Idag har dom fortsatt och gjort markbädden klar och testkört pumpen, det fungerade efter lite trixande.

20150804_121620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150804_132132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150804_122713.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1120.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fortsatte dom med markarbetet för stuga och gäststuga.

IMG_1123.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1126.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här fixar dom till och släntar av ner från stugan så att vi slipper ha etage/brant slänt. Tanken är att det ska gå att klippa med "åkisen" så nära som möjligt.
 
Redigerat:
Idag har det grävts för dräneringar. Då det är väldigt blött i backen, på våren främst (kommer vatten från berget på andra sidan vägen), så kommer vi att lägga dräneringar runt alla tre byggnaderna. Vi kommer även att gräva ner 2 st dräneringsbrunnar på tomten.

IMG_1140.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har även grävts ner kulvertar och andra rör i backen. Det är ju en del som ska ner mellan husen och även upp mot vägen. Bergvärmepumpen ska stå i förrådet i garagedelen så en kulvert är mellan garage-hus och den andra mellan garage-gäststuga. Sedan ska ju en del annat också ned i backen bla för belysning på infarten samt fiber fram till tomtgräns.

IMG_1133.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är den stora jordhögen som vår granne skänkt ett minne blott. Den är nu utjämnad till en lämplig "sluttning".

IMG_1135.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1150.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer nya köksritningar. Det visade sig att han som ritade köket nog sett fel på måtten och ritat efter yttermåtten och det blev ju lite galet. Så hans kollega fick gå tillbaka till ritbordet då han själv är på semester.

Hade väldigt gärna haft ett högskåp med micro och ugn men nu fick det stryka på foten, verkar det som, men någonstans så får man väl kompromissa som med så mycket annat i livet.

Fick ett tips på förra ritningen om att flytta diskmaskinen till höger sida och diskbänken lite till vänster för att skapa lite mer arbetsyta som jag kände saknades lite men nu när köket är omritat så finns det gott om arbetsyta vilket gör mig HAPPY.

Diskmaskinen till höger eller vänster är väl en smaksak skulle jag tro. I vårt första hus var den till höger och där vi bor nu till vänster och det vete 17 om jag tycker något är bättre än det andra, har fungerat bra vilket som.

bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer två bilder som är från nästan samma vinkel, bara placeringen av fönster som är ändrad. Vi är i valet och kvalet. Ser att fönstret måste centreras lite bättre dock. Kom gärna med synpunkter / tips på köket.

bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Jag skulle satt in ett större/högre fönster. Kul med annorlunda lösning av köksön :)
 
  • Gilla
ltmrt
  • Laddar…
Eftersom vi har så "liten" yta att jobba med så fick vi försöka jobba fram en lösning för att få mer arbetsyta, jag tror och hoppas att det ska bli bra.

Angående fönstret, jo det är ju också ett alternativ.d^_^b Dock ingen rolig utsikt åt det hållet, missar ingenting av intresse, bara ett garage.
 
Redigerat:
Ok, men mer ljus in i köket är ju aldrig fel. Fönstret som är på ritningen gav mig dåliga vibbar ;)
 
Förstår din tanke men sedan får man komma ihåg att köket är i öppen planlösninng med stoooora fönsterytor och ljus som flödar in från andra sidan.
Sedan är ju som sagt smaken som baken.... delad ;)
Men tack för tipset.(y)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
ltmrt skrev:
Förstår din tanke men sedan får man komma ihåg att köket är i öppen planlösninng med stoooora fönsterytor och ljus som flödar in från andra sidan.
Sedan är ju som sagt smaken som baken.... delad ;)
Men tack för tipset.(y)
I så fall kan du ju skippa fönstret helt och ha överskåp där istället. Du ser ju inte ut genom det fönstret när du står vid arbetsytan och sedan har du bara död yta ovanför.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nja nu har vi ju mätt upp och kollat så att vi ser ut. Brösthöjden på det lägre placerade fönstret är 170 cm. Och 20 cm från bänkskivan.
Det övre placerade fönstret satte han bara så att det linjeras med skåpen, där har vi inte kollat några mått.

Men att titta in i en vägg när man diskar känns dock inte som något alternativ :)

Men än en gång, smaken är delad.
 
Okej, för på ritningen ser det ut att linjera ganska bra med underkant på bänkskåpen, som borde befinnas sig på ca 140 cm från golvet. Är man då, som jag, 1,87 så ser man rakt in i väggen...
 
Oftast är ju liggande köksfönster ganska lågt satta, ofta jäms med diskbänken. Nu har vi flyttat upp ca 20 cm. "in i väggen" blir det kanske ändå om man är lång. Men har man inget fönster alls så blir det ju verkligen så, nu bryter ju fönstret av lite. Hur som helst, större köksfönster är inte aktuellt för oss i alla fall då vi vill ha liggande.
Hade vi haft ett separat kök med väggar runt om så hade nog saken varit annorlunda.
 
Detta kan nog diskuteras i oändlighet skulle jag gissa. Och det är jättebra med tips och förslag men sedan måste man gå på sin egen magkänsla. Ibland ändrar man ibland inte.
 
En bekant till mig har ett fönster sådär ovanför diskbänken, och även om man inte ser speciellt mycket när man står där så skapar det både ljus och rymd, riktigt mysigt faktiskt!
 
  • Gilla
ltmrt
  • Laddar…
Ja som sagt, de bilder jag sett på liggande fönster i kök ligger ju ungefär på den höjden. En del börjar direkt i nivå med bänkskivan och en del börjar 10-20cm upp. Du hittade precis rätt formulering "skapar det både ljus och rymd". Allt är ju beroende på hur det ser ut i övrigt, helhetsintrycket.
 
Redigerat:
Det viktigaste är ju att NI blir nöjda.
Personligen hade jag kanske hellre valt mer överskåp över ett fönster från vilket man bara ser garaget (vägg som vägg?), särskilt som du säger att det finns gott om ljus i köket från andra fönster. Dessutom blir man inte stående särskilt länge vid hon när man har diskmaskin.
 
  • Gilla
ltmrt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.