9 006 läst · 58 svar
9k läst
58 svar
vet inte vad vi ska göra ! hjälp
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Jag vet inte om jag förstår första inlägget fullt ut. Vad är nuläget? Är allt det som byggaren skulle göra färdigt, men delvis felaktigt, eller återstår det renoveringsarbeten som skulle varit klara före inflyttning?
Nej det återstår saker att göra. Ingen el funkar i tvättatugan, ventilationen i huset funkar inte. Hela huset fattas inner dörrar.
Vad säger byggaren då? har han planer för resten? eller han har fått betalt och skiter i allt?
Ang elen, har byggaren behörighet för elen? annars kanske den behöver gås igenom av en elektriker ifall byggare-bob har dragit den själv?
Ang elen, har byggaren behörighet för elen? annars kanske den behöver gås igenom av en elektriker ifall byggare-bob har dragit den själv?
Jag kan inte svara på om dem har behörighet. Nej dem har stuckit så här blir inget mer gjort
Ja det gör det ?
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Vet du om de haft någon elfirma där för elen? Om de är de själva som gjort elarbetena (såvida de inte är behöriga) så är det olagligt, kan teoretiskt ge 12 mån. fängelse. Du kan kolla deras ev. behörighet med elsäkerhetsverket, finns anvisningar på deras hemsida.
Men hur ska jag kunna bevisa detta ?
Där står inget på deras hemsida om el. Endast våtrum
Dom har haft nån här men sen vet jag att vissa saker har dom kopplat själva. Köksfläkt. Vissa saker till golvvärmen. Dom försökte sig på ventilations fläktarna men det fick dem inte rätt på
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
En stor fråga är hur det pågående byggnadsarbetet hanterades i avtalet när ni köpte. Om gissar att det inte stod någonting om det i köpeavtalet, utan att avtalet bara var ett helt vanligt köpeavtal (hoppas verkligen att så inte var fallet). Då har ni i princip köpt huset i det skick det var vid kontraktsskrivningen. Dvs. ett pågående byggprojekt. Det stämmer ju lite med hur byggaren agerade också, allt arbete avbröts när ni hade skrivit på.
Arbeten som utförts efter det datumet är i princip helt utanför avtal, och det är svårt att hävda fel i något man inte har beställt eller betalat för (betalningen var ju för huset, inte för arbeten efter köpet).
Nu får vi hoppas att det finns någon form av avtal angående renoveringen, men mycket beror på hur de var formulerade.
Arbeten som utförts efter det datumet är i princip helt utanför avtal, och det är svårt att hävda fel i något man inte har beställt eller betalat för (betalningen var ju för huset, inte för arbeten efter köpet).
Nu får vi hoppas att det finns någon form av avtal angående renoveringen, men mycket beror på hur de var formulerade.
Steg ett.
Lägg ut besiktningsprotokollet här. Då menar jag det första bolagets besiktningsprotokoll (eller varför inte båda, det skadar inte att kunna jämföra).
Om de är någorlunda seriösa och inte har friskrivit sig för rundligt, så låter det som enda vägen som eventuellt är framkomlig. Men, om ingen ser protokollet är det svårt att komma med råd.
Steg två. Lägg namnet på mäklaren och hantverkarna här. Det kanske stoppar fler från att bli lurade.
Jag ser att du bor i Åstorp, det är inte så att byggaren är en viss Octavian Grindeon (osäker på stavningen), "Eight consulting" eller något liknande? Det är den värste skojaren jag har sett i byggbranchen och jag tror mig minnas att det var i Åstorp han hörde hemma.
Lycka till.
/ Fredrik
Lägg ut besiktningsprotokollet här. Då menar jag det första bolagets besiktningsprotokoll (eller varför inte båda, det skadar inte att kunna jämföra).
Om de är någorlunda seriösa och inte har friskrivit sig för rundligt, så låter det som enda vägen som eventuellt är framkomlig. Men, om ingen ser protokollet är det svårt att komma med råd.
Steg två. Lägg namnet på mäklaren och hantverkarna här. Det kanske stoppar fler från att bli lurade.
Jag ser att du bor i Åstorp, det är inte så att byggaren är en viss Octavian Grindeon (osäker på stavningen), "Eight consulting" eller något liknande? Det är den värste skojaren jag har sett i byggbranchen och jag tror mig minnas att det var i Åstorp han hörde hemma.
Lycka till.
/ Fredrik
Hur ska jag kunna lägga ut dem ? Kan man bifoga filer här ?