Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det inte märkligt tyst från Kristerssons regering om det första spadtaget för ny kärnkraft som utlovades inom några dagar om de vann valet?
Jo nu fick man utse en kärnkraftssamordnare för att reda ut läget och första rapporten kom i Juni.

https://www.regeringen.se/pressmedd...n-lamnar-sina-forsta-forslag-till-regeringen/

Sen är då energi en gemensam angelägenhet för EU och den vinnande alliansen i EU-valet dvs i Bryssel har inte lyckats få ihop vilken politik som ska drivas. Klart stökigt i världen och Europa just nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så de blåljög rätt upp i ansiktet på väljarna alltså...
Tanken har slagit mig ...
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
tommib
Politiker som ljuger? Jag har väl aldrig hört något så konstigt....

Eller....
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 7 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det inte märkligt tyst från Kristerssons regering om det första spadtaget för ny kärnkraft som utlovades inom några dagar om de vann valet?
Är det verkligen vad de lovade?

Jag tror väl iofs. inte att de kommer lyckas uppfylla allt de lovat om kärnkraft, men det är ju inget skäl att hitta på saker om vad de faktiskt lovade.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen vad de lovade?
Ja, det skulle tas spadtag för ny kärnkraft mer eller mindre direkt efter en ev. valvinst.
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mig veterligen lovade de att göra det under mandatperioden, men har du bättre data, så presentera gärna den.

Visst förberedelsearbete har förstås redan gjorts, som bortrensande av lite lagstiftningshinder och direkta kärnkraftsmotståndare ur Vattenfalls styrelse. Viktiga steg, men absolut något annat än att gräva.

Själv hoppas jag att vi får ny kärnkraft så snart som möjligt, då jag tror att den kommer behövas. Gör du detsamma, eller är din agenda en annan?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen lovade de att göra det under mandatperioden, men har du bättre data, så presentera gärna den.

Visst förberedelsearbete har förstås redan gjorts, som bortrensande av lite lagstiftningshinder och direkta kärnkraftsmotståndare ur Vattenfalls styrelse. Viktiga steg, men absolut något annat än att gräva.

Själv hoppas jag att vi får ny kärnkraft så snart som möjligt, då jag tror att den kommer behövas. Gör du detsamma, eller är din agenda en annan?
Jag är varken för eller emot ny kärnkraft. Men behövs den?
Och det de lovade var betydligt snabbare än under mandatperiodens 4 år....
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag är varken för eller emot ny kärnkraft. Men behövs den?
Och det de lovade var betydligt snabbare än under mandatperiodens 4 år....
Ekonomiskt passar det bättre att komplettera vindkraften med gaskraftverk än kärnkraftverk.

I väntan på vätgasekonomin får de dock köra på fossilgas.

Vätgasekonomin kräver dock högre energipriser än dagens. Elektrlysörer är dyra. De skulle behöva vara billiga.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
det de lovade var betydligt snabbare än under mandatperiodens 4 år.
Ok. Eftersom du tog upp det antar jag att du vet vad du pratar om. Men eftersom min minnesbild är en annan får du gärna tillhandahålla en länk till det löftet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Eftersom du tog upp det antar jag att du vet vad du pratar om. Men eftersom min minnesbild är en annan får du gärna tillhandahålla en länk till det löftet.
Då får du väl relatera till din minnesbild...Min är en annan.
 
Nu var det ju inte jag som påstod något, men för att inte tvista om det utan tydligt lägga bevisbördan på dig, så visst:

”Finansminister Elisabeth Svantesson har tidigare sagt att det första spadtaget för ett nytt kärnkraftverk kommer att ske före valet 2026”
https://www.altinget.se/artikel/regeringens-karnkraftdeadline-oklar-satter-inget-datum

Det där var första bästa, men tänker att det är din tur nu.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så de blåljög rätt upp i ansiktet på väljarna alltså...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tanken har slagit mig ...
Äh, "Att ta ett första spadtag" är en metafor för "att starta en utredning".... Det vet ni väl 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det inte märkligt tyst från Kristerssons regering om det första spadtaget för ny kärnkraft som utlovades inom några dagar om de vann valet?
Vem utlovade detta? När?🤨

Det förstår väl vi i denna tråd att det skulle vara helt omöjligt för Kristerssons regering att börja gräva "inom några dagar" om de vann valet. Det tar betydligt längre tid än "några dagar" för riksdagen att utse en ny statsminister som därefter skall utse en ny regering. Kristersson tillträdde först en dryg månad efter valet.

"inom några dagar" efter valet var Magdalena Anderssons regering fortfarande statsminister. Att det skulle vara så visste alla partierna.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ekonomiskt passar det bättre att komplettera vindkraften med gaskraftverk än kärnkraftverk.

I väntan på vätgasekonomin får de dock köra på fossilgas.

Vätgasekonomin kräver dock högre energipriser än dagens. Elektrlysörer är dyra. De skulle behöva vara billiga.
Senast jag kollade så kostade bra elektrolysörer ungefär dubbelt så mycket som ett gaskraftverk med motsvarande effekt, och håller i ca 20 år. Mindre bra elektrolysörer kostar bara lite mer än gaskraftverket, men har en effektivitet på ca 80%.

(Vilket också förklarar varför sådana som H2GS gärna kör 24/7. Om du ska ha snordyr utrustning så vill du gärna maximera användningen så att du inte behöver köpa fler än du absolut måste och kan hålla ner kapitalkostnaden.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det inte märkligt tyst från Kristerssons regering om det första spadtaget för ny kärnkraft som utlovades inom några dagar om de vann valet?
Jo det är märkligt tyst om det mesta från fjantens regering. Kärnkraften som man LOVADE skulle starta inom några efter valet. Sen blev det märkligt tyst om att tidigare regering "totalt tappat kontrollen över gängkriminaliteten" som man använde som argument för M.
Det har väl aldrig varit värre än det blev med M.
Hade vi inte haft fjanten som stadsminister som sprang omkring och bugade & bockade hade vi varit med i Nato ett år tidigare.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.