Har kikat en del på Ampro verktyg och vagnar, är lite sugen på en som är komplett. Hur är deras verktyg i kvalitet? Finns ett märke som heter Ironside, lite dyrare men verktygen är exakt lika sånär som färgen.
Köpte en sats från Ampro för att lossa skadade hjulmuttrar med, klockrent!! Antar att det är såna som "vissa" använder för att dra lös fälglås med.

Hoppsan 79an! jag som va sååå nära att köpa en kamasa sats för över dubbla priset. Får kolla in ampros imorgon. Tack för tipset. Letat länge efter en sådan. Meckar man med bilar lite då å då så är ju en sån sats oumbärlig! Förlåt för o.t.

Ironside är väl Ahlsells "eget" märke? Dvs typ som Clas Ohlsons COTEch, men troligen mycket bättre (dom ser då rediga ut, det lilla jag sett).

Brukar mest smyga omkring här och läsa lite eftersom jag jobbar inom verktygsbranschen, men tyckte att det var dags för en post nu :)

Ironside är Järnias eget varumärke. Det ägdes en gång i tiden av Järniakedjan men såldes sedan till Jernia Norge. Efter samgåendet för några år sedan mellan Järniakedjan och Jernia Asa har Ironside-verktygen så smått börja komma tillbaka i Järniabutiker i Sverige. Dock varierar det mellan olika butiker eftersom de inte ingår i standardsortimentet.

Angående kvalitén så är det helt klar prisvärda verktyg, Man rankar sina verktyg efter bra/bättre/bäst vilket innebär Fixit/Ironside/Bahco i stort sett.

Dock måste jag säga att det var nåt nytt att även Ahlsell sålde Ironside-verktyg.

Min personliga kommentar till verktygsvagnsköpet får bli att jag föredrar Teng Tools från Luna, även det en gång i tiden Järniaägt :)

Mikael_L
Ja, då ska vi se...
Lidl körde jag förbi idag, funderade på din post, men antog att det var lite skämtsamt ... :)

Swedool har jag sett har, jag är övertygad att passar mig kvalitetsmässigt, men prismässigt passerar dom gränsen. Glöm inte att detta endast är ett lyxproblem, egentligen kan väl verktygen ligga kvar i ett par verktygslådor också, om det kniper. ;)

Ampro, är det märket på swedol ? annars ska jag kanske kolla upp det.

Ironside, låter intressant, men har dom vagnar?

Clas Olssons vagn måste jag också åka och kika på, fick för mig att den har bra kvalitetskänsla...

Jag meddelar sen vad jag kommer fram till.
Finns det fler förslag ?

Jag har en Clas ohlsson Vagn med överdel, jämförde bara med julas svarta o röda vagn(polaren har en sån) o då är Classe vagnen klart mycket mer kvalitetskänsla i.

Kollade oxå på ampro o liknande, men de e ju nästan så man får 2 Classevagnar för en ampro (iallafall då ja jämförde).

Jag har nu haft min i snart 1½ år o drar väl kanske i lådorna i snitt 3-4ggr i veckan o de märks ingenting ännu iallafall ;) .
Nej skämt osidå så verkar den värd sitt pris tycker jag.

Mikael_L
Nu var och kände på ClasseOlsson-vagnen. Kändes riktigt bra. Absolut tillräckligt för mig.

Då är bara frågan, kan jag hitta en lika bra vagn men billigare, av något annat märke. Den kostade 2595:- så mer än det ger jag ju inte, då jag annars kommer känna mig nöjd med denna.

Jag har TengTools vagnar med verktyg på jobbet (industrimekaniker) och dom funkar, men det är inget jag köper själv, skall upp i den prisklassen så skjuter jag till lite mer och har nu nästan uteslutande Bacho i mitt eget garage och lite andra lådor av varierande märke beroende på funktion.
Jag vet att Ahlsells säljer Ironside, har en kompis som jobbar som fältmek och han köpte en stor väska med Ironside, vet inte vad den kosta men det var över 4500+m för 1/4,3/8,1/2 och ringnycklar.
Swedol säljer Ampro, har handlat där. Är lite sugen på att skaffa deras vagn med dubbla lådrader, j*vligt dyr men ack så bra den skulle passa i garaget mellan arbetsbänken och smörjgropen, har ju bara 2 verktygstavlor, skulle behöva nåt emellan.....
Men kvalitet är väl som allt annat, har ju spräckt Bacho hylsor med.....
Sänker man kravet lite så kolla på http://www.drift-underhall.se/
deras varmvatten tvätt för 8600 eller nåt är riktigt bra, blev positivt överraskad.
Skruvar med både bilar, båtar, traktorer och diverse både egna och andras så jag tvättar en del och den är skitbra för dom pengarna. Har även deras klädseltvätt och är nöjd med den med.

Lyfter en as-gammal tråd.

Funderar på en verktygsvagn så man slipper jaga små verktygslådor runt hela huset. Vad säger panelen om ex Classes blå/svarta Cotech? Kollade på en Ampro på Swedol, men 5000 för en verktygsvagn var lite för mycket. Någon som har Bauhaus Winsent och kan uttala sig om den?

Jag har classes blå-svarta för 2000. När jag jämförde med det billiga röda som finns på jula bauhaus mm så är den mycket stabilare. Jag tycker den är helt ok för sitt pris.

Tack för input! Tyckte också den kändes riktigt OK i skenor mm när jag var och klämde på en. Just nu leder den.

Jag kan rekomendera verktygsbodens vagnar. Vet ej hur dom står sig i pris nuförtiden, var 3-4 år sedan jag köpte min, men det är riktigt stöddiga grejer med mycket kvalitetskänsla (läs tung, med bra känsla i lådorna) Har en sådan här http://www.verktygsboden.se/verktygsvagnar/verktygsvagn och den har använts både för hobbymek och även proffesionellt under något år, och varit med om två flyttar. fungerar bra än idag även om den numera används mer sparsamt.

Tittade givetvis runt på den tiden det begav sig och då var det Lunas och Tengtools varianter jag gämförde med men dom var ruskigt dyra för samma typ av vagn så jag köpte på chans från verktygsboden istället.

Personligen är jag lite allergisk mot färdigkittade vagnar. Dels för att då finns där inte plats för de egna vektygen om man skall använda de medföljande förvaringsinredningarna, dels så är det sällan ett märke har bra prylar av en hel verkstadsutrustning. Skulle vara om Gedore satte ihop en låda då, men då lär både hus och fru behöva pantsättas.. ;)

Drog runt en sväng på mina favoritleverantörer i England och hittade en jag beställde på chans:

http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Tool%20Chests%20and%20Cabinets&product=126478

Vet inte om den kommer att täcka alla mina behov, helst hade jag sett att det var lådor i hela underdelen men då de hade ett demo ex de sålde ut för £75, totalt ca 1100 plus moms så då slog jag till. Blir jag inte nöjd med den får jag säkert igen pengarna. Återkommer med kommentarer när jag fått hem den.

Jag har Bauhaus Wisent överdel på en hyllvagn jag byggt själv. Och den tycker jag andas riktig kvalité faktiskt. Lådorna åker rakt in och ut oavsett om man håller i ena änden. Stabil och gedigen. Var på vippen att köpa själva vagnen till den också då jag tyckte den verkade vara inte bara bäst jämfört med biltema, classe och jula utan också billigast. Dock insåg jag att jag inte vill ha den ännu, och när jag vill ha den om något år eller så, så kommer jag vilja ha en större. Så jag tittade på en bredare på verktygsboden och den kändes ok, men inte riktigt lika gedigen som wisent.

Köpte också ett par wisent takstöttor på bauhaus för några veckor sedan. Även dessa kändes riktigt rejäla och klart bättre än andra "vanliga" stöttor från biltema, hornbach m.fl., stöttor som visserligen var 50-100:- billigare. Hornbach hade dock en stötta i samma kvalitets-klass, dubbla priset.

Det sägs att wisent är bauhaus eget märke, och det må så vara, men de erfarenheter jag fått av märket är att det är riktigt bra kvalité.

Helt rätt resonerat! Märket spelar ingen roll så länge som produkterna är bra! Finns det ingen uppenbar anledning som ex kompatibilitet med befintliga maskiner så ser jag ingen anledning till att stirra sig blind på fabrikat.

Kan tänka mig att Winsent tillverkas av många olika leverantörer med Bauhaus branding, ungefär som ICA och Coop gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.