Du ska nog anmäla beiktningsbolaget också...för uppenbarligen har de inte gjort sitt jobb..

vart ska jag anmäla detta till ? lägga mer pengar på värdelösa advokater har vi inte råd till

Börja med att kontakta ARN, och se över Er försäkring så ni har rättskydd

vi har rättsskydd det har jag kollat. vad kan arn göra för oss ?

Denna historia låter som en historia jag/vi läst här tidigare...........Mycket märkligt.

Vägleda Er i hur ni ska göra. Allmänna reklamations nämnden-ARN

O
Det ni ska göra är att börja med att anmäla mäklaren... men frågan är vad för fel han egentligen gjort.... i lagens mening.
Anmäl besiktningsmannen... Där borde det kunna gå att få fram nått eventuellt... beroende på protokollet...
besiktningsmän älskar att fri skriva sig...

Tyvärr är det en tuff sitts ni har hamnat i.
Frågan är vilka vägar som är de bästa att ta i detta fall...
Är det så att byggfirman är säljaren?

Dolt fel känns det inte som det är.... med tanke på att besiktningsmannen hittade så mycket...
Ni har som köpare en långtgående undersökningsplikt.

Ni gjorde rätt... men ändå så fel....
Det största misstaget var att lita på mäklaren....

Det är en jävla sörja. Det är byggfirmans ägares pappa som va ägare över huset. Så byggfirman hade fullmakt. Kan någon förklara vad jag ska göra steg för steg, ska jag kontakta mäklaren ? Sen har vi även lagt märke till att så fort vi hade betalt huset till säljarna så började mäklaren renovera sitt hus via byggfirman. Känns som att mäklaren har lurat oss på priset sedan haft en deal med byggfirman

Som jag tolkar inläggen här så är bästa kortet att kräva ersättning från besiktningsmannen. Börja med att titta på avtalet ni bör ha fått rörande besiktningen, vad exakt ingick i besiktningen. Oftast ingår inte El o VVS. Fel lutning på badrumsgolv ingår oftast bara om det är synligt med blotta ögat osv.

Men läckande tak borde bes. mannen ha upptäckt. Om det finns mögel i krypgrunden så borde det också ha upptäckts. El o VVS, vissa fel är så stora att även en icke elektriker bör inse att det är fel bara genom att titta på det, det faktum att anticimex (som brukar anses vara den sämsta besiktningsfirman i landet) lyckas se fel på VVS o El tyder på att felen borde ha upptäckts även av er bes. man.

När det gäller krypgrunden och anticimex, så bör ni dels titta på exakt vad de skriver, anticimex är kända för att alltid skriva att det finns risk för mögel i krypgrund och försöka sälja in en lösning med avfuktare. Men har han verkligen hittat ett pågående angrepp så är det nog rätt, jag tror inte att de rakt av ljuger.

Mäklaren har säkert grundlurat er, men det tvivlar jag på att ni kommer att kunna bevisa. Möjligen så finns det tveksamheter runt formerna för avtalen. Ni har så vitt jag förstår köpt ett pågående bygge som dessutom inte blivit klart i tid, det är MYCKET vanskligt att skriva korrekta avtal för ett sådant köp.

Måste skriva att besiktningen först gjordes av obm så det är obm som är boven inte anticimex.

Man bör kanske tillägga att mäklaren har inte gjort något fel om han fått er att betala ett överpris för huset. Det ligger i hans plikt enl. regelverket att försöka få ut ett så bra pris som möjligt åt säljaren. Så i just prisfrågan så är mäklaren helt på säljarens sida. I övrigt skall mäklaren ta till vara både köparens och säljarens intressen, vara neutral.

Som jag ser det så har mäklaren ev. brustit i att tillvara era intressen om ni skrivit på ett avtal där det framgår att huset inte är färdigrenoverat, och att det inte finns någon kontroll i avtalet vare sig över NÄR det skall vara klart, eller med vilken kvalitet det det skall utföras.

Nu vet vi iofs. inget om hur avtalet var formulerat.

Du verkar kunna din sak hempularen. Finns det möjlighet att få kontakt med dig via telefon eller chatt ?

Du får gärna skicka PM, men jag är bara mycket på forumet. Jag sysslar varken med bygg eller juridik på dagarna.

Jag tror att du kan få bättre hjälp här på själva forumet. Iallafall om du silar inläggen lite (då syftar jag inte på något speciellt i den här tråden).

Jag tror att du måste räkna med att anlita en advokat om du skall kunna få någon nämnvärd hjälp. Men nu vet jag inte hur du valt advokat hittills Prova att kontakta villaägarförbundet, de ger en begränsad juridisk rådgivning till sina medlemmar, och medlemskap är bra även av andra skäl. Där kan du dels kanske få en lite säkrare bild av vad som går och är lönt att "beivra", dels bör du kunna få tips om lokala advokater med lämplig erfarenhet.

När du fått namn på några så kolla upp dem på nätet. Om de är usla så bör det gå att hitta spår av det.

Innan du pratar med advokaten så tror jag att det är bra om du skriver ned en lista på händelseförloppet. Och gärna med datum, så nära du kan komma ihåg. Ta då upp saker som mäklaren skrivit/sagt, byggaren. Besiktningsmannen osv. Om du har en kronologisk "dagbok" så blir det effektivare tid med advokaten. Håll borta alla känsloluttryck, håll den kylig saklig.

Och börja skriv dagbok NU, med allt som sägs eller skrivs.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag kan försöka svara lite mer senare men sitter upptagen till 22 ikväll tyvärr, skriver bara som hastigast ifrån mobilen

Det som är troligaste framkomliga vägen om alla omständigheter stämmer är mot besiktningsfirman och deras försäkringsbolag enligt konsumenttjänstlagen.

Dolt fel är svårt, bedrägligt beteende likaså. Att anmäla mäklaren kan eventuellt ge hjälp men inte någon självklarhet det heller tyvärr.

Riktigt tråkig historia!

efter lite sökande så verkar det som att ni har betalat för mycket om huset är i dåligt skick, men om huset hade varit i ett "nyrenoverat" skick, dvs allt varit fixat och fungerat så tycker inte jag att ni har betalt ett överpris om lagfartens pris överstämmer med vad ni betalat.

Märklarfirman, finns det inte någon chef där som det går att diskutera dennes anställdas beteende?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.