycket friare arbetsmarknad. En sådan som genierna i Sverige menar leder till lönedumpning. Men hur ser fakta ut. Är lönerna i Schweiz och Singapore låga?
Det dom länderna inte gör, är att dela ut speciellt mycket bidrag. I Singapore inga alls. Men så har folket där fått uppleva en alldeles enorm ökning i levnadsstandard.
Som tekniker borde man kunna se massor med lösningar.Höghus skrev:
Det är väl mer folk med något som kan ses som en närmast religiös tro som inte kan se något annat.
I sig kan ju tekniker råka ut för det också. T ex mena att bara ett programmeringsspråk går att använda. Det som dom förälskat sig i. Dock brukar inte jag se dom som fullvärdiga tekniker.
Eller ännu bättre. Staten säger att det där lägger vi oss inte i. Det får marknaden sköta till 100%.Höghus skrev:
Apropå Singapore och el, så har dom ju inte så gott om plats. Och kärnkraft verkar dom inte sugna på. Så dom har ett projekt där man skall smälla upp massor av solpaneler i Australien och skicka el via kabel till Singapore.
Finns tekniker som ser andra lösningar.
En bråkdel av Saharas yta kan med befintlig teknologi förse hela Europa med solenergi.D daVinci skrev:
Är det tekniskt möjligt? Ja.
Är det realistiskt? Nej.
Ingen vill lägga alla sina energiägg i den korgen.
Att som tekniker föreslå lösningar ingen vill betala för är inte bra för karriären.
/Höghus