- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror fullt på att din metod att slipa är minst lika bra som många andra sätt. Jag skärper en hel del skärande handverktyg verktyg hemmavid på våtslip-papper liggandes på planskiva. Blir kanon resultat.
Tycker det är så lustigt när ett gäng förståsigpåare snurrar upp sig invecklade diskusioner om metallurgi och hur kompilicerat man ska göra en så enkel sak. Lite som att para sig stående på händer i en kanot bara för att göra det så svårt som möjligt.
Påminner lite om vad Abraham Lincoln sa en gång i tiden. "Han var så lärd att han kunde säga häst på elva språk,men när han skulle rida köpte han en ko. "
Tycker det är så lustigt när ett gäng förståsigpåare snurrar upp sig invecklade diskusioner om metallurgi och hur kompilicerat man ska göra en så enkel sak. Lite som att para sig stående på händer i en kanot bara för att göra det så svårt som möjligt.
Påminner lite om vad Abraham Lincoln sa en gång i tiden. "Han var så lärd att han kunde säga häst på elva språk,men när han skulle rida köpte han en ko. "
Efter att ha satt ett av mina Sorby HSS svarstål i betonggolvet var jag bara tvungen att slipa en ny ägg på den. Kollade lite på nätet och det verkar vara många som använder bandslipen på liknande sätt så det var ju bara å prova. Funkade kanon bra. Blev ju inte den konkava urgröpningen jag fick när jag slipade upp den första gången på en Tormek men den funkar ju ändå. Blir bara lite mer att bryn.
Vill ändå ha en Tormek T7 med allt lull lull.
Vill ändå ha en Tormek T7 med allt lull lull.
Frågeställningen om kolståls överhettning blir inte enkel bara för att man inte vill förstå.micke-71 skrev:
Kolståls och snabbståls(HSS) härdningsmekanismer är väsensskilda. Det går inte att jämföra slipmetoders påverkan på materialen utan att kunna/vilja förstå detta.
Jag jobbar med materialforskning en fabrik som tillverkar material för skärande bearbetning i metall, och självklart använder vi inte Tormek. Vi använder givetvis gamla utrangerade bandslipar. -Nej, jag skojade, vi använder 6-axliga datorstyrda slipmaskiner som går loss på ca 5-7 miljoner kr/st, och vi använder massor med kylvätska.
Pernittas olja kyler inte. Den smörjer, och minskar därmed värmeutvecklingen.
Varför i hela fridens namn kör du Inconel mad snabbstål?
Då tycker jag att du kan komma bort till mitt jobb och visa oss hur vi ska borra, gänga, bakplana turbindiskar i Inconel. Eller hur vi ska köra i många andra material för den delen. Det är alltid lika skoj när "experterna" kommer på besök.
Ett litet smakprov på vad du kan förbättra. 4500mm/min 2mm skärdjup med en 100 fräs i Seghärdad impax supreme
http://www.youtube.com/watch?v=4FmkwA_Ort4
http://www.youtube.com/watch?v=ETYeHhE4TGE
Ett litet smakprov på vad du kan förbättra. 4500mm/min 2mm skärdjup med en 100 fräs i Seghärdad impax supreme
http://www.youtube.com/watch?v=4FmkwA_Ort4
http://www.youtube.com/watch?v=ETYeHhE4TGE
Detta har, som Pernitta antyder, inte längre något med husbygge att göra.
Micke: Jag kan inte skärande bearbetning tillräckligt väl för att kunna hjälpa dig att förbättra något. Men jag jag skulle faktiskt vilja veta varför man kör Inconel med snabbstål, i stället för hårdmetall.
Pernitta: Vi tillåter inga besök av sekretesskäl. Det är mycket hemlighetsmakeri i branchen.
Nu är vi visserligen ordentligt Off Topic, men jag lämnar tråden öppen tills vidare
Micke: Jag kan inte skärande bearbetning tillräckligt väl för att kunna hjälpa dig att förbättra något. Men jag jag skulle faktiskt vilja veta varför man kör Inconel med snabbstål, i stället för hårdmetall.
Pernitta: Vi tillåter inga besök av sekretesskäl. Det är mycket hemlighetsmakeri i branchen.
Nu är vi visserligen ordentligt Off Topic, men jag lämnar tråden öppen tills vidare
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det skulle kunna tyckas som om det handlade om metallurgi och verktygsslipning och därmed om verktyg, maskiner och fordon, men nu börjar det väl nästan handla mer om prestigeargument och då kanske det inte finns så mycket kvar...