9 005 läst · 58 svar
9k läst
58 svar
vet inte vad vi ska göra ! hjälp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
där har ni det första besiktnings protokollet från obm som gjorde överlåtelse besiktningen för oss
Vad står det i avtalet för köpet av fastigheten? skulle allt vara klart innan inflyttning? något vite vid försening? hur ser kontraktet ut med byggfirman, står ni med på det eller förre husägaren?
Hela den biten känns väldigt luddig.
Ang köpa till överpris, ni köpte huset 1 miljon dyrare än vad förre ägaren köpte det för, de är helt officiella uppgifter som ni hade kunnat se innan ni skrev på papprena, sen om det är dyrt eller inte är upp till köparen
Hela den biten känns väldigt luddig.
Ang köpa till överpris, ni köpte huset 1 miljon dyrare än vad förre ägaren köpte det för, de är helt officiella uppgifter som ni hade kunnat se innan ni skrev på papprena, sen om det är dyrt eller inte är upp till köparen
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Nu blev bilderna ganska svårlästa, men en hel del av punkterna känns inte som bagateller. Bes. mannen har ju i princip riskat taket, dels genom att det inte gick att besiktiga från vinden, dels genom att konstatera att det var i original. Anmärkningarna om badrummet visar tydligt att hantverkarna inte har koll på hur man bygger badrum, i sig en stor risk.
Att vi tycker att det är ett överpris är pga hur huset är nu och hur det skulle bli. Hade det varit som det va lovat så är det inte överpris
Men hur kan han säga att det inte gick att besikta från vinden ? Full åtkomst till vinden
Det som är det värsta är hela garaget och grunden och inget av de har han nämnt
Hur är det med dessa frågor?Kalasclas skrev:
Om ni slutbetalade allt vid tillträde men hälften var kvar att göra, så är risken väldigt stor att firman struntar totalt i allt då de redan har fått betalt dessutom har ni isåfall inget att gå på firman om då det bör vara förra fastighetsägaren som skrev kontrakt med byggfirman
Vad är det med garage och grund?
Garage så står det renovering pågår dvs han har nog haft svårt att besikta något förutom den bilden om garaget där det står "Rötskada i underliggande träkonstruktion" och det är väl en rätt rejäl varning?
Edit: Är inte meningen att låta som att jag håller med besiktningsmannen eller liknande, riktigt tråkig situation ni hamnat i, men känslor får tyvärr inte påverka här...
Garage så står det renovering pågår dvs han har nog haft svårt att besikta något förutom den bilden om garaget där det står "Rötskada i underliggande träkonstruktion" och det är väl en rätt rejäl varning?
Edit: Är inte meningen att låta som att jag håller med besiktningsmannen eller liknande, riktigt tråkig situation ni hamnat i, men känslor får tyvärr inte påverka här...
Redigerat:
ja men nu har jag inte bifogat paperna från den andra besiktningen som gjordes av anticimex 1 månad efter. där det kommer up att grunden är ordentligt mögel skadad och borde verkligen åtgärdats. detta har även förra ägaren sätt eftersom dom har varit där under och pluggat ett avloppsrör som gick från tvättstugan som nu har gjorts om så köket blev större. rötskadan i garaget är det bara den biten. men sen så har dom byggt den nya tvättstugan på fuktiga syllar. garagetaket e nytt men läker överallt och måste göras om. den regnar in överallt i garaget.
Ser ut som OBM bes.man har gjort en ändå förhållandevis bra analys. Gick ni igenom protokollet tillsammans i efterhand innan köpet genomfördes?
Många varningsklockor ringer bara genom att läsa protokollet utan att ha sett huset i verkligheten - tyvärr.
Som många varit inne på tidigare - hur ser avtalet ut med entreprenör/tidigare ägare? Står det med något om slutförande av arbete etc? Det kan vara mäklarens okunnighet som gjort att han trodde Entreprenören skulle färdigställa trots försäljning, men detta aldrig varit säljarens avsikt.
Tror tyvärr inte ni har mkt att hämta här.
Edit: Har ni fått kvalitetsdok. på badrummen i efterhand?
Mvh
Thomas
Många varningsklockor ringer bara genom att läsa protokollet utan att ha sett huset i verkligheten - tyvärr.
Som många varit inne på tidigare - hur ser avtalet ut med entreprenör/tidigare ägare? Står det med något om slutförande av arbete etc? Det kan vara mäklarens okunnighet som gjort att han trodde Entreprenören skulle färdigställa trots försäljning, men detta aldrig varit säljarens avsikt.
Tror tyvärr inte ni har mkt att hämta här.
Edit: Har ni fått kvalitetsdok. på badrummen i efterhand?
Mvh
Thomas
God kväll,
Jag är ingen jurist men jag har en del erfarenhet av klantiga besiktningsmän o husköp. Jag har heller inte läst hela tråden med risk för att jag "dubbelkommenterar". Jag vann en tvist mot Anticimex gentemot deras ansvarsfösäkring för en klantig besiktningsman, nog om det. Ni köpte ett hus under pågående renovering och övertog projektet, korrekt? Har du ingått ett entreprenadkontrakt med entreprenören? Eftersom det rör sig om rätt stora ingrepp på fastigheten hade jag genomfört en entreprenadbesiktning som delvis hade bekostats av säljaren för de delar som genomförts under tiden då du inte ägde fastigheten. Jag hade gjort en vanlig besiktning för de andra delarna av fastigheten.
Som jag ser det har du följande öppningar:
- Besiktningsmannens ansvarsförsäkring, du kontaktar dem och redogör för ärendet och begär ersättning
- Dolda fel (typ dragningarna av elen som är dolda), ful ersättningskrav ställt till säljaren
- Genomför en entreprenadbesiktning och begär åtgärder/ersättning för det som inte är korrekt (med entreprenören närvarande)
- Det låter som mäklaren agerat misstänkt brottsligt, åtminstone oetiskt, kolla vad som gäller här. Du kan alltid anmäla till branshorganisationen
Det låter som du gjort en del missar här, nu får du försöka rädda upp så gott det går.
Jag är ingen jurist men jag har en del erfarenhet av klantiga besiktningsmän o husköp. Jag har heller inte läst hela tråden med risk för att jag "dubbelkommenterar". Jag vann en tvist mot Anticimex gentemot deras ansvarsfösäkring för en klantig besiktningsman, nog om det. Ni köpte ett hus under pågående renovering och övertog projektet, korrekt? Har du ingått ett entreprenadkontrakt med entreprenören? Eftersom det rör sig om rätt stora ingrepp på fastigheten hade jag genomfört en entreprenadbesiktning som delvis hade bekostats av säljaren för de delar som genomförts under tiden då du inte ägde fastigheten. Jag hade gjort en vanlig besiktning för de andra delarna av fastigheten.
Som jag ser det har du följande öppningar:
- Besiktningsmannens ansvarsförsäkring, du kontaktar dem och redogör för ärendet och begär ersättning
- Dolda fel (typ dragningarna av elen som är dolda), ful ersättningskrav ställt till säljaren
- Genomför en entreprenadbesiktning och begär åtgärder/ersättning för det som inte är korrekt (med entreprenören närvarande)
- Det låter som mäklaren agerat misstänkt brottsligt, åtminstone oetiskt, kolla vad som gäller här. Du kan alltid anmäla till branshorganisationen
Det låter som du gjort en del missar här, nu får du försöka rädda upp så gott det går.
Liknande trådar
-
Jag vet inte hur man sätter på bastun!
Bastu -
Avloppsrör i kök som inte sticker ovanför golvet, vad blir bäst ur underhållsynounkt?
Vatten & Avlopp -
Det vi inte fick veta om trädgårdsmästarbostaden i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Byta från integrerade till fristående kyl och frys, på golvet eller skåpstommebottenplattan?
Vitvaror -
Vet inte om man får outa företag
Referenser Hantverkare & Entreprenörer