Detta har diskuterats lite på jobbet, någon drog upp ett exempel på ett annat företag där reparatören hade en stor verktygsvagn som vaar överfull med verktyg mm. Han behövde en större.
Man började kolla lite på vad han hade i vagnen och plockade bort allt han inte använde.
Fasta nycklar och hylsor använde han bara 13 o17 mm och någon mer kanske, alla andra plockade man bort.
Man gick igenom hela vagnen på detta viset och kvar var bara några få verktyg, alla verktyg man plockade bort la man i verkstan så han kunde hämta dessa de få gånger han hade nytta av dom.
Visade sig till slut att vagnen han hade var på tok för stor.
Så man kanske skall fråga sig om man verkligen behöver ha med sig alla verktyg? Själv har jag börjat med att lägga ner de verktyg jag för tillfället behöver i en liten plåthink, lätt och smidigt att ha med sig, och lätt att torka av och hänga upp på plats när jag skruvat klart.
Man började kolla lite på vad han hade i vagnen och plockade bort allt han inte använde.
Fasta nycklar och hylsor använde han bara 13 o17 mm och någon mer kanske, alla andra plockade man bort.
Man gick igenom hela vagnen på detta viset och kvar var bara några få verktyg, alla verktyg man plockade bort la man i verkstan så han kunde hämta dessa de få gånger han hade nytta av dom.
Visade sig till slut att vagnen han hade var på tok för stor.
Så man kanske skall fråga sig om man verkligen behöver ha med sig alla verktyg? Själv har jag börjat med att lägga ner de verktyg jag för tillfället behöver i en liten plåthink, lätt och smidigt att ha med sig, och lätt att torka av och hänga upp på plats när jag skruvat klart.
Fast jag tror att för många av oss här handlar inte verktygsvagnen bara om att ha med sig de verktyg man använder oftast, utan det är ett sätt att förvara en större mängd av sina verktyg. Därtill, när jag ska fixa bilen t.ex. vet jag inte när jag börjar exakt vilka verktyg jag ska ha, har man då en minimal vagn med bara 13 och 17 nyckel så får man kanske springa och hämta nya verktyg hela tiden, vagnen förlorar då lite av sin mening.
Det är stor skillnad på en hemmapulare som har trångt med utrymmen och gör alla möjliga diversejobb.
Så snart vårt garage är färdigbyggt här kommer jag att skaffa en verktygsvagn XL , den har som första syfte att förvara alla mina handverktyg, och som andra att kunna flyttas runt.
Det är stor skillnad på en hemmapulare som har trångt med utrymmen och gör alla möjliga diversejobb.
Så snart vårt garage är färdigbyggt här kommer jag att skaffa en verktygsvagn XL , den har som första syfte att förvara alla mina handverktyg, och som andra att kunna flyttas runt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Dags för lite arkeologi igen
Fick se en Facom vagn i WRC ed och konstaterade att den Sealey jag har i garaget är för trist. Tyvärr så blev det nästan 10 000kr för Facom vagnen då bara frakten skulle gå på 2500kr.
Fortsatte googlandet och hittar samma vagn men i rött och utan WRC ed för 6500 ex moms men inkl frakt hos RS-components. (en av världes största dist av elektronik komponenter) Så nu står Sealeyn i garaget halvt utrullad igen...
Någon som sett något annat i vagnväg som man dreglar över?
Fick se en Facom vagn i WRC ed och konstaterade att den Sealey jag har i garaget är för trist. Tyvärr så blev det nästan 10 000kr för Facom vagnen då bara frakten skulle gå på 2500kr.
Fortsatte googlandet och hittar samma vagn men i rött och utan WRC ed för 6500 ex moms men inkl frakt hos RS-components. (en av världes största dist av elektronik komponenter) Så nu står Sealeyn i garaget halvt utrullad igen...
Någon som sett något annat i vagnväg som man dreglar över?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Har vart och klämt på den och det är Franz-Jäger känsla i vagnen. Det är dock en Jet +3 så den är smalare än den jag funderar på.
Verktygen i den är fina men skruvmejslarna och lilla hylsnyckelsatsen har jag redan. Blocknycklar, lite tänger och en stor hylsnyckelsats är rätt för den som inte har men det blir nästan 4500kr för dem. (En Jet +3 kan man köpa för ca 5500 ex moms inkl frakt)
Riktpriset på 20 ex moms stämmer säkert då rikt på bara vagnen är ca 10 och mejslarna kostar ca 1500, hylsnyckelsatsen 3000 och blocknycklarna 2500. Facom vet hur man tar betalt!
Verktygen i den är fina men skruvmejslarna och lilla hylsnyckelsatsen har jag redan. Blocknycklar, lite tänger och en stor hylsnyckelsats är rätt för den som inte har men det blir nästan 4500kr för dem. (En Jet +3 kan man köpa för ca 5500 ex moms inkl frakt)
Riktpriset på 20 ex moms stämmer säkert då rikt på bara vagnen är ca 10 och mejslarna kostar ca 1500, hylsnyckelsatsen 3000 och blocknycklarna 2500. Facom vet hur man tar betalt!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Då var vagn beställd. Det blev en Jet+4 från RS-components. Fick en kupong på 5% så blev det av. Återkommer med lite utlåtande och bilder när jag fått och flyttat över till den.
Idag blev det en Wisent-vagn från Bauhaus Bäckebol. Verkar vara helt okej kvalitet och den har en dörr på varje gavel med en verktygstavla i dörren och ett gäng plastlådor i bakstycket, riktigt smart lösning tyckte jag. 2995:- men jag prutade 10% för bromsen på ena hjulet satt lite löst. så 2695:- blev det till sist
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Misstänker att du syftar på min Facom...
Helt otrolig resa! Beställdes före 16 och de skrev att den skulle levereras nästa dag. Eller hur... tänkte jag, det är 90kg vagn vi talar om som går på pall. RS har inget lager i Sverige så jag räknade med ca 3-4d leverans från Eu någonstans. Nästa dag står en pall på min gård med vagnen!
Tittar på sedlarna och den har gått med DHL från England och landade om utlovat på gården dagen efter. Skall då även noteras att det var fri frakt på den!! (Det skulle vara intressant att veta vad den frakten gick loss på och om de tjänade något alls på denna vagn.)
Har rullat in den i garaget och det är en känsla som är helt otrolig i lådor mm. Storleken var helt lagom för mina verktyg och det passade perfekt med IKEAs matta för kökslådor att lägga i så verktygen inte skall åka runt.
Enda jag skall fixa är en MDF topp som jag kan lägga på när det är tyngre saker som skall skruvas i så den fina rostfria toppen inte skadas.
Har inte haft tid att fota den någon dag när det vart ljus för det men jag lovar att det kommer i morgon!
Helt otrolig resa! Beställdes före 16 och de skrev att den skulle levereras nästa dag. Eller hur... tänkte jag, det är 90kg vagn vi talar om som går på pall. RS har inget lager i Sverige så jag räknade med ca 3-4d leverans från Eu någonstans. Nästa dag står en pall på min gård med vagnen!
Tittar på sedlarna och den har gått med DHL från England och landade om utlovat på gården dagen efter. Skall då även noteras att det var fri frakt på den!! (Det skulle vara intressant att veta vad den frakten gick loss på och om de tjänade något alls på denna vagn.)
Har rullat in den i garaget och det är en känsla som är helt otrolig i lådor mm. Storleken var helt lagom för mina verktyg och det passade perfekt med IKEAs matta för kökslådor att lägga i så verktygen inte skall åka runt.
Enda jag skall fixa är en MDF topp som jag kan lägga på när det är tyngre saker som skall skruvas i så den fina rostfria toppen inte skadas.
Har inte haft tid att fota den någon dag när det vart ljus för det men jag lovar att det kommer i morgon!
Redigerat:
Måste ta en sväng förbi swedol en dag och känna på dessa beryktade Facom-vagnar och se hur skillnaden är mot min wisent för en tredjedel av priset. Jag har en toppmodul från Wisent/Bauhaus som är riktigt bra känsla i. Wisent-vagnen jag köpte nu håller inte riktigt samma klass som toppmodulen, men ändå med go känsla och bra kvalitet. Ja undantaget den där broms-flärpen då som satt lite löst, men det var lätt åtgärdat med en blocknyckel
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Tyvärr måste jag göra dig besviken redan nu. Du kommer garanterat inte att uppleva Facom vagnarna ens värda dubbelt med pengarna din Wisent. Men det är som med allt, Barilla pasta är inte dubbelt så bra som Euroshopper.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Den där såg ju trevlig ut Robert-san, inte för att jag lär uppgradera min skräpvagn på ett tag men vore ändå kul att känna på skillnaden. Är du hemma idag och har tid för en inspektion skulle jag kunna komma förbi med de där blyertsknivbladen jag lovat dig, funkar det?
/U
/U